Microsoft bygger in reklam i Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Antagligen kommer det vara ganska lätt att fixa med en modifierad hosts fil i C:\Windows\System32\drivers\etc\

Eller ännu enklare: Change PC Settings > Search & Apps > Search > Turn off "Get search suggestions and web results from Bing" Voila

Permalänk

Gratis licens för aktiverade reklamkanaler
Betald licens för icke aktiverade reklamkanaler
En sådan licensmodell är ok..

Visa signatur

Buildning a machine that goes BING!
And a F-18 Simulatormachine that goes "Fox 2"

Permalänk
Avstängd

bara det enbart äri sök metro biten så bryr jag mig inte eftersom jag kommer aldrig att använda metro har ju start8

Permalänk
Medlem

Känns som att många Gör en höna av en fjäder här.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

De hade chansen att rädda windows 8 men de sumpade den :/ men jag tänker inte byta tillbaka till windows 7 än (inte för att jag kan heller utan jag måste betala för nya licenser)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Vad är det med folk nuförtiden? Sweclockers har blivit mer som IDG med kvällstidningsrubriker och folk hakar på i kommentarerna utan att ha någon anning om vad det handlar om, hur många här vet ens vad smart search är? Testa göra en sökning på Google så får ni se reklam..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Feeku:

Ser liksom inte problemet, de gör det bara enklare att komma åt Bing Search som alltid har haft annonser. Enda skillnaden är att man inte behöver öppna upp en webbläsare, så vad är problemet?

"Gör det enklare att komma åt"? Det handlar om webbsökningar om du söker lokalt på din dator. Söker du efter ett dokument så skickar du denna information till Microsoft som sparar denna information för att ge dig riktad reklam på plats i ditt lokala (köpta) OS, och det finns inga hinder för att Microsoft säljer denna användarinformation vidare. Men ja, visst kan man uttrycka det som att det är något positivt iom att de bara gör det "enklare att komma åt" reklamen, men du kommer nog vara rätt ensam i detta.

Minns att detta handlar om Microsoft som ligger bakom hela "scroogled"-kampanjen där de smutskastar Google för att de levererar riktade annonser baserat på maskinellt behandlat mailinnehåll i sin gratismailtjänst. Utöver att Microsoft gör precis samma sak i sin webmail, söktjänst, etc., så tar de nu även övervakningen ett steg längre genom att integrera sig med fundamentala OS-funktioner.

I dagens PRISM-tider så är det väl också en ytterst ofördelaktig timing att gå ut med att man som standard spanar på exakt vad en användare gör med sin dator på sin egen tid och skickar denna information över nätet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Vad är det med folk nuförtiden? Sweclockers har blivit mer som IDG med kvällstidningsrubriker och folk hakar i kommentarerna utan att ha någon anning om vad det handlar om, hur många här vet ens vad smart search är? Testa göra en sökning på Google så får ni se reklam..

Jag håller med, det var bättre på den gamla goda tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

"Gör det enklare att komma åt"? Det handlar om webbsökningar om du söker lokalt på din dator. Söker du efter ett dokument så skickar du denna information till Microsoft som sparar denna information för att ge dig riktad reklam på plats i ditt lokala (köpta) OS, och det finns inga hinder för att Microsoft säljer denna användarinformation vidare. Men ja, visst kan man uttrycka det som att det är något positivt iom att de bara gör det "enklare att komma åt" reklamen, men du kommer nog vara rätt ensam i detta.

Minns att detta handlar om Microsoft som ligger bakom hela "scroogled"-kampanjen där de smutskastar Google för att de levererar riktade annonser baserat på maskinellt behandlat mailinnehåll i sin gratismailtjänst. Utöver att Microsoft gör precis samma sak i sin webmail, söktjänst, etc., så tar de nu även övervakningen ett steg längre genom att integrera sig med fundamentala OS-funktioner.

I dagens PRISM-tider så är det väl också en ytterst ofördelaktig timing att gå ut med att man som standard spanar på exakt vad en användare gör med sin dator på sin egen tid och skickar denna information över nätet.

