Hårddisk vibrerar "ojämnt".

Permalänk

Hårddisk vibrerar "ojämnt".

Har en WD Green 1Tb som jag haft som lagringsdisk ett tag nu.

Och nu på senare tid känner jag att hela datorbordet + datorn vibrerar var annan sekund, öppnade sido panelen och kollade kände sedan på hårddisk riggen att den vibrerade och märkte att det var min hårddisk.

Den kan göra så även fast den inte används.

Håller den på att krascha eller liknande?

PS: Den sitter fastskruvad som den ska och hårddisk "hållaren" är på plats. (Fractal Design R3)

Permalänk
Medlem

Hej,

har samma chassi och samma problem som du (dock andra diskar). I mitt fall så slutar problemet tillfälligt om jag lutar lite på chassit och därav så drar jag slutsatsen att det är hårddisken som som får vaggan och annat att vibrera. Alltså inte att det är själva disken det är fel på utan snarare passformen inne i chassit.

Själv tänkte jag byta plats på diskarna när tillfälle ges (flytta dem högre upp i chassit) för att se om det har någon inverkan. Återkom gärna om du lyckas få bort ljudet.

Permalänk

Hmm låter ju rimligt men isf är det nog bara själva "vaggan" till hårddisken, som du säger som är problemet, men det har inte varit så förr. Började för någon månad sen.

Återkommer ifall jag lyckas få tyst på det, och du får gärna göra detsamma.

Permalänk
Medlem

började för mig också för ett tag sedan, har inte heller haft det tidigare. Kan t.o.m. höra vibrationerna från ett angränsande rum när det är som värst (när alla diskar arbetar). Kanske är det så enkelt ett de behöver spännas i sina vaggor och/eller byta plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iLs:

Hmm låter ju rimligt men isf är det nog bara själva "vaggan" till hårddisken, som du säger som är problemet, men det har inte varit så förr. Började för någon månad sen.

Återkommer ifall jag lyckas få tyst på det, och du får gärna göra detsamma.

testa dämpa med lite kartong mellan skruvarna och fästet till hårddisken och spänn det nog för att hålla det fast så det sitter stabilt men inte så det sitter hårt och du inte kan skruva längre...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb