Konsumenterna får inte de internethastigheter de betalar för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Gäller att man inte nämner detta då

Oja, ska inte nämnas för ISPn inte.

Permalänk
Medlem

Hörby kabel tv nät. Abb 48/12 håller vad som lovar upp till 90% av tiden övrig 10% av tid får jag 8-9 mbit ut o 30mbit+ vilket är helt underbart gämfört med tex telia adsl skit abb. Min pappa har 24 mbit o bor i malmö o han har aldrig över 10,5 mbit trots att tekniker varet i deras hus o "felsökt" flera ggr. Begränsad bandbredd kallar jag det för att tjäna pengar o sen skylla på dåliga kablar och " upp till" hastighet. Mer kabel eller fiber till folket

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Om man marknadsför ADSL i stil med "Hastigheter UPP TILL x" så är ju problemet bara att man får vara ett svin när man marknadsför saker, snarare än att hastigheterna är för låga. ADSL fungerar ju helt enkelt sämre och sämre ju längre bort ifrån masten man kommer, så 24Mbit och uppåt kommer man aldrig få ut om man inte råkar bo på något väldigt märkligt ställe. Att folk inte alltid får ut rätt fiberhastighet beror på överdimensioneringen i switchar. Du kopplar in 24 lägenheter i 100Mbit portar och sen har du en gigabitport ut, om alla 24 pressar samtidigt kommer givetvis hastigheterna dyka. Så ser det ut hos mer eller mindre alla ISPer i hela landet, för att man räknar med att det inte är något problem och man har nästan alltid rätt, vågar jag påstå.

Permalänk
Medlem

Betalar för 8/1, får som bäst ut 6,5-7 / 0,6.

Skyller på ADSL långt från masten.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Betalar för 8/1, får som bäst ut 6,5-7 / 0,6.

Skyller på ADSL långt från masten.

Har du luftledning eller hur menar du ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har ADSL2+ 24Mbit hemma. Får ut 12-15 beroende på när man mäter. Uppladdning ligger på 0.6-0.7. Visst det är inte nära 24, men tycker det räcker fint. Youtube 1080p, torrents fungerar. Flyttade innan och hade då fiber, visst fick man bättre pingtider och kunde dra ned torrents mycket snabbare men vid vanlig youtube/SVTPlay/slösurf märkte jag ingen skillnad.
Har inte Netflix men fungerar 1080p Youtube så borde ju i princip alla streamingtjänster fungera.
Skulle nog inte vilja ha under 10Mbit dock.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag har Lidendata där jag bor (bor utanför Enköping). Betalar för 2/1 och får 20 ner och 1 upp.
Anledningen till detta är att jag hade 8/1 tidigare. När de försökte sätta 8/1 så fick jag mycket riktigt 8 ner men 200kb upp..
Så då satte de full fart och det är enda möjligheten att få 1 upp.. Så jag är minst sagt nöjd

Permalänk
Medlem

Jag tillhör då minoriteten i denna undersökning.

Bor i en villa vid Hisingen i Göteborg. Hyffsat centralt för en internetinfrastruktur tycker jag.
Men icke, vi har ett abonnemangsform hos BBB som ska ge oss 8/1 via ADSL men det fungerar inte. Vi kan nå hastigheten hemma men då går hastigheten i "överbelastning" och lägger av i tio minuter och kommer igång igen efteråt.

Anledningen är att kopparlinan som går från stationen till huset inte pallar med så mycket och istället får jag ut ca. 4,5mbits.
Av företaget har vi fått en kompensation på ca 100kr/månaden för att vi inte får ut den faktiska hastigheten. Vilket känns helt rätt men tyvärr har vi för många enheter uppkopplade till modemet som gör att hastigheten är begränsad för oss. Vet inte hur många gånger man har fått fråga sin syster om hon laddar ner för man pingar högt på BF3.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Har säkert nämnts förut men förtjänar att nämnas igen...

"Upp till X MBit", står i alla avtal som jag sett någonsin. Det vill säga, dom kan ge dig 50% av hastigheten utan problem. Dom kan ge dig 25% av hastigheten men då bör dom skämmas... I vilket fall som helst finns det inget du kan göra mer än att byta leverantör. Men det finns inga garantier för att nästa leverantör är bättre...

