Permalänk

Snabb simpel ja eller nej RAM-fråga! :)

Hej!

Jag ska köpa lite nytt och det blir 4770k setup, ramminnena jag valt är http://www.inet.se/produkt/5308846/kingston-8gb-2x4096mb-cl9-...
och det är nämligen så att jag har 3x2 här hemma av exakt samma. Iom att detta är dual channel jag ska köra nu så tänkte jag att då borde jag kunna ta 2 av dem och lägga på så de blir 12gb utan problem va? att sätta i alla så de blir 14 (d.v.s 2x4 + 3x2) är väl inte så smart för dual channel som jag förstått det va?

Rätta mig vid eventuella fel i det här, lär mig mer än gärna!

Mvh Z

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Hej!

Jag ska köpa lite nytt och det blir 4770k setup, ramminnena jag valt är http://www.inet.se/produkt/5308846/kingston-8gb-2x4096mb-cl9-...
och det är nämligen så att jag har 3x2 här hemma av exakt samma. Iom att detta är dual channel jag ska köra nu så tänkte jag att då borde jag kunna ta 2 av dem och lägga på så de blir 12gb utan problem va? att sätta i alla så de blir 14 (d.v.s 2x4 + 3x2) är väl inte så smart för dual channel som jag förstått det va?

Rätta mig vid eventuella fel i det här, lär mig mer än gärna!

Mvh Z

Jag förstår inte exakt vad du menar, någon som har förstått din fråga skulle eventuellt kunna besvara din fråga bättre. Men du kan inte lägga på hur mycket ram-minne som helst, utan det finns begränsningar med slots och Max-ram som din moderkort klarar av

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kort svar: Kit är matchade. Det finns alltså i strikt bemärkelse inga "exakt samma". Dessutom är dessa 1,65V-minnen.

Köp ett lämpligt 1,5V-kit och sälj dina överblivna moduler.

Permalänk
Medlem

Eftersom att 1150-moderkort bara har 4 stycken platser för Ram-minne så kan du ju självklart inte sätta in 5 stickor. Du kan sätta in 2 nya och 2 gamla så du får 12 GB ja, men du kommer garanterat inte använda mer än 8 GB på flera år framöver om du endast spelar.

Permalänk
Skrivet av MaKerS:

Jag förstår inte exakt vad du menar, någon som har förstått din fråga skulle eventuellt kunna besvara din fråga bättre. Men du kan inte lägga på hur mycket ram-minne som helst, utan det finns begränsningar med slots och Max-ram som din moderkort klarar av

Det jag undrar är om jag kan kombinera de jag köper (2x4) med 2 av dem jag redan har som är av samma märke (2x2) utan problem och få 12gb 1600mhz Moderkort: http://www.inet.se/produkt/5308846/kingston-8gb-2x4096mb-cl9-...
Ramminnen jag köper: http://www.inet.se/produkt/5308846/kingston-8gb-2x4096mb-cl9-...
Ramminnen jag har: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=437583

Skrivet av lorgix:

Kort svar: Kit är matchade. Det finns alltså i strikt bemärkelse inga "exakt samma". Dessutom är dessa 1,65V-minnen.
Köp ett lämpligt 1,5V-kit och sälj dina överblivna moduler.

Jag är inte så super hajj på de här med volt o va det är för skillnad mellan de 2 och varför du tycker de ena är mer lämpligt, lust att förklara?

Komponenter inblandade länkade jag ovan btw

Skrivet av Appel99:

Eftersom att 1150-moderkort bara har 4 stycken platser för Ram-minne så kan du ju självklart inte sätta in 5 stickor. Du kan sätta in 2 nya och 2 gamla så du får 12 GB ja, men du kommer garanterat inte använda mer än 8 GB på flera år framöver om du endast spelar.

Det är jag medveten om, därför jag skrev ta 2 av de gamla , inte alla 3 d.v.s Nej 8gb räcker till spel o så men blir nog lite streaming och editering o sånt eventuellt. Och om jag har extra ram liggandes så borde det väl endå vara värt o slänga in ist för o damma.. orkar inte sälja då det handlar om så liten summa endå. Komponenter inblandade är länkade ovan!

