Nu tar det fyr i helvete, AP-15 vs. Corsairs SP 120 Fläktar

Permalänk
Medlem

Nu tar det fyr i helvete, AP-15 vs. Corsairs SP 120 Fläktar

Sitter i en situation angående fläktar, Scythes Gentle Typhoon Fläktar (AP-15 aka 1850rpm) eller Corsairs SP 120mm fläktar. Antingen "High Performance" eller "Quiet Edt".

Vill ha en stilren fläkt men samtidigt ha bra cfm (Cubic feet per minute). Fläktarna ska sitta på en H70 i PnP konfig.

Edit: PWM 4pin eller 3pin?

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5 Ghz | Asus Sabertooth Z77 | Gigabyte GTX 780 3GB SLI | Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 16GB CL9 | SSD 128GB Samsung 840 | 4 TB Western Digital | Corsair AX860i

Permalänk
Inaktiv

Ta vilken du vill. Vid samma ljudnivå är de lika "bra".

Corsairfläktarna är i mitt tycke snyggare.

Är du intresserad av en tyst dator -> Gentle Typhoon i 500 rpm (Kyler min 2500k @ 4 GHz galant) Skall du klocka någon monsterprocessor till 5 GHz -> Corsair, GT, Vadsomhelst >2000 rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Ta vilken du vill. Vid samma ljudnivå är de lika "bra".

Corsairfläktarna är i mitt tycke snyggare.

Är du intresserad av en tyst dator -> Gentle Typhoon i 500 rpm (Kyler min 2500k @ 4 GHz galant) Skall du klocka någon monsterprocessor till 5 GHz -> Corsair, GT, Vadsomhelst >2000 rpm

Jo, tycker samma på just den synpunkten. Har en 3770k som ska kylas, men frågan är om GT och Corsair Fläktarna har ett "high pitched noise" vid belastning? Och sedan vilken av de varianter Corsair har släppt ut, PWM vs 3Pin? Quiet Edition vs High Performance?

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5 Ghz | Asus Sabertooth Z77 | Gigabyte GTX 780 3GB SLI | Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 16GB CL9 | SSD 128GB Samsung 840 | 4 TB Western Digital | Corsair AX860i

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha tagit Corsairs Quiet Edition, mest för att de är snygga. Men du kommer nog inte bli missnöjd med någon av dem

Permalänk
Administrativ avgift

JAg föredrar GT fläktar LEdsen er alla men mina corsair låter lite för mkt tycker jag? Kanske måndagsex med dålig motor?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

JAg föredrar GT fläktar LEdsen er alla men mina corsair låter lite för mkt tycker jag? Kanske måndagsex med dålig motor?

Böt ut mina corsair mot gt direkt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Jag skulle ha tagit Corsairs Quiet Edition, mest för att de är snygga. Men du kommer nog inte bli missnöjd med någon av dem

Hade velat ha ett par av den versionen då de är oerhört snygga, men frågan är om det är värt eller inte, men blir nog SP120 rent ut av att dom är så snygga!

Skrivet av trisse23:

JAg föredrar GT fläktar LEdsen er alla men mina corsair låter lite för mkt tycker jag? Kanske måndagsex med dålig motor?

Ibland får man måndagsex, troligtsvis så är fallet det(hoppas jag). Vilken version av Corsair fläktarna har du?

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5 Ghz | Asus Sabertooth Z77 | Gigabyte GTX 780 3GB SLI | Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 16GB CL9 | SSD 128GB Samsung 840 | 4 TB Western Digital | Corsair AX860i

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Böt ut mina corsair mot gt direkt...

Skickades från m.sweclockers.com

Var de verkligen å högljudda?

Blir svårt att välja då alla verkar ha så skilda åsikter...

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5 Ghz | Asus Sabertooth Z77 | Gigabyte GTX 780 3GB SLI | Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 16GB CL9 | SSD 128GB Samsung 840 | 4 TB Western Digital | Corsair AX860i

Permalänk
Medlem

Corsair sp120 high performance låter rätt duktigt när dessa körs i hastigheter över 50-55% i min H80 P/P-config, vilket är i stort sett bara vid stabilitetskörningar.
Såhär i efterhand så borde jag ha köpt scythe GT.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Kollat runt lite på tester och en AP-15 presterar bättre och tystare vid 1450 med en 9v resistor än vad ap-14 vars default hastighet är 1450, sitter just nu med en AP-15 med 12v som push på min h80 och av någon anledning så är den riktigt tyst när den är kopplad till en ModMyToys 3-Pin Power Distribution PCB kopplad direkt till min PSU, men här är det roliga när jag hade den kopplad till mitt moderkorts cpu fan header och också körde på max hade den ett riktigt skumt ljud som riktigt störde en. Och har H70 samma FPI som H80 så ska du använda fläktar som är max 1500 RPM, högre rpm går ju men det kommer ju också låta därefter.