Då är det dags att läsa på hur sökningarna fungerar kanske innan du haspar ur dig en massa smörja...

Permalänk

Får la bli att koppla ut nätet varenda gång man ska söka.

Eller gå över till *nix.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

Haha, och vissa människor påstår att Win 8 är bättre än Win 7... Jovisst, väntar bara... VÄNTA BARA!

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

"Gör det enklare att komma åt"? Det handlar om webbsökningar om du söker lokalt på din dator. Söker du efter ett dokument så skickar du denna information till Microsoft som sparar denna information för att ge dig riktad reklam på plats i ditt lokala (köpta) OS, och det finns inga hinder för att Microsoft säljer denna användarinformation vidare. Men ja, visst kan man uttrycka det som att det är något positivt iom att de bara gör det "enklare att komma åt" reklamen, men du kommer nog vara rätt ensam i detta.

Minns att detta handlar om Microsoft som ligger bakom hela "scroogled"-kampanjen där de smutskastar Google för att de levererar riktade annonser baserat på maskinellt behandlat mailinnehåll i sin gratismailtjänst. Utöver att Microsoft gör precis samma sak i sin webmail, söktjänst, etc., så tar de nu även övervakningen ett steg längre genom att integrera sig med fundamentala OS-funktioner.

I dagens PRISM-tider så är det väl också en ytterst ofördelaktig timing att gå ut med att man som standard spanar på exakt vad en användare gör med sin dator på sin egen tid och skickar denna information över nätet.

Källa? eller foliehatt.

Som jag förstått det har search i Win8.1 två data feeds till Smart Search som är separata från varandra, Local Search och Bing. Och den sistnämda går att slå av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Känns som att många Gör en höna av en fjäder här.

Kan ju också vara så att folk vill http://sv.wikipedia.org/wiki/Mota_Olle_i_grind

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Då är det dags att läsa på hur sökningarna fungerar kanske innan du haspar ur dig en massa smörja...

EFtersom du verkar veta, kanske du visa vart man kan hitta informationen?
Jag är intresserad, mest för det som tidigare talare skrev om..
(Nog för att jag är linuxnörd, men jag villl veta vad som händer.. )

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

Då är det dags att läsa på hur sökningarna fungerar kanske innan du haspar ur dig en massa smörja...

Du är liksom alla andra välkommen att komma med argument som motsäger det som skrivits, snarare än att komma med en instinktiv reaktion utan substans om att andras inlägg måste vara fel för att det är fel färg på laget som kritiseras.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rosslan:

Nu har jag inte kollat senaste tiden men det känns som om man kommer hoppa över till Linux hyfsat fort om detta fortsätter, nu ska bara steam fungera fullt ut, drivrutiner till grafikkorten sen är man hemma.

Det får ju gärna finnas spel till plattformen också, inte bara Steam

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Synd, de fixade till en del saker någorlunda men sabbade allt med denna ändring. Hur dumma kan de vara?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag vill ju förfan inte ha reklam i min dator. Så nästa steg för virus att komma in i datorn lättare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Det får ju gärna finnas spel till plattformen också, inte bara Steam

Poäng till dig

Det jag menade var att alla spel på steam även fungerar på linux, så att man bara kan fortsätta köra sin spelsamling och allt bara fungerar magiskt

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

En del här verkar tro att det kommer reklam slumpvis i Operativsystemet. De får väl tro det...

Lite Aftonbladet på denna rubrik.

Ja det här är så typiskt Sweclockers. Det enda folk gör är läsa rubriken, sen hakar de på utan att kolla hur det fungerar. Ladda hem 8.1 och testa innan man spyr ut galla kanske vore en idé. Det är så lätt att stänga av Bing-söken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jaaa för det är ju jättesvårt att stänga av Bing-sökningen i Windows 8.1. Eller, nä.

Så länge det går att slå av funktionen så är det ju inget jättestort problem. Fast hur var det, fungerade ens smart search i EU än så länge? Tyckte mig läsa något i någon tråd här på forumet att det var lite knas med det.