Tack för svar hittils alla!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av znorlaxvbg:

Jag är inte så super hajj på de här med volt o va det är för skillnad mellan de 2 och varför du tycker de ena är mer lämpligt, lust att förklara?

Komponenter inblandade länkade jag ovan btw

Du bör ha minnen som ska matas med 1,5 V, inte 1,65 V, när du sätter dem tillsammans med en Sandy Bridge/Ivy Bridge/Haswell.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Du bör ha minnen som ska matas med 1,5 V, inte 1,65 V, när du sätter dem tillsammans med en Sandy Bridge/Ivy Bridge/Haswell.

jaha det var mer än vad jag visste! Tack! Är det så av någon speciell anledning? Inte hört denna diskussionen nämligen så blev lite nyfiken

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Jag är inte så super hajj på de här med volt o va det är för skillnad mellan de 2 och varför du tycker de ena är mer lämpligt, lust att förklara?

Det är som HurMycket skriver.

Skrivet av znorlaxvbg:

jaha det var mer än vad jag visste! Tack! Är det så av någon speciell anledning? Inte hört denna diskussionen nämligen så blev lite nyfiken

Man vill inte att skillnaden mellan minneskontrollerns spänning och minnenas spänning ska bli för stor. Modernare CPUer matar minneskontroller med lägre spänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Det jag undrar är om jag kan kombinera de jag köper (2x4) med 2 av dem jag redan har som är av samma märke (2x2) utan problem och få 12gb 1600mhz Moderkort: http://www.inet.se/produkt/5308846/kingston-8gb-2x4096mb-cl9-...
Ramminnen jag köper: http://www.inet.se/produkt/5308846/kingston-8gb-2x4096mb-cl9-...
Ramminnen jag har: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=437583

Jag är inte så super hajj på de här med volt o va det är för skillnad mellan de 2 och varför du tycker de ena är mer lämpligt, lust att förklara?

Komponenter inblandade länkade jag ovan btw

Det är jag medveten om, därför jag skrev ta 2 av de gamla , inte alla 3 d.v.s Nej 8gb räcker till spel o så men blir nog lite streaming och editering o sånt eventuellt. Och om jag har extra ram liggandes så borde det väl endå vara värt o slänga in ist för o damma.. orkar inte sälja då det handlar om så liten summa endå. Komponenter inblandade är länkade ovan!

Tack för svar hittils alla!

Ram-minnena kommer att klockas till de lägsta. Ifall dina gamla minnen också är 1600MHz kommer de att ha den hastigheten, systemet är stark som den svagaste länken.
Dagens 64-bit system klarar inte av att använda mer än 8 GB, även om du har 100000 GB i datorn, och moderkortet klarar av det, klarar inte processorerna att utnyttja det. Så över 8 GB ram är fullständigt onödigt

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av lorgix:

Det är som HurMycket skriver.

Man vill inte att skillnaden mellan minneskontrollerns spänning och minnenas spänning ska bli för stor. Modernare CPUer matar minneskontroller med lägre spänning.

Skrivet av MaKerS:

Ram-minnena kommer att klockas till de lägsta. Ifall dina gamla minnen också är 1600MHz kommer de att ha den hastigheten, systemet är stark som den svagaste länken.
Dagens 64-bit system klarar inte av att använda mer än 8 GB, även om du har 100000 GB i datorn, och moderkortet klarar av det, klarar inte processorerna att utnyttja det. Så över 8 GB ram är fullständigt onödigt

Då får det bli: http://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1... .

Tackar så innerligt för snabba o raka svar! Har man lärt sig något nytt idag med! haha

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Ram-minnena kommer att klockas till de lägsta. Ifall dina gamla minnen också är 1600MHz kommer de att ha den hastigheten, systemet är stark som den svagaste länken.
Dagens 64-bit system klarar inte av att använda mer än 8 GB, även om du har 100000 GB i datorn, och moderkortet klarar av det, klarar inte processorerna att utnyttja det. Så över 8 GB ram är fullständigt onödigt

Nu har du nog blandat ihop saker.

