AMD A-serien "Richland" med 45 watt TDP på ingång

Permalänk
Melding Plague

AMD A-serien "Richland" med 45 watt TDP på ingång

Moderkortstillverkaren MSI röjer två nya modeller i AMD A-serien "Richland", som tack vare lägre klockfrekvenser kliver ned till 45 W TDP.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Test hade varit fint. Hade varit roligt att försöka bygga en tyst htpc.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Till HTPC och/eller kontorsdatorer.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Kanske en indie spel dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd

Skönt att se något från AMD som inte har en TDP på 220 W.

Skulle vilja se AMD lansera någon single-board computer för några hundralappar att konkurrera mot Raspberry Pi.
Det vore sjysst.

Permalänk
Medlem

2,1GHz? Det är inte kvickt på 2 moduler. En gammal Phenom 9200 lär ju äga upp den duktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

2,1GHz? Det är inte kvickt på 2 moduler. En gammal Phenom 9200 lär ju äga upp den duktigt.

Äger den även upp den i strömförbrukning och grafikprestanda?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

2,1GHz? Det är inte kvickt på 2 moduler. En gammal Phenom 9200 lär ju äga upp den duktigt.

Finns inte ens 9200 vad jag minns. Och denna processorn är ju inte till för de som behöver den bästa processorn (då köper man Intel eller fx)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Varför fortsätter de lansera fler APU:er/CPU:er där den enda skillnaden mot de gamla är klockfrekvensen? Om man vill kan man ju bara underklocka/överklocka. De slösar bort sin tid. :/

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Varför fortsätter de lansera fler APU:er/CPU:er där den enda skillnaden mot de gamla är klockfrekvensen? Om man vill kan man ju bara underklocka/överklocka. De slösar bort sin tid. :/

Så har ju Intel och amd gjort i alla tider. Hade det inte varit lönsamt tror jag de slutat med det för länge sedan, dessutom klockar faktiskt inte alla.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Ser trevliga ut! Någon som vet om AMD kommer lansera Athlon II baserade på Richland alltså bara CPU och ingen APU? De som finns ute nu är väl inte Richland baserade?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Varför fortsätter de lansera fler APU:er/CPU:er där den enda skillnaden mot de gamla är klockfrekvensen? Om man vill kan man ju bara underklocka/överklocka. De slösar bort sin tid. :/

nej, många personer kan inte överklocka / underklocka, bra med lite val då

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

nej, många personer kan inte överklocka / underklocka, bra med lite val då

Men en fx-cpu på 5 Ghz? Hur många normal-användare behöver/vill ha så hög klock?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Men en fx-cpu på 5 Ghz? Hur många normal-användare behöver/vill ha så hög klock?

inte många, den är till för entusiaster eller dom få som faktiskt vill ha något extremt men inte kan klcoka själv.

är det så svårt att förstå :p?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

inte många, den är till för entusiaster eller dom få som faktiskt vill ha något extremt men inte kan klcoka själv.

är det så svårt att förstå :p?

Ja det är det, 4 eller 5 Ghz för en vanlig människa spelar ju ingen roll. Det kommer ändå aldrig vara CPU:n som flaskar för dem.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Ja det är det, 4 eller 5 Ghz för en vanlig människa spelar ju ingen roll. Det kommer ändå aldrig vara CPU:n som flaskar för dem.

och hur vet du vad folk använder sina datorer till då? finns mer saker änn spel, sen är det väl fortfarande aldrig fel att det finns något lite extremare om man vill lägga pengar på det?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Äger den även upp den i strömförbrukning och grafikprestanda?

Visst att man kan ge lite avkall på prestanda när man vill ha 45W processor. Men hur mycket? Prestandan är ju stenålders tyvärr, det jag ville illustrera. Hade folk tyckt att en 800MHz Haswell hade varit lika intressant prestandamässigt? vid 2,1GHz så snackar vi ju en fjärdedel av prestandan i en vanlig Piledriver. Och inte för att vara sådan men den är inte alltid i topp direkt.
Såg att det finns en på 2,5GHz med, men jag tycker det är oroande att Intel kan tillverka en processor med färre transistorer som har minst 2,5 gånger så hög prestanda på mycket mindre yta samtidigt som den säkerligen är snabbare på grafiken också och till lägre totalförbrukning för systemet med. Och detta när AMD verkligen pressat.
Man får inte glömma att AMD oftar tappar mycket grafikprestanda också när de försöker få ner strömförbrukningen, och att de sedan de började med nya strömhanteringen pressar det mesta ur sitt TDP-utrymme.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Finns inte ens 9200 vad jag minns. Och denna processorn är ju inte till för de som behöver den bästa processorn (då köper man Intel eller fx)

Nä just det än då är 9200 snabbare! Nä tänkte på 9100e. Och jag vet att den inte är till för de som vill ha bästa processorn. Men jag vill att folk ska veta att detta är riktigt låg prestanda. Jag hade hellre tagit en 800MHz haswell prestandamässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

och hur vet du vad folk använder sina datorer till då? finns mer saker änn spel, sen är det väl fortfarande aldrig fel att det finns något lite extremare om man vill lägga pengar på det?

Det har du nog rätt i.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Ser trevliga ut! Någon som vet om AMD kommer lansera Athlon II baserade på Richland alltså bara CPU och ingen APU? De som finns ute nu är väl inte Richland baserade?

Athlon 760k är baserad på Richland och kommer utan grafikdel.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1987438

Permalänk
Skrivet av Dispersion:

Athlon 760k är baserad på Richland och kommer utan grafikdel.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1987438

Den hade jag missat! Tack för länken!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tycker det räcker med alla APU:er, de kan sätta sig ner och diskutera en ny CPU som har den nya teknologin och inte har 220TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

2,1GHz? Det är inte kvickt på 2 moduler. En gammal Phenom 9200 lär ju äga upp den duktigt.

I en htpc behöver den inte vara speciellt snabb. En ok cpu med bra hårdvaruacceleration är guld värt då du slipper ett grafikkort och kan köra strömsnålt och effektivt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

2,1GHz? Det är inte kvickt på 2 moduler. En gammal Phenom 9200 lär ju äga upp den duktigt.

Hastigheten handlar inte bara om Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

I en htpc behöver den inte vara speciellt snabb. En ok cpu med bra hårdvaruacceleration är guld värt då du slipper ett grafikkort och kan köra strömsnålt och effektivt.

Ja jag vill då ha en riktig HTPC just för att slippa förlita mig i hårdvaruacceleration. Måste uppgradera min IB i3 nu för att den inte har processorprestanda för att fungera som jag vill.

Skrivet av Pellemanify:

Hastigheten handlar inte bara om Ghz.

Nej, men jag tog hänsyn till att gamla Phenom har högre IPC än Piledriver.