Och sen är det heller inte jätte stor skillnad på pull och push/pull rent temperatur mässigt för mig på min i7 när jag kollade det så rörde det sig om 1-3 graders skillnad

Permalänk
Medlem

Skulle säga Scythe GT baserat på ljudnivån.
Men kanske skulle fungera att köpa båda och sätta GT i corsairs "snygga" skal?

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Personligen sa anser jag att AP-15 har en battre ljudniva vid samtliga RPM an vad Corsair's quiet-verra har. ( Har inte testat high performance ).
Tyvarr sa ar AP-15 bland de fulaste flaktar som existerar oht, men dem ar enkla att plocka isar och mala om, om man nu bryr sig om hur dem ser ut

TLDR; Always go AP-15

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk

Noctua nf-f12 borde sitta på varje radiator i det här landet.

Permalänk

Jag har en corsair af 120 quiet edition som chassi fläkt, jag kör den på högsta och jag tror inte att den låter så mycket, mitt gtx 465 låter så mycket så jag kan inte riktigt säga

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Skulle säga Scythe GT baserat på ljudnivån.
Men kanske skulle fungera att köpa båda och sätta GT i corsairs "snygga" skal?

Haha, lätt värt att testa, men blev att jag köpte ett par sp120 High Perfomance kommer väl ångra mig sen.. xD hahaha äh skitsamma

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5 Ghz | Asus Sabertooth Z77 | Gigabyte GTX 780 3GB SLI | Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 16GB CL9 | SSD 128GB Samsung 840 | 4 TB Western Digital | Corsair AX860i

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson54:

Noctua nf-f12 borde sitta på varje radiator i det här landet.

Jag har haft svårt att få Noctua att starta på låga volt, så de rök...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Föredrar Thermalrights fläktar... flyttar bra med luft och har ett "behagligt ljud" = mindre irriterande än en del andra. t.ex. Kamratens dator med Gentle typhoon fläktar har ett mer irriterande ljud... i mitt tycke...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Föredrar Thermalrights fläktar... flyttar bra med luft och har ett "behagligt ljud" = mindre irriterande än en del andra. t.ex. Kamratens dator med Gentle typhoon fläktar har ett mer irriterande ljud... i mitt tycke...

Jo det där med ljud är ju riktigt subjektivt, jag föredrar GT framför många andra personligen

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fizzdan:

Jag har haft svårt att få Noctua att starta på låga volt, så de rök...

Skickades från m.sweclockers.com

NF-F12 PWM? I så fall får du väl skylla dig själv som inte kör dom med PWM-styrning...

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson54:

Noctua nf-f12 borde sitta på varje radiator i det här landet.

Näe, dels baserat på erfarenhet men mest baserat på fakta.

Test med samtliga skräpfläktar som nämns och Schyte GT, alla på radiator.

http://martinsliquidlab.org/2013/05/07/fan-testing-round-12/

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

NF-F12 PWM? I så fall får du väl skylla dig själv som inte kör dom med PWM-styrning...

Nä, det har du rätt i, jag glömde skriva det...
Man bör köpa Noctua med pwm....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Jag kört med både GT och SP120 och bägge har sina fördelar och nackdelar. GT är ju fula som stryk och har diverse missljud för sig när det finns hinder i luftflödet, men annars är de relativt tysta och flyttar mycket luft. SP120 har betydligt mindre missljud för sig och ser klart bättre ut, men flyttar inte precis lika mycket luft.

I mitt fall föredrar jag SP120 just på grund av GT:s både bullriga och skrikiga missljud när de monteras på en radiator. Några graders högre temperaturer än med GT, men vissa smällar får man ta om man vill ha hörseln i behåll.

Permalänk
Medlem

jag kör med H70 och 2st SP120 Quiet Edt pnp, och det funkar prima. tycker inte häller det låter något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag kört med både GT och SP120 och bägge har sina fördelar och nackdelar. GT är ju fula som stryk och har diverse missljud för sig när det finns hinder i luftflödet, men annars är de relativt tysta och flyttar mycket luft. SP120 har betydligt mindre missljud för sig och ser klart bättre ut, men flyttar inte precis lika mycket luft.

I mitt fall föredrar jag SP120 just på grund av GT:s både bullriga och skrikiga missljud när de monteras på en radiator. Några graders högre temperaturer än med GT, men vissa smällar får man ta om man vill ha hörseln i behåll.