Ett 32bit-system är begränsat till (i praktiken) strax under 4GB. Ett 64bit-system har sin gräns myyycket högre upp, men Microsoft har lagt in begränsningar i deras OS. Win7 Home Premium stödjer 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är som HurMycket skriver.

Man vill inte att skillnaden mellan minneskontrollerns spänning och minnenas spänning ska bli för stor. Modernare CPUer matar minneskontroller med lägre spänning.

Jaha, detta är också första gången jag hör något sådant. Blir det verkligen ett problem att ha 1,65v på minnen? Jag har alltid haft de, fast aldrig stött på minnesproblem. Vilka problem kan uppstå?
Aldrig försent att lära sig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Nu har du nog blandat ihop saker.

Ett 32bit-system är begränsade till (i praktiken) strax under 4GB. 64bit-system har sin gräns myyycket högre upp, men Microsoft har lagt in begränsningar i deras OS. Win7 Home Premium stödjer 16GB.

Jag kan ju ha fel, men även om OS:et stödjer upp till 16 GB ram så står det i egenskaper av datorerna att man har 16 GB Ram, men 7,92 GB kan användas. Säker på det du säger? Någon källa? Som sagt jag kan ha fel, skulle vara trevligt om jag hade det också, men vill gärna se en källa
EDIT: Jag har windows ultimate, OS:et stödjer upp till 192 GB RAM, men om jag skulle ha 192 GB RAM så står det fortfarande att 7,92 GB kan användas, vilket beror på 64-bit enligt det jag vet. Men som sagt, hoppas att jag har fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Jaha, detta är också första gången jag hör något sådant. Blir det verkligen ett problem att ha 1,65v på minnen? Jag har alltid haft de, fast aldrig stött på minnesproblem. Vilka problem kan uppstå?
Aldrig försent att lära sig

Sannolikt stöter man inte på några problem, och om man gör det så tar det nog en stund. Om jag inte minns fel så kan det bli ökat slitage på minneskontrollern.

Det är bekvämt att följa spec, det tycker iaf jag.

Skrivet av MaKerS:

Jag kan ju ha fel, men även om OS:et stödjer upp till 16 GB ram så står det i egenskaper av datorerna att man har 16 GB Ram, men 7,92 GB kan användas. Säker på det du säger? Någon källa? Som sagt jag kan ha fel, skulle vara trevligt om jag hade det också, men vill gärna se en källa
EDIT: Jag har windows ultimate, OS:et stödjer upp till 192 GB RAM, men om jag skulle ha 192 GB RAM så står det fortfarande att 7,92 GB kan användas, vilket beror på 64-bit enligt det jag vet. Men som sagt, hoppas att jag har fel.

Den begränsningen kommer varken från 64bit eller den specifika versionen av Windows. Här listas iaf de olika versionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Ram-minnena kommer att klockas till de lägsta. Ifall dina gamla minnen också är 1600MHz kommer de att ha den hastigheten, systemet är stark som den svagaste länken.
Dagens 64-bit system klarar inte av att använda mer än 8 GB, även om du har 100000 GB i datorn, och moderkortet klarar av det, klarar inte processorerna att utnyttja det. Så över 8 GB ram är fullständigt onödigt

Har i alla fall 16GB i mitt Win 7 64 bits home prem, där är 16GB max som gäller.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Sannolikt stöter man inte på några problem, och om man gör det så tar det nog en stund. Om jag inte minns fel så kan det bli ökat slitage på minneskontrollern.

Det är bekvämt att följa spec, det tycker iaf jag.

Den begränsningen kommer varken från 64bit eller den specifika versionen av Windows. Här listas iaf de olika versionerna.