När det gäller ADSL finns det sällan något som någon leverantör kan göra åt dåliga hastigheter. Detta på grund av kvaliteten av kablarna/ledningarna som ligger i marken/hänger i luften.
Det kostar helt enkelt på tok för mycket att "laga" problemet och om du vill ha reducerat pris... glöm det! Det kostar ISP lika mycket att tillgodogöra dig en tjänst oavsett vilken hastighet du faktiskt får ut. (Bortsett från vad leverantör betalar för din utdata som går genom andra leverantörer som kräver betalt.

För att inte nämna problemet med olika hastighetskollar. När jag kör hastighetskontroller får jag ~95/90 MBit på min 100/100 lina. Men när jag sitter och tankar med Torrent får jag ut 110/110 MBit totalt utan problem. Det är helt enkelt så att hastighetskollar inte klarar av att mäta perfekt men Torrent (med sina tusentals små paket från/till flera källor) lyckas oftast saturera hela linan.

EDIT: Dessutom har flera ISP prioriterat trafik som går till diverse hastighetskoll-sidor vilket kan ge skeva resultat åt andra hållet med. Du kanske bara får ut 70% i alldagligt användande men 100% när du gör dina hastighetskontroller.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Rekordmedlem

Det är därför den här typen av mätnnigar som artikeln handlar om är viktiga, de mäter inder lång tid, flera år och simulerar ett blandat beteende och kollar alltså mycket bredare, lådan mäter dessutom stabilitet i uppkopplingen så man ser tydligtnär det hänt nått, den kör sitt pingande var 5 sekund.
Uppgifterna är till för att samla statistik och i slutänden kan det bli krav på leverantörerna, det är den första stora seriösa undersöknigen av bredbandskvaliteti Europa och jag tror att det kan blibra för konsumenterna och det var därför jag blev deltagare.
Jämför man med USA så ligger de närmare utlovad fart även om farten i sig är mycket sämre än i EU så är marknadsföringen mer korrekt ur konsumentens perspektiv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är därför den här typen av mätnnigar som artikeln handlar om är viktiga, de mäter inder lång tid, flera år och simulerar ett blandat beteende och kollar alltså mycket bredare, lådan mäter dessutom stabilitet i uppkopplingen så man ser tydligtnär det hänt nått, den kör sitt pingande var 5 sekund.
Uppgifterna är till för att samla statistik och i slutänden kan det bli krav på leverantörerna, det är den första stora seriösa undersöknigen av bredbandskvaliteti Europa och jag tror att det kan blibra för konsumenterna och det var därför jag blev deltagare.
Jämför man med USA så ligger de närmare utlovad fart även om farten i sig är mycket sämre än i EU så är marknadsföringen mer korrekt ur konsumentens perspektiv.

Krav på leverantören = driftkostnaderna ökar = kunderna får betala. Win-Win IMHO...

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheCadde:

Krav på leverantören = driftkostnaderna ökar = kunderna får betala. Win-Win IMHO...

Det beror ju på vilka krav man ställer, om man ser till att de måste vara ärligare i marknadsföringen så blir det inte nån större kostnad för konsumenten, troligen tvärt om för då blir det en bättre konkurens än om man har lockerbjudanden med lite luddiga prestandauppgifter då är det lättare att "luras"
Om man däremot kräver att all teknik ska uppfylla en teknisk lägstanivå så kan det ju däremot bli dyrare, men man kan fundera på varför prestandauppgifterna är mer "verkliga" i USA även om tekniken i sig är sämre, deras rättssytem skulle nog innebära stämningar så där är man mer korrekt med vad det är man köper medans man i europa relativt riskfritt kan överdriva eller utelämna viktigs saker som tex när man markandsför 4G som "fri surf" men ofta har en löjligt låg trafikmängdsgräns som gör att det verkligen inte fungerar att ersätta ens adsl 8Mbit i praktiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror ju på vilka krav man ställer, om man ser till att de måste vara ärligare i marknadsföringen så blir det inte nån större kostnad för konsumenten, troligen tvärt om för då blir det en bättre konkurens än om man har lockerbjudanden med lite luddiga prestandauppgifter då är det lättare att "luras"
Om man däremot kräver att all teknik ska uppfylla en teknisk lägstanivå så kan det ju däremot bli dyrare, men man kan fundera på varför prestandauppgifterna är mer "verkliga" i USA även om tekniken i sig är sämre, deras rättssytem skulle nog innebära stämningar så där är man mer korrekt med vad det är man köper medans man i europa relativt riskfritt kan överdriva eller utelämna viktigs saker som tex när man markandsför 4G som "fri surf" men ofta har en löjligt låg trafikmängdsgräns som gör att det verkligen inte fungerar att ersätta ens adsl 8Mbit i praktiken.

