Permalänk
Medlem

Hur stor radiator behöver jag?

Hej
Jag ska bygga ett eget chassi och skulle vilja veta ungefär hur stor radiator man behöver för att kyla en överklockad processor. Räcker det långt med en 280 mm radiator eller bör jag förbereda chassit för kanske två? Jag kommer inte bygga någon vattenkylning direkt men jag tänkte att jag kanske ska göra det i framtiden och då kan det vara bra att förbereda. Har nu en luftkyld i7 3770k på 4.3 GHz men skulle då vilja höja det till minst 4.6 GHz. Jag ska inte vattenkyla något grafikkort utan det blir bara processorn som ska kylas.

Länk till tråden om mitt chassi:
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Hej
Jag ska bygga ett eget chassi och skulle vilja veta ungefär hur stor radiator man behöver för att kyla en överklockad processor. Räcker det långt med en 280 mm radiator eller bör jag förbereda chassit för kanske två? Jag kommer inte bygga någon vattenkylning direkt men jag tänkte att jag kanske ska göra det i framtiden och då kan det vara bra att förbereda. Har nu en luftkyld i7 3770k på 4.3 GHz men skulle då vilja höja det till minst 4.6 GHz. Jag ska inte vattenkyla något grafikkort utan det blir bara processorn som ska kylas.

Länk till tråden om mitt chassi:
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Eftersom du bara ska kyla processorn så räcker en 280mm radiator. Men om jag skulle vara dig så skulle jag göra så att jag kan sätta in en till ifall jag vill kyla mitt/mina grafikort

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Skrivet av rocksman:

Eftersom du bara ska kyla processorn så räcker en 280mm radiator. Men om jag skulle vara dig så skulle jag göra så att jag kan sätta in en till ifall jag vill kyla mitt/mina grafikort

Låter rimligt, men det spelar också roll hur tjock radiatorn är och vilka fläktar...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Då jag använder datorn för att jobba med 3D modeller och rendering och inte spelar så mycket så tänker jag inte överklocka grafikkortet om de ena används till 100%. Jag kommer där emot låta processorn jobba en hel del och behöver kyla den en hel del. Tänkte ta en tjock radiator

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Då jag använder datorn för att jobba med 3D modeller och rendering och inte spelar så mycket så tänker jag inte överklocka grafikkortet om de ena används till 100%. Jag kommer där emot låta processorn jobba en hel del och behöver kyla den en hel del. Tänkte ta en tjock radiator

Kommer blir bra!

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken typ av 280mm radiator du koper sa kommer du latt att kunna kyla din CPU.
Problemet ar dock att vissa "tunna" radiatorer ( <60mm thickness ) kommer att krava mer hogvarviga flaktar, och saledes lata mer.

Tank pa att flaktarna tar upp 25mm pa varje sida ocksa, om du ska kora push/pull, vilket jag verkligen rekommenderar.
En bra "stealth" smal radiator med push/pull >> en tjock vanlig radiator med bara push eller pull. ( kylning ).

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

om du ska kora push/pull, vilket jag verkligen rekommenderar.
En bra "stealth" smal radiator med push/pull >> en tjock vanlig radiator med bara push eller pull. ( kylning ).

Får jag fråga varför om det sista av ditt påstående?

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig också väldigt tveksam till det uttalandet. Du tjänar ju endast på p/p om du har en radiator med stort luftmotstånd, flödet förändras ju inte för att du sätter två fläktar i följd.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Skulle snarare sagt en tjock med PnP eller en smal med bara P

Permalänk
Medlem

Varken inet, coolingstuff eller coolerkit har någon radiator som är tjockare än 60 mm vilket du tycker är smala. Aquatuning ha en som är 86 mm tjock men då kommer jag antingen inte kunna ha pnp eller så kommer jag få göra mitt chassi större.

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

60mm räknas i regel som en "tjock" radiator.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Varken inet, coolingstuff eller coolerkit har någon radiator som är tjockare än 60 mm vilket du tycker är smala. Aquatuning ha en som är 86 mm tjock men då kommer jag antingen inte kunna ha pnp eller så kommer jag få göra mitt chassi större.

60mm med PnP funkar bra

Permalänk
Medlem

Köper man hög static presassure fläktar så behöver du absolut inte köra PnP finns åtaliga tester om pnp eller bara push eller pull är bättre där differansen är så liten så den är försumbar. Kolla runt lite så ser ni själva.