Så datorn kan i praktiken använda sig utav mer än 8 GB Ram? Konstigt, varför säger det då i egenskaper att 7,92 används fastän man har mer? :S

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MaKerS:

Så datorn kan i praktiken använda sig utav mer än 8 GB Ram? Konstigt, varför säger det då i egenskaper att 7,92 används fastän man har mer? :S

Hur mycket minne har du? 8 GiB? Då är det inte så konstigt. 16 GiB? Då vet jag inte.

Men – låt mig betona detta för att ingen ska lära sig något felaktigt – det är iallafall INTE så att en 64-bitars CPU/OS/whatever skulle ha en begränsning vid 8 GiB. Begränsningen ligger istället någonstans vid 17 179 869 184 GiB.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Så datorn kan i praktiken använda sig utav mer än 8 GB Ram? Konstigt, varför säger det då i egenskaper att 7,92 används fastän man har mer? :S

Är det så för dig så är något annat knas.

Skrivet av HurMycket:

Hur mycket minne har du? 8 GiB? Då är det inte så konstigt. 16 GiB? Då vet jag inte.

Men det är iallafall INTE så att en 64-bitars CPU/OS/whatever skulle ha en begränsning vid 8 GiB. Begränsningen ligger istället någonstans vid 17 179 869 184 GiB.

Fan va snopet om man köpt hem 18 miljarder gig och bara kan använda 17 179 869 184...

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Det är jag medveten om, därför jag skrev ta 2 av de gamla , inte alla 3 d.v.s Nej 8gb räcker till spel o så men blir nog lite streaming och editering o sånt eventuellt. Och om jag har extra ram liggandes så borde det väl endå vara värt o slänga in ist för o damma.. orkar inte sälja då det handlar om så liten summa endå. Komponenter inblandade är länkade ovan!

Tack för svar hittils alla!

Där var det här jag hakade upp mig på:

Skrivet av znorlaxvbg:

...Att sätta i alla så de blir 14 (d.v.s 2x4 + 3x2) är väl inte så smart för dual channel som jag förstått det va?

2+3=5

Permalänk
Medlem

Såg ingen som ställt frågan, behöver du mer än 8GB?
12GB kommer inte göra någon direkt nytta i en surf/spel-dator.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Såg ingen som ställt frågan, behöver du mer än 8GB?
12GB kommer inte göra någon direkt nytta i en surf/spel-dator.

Man måste läsa hela vägen till inlägg #4.

.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaKerS:

Så datorn kan i praktiken använda sig utav mer än 8 GB Ram? Konstigt, varför säger det då i egenskaper att 7,92 används fastän man har mer? :S

Står så här i mitt win 7 64 bits system:

Installerat minne (RAM): 16,0 GB.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Testa

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Där var det här jag hakade upp mig på:

2+3=5

Jag som klantat mig haha, ber om ursäkt. Menade 2x4 + 2 st 2gb från mitt 2x3 kit helt enkelt hehe

Skrivet av Json_81:

Såg ingen som ställt frågan, behöver du mer än 8GB?
12GB kommer inte göra någon direkt nytta i en surf/spel-dator.

Svarade på det i inlägg #5 .. missade det i trådstart, my bad. Tänkte mer om det gick att lägga in mina gamla lite snyggt så kan jag lika gärna göra de o ha 12gb tillgängligt ist för 8gb med några gamla dammande sticker som skulle funka.

Jävla aktivitet det blev i tråden, vad är slutsattsen på de här med 1.5 v vs 1.65 v ? Blev lite nyfiken! Sitter på w7 ultimate 64bitars btw.

Skrivet av Zacke68:

Helt 100? Verkar vara lite delade åsikter nämligen.

Skrivet av Wrathborn771:

Haha får leka lite ;D

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Jag som klantat mig haha, ber om ursäkt. Menade 2x4 + 2 st 2gb från mitt 2x3 kit helt enkelt hehe

Svarade på det i inlägg #5 .. missade det i trådstart, my bad. Tänkte mer om det gick att lägga in mina gamla lite snyggt så kan jag lika gärna göra de o ha 12gb tillgängligt ist för 8gb med några gamla dammande sticker som skulle funka.