Ja visst hade det varit trevligt om leverantörerna sa vad du faktiskt fick för hastigheter. Nu är det ju så i USA att leverantörerna levererar dina 2 MBit och inget mer, trots att det teoretiskt sett skulle vara fullt möjligt.

Ta t.ex ett standarderbjudande från Verizon:

Citat:

$29.99/month
For 1 yr. plus taxes & fees. Verizon home phone service required.
High Speed Internet Enhanced
1.1 to 15 Mbps

Det är alltså 201 kr/mån för ADSL 1.1 upp till 15 MBit/s.
Detta utan skatt och "andra avgifter", vad nu dom kan vara.

Tittar vi nu på Bredbandsbolagets ADSL:

Citat:

Hastighet 12-24 Mbit/s
Månad 1-12: 339 kr/mån
Därefter: 369 kr/mån

BBB garanterar alltså 12 MBit, upp till 24 MBit.

Säg nu då att BBB bara kan leverera 12 MBit som minsta nämnare... Då har BBB två alternativ:

1) Byt namn på tjänsten till Bredband 12 (istället för Bredband 24) för samma kostnad.
2) Leverera inte tjänsten.

...

Ett tredje alternativ "finns" men är så orealistiskt att det egentligen inte ens är värt att nämna. Uppgradera linan till huset för tiotusentals kronor och leverera 24 MBit.

I slutändan blir det bara så att alla byter namn till 1, 2, 4, 8, 12 MBit och slutar leverera högre hastigheter på ADSL.
Samma med kabel och fiber, dom byter namn på skiten och slutar leverera över den minsta hastigheten dom nu måste garantera. Slutar med att 100/100 och 250/100 t.ex måste dras ner för att kunna garantera hastighet till alla alltid.
Kostnaden blir densamma oavsett, driften av skiten kostar fortfarande lika mycket.

Dessutom kanske det kostar mer bara att garantera hastighet på samtliga produkter då dom nu måste kontrollmäta allt för att kunna garantera hastigheten. Jag föredrar att betala för "upp till" en viss hastighet än att betala mer för en lägre "garanterad" hastighet.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Om jag behöver snabbt bredband kanske jag föredrar att få ut 70 av 100 Mbit istället för 24 av 24 Mbit. Att jag inte byter ner mig betyder inte att jag är nöjd, eller borde vara nöjd, eller får det jag betalar för. Något kan faktiskt vara bästa alternativet fastän det är ganska dåligt. Avsätt lite energi åt att sätta dig in i hur andras situation kan vara nästa gång istället för att lägga 100% på ditt trångsynta rage.

Det är detta jag talar om. Du betalar inte för 100mbit. I avtalet står det inte att du ska få 100mbit. I avtalet står det 50-100mbit (om du t.ex har BBB). Således, du får EXAKT vad du betalar för. Sedan att du inte är nöjd med din tjänst är en annan sak, hade jag inte heller varit men det betyder inte att du inte får vad du betalar för!

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheCadde:

Ja visst hade det varit trevligt om leverantörerna sa vad du faktiskt fick för hastigheter. Nu är det ju så i USA att leverantörerna levererar dina 2 MBit och inget mer, trots att det teoretiskt sett skulle vara fullt möjligt.

Ta t.ex ett standarderbjudande från Verizon:

Det är alltså 201 kr/mån för ADSL 1.1 upp till 15 MBit/s.
Detta utan skatt och "andra avgifter", vad nu dom kan vara.

Tittar vi nu på Bredbandsbolagets ADSL:

BBB garanterar alltså 12 MBit, upp till 24 MBit.

Säg nu då att BBB bara kan leverera 12 MBit som minsta nämnare... Då har BBB två alternativ:

1) Byt namn på tjänsten till Bredband 12 (istället för Bredband 24) för samma kostnad.
2) Leverera inte tjänsten.

