Windows 7 Installerat på ny SSD. Dator startar ej

Permalänk

Windows 7 Installerat på ny SSD. Dator startar ej

Jag köpte idag en intern SSD (SanDisk 120GB). När jag kom hem började jag kika direkt på att försöka installera Windows 7 på den, för att på så sätt kunna ersätta min nuvarande vanliga HD med Vista.

Jag kopplade ur min sekundära HD och satte SSD:n på dess plats. För att förtydliga hade jag då 2 lagringsmedia anslutna till datorn: en HD med Vista, samt SSD:n, helt tom. Jag formaterade SSD:n till en enda NTFS-partition och installerade Windows 7 på den.
Efter installationsprocessen så kom jag till Boot-menyn där jag fick välja om jag ville starta Vista från HD:n eller Windows 7 från SSD:n. So far so good. Jag startade den helt färska Windows 7-installationen och allting gick som det skulle. Därefter stängde jag av datorn för att nu ersätta HD:n med Vista mot min medialagrings-HD (inget OS på den, bara lagring av filer)
Det var då det blev problem. När jag startar datorn så kommer jag till BIOS utan problem. Direkt efter det så får jag dock en svart ruta med DOS. HELT svart förutom ett liggande blinkande vitt streck några rader ner på skärmen.

Jag har letat runt på internet efter svar men har inte löst problemet än.
Det är inte Boot-ordningen som spökar då SSD:n ligger först!

Ytterligare information som kan vara relevant:
Moderkortet är från 2006.
Jag köpte i samma veva ett nytt moderkort, processor, samt nya RAM-minnen, men resten är oöppnat då jag ville ta en sak i sänder och SSD:n kändes vettig att börja med då jag ändå ville få till ett nytt OS på den, och sen hade jag tänkt ta tag i rivandet av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallgrenoid:

Jag köpte idag en intern SSD (SanDisk 120GB). När jag kom hem började jag kika direkt på att försöka installera Windows 7 på den, för att på så sätt kunna ersätta min nuvarande vanliga HD med Vista.

Jag kopplade ur min sekundära HD och satte SSD:n på dess plats. För att förtydliga hade jag då 2 lagringsmedia anslutna till datorn: en HD med Vista, samt SSD:n, helt tom. Jag formaterade SSD:n till en enda NTFS-partition och installerade Windows 7 på den.
Efter installationsprocessen så kom jag till Boot-menyn där jag fick välja om jag ville starta Vista från HD:n eller Windows 7 från SSD:n. So far so good. Jag startade den helt färska Windows 7-installationen och allting gick som det skulle. Därefter stängde jag av datorn för att nu ersätta HD:n med Vista mot min medialagrings-HD (inget OS på den, bara lagring av filer)
Det var då det blev problem. När jag startar datorn så kommer jag till BIOS utan problem. Direkt efter det så får jag dock en svart ruta med DOS. HELT svart förutom ett liggande blinkande vitt streck några rader ner på skärmen.

Jag har letat runt på internet efter svar men har inte löst problemet än.
Det är inte Boot-ordningen som spökar då SSD:n ligger först!

Ytterligare information som kan vara relevant:
Moderkortet är från 2006.
Jag köpte i samma veva ett nytt moderkort, processor, samt nya RAM-minnen, men resten är oöppnat då jag ville ta en sak i sänder och SSD:n kändes vettig att börja med då jag ändå ville få till ett nytt OS på den, och sen hade jag tänkt ta tag i rivandet av datorn.

Windows brukar lägga System Reserved partitionen (100MB) på den första fysiska disken som är installerad (lägst SATA-port). Om du hade din andra disk i när du installerade och inkopplad i en lägre port än din SSD är det nog det som är problemet. System Reserved innehåller bland annat boot manager.

Det skall gå att reparera installationen så den fungerar, men det enklaste är nog att bara boota upp från skiva/usb och installera om Windows 7 med endast SSD:n inkopplad.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Aaah. Tack! Det borde definitivt vara det som är problemet Jag har inte Win7 på CD/USB, men jag har vänner som har det, så det kommer gå att ordna, det tar bara lite längre tid.

Men, betyder det att min HD med Vista inte längre fungerar då den har System Reserved Partition för Win7 och inte Vista? Eller har den numera båda?

Permalänk
Medlem

Bästa är om du tar det där med SSD sist, och börjar med ditt nya moderkort, CPU och ram först.
Risken finns att du iallafall behöver installera SSD ändå igen efter att du fått dit dina nya komponenter.
Windows gillar inte att flyttas till ny hårdvara, kan gå bra men ibland inte alls.

Är starkt rekomenderat att du drar ut alla diskar utom SSD också vid installation
Eller finns det nån spciell andledning till varför du vill ha både Vista och Windows 7?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Varför formaterade du innan installation? Helt onödigt och kan säkert paja saker.
Du ska inte ha några partitioner alls när du kommer till den här skärmen och helt enkelt markera "ej allokerat utrymme" och klicka på nästa.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.