Fick mina SP120 High Performance PWM idag och monterade dem direkt. Helvete så förvånad jag är! (Kör dem på 5volt idle och 7volt vid 100% belastning, 3770K @ 4,6Ghz) Inte alls högljudda som flera av er skriver..

Rekommenderar starkt denna fläkt till alla er som vill ha en ny, bättre eller rentav snyggare fläkt! Antingen HP eller Quiet Edt.

Tack för alla svar ändå, hjälpte mig mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5 Ghz | Asus Sabertooth Z77 | Gigabyte GTX 780 3GB SLI | Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 16GB CL9 | SSD 128GB Samsung 840 | 4 TB Western Digital | Corsair AX860i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swifty:

Fick mina SP120 High Performance PWM idag och monterade dem direkt. Helvete så förvånad jag är! (Kör dem på 5volt idle och 7volt vid 100% belastning, 3770K @ 4,6Ghz) Inte alls högljudda som flera av er skriver..

Rekommenderar starkt denna fläkt till alla er som vill ha en ny, bättre eller rentav snyggare fläkt! Antingen HP eller Quiet Edt.

Tack för alla svar ändå, hjälpte mig mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad skiljer deltat mot de gamla fläktarna vid samma rpm?

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swifty:

Fick mina SP120 High Performance PWM idag och monterade dem direkt. Helvete så förvånad jag är! (Kör dem på 5volt idle och 7volt vid 100% belastning, 3770K @ 4,6Ghz) Inte alls högljudda som flera av er skriver..

Rekommenderar starkt denna fläkt till alla er som vill ha en ny, bättre eller rentav snyggare fläkt! Antingen HP eller Quiet Edt.

Tack för alla svar ändå, hjälpte mig mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ändrar du spänningen på PWM-fläktar istället för att styra dom som det är tänkt?

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Varför ändrar du spänningen på PWM-fläktar istället för att styra dom som det är tänkt?

Det är pwm, har bara satt det på att vid 35* 5volt sen när det går upp i grader så ställer den sig på 7 volt Kanske skrev lite oklart men sen har pwm aldrig varit min grej egentligen då oftast så låter fläktarna ohyggligt högt även vid låga temperaturer..

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5 Ghz | Asus Sabertooth Z77 | Gigabyte GTX 780 3GB SLI | Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 16GB CL9 | SSD 128GB Samsung 840 | 4 TB Western Digital | Corsair AX860i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Vad skiljer deltat mot de gamla fläktarna vid samma rpm?

De gamla va ju utan pwm och lät som ett flygplan oftast, men om du menar temperatur skillnader så gick jag ner med 7 grader idle (lätt surfning, spotify) så 33* idle vid 100% Prime95 65* tycker själv att temperaturerna är ohyggligt bra lite för bra för att vara sant...

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5 Ghz | Asus Sabertooth Z77 | Gigabyte GTX 780 3GB SLI | Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 16GB CL9 | SSD 128GB Samsung 840 | 4 TB Western Digital | Corsair AX860i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swifty:

Det är pwm, har bara satt det på att vid 35* 5volt sen när det går upp i grader så ställer den sig på 7 volt Kanske skrev lite oklart men sen har pwm aldrig varit min grej egentligen då oftast så låter fläktarna ohyggligt högt även vid låga temperaturer..

PWM-fläktar är tänkta att köras vid konstant spänning (12V). Fläkthastigheten regleras, till skillnad mot icke-PWM-fläktar där hastigheten är direkt proportionell mot spänningen, av en kontrollsignal (fyrkantsvåg) vars arbetscykel bestämmer varvtalet.

Ljudnivån beror på hur fort fläkten snurrar, inte hur den styrs.

Vad menar du med att PWM inte är din grej?

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

PWM-fläktar är tänkta att köras vid konstant spänning (12V). Fläkthastigheten regleras, till skillnad mot icke-PWM-fläktar där hastigheten är direkt proportionell mot spänningen, av en kontrollsignal (fyrkantsvåg) vars arbetscykel bestämmer varvtalet.

Ljudnivån beror på hur fort fläkten snurrar, inte hur den styrs.

Vad menar du med att PWM inte är din grej?

Okej, intressant att veta! Man lär väl sig nåt varje dag

Då de pwm fläktar jag har haft innan har låtit som fan, då du säger att de är tänkta att köra i 12V har de låtit förmycket för min del! Därav att de inte är min grej.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5 Ghz | Asus Sabertooth Z77 | Gigabyte GTX 780 3GB SLI | Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 16GB CL9 | SSD 128GB Samsung 840 | 4 TB Western Digital | Corsair AX860i