...

Ett tredje alternativ "finns" men är så orealistiskt att det egentligen inte ens är värt att nämna. Uppgradera linan till huset för tiotusentals kronor och leverera 24 MBit.

I slutändan blir det bara så att alla byter namn till 1, 2, 4, 8, 12 MBit och slutar leverera högre hastigheter på ADSL.
Samma med kabel och fiber, dom byter namn på skiten och slutar leverera över den minsta hastigheten dom nu måste garantera. Slutar med att 100/100 och 250/100 t.ex måste dras ner för att kunna garantera hastighet till alla alltid.
Kostnaden blir densamma oavsett, driften av skiten kostar fortfarande lika mycket.

Dessutom kanske det kostar mer bara att garantera hastighet på samtliga produkter då dom nu måste kontrollmäta allt för att kunna garantera hastigheten. Jag föredrar att betala för "upp till" en viss hastighet än att betala mer för en lägre "garanterad" hastighet.

Man kan ju skapa en ny modell där man anger en minsta hastighet eller kanske tom ett system som först mäter verklig hastighet och sedan får kunden välja fart.
Man kan ju även ange en mingräns på trafikmängder istället för att gömma maxgränsen i det finstilta
Det finns sätt att marknadsföra som snarare visar "minst" istället för "max"

När det gäller 4 g så borde man ange tid vid maxhastighet för då skulle det bli lite mindre glada siffror, typ "vi ger dig 10minuter/månad i surf vid maximal hastighet"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

En ytterligare begränsning för oss ADSLkunder hos Telia är att om man även vill ha tv via telejacket så är ADSL+ ett nono för den plattformen är inte kompatibel med digital-tv. Jag gick ner från ADSL+ 15/2 till ADSL 7/1 för att kunna ha tv också. Men som jag skrivit innan: jag klagar inte alls och när jag gick från stabila 15 ner till 7 ner så märkte jag ingen skillnad alls vid vanligt surf. Det som tar längre tid är ju torrents där det innan kunde maxa 16 ner mot nu då det maxar max 8 ner.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bosse-mobil:

En ytterligare begränsning för oss ADSLkunder hos Telia är att om man även vill ha tv via telejacket så är ADSL+ ett nono för den plattformen är inte kompatibel med digital-tv. Jag gick ner från ADSL+ 15/2 till ADSL 7/1 för att kunna ha tv också. Men som jag skrivit innan: jag klagar inte alls och när jag gick från stabila 15 ner till 7 ner så märkte jag ingen skillnad alls vid vanligt surf. Det som tar längre tid är ju torrents där det innan kunde maxa 16 ner mot nu då det maxar max 8 ner.

Det borde egentligen inte vara några större tekniska problem att göra det mer flexibelt, man anpassar kapaciteten efter den verkliga användningen och inte som idag med fasta steg "för evigt" man mäter vad kabeln klarar och erbjuder sedan tjänster som ryms inom den totala maxkapaciteten oavsett hur de fördelas, Telia reserverar ju alltid 8Mbit för tv även när man inte har tvn igång, det kan inte vara så svårt att släppa den kapaciteten til datatrafik när tv inte används, inte heller att tex ge hela kapaciteten till tv när data inte används.
Operatörerna skapar idag begränsningar som inte borde behöva finnas och är allmänt fula i hur de marknadsför sig och allt som kan stärka konsumenten måste ses som positivt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan ju skapa en ny modell där man anger en minsta hastighet eller kanske tom ett system som först mäter verklig hastighet och sedan får kunden välja fart.
Man kan ju även ange en mingräns på trafikmängder istället för att gömma maxgränsen i det finstilta
Det finns sätt att marknadsföra som snarare visar "minst" istället för "max"

När det gäller 4 g så borde man ange tid vid maxhastighet för då skulle det bli lite mindre glada siffror, typ "vi ger dig 10minuter/månad i surf vid maximal hastighet"

