Permalänk

Flytta Hårddisk?

Tjenare boiis!

Nu är det så att jag har köpt en sprillans PC. På denna PC så finns det bara en SSD på 128gb, vilket inte räcker för mig. På min nuvarande dator så har jag en hårddisk på 995gb som jag tänkte flytta till min nya.
Vad jag undrar är om någon vet hur man gör eller har sett någon proffsig tutorial som ni kan länka till mig?

Tack som fan på förhand!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det är väl bara att montera loss hårddisken i din gamla dator och sen montera den i din nya?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Gör som föregående talare så ska det fungera

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk

jag antar att han har en laptop, brukar inte finnas färdigbyggda stationära datorer med endast ssd att köpa. jag antar att din gamla hårddisk är av storleken 3,5 tum, men i laptops används 2,5 tums och 1,8 tums främst så det kommer förmodligen inte gå att få in din gamla hårddisk.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte göra en video åt dig men jag kan försöka förklara,

Börja med att ta bort båda sidopanelerna, sedan drar du ut de två sladdar som sitter i hdd´n en strömkabel som går till nätagget och en sata kabel som går till moderkortet, Dra ur sata kontakten i bägge endar då du kommer att behöva den i din nya dator.

sen borde du se att hdd´n sitter med 4st små skruvar, 2 på vadera sida, skruva loss dom sedan är det bara att dra ut hdd´n.

sedan är det bara att göra samma sak baklänges i din nya låda!

ps: ibland om det är ett äldre chassi kan man behöva monera bort frontpanelen för att få ut hårddisken!

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

det är väl bara att montera loss hårddisken i din gamla dator och sen montera den i din nya?

Har hört från vänner som är hyfsat kunniga (inte alls proffs) inom det här som säger att man måste tömma hårddisken och använda massa programvaror för att byta hårddiskar?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

nejnej inget program behövs, formatera och fixa kan du göra genom din nya dator

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

det är väl bara att montera loss hårddisken i din gamla dator och sen montera den i din nya?

Skrivet av deepforce:

jag antar att han har en laptop, brukar inte finnas färdigbyggda stationära datorer med endast ssd att köpa. jag antar att din gamla hårddisk är av storleken 3,5 tum, men i laptops används 2,5 tums och 1,8 tums främst så det kommer förmodligen inte gå att få in din gamla hårddisk.

Det är en stationär dator jo.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av deepforce:

jag antar att han har en laptop, brukar inte finnas färdigbyggda stationära datorer med endast ssd att köpa. jag antar att din gamla hårddisk är av storleken 3,5 tum, men i laptops används 2,5 tums och 1,8 tums främst så det kommer förmodligen inte gå att få in din gamla hårddisk.

komplett har färdigbyggda med bara SSD.

Skrivet av Mr Kollersh:

Det är en stationär dator jo.

så du vill ta din hårddisk ifrån din bärbara och sätta den i din stationära dator?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Alltså ge oss lite mer info först så kan vi hjälpa dig bättre!

Är den nya en laptop eller stationär, ska du flytta hdd från en stationär till en laptop?

Om det är från en stationär till en stationär så är det bara att montera ur den och sätta in den i den nya datorn.

Om du inte tänker dig att du ska bort ssd:n och ersätta den med en hdd? För då måste du ju installera om OS och sånt om det va det du menade med "programvaror"?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Alltså ge oss lite mer info först så kan vi hjälpa dig bättre!

Är den nya en laptop eller stationär, ska du flytta hdd från en stationär till en laptop?

Om det är från en stationär till en stationär så är det bara att montera ur den och sätta in den i den nya datorn.

Om du inte tänker dig att du ska bort ssd:n och ersätta den med en hdd? För då måste du ju installera om OS och sånt om det va det du menade med "programvaror"?

Båda två är stationära datorer, den gamla behöver jag inte använda. Jag vill inte ersätta HDD med SSD.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Antar att du inte vill ha Windows på din gamla HDD i så fall är det bara att flytta den rakt av.
Har du installerade program på din gamla HDD kommer dom troligen inte fungera, men är det bara lagrade filer, bilder musik och film osv så funkar dessa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300