Permalänk
Medlem

Gjort rätt?

Hejsan,

Jag har försökt följa lite olika guider för att överklocka min i7 4770K. Har Asus Z87-K och gjorde allt i BIOS precis som en grabb från ASUS demonstrerade. Först kollade jag kvaliteten på mitt chip (?), och jag kunde faktiskt boota in i windows på 46x på varje core med core voltage på 1.20V! (Vad jag förstår så ska jag ha en bättre än medel processor då..?) Jag vill ju bara överklocka precis så där lagom, så jag satte alla cores på 45x och 1.25V. Kan köra Prime95 i oändlighet verkar det som.

Men tycker ni att jag ska skruva upp processorn mer, är jag bara chicken, eller är det bra som det är? Det jag menar är att jag inte vill riskera livslängd eller performance, men vill ju helst köra på max också.. Vill hitta någon sorts övre medelväg. Kan någon mer erfaren hjälpa mig?

Tack
Froggan

Permalänk
Medlem

Beror ju på temperaturen om du kan klocka mer. Vilken kylare använder du?

Permalänk
Medlem

Behöver du mer kraft? Annars är det ju helt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjakobp:

Hejsan,

Jag har försökt följa lite olika guider för att överklocka min i7 4770K. Har Asus Z87-K och gjorde allt i BIOS precis som en grabb från ASUS demonstrerade. Först kollade jag kvaliteten på mitt chip (?), och jag kunde faktiskt boota in i windows på 46x på varje core med core voltage på 1.20V! (Vad jag förstår så ska jag ha en bättre än medel processor då..?) Jag vill ju bara överklocka precis så där lagom, så jag satte alla cores på 45x och 1.25V. Kan köra Prime95 i oändlighet verkar det som.

Men tycker ni att jag ska skruva upp processorn mer, är jag bara chicken, eller är det bra som det är? Det jag menar är att jag inte vill riskera livslängd eller performance, men vill ju helst köra på max också.. Vill hitta någon sorts övre medelväg. Kan någon mer erfaren hjälpa mig?

Tack
Froggan

Om du vill ha mer kraft, kolla hur långt du kan dra upp multipliern och forfarande är stabil
Om du vill ha ner temperaturen (Ljud, etc etc) så dra ner spänningen tills du inte är stabil i prime. sen hoppar du upp igen på spänningen du hade precis innan.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Beror ju på temperaturen om du kan klocka mer. Vilken kylare använder du?

Noctua NH-D14 + massa bequiet fläktar i chassit. Ligger och idlar på 25 c just nu. När jag maxar upp till 45x (ser det via CPU-Z), då jag kör det tyngsta testet i Prime95 ligger alla cores på runt 65 c. Då har jag väl utrymme för att skruva upp den ännu mer? Om jag också har ett av de bättre chipen tänkte jag..

Skrivet av m4gnify:

Behöver du mer kraft? Annars är det ju helt onödigt.

Vill bara se till så att alla program jag kör flyter optimalt. Kör t.ex. mycket Kerbal Space Program, som jag inte tror säger nej till mer processorkraft. När jag börjar komma upp till 300+ delar i mina raketer laggar det liiiite.