Jojo, man kan som sagt ändra hur mycket som helst i avtalsvillkoren och titlarna men det tar inte bort det faktum att det kostar pengar att förse en kund med en viss tjänst.
T.ex, om du skall mäta hastighet innan du beställer måste du ha ett modem som är inställt mot din leverantörs utrustning och dessutom måste en tjomme från Skanova eller någon med behörighet kila över till telestationen och koppla på. (Då ADSL inte normalt sett är påkopplat på linan från början, är den påkopplad så är det för att någon haft ADSL på linan innan)

Sa jag pengar? Det är anledningen till varför det finns (fanns, nu heter det bindningstid) en startavgift.
Så skall du betala startavgift för att mäta hastigheten så att du kan beställa din tjänst?
Ett mycket smartare alternativ i så fall är att beställa minimumtjänsten och sedan uppgradera den i steg tills du blir nöjd. Fast det kommer nog inte gillas av leverantören men det är troligare att kund kommer undan med det.

Det enda leverantör kan göra för dig innan du beställer är att berätta vilket avstånd du har från telestationen till ditt telefonjack. Det går då att utröna vilken tjänst som mest troligt skulle passa dig.
T.ex, sitter du 4 km från telestationen är det ingen ide att skaffa mer än 1-2 MBit tjänst om jag inte missminner mig. Men man skall också ha i åtanke att kvaliteten på linan (alltså inte bara avståndet) också avgör vilken hastighet du kan ha eller om det ens kommer fungera mer än halva dygnet.

Linan kan ingen göra något åt (om man inte som sagt vill punga ut en stor bunt tusenlappar) och det är där problemet ligger. Ingen vet hur din lina mår tills du använder det fullt ut och att erbjuda folk garantier hit och dit är meningslöst om linan inte kan leva upp till standarden.
Då blir ju enda alternativet att avsluta avtalet, vilket kostar leverantören pengar och kunden en massa onödigt fipplande.
Dessutom höjs nu priserna på tjänsten eftersom leverantören riskerar gå massa back för att kunderna åberopar §x för att dom för 12 MBit när dom beställt 15 MBit som leverantören måste tillfredställa eller avsluta tjänsten. (med förlust för leverantör)

När det gäller 4G vet jag inget om hur det funkar i praktiken men med 4G är du "alltid" uppkopplad. Inga fysiska ändringar behöver göras för att aktivera tjänsten. (Vilket är anledningen till att du kan köpa kontantkort "surf")
Men kan garantera att det INTE går att garantera hastighet på 4G. Sitter du bakom ett träd så kan din hastighet påverkas bara där. Sedan vet ingen hur många som kommer nyttja tjänsten i ditt område och under vilka tider detta skulle ske.
Man kan väl ge en riktlinje, som att det kommer nyttjas som mest mellan 6 och 9 på morgonen och 4 och 11 på kvällen. Vilket kommer sega ner för samtliga som nyttjar sina tjänster.

Men det blir samma historia där, det blir inte billigare för leverantör att leverera tjänsten och extra regler betyder högre priser då leverantör får ökade (risk) utgifter.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det borde egentligen inte vara några större tekniska problem att göra det mer flexibelt, man anpassar kapaciteten efter den verkliga användningen och inte som idag med fasta steg "för evigt" man mäter vad kabeln klarar och erbjuder sedan tjänster som ryms inom den totala maxkapaciteten oavsett hur de fördelas, Telia reserverar ju alltid 8Mbit för tv även när man inte har tvn igång, det kan inte vara så svårt att släppa den kapaciteten til datatrafik när tv inte används, inte heller att tex ge hela kapaciteten till tv när data inte används.
Operatörerna skapar idag begränsningar som inte borde behöva finnas och är allmänt fula i hur de marknadsför sig och allt som kan stärka konsumenten måste ses som positivt.

Dom är inte fula, dom lever efter marknadens regler. Om BosseBredband säger att han levererar en 24 MBit tjänst betyder det att han också gör allt han kan för att tillfredställa denna hastighet.
Utrustningen i telestationen eller knytpunkten för kabel/fiber är ställd på att låta 24 MBit passera. Bandbredd är "reserverad" för att kunna tillfredställa hastigheten för samtliga kunder vid normal användning. Lite som när du lånar pengar från banken, banken har bara kanske 30% av det du lånar inne, resten är skapat ur tomma intet. Fractional reserve banking på Engleska, orkar inte kolla vad det heter i Sverige.