Hur som helst, nyheten fick mig att tänka på ett Futurama avsnitt där reklam projicerades in i folks drömmar.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja det här är så typiskt Sweclockers. Det enda folk gör är läsa rubriken, sen hakar de på utan att kolla hur det fungerar. Ladda hem 8.1 och testa innan man spyr ut galla kanske vore en idé. Det är så lätt att stänga av Bing-söken.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma sak när det skriver om Apple's patentansökningar, blir 15 sidor whine direkt. Flamebait deluxe

Permalänk
Medlem

Detta var något jag inte trodde skulle hända, men tydligen... Jag tycker det är et fult "trick" dom kör. Både med windows 8 och 8.1. Dom lockar med nya funktioner och DirectX 11.1/11.2, och många överväger därför att välja windows 8/8.1. Deras dominans gör detta möjligt för dom, även gamers som inte gillar konceptet bakom windows 8/8.1 tvingas till sist uppgradera när det inte längre finna stöd för windows 7 i deras favoritspel. Jag tycker inte man ska acceptera detta och fixa något som blockerar reklamen, Microsoft måste inse att de har gjort fel och ändra på det, just nu känns det som att de antingen lyckas "stänga in" sina användare blint i deras operativsystem där dom kan slänga in allt mer reklam. Eller så misslyckas dom, och windows 8 blir den flopp som många hoppas på. Det värsta som kan hända är att vi börjar acceptera reklam i våra operativsystem.

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Så länge det går att slå av funktionen så är det ju inget jättestort problem. Fast hur var det, fungerade ens smart search i EU än så länge? Tyckte mig läsa något i någon tråd här på forumet att det var lite knas med det.

Hur som helst, nyheten fick mig att tänka på ett Futurama avsnitt där reklam projicerades in i folks drömmar.

Vet inte, har inte använt det så mycket men jag kommer iaf åt mina Skydrive dokument genom Smart Search.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rosslan:

Poäng till dig

Det jag menade var att alla spel på steam även fungerar på linux, så att man bara kan fortsätta köra sin spelsamling och allt bara fungerar magiskt

Drömma kan man alltid.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk

Det var det jävligaste jag hört på länge! Då ska skitoperativet Windows 8 ta mig f*n vara gratis! "kräks"

Visa signatur

Corsair 600T, Amd X6 1090T, Gigabyte HD6870 CrossFire, Gigabyte GA-990FXA-UD5, Corsair Force 3 120GB SSD, Corsair AX850 PSU, Corsair XMS3 2000mhz 8Gb, Corsair H70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

EFtersom du verkar veta, kanske du visa vart man kan hitta informationen?
Jag är intresserad, mest för det som tidigare talare skrev om..
(Nog för att jag är linuxnörd, men jag villl veta vad som händer.. )

Skrivet av phz:

Du är liksom alla andra välkommen att komma med argument som motsäger det som skrivits, snarare än att komma med en instinktiv reaktion utan substans om att andras inlägg måste vara fel för att det är fel färg på laget som kritiseras.

Klickar man ur boxen "Search everywhere..." så söker den bara lokalt på datorn, precis som alltid..

För övrigt så sägs funktionen vara riktigt bra av folk som faktiskt använt den, men alla ni som inte använt den vet väl bättre?

Permalänk
Medlem

It's here... Run! Usch o fy, reklam i ett operativsystem...

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

haha ja herregud vad folk överdriver..höna av en fjäder är milt uttryckt bland dessa kommentarer. Det är inte så det öppnas en stor reklamruta om du öppnar en mapp direkt.. Detta är inget märkvärdigt direkt, visst, funktionen tilltalar inte mig på något sätt men jag hakar inte upp mig icke-problem.

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbxxx:

It's here... Run! Usch o fy, reklam i ett operativsystem...

Nu: Öppna webbläsare för att söka > Sök (och få se annonser)
Win8.1: Sök (och få se annonser)

Så de tar bort ett steg och då blir det fy blä skit...

Annonserna finansierar ju bara Bing, stänger man av det så ser man inga annonser.