Jävla aktivitet det blev i tråden, vad är slutsattsen på de här med 1.5 v vs 1.65 v ? Blev lite nyfiken! Sitter på w7 ultimate 64bitars btw.

Helt 100? Verkar vara lite delade åsikter nämligen.

Haha får leka lite ;D

Slutsatsen är den som påpekats tidigare: undvik minnen som vill ha högre spänning än 1.5 V. Om du trots allt vill använda dina gamla minnen istället för att sälja dem bör du köpa andra minnen som matchar både i hastighet och spänning för att undvika problem med instabilitet och hastighet.
RAM är dock så pass billigt idag att jag i din sits skulle köpt nya moduler på 1.5 V. 2x4 GB om du vill köra budget, annars är det väl lika bra att smälla på med 4x4 GB som jag själv gjort

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

.....vad är slutsattsen på de här med 1.5 v vs 1.65 v ? Blev lite nyfiken! Sitter på w7 ultimate 64bitars btw.

Den specificerade volten som står på ett minne är vad den skall klara av att köras i, dvs testad och kontrollerad för. Däremot har jag dålig koll på om ett moderkort, exempel z87 bräda som är specificerat till 1.5v tar skada av ett minne på 1.65v vågar jag inte uttala mig om. Fanns en artikel om det vet jag, skall se om jag hittar den igen. Tappade alla mina bokmarks i en hd krash för ett tag sedan.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Hur mycket minne har du? 8 GiB? Då är det inte så konstigt. 16 GiB? Då vet jag inte.

Men – låt mig betona detta för att ingen ska lära sig något felaktigt – det är iallafall INTE så att en 64-bitars CPU/OS/whatever skulle ha en begränsning vid 8 GiB. Begränsningen ligger istället någonstans vid 17 179 869 184 GiB.

Kör hen Windows 7 "Home Basic", så är det begränsat till 8Gb ram av operativsystemet. Men annars är det precis som du säger
Källa : http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Zacke68:
Skrivet av ZaInT:

Slutsatsen är den som påpekats tidigare: undvik minnen som vill ha högre spänning än 1.5 V. Om du trots allt vill använda dina gamla minnen istället för att sälja dem bör du köpa andra minnen som matchar både i hastighet och spänning för att undvika problem med instabilitet och hastighet.
RAM är dock så pass billigt idag att jag i din sits skulle köpt nya moduler på 1.5 V. 2x4 GB om du vill köra budget, annars är det väl lika bra att smälla på med 4x4 GB som jag själv gjort

Det verkar spela roll med 1.65 vs 1.5 så det blir nya 8gb 2x4 1.5 Men jag undrade iom att de jag tänkt först låg på samma siffror och var av samma märke så undrade jag.

Ligger redan lite över budget då jag har så köpkåt och har brist på disciplin så får vänta mex 4x4 :$ Haha

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Eftersom att 1150-moderkort bara har 4 stycken platser för Ram-minne så kan du ju självklart inte sätta in 5 stickor. Du kan sätta in 2 nya och 2 gamla så du får 12 GB ja, men du kommer garanterat inte använda mer än 8 GB på flera år framöver om du endast spelar.

flera år är att överdriva, du har ingen aning om vilka spel eller om det släpps applikationer som kräver mer, eller sitter du med inside info hos alla mjukvarutillverkare? (Just nu har jag bara "Vanliga" applikationer uppe, Chrome, WoW , Skype, utorrent etc etc. och använder 6.8gb och detta är 1 vecka efter att jag ominstallerat datorn, så inga minnesläckor än..

TS, som andra har tipsat dig om, skaffa dig ett kit.
ett kit med två 8gb sickor som är okey går på runt 1.3k (har för mig att ditt moderkort stödjer 32gb) så du har möjlighet att uppgradera i framtiden. onödigt att gå och köpa 8gb ram som precis räcker och du kanske känner om 6 månader att shit, 8gb räcker inte!. RAM är hyffsat billigt och om du fyller upp det så droppar prestandan på hela ditt system otroligt mycket

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."