Fula hade dom varit om dom medvetet begränsade din hastighet eller medvetet levererade än sämre tjänst än den som du skall ha. Men har aldrig hört talas om detta någonsin.

Det är en tuff marknad och antingen spelar med eller så faller du efter och kursar som leverantör.
Som sagt, mer regler = högre priser men ingen skillnad på utrustningen som sådan. Får inte automatiskt bättre hastigheter. Du kanske får veta lite mer vilka hastigheter du kan vänta dig men du får också betala för att få veta.
Tro inte att bredbandsleverantörer tjänar storkovan... Det handlar om småslantar och riskerna är stora, det kostar mycket pengar om en kund måste avslutas. Detta är något leverantören uppenbarligen helst vill undvika.

Som kund har du redan rättigheter så det räcker och blir över. T.ex, har du beställt en 24 MBit tjänst men bara får 1 MBit så kan du lätt får din tjänst nergraderad till en rimligare tjänst i efterhand. Men får du 12-13 MBit så anses det vara rimligt och är standard på många ställen i landet.

Samma gäller för Kabel och Fiber fast där är standarderna lite högre, där räknar man med minst 80% av utsatt maxhastighet dygnet runt.

Jag nämde ovan hur leverantörer "reserverar" bandbredd.
Säg att leverantören har tillgång till 10 GBit (Gigabit) i stationen. Dom levererar en tjänst med 100/100 till sina kunder.
Leverantören måste (för att få det att gå runt ekonomiskt) ha fler kunder än stationen kan hantera samtidigt. Så t.ex på en 10G station kan det sitta 1000 kunder med 100/100. (Alltså 10x mer än stationen kan hantera om alla tankade samtidigt)
Men alla tankar inte max samtidigt, detta räknar leverantören kallt med och det fungerar så ÖVERALLT. Så får du lägre hastighet på t.ex sportlovet eller Julafton så vet du varför.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det borde egentligen inte vara några större tekniska problem att göra det mer flexibelt, man anpassar kapaciteten efter den verkliga användningen och inte som idag med fasta steg "för evigt" man mäter vad kabeln klarar och erbjuder sedan tjänster som ryms inom den totala maxkapaciteten oavsett hur de fördelas, Telia reserverar ju alltid 8Mbit för tv även när man inte har tvn igång, det kan inte vara så svårt att släppa den kapaciteten til datatrafik när tv inte används, inte heller att tex ge hela kapaciteten till tv när data inte används.
Operatörerna skapar idag begränsningar som inte borde behöva finnas och är allmänt fula i hur de marknadsför sig och allt som kan stärka konsumenten måste ses som positivt.

Jag har ju faktiskt en viss anpassning då jag när jag slår på en HD-kanal mister 3-4 Mbit i surfhastighet. Att jag har detta scenario beror på att Telias fasta gräns för HD-kanaler är mina 2500 meter till telestationen och HD-kanaler ska inte fungera. Men efter lite tjat och viljan av att testa Hd-kanaler så släppte de på det och jag kan inte vara mer än nöjd för bildkvalitén på t ex SVT SD och HD är enorm. Jag struntar i om surfhastigheten sjunker till 4 Mbit för det räcker. Jag har en ovanligt stabil lina och därför fungerar HD-kanaler. Jag tycker ju faktiskt att jag har max vad jag kan ha från Telia via ADSL och är bara nöjd!

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inom utbyggnaden av dom nya moderna typerna av datanät och det enda jag vill tillföra till tråden är att ni som inte är nöjda med hastigheten, begär ut mätprotokollet från installationen.
Det ska finnas mätresultat enligt ISO standard i flv format eller liknande. Finns inte detta resultat finns det inga garantier för att installationen uppfyller kraven som sattes av beställaren till entreprenören vid första installation i fastigheten.

Ifall ni är hundra procent säkra på att all er utrustning fungerar som den ska, och ni mot förmodan får ett uppvisat godkänt mätresultat på installationen. Kräv att en oberoende firma kommer ut och mäter av nätet hela vägen från dator/router till switch i källare/nod. Observera att du kommer bli ersättningsskyldig ifall dom inte finner något fel.

