Synology DS212 backup och RAID

Permalänk
Medlem

Synology DS212 backup och RAID

Hej,

Har precis skaffat en Synlogy DS212 med 2x2TB diskar och har lite funderingar kring hur man ska tänka om backup.
Har primärt tänkt att använda den som lagringsenhet för filmer, foton, musik etc. och behöver ju då någon form av backup på detta (särskillt fotona).
Kör i dagsläget SHR och hade först tänkt att använda RAID 1 för att alltid ha en kopia om ena disken skulle kracha, men efter att ha läst diverse trådar här på forumet förstår jag nu att RAID inte är att räkna med som backup - så behöver en annan lösning.
Frågan är hur jag bäst gör och vart jag ska spara backup-datan? NASen har ju en inbyggd backup man kan sätta upp, så långt är jag med. Men frågan är vart jag ska spara backupen för att vara säker ifall ena disken skulle kracha? Vill helst inte hålla på med en extern HDD.
SHR, som jag förstår det, speglar på något vis diskarna så att om en disk krachar finns en kopia sparad på den andra disken?
Som ni märker kan jag inte ett skvatt om detta, men försöker hänga med efter bästa förmåga, men all hjälp eller idéer kring hur jag ska tänka mottages tacksamt.
Så, vad jag egentligen är ute efter är att fatta hur jag kan säkerställa att jag alltid har en backup på mina filer som finns lagrade på NASen, utan att riskera att förlora den om en disk skulle kracha? Som jag först hade tänkt ut det skulle jag använda disk 1 för datalagring och disk 2 som backup av denna, men blir så förvirrad av allt detta om RAID hit och dit så jag kan inte tänka klart längre

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

En backup är en andra kopia på ett annat ställe, så visst är Raid 1 på sätt och vis en backup, men en helt värdelös sådan eftersom backupen sitter bredvid originalet. Raid 1 skyddar bara mot diskfel.

Nästa nivå som jag ser det är stöld. Om du har en disk i vardera änden av huset eller lägenheten så minskar risken att en tjuv ska hitta och stjäla båda. Detta skyddar så klart även mot diskfel.

För att få skydd mot saker som kan drabba hela ditt hus, som tex brand, så måste du ha en kopia på något helt annat ställe. Tex så gör jag backup av mina föräldrars datorer till min NAS. Detta låter sig göras eftersom vi båda har fiber.

Så för att vara helt skyddad behöver du en kopia på ett annat ställe. En variant kan vara en usb-disk som man gör backup till och sedan tar med sig. En annan variant kan vara att göra backup till dropbox eller annan molntjänst.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!

Ja det har du ju såklart rätt i, det bästa är ju såklart att ha dom på fysiskt olika ställen. Men, ponera att vi struntar i risken för brand/stöld och bara tar hänsyn till diskrasch.

Vi säger att jag har mappen "Photos" på min NAS som jag vill ha en backup på. Räcker det då att jag kör den nyvarande RAIDningen med Synologys "SHR"? Om en disk skulle krascha, vad händer då? Finns mappen "Photos" automatiskt sparad på den andra disken eller måste jag sätta upp en backupkörning som tar en backup av just den mappen? Ska jag isåfall spara den backupen på min NAS eller ska jag lägga den på en extern disk, har det någon betydelse?

Det känns kanske på ett sätt som att jag gör det här till ett större problem än vad det egentligen behöver vara, men jag har rört ihop det ordentligt för mig själv så får ingen riktigt rätsida på det