Det fuskas extremt mycket i denna bransch. Detta pga att leverantörerna inte har möjlighet att kräva ISO certifierade firmor till installationerna pga att det är hård konkurrens om marknadsandelar. Väldigt få installatörer vet vad dom sysslar med eller hur det fungerar tekniskt. Men det har säkert många av er märkt.

Bor någon bra till i sthlms-området och har FS nyckel så har jag möjlighet att OTDR eller DTX mäta eran installation, ifall ni vill ha ett snabbt svar ifall er installation uppfyller ISO kraven. Pma.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse-mobil:

En ytterligare begränsning för oss ADSLkunder hos Telia är att om man även vill ha tv via telejacket så är ADSL+ ett nono för den plattformen är inte kompatibel med digital-tv. Jag gick ner från ADSL+ 15/2 till ADSL 7/1 för att kunna ha tv också. Men som jag skrivit innan: jag klagar inte alls och när jag gick från stabila 15 ner till 7 ner så märkte jag ingen skillnad alls vid vanligt surf. Det som tar längre tid är ju torrents där det innan kunde maxa 16 ner mot nu då det maxar max 8 ner.

Hur menar du då ?

Jag har 30/10 (minst) + 2st digitaltv abb hos telia på samma lina, med fullgod kapacitet. (är väl eg en 60Mbit lina enligt routern)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vad exakt är kabel? :/ Finns ju många slags kablar...

Jag betalar för 100/100 Mbit från Netatonce med fiberoptik, och fick precis nu 94,16 ner och 71,44 ner. Det är det bästa jag någonsin har mätt. Förut har det varit runt 60-80Mbit. Men jag betalar bara 99:-/mån genom en deal med bostadsrättsföreningen, och då ingår dessutom IP-telefoni, så jag har känt mig rätt nöjd ändå. Ännu mer nu

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

95/16 4ms bredbandsbolaget fiber
Pendlar mellan 89-97/11-17 beroende på tid på dygnet.
betalar för 100/10, är mycket nöjd.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Medlem

Sitter på BBB's "Bredband 60" via ADSL
Får ut runt ~57mbit ner och runt 18mbit upp.

Väldigt sällan avbrott och är extremt nöjd med tjänsten, eftersom det är det bästa jag kan få

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Har du luftledning eller hur menar du ?

Dåliga kopparledningar snarare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Betalar för 30/12.
Får endast ut 16/2, jädrans ADSL.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wuzu:

Betalar för 30/12.
Får endast ut 16/2, jädrans ADSL.

30/12 är inte tekniskt möjligt med adsl så det bör vara vdsl du ska ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

telebolagen har ändrat sig.

Jag bor i södra sverige. I 2007 fick jag erbjudande om att uppgradera från 8 mbit till 24 mbit. Har sedan dess haft 24 mbit via Bredbandsbolaget. För ett par månader sedan började min koppling bli mycket ostabilt, och DNS queries fick timeout rätt ofta. vanlig surfning var ganska ostabil, hastigheten kunde gå ner till 1 mbit sen till 12 mbit osv. Efter några veckor anmälda jag det till supporten, och till slut fick svar att Skanova, som driftar nätet, vägra felsöka om det är stabilt UPP TILL 8 mbit.

BBB tekniker sa då att jag kunde höra med kundtjänst och få nedsatt pris då han har satt mitt abonnemang på deras sida till högst 8 mbit nu (syns också i modemet) ner från 14 mbit. Eller skaffa 4g eller fiber (yeah right).

Nu när jag söker på bbb/telia/tele2, och ange telenummer för att se vilken hastighet jag kan få, är det högst 8 mbit via telejack. Allt annat är 4g lösningar.

Telebolagen har ändrat eller överbelastat sitt nät verkar det som, så de tidigare felfria ADSL2+ 24 mbit lösningar inte fungerar längre med stabilitet. Jag tycker detta är urdåligt och att de försöker tysta ner detta för att folk skulle bli upprörda om de fick veta att de har betalt ca 100 kr i månaden för mycket det senaste året, och att det säger väldigt mycket om hur de inte har investerat i sina nät för att kunna hantera ökad kapacitet. De kanske skiter i ADSL nu och vill satsa allt på 4g/fiber. Fair enough, men då borde de har sagt det till sina kunder.

Eftersom 4g lösnmingar är capped är det inget alternativ tycker jag. Länge leve 8 mbit!