Fläktar i pnp kan ALDRIG öka CFM värdet utan bara static preassure värdet. Har man en fläkt som klarar av att leverera nog hög cfm genom radden finns ingen anledning till att sätta dit en till för att få "mer"

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Skulle snarare sagt en tjock med PnP eller en smal med bara P

Jag har alltid gjort tvärtom Push eller Pull på tjocka samt PnP på tunna. Smaken är som baken - delad!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Om man ska skaffa fläktar som har bra lufttryck men samtidigt vill ha fläktar med ljuseffekter, har ni då några tips på fläktar? 140 mm

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk

du har en ivy bridge så kylningen på radden är inte problemet utan det är kontakten mellan cpu och block trots allt. Oroa dig inte så mycket vad du väljer för fläktar eftersom det oavsett kommer bli mycket svalare än vad du har nu. Skaffa dig ett bra CPU block så blir du nöjd

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jag har alltid gjort tvärtom Push eller Pull på tjocka samt PnP på tunna. Smaken är som baken - delad!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte en fråga om smak, detta är en fråga om ren fluidmekanik. Det fungerar på samma sätt som med pumpar i ett vattenkylningssystem. Sätt två i serie, så ökar du tryckhöjden, parallellkoppla dem, så ökar du flödet. För fläktar gäller då att två i serie, som i push and pull, ökar det statiska trycket, d.v.s förmågan att kasta ut luften längre. Två parallelkopplade fläktar får då liknas vid att du monterar två bredvid varandra, ökar flödet.

Därmed behövs enbart push and pull om radiatorn är så tät att en ensam fläkt inte orkar trycka igenom luften och transportera den tillräckligt långt bort. Så länge fläkten klarar detta, vinner man väldigt lite på push and pull.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Det är inte en fråga om smak, detta är en fråga om ren fluidmekanik. Det fungerar på samma sätt som med pumpar i ett vattenkylningssystem. Sätt två i serie, så ökar du tryckhöjden, parallellkoppla dem, så ökar du flödet. För fläktar gäller då att två i serie, som i push and pull, ökar det statiska trycket, d.v.s förmågan att kasta ut luften längre. Två parallelkopplade fläktar får då liknas vid att du monterar två bredvid varandra, ökar flödet.

Därmed behövs enbart push and pull om radiatorn är så tät att en ensam fläkt inte orkar trycka igenom luften och transportera den tillräckligt långt bort. Så länge fläkten klarar detta, vinner man väldigt lite på push and pull.

Tänkte samma sak, det är ju självklart att pnp hjälper mer på en tjock radiator än en smal om fläktarna inte klarar av och trycka igenom luft helt och hållet bara som push eller pull

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Det är inte en fråga om smak, detta är en fråga om ren fluidmekanik. Det fungerar på samma sätt som med pumpar i ett vattenkylningssystem. Sätt två i serie, så ökar du tryckhöjden, parallellkoppla dem, så ökar du flödet. För fläktar gäller då att två i serie, som i push and pull, ökar det statiska trycket, d.v.s förmågan att kasta ut luften längre. Två parallelkopplade fläktar får då liknas vid att du monterar två bredvid varandra, ökar flödet.

Därmed behövs enbart push and pull om radiatorn är så tät att en ensam fläkt inte orkar trycka igenom luften och transportera den tillräckligt långt bort. Så länge fläkten klarar detta, vinner man väldigt lite på push and pull.

Mycket bra inlägg!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Får jag fråga varför om det sista av ditt påstående?

Martinsliquidlab ( f.o riktigt bra sida/person ) rekommenderar alltid push/pull. Men sjalvklart ar ljudnivan inte riktigt medtagen i dem berakningarna.

Kolla t.ex review pa XSPC EX-serien ( "stealth" )

http://martinsliquidlab.org/

Skrivet av HawkHo:

Det är inte en fråga om smak, detta är en fråga om ren fluidmekanik. Det fungerar på samma sätt som med pumpar i ett vattenkylningssystem. Sätt två i serie, så ökar du tryckhöjden, parallellkoppla dem, så ökar du flödet. För fläktar gäller då att två i serie, som i push and pull, ökar det statiska trycket, d.v.s förmågan att kasta ut luften längre. Två parallelkopplade fläktar får då liknas vid att du monterar två bredvid varandra, ökar flödet.

Därmed behövs enbart push and pull om radiatorn är så tät att en ensam fläkt inte orkar trycka igenom luften och transportera den tillräckligt långt bort. Så länge fläkten klarar detta, vinner man väldigt lite på push and pull.

Riktigt bra beskrivning!

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Martinsliquidlab ( f.o riktigt bra sida/person ) rekommenderar alltid push/pull. Men sjalvklart ar ljudnivan inte riktigt medtagen i dem berakningarna.

Kolla t.ex review pa XSPC EX-serien ( "stealth" )
http://martinsliquidlab.org/

Jag har mycket svårt att tro att Martin skulle rekommendera det. I vissa fall kan det ge en liten prestandaskjuts...

Här testar Martin Push vs Pull vs P P på en Swiftech MCR-120 (görs inte längre). Vet inte exakta fpi men misstänker 15-20, tänk dock på att den bara är ~30mm tjock.

Dold text

Här har du en RX360

Dold text

Den har i runda slänga dubbla fpi mot vanliga Alphacool- och EK-radiatorer. Den stora anledningen till att RX360 presterar bättre i P P är tjockleken. En ensam fläkt pallar inte att trycka luft snabbt nog genom en så tät och tjock radiator själv. Man ser samma sak på 60mm-tjocka radiatorer med 7-8 fpi, de har sämre prestanda i låga fläkthastigheter än 30mm dito. Man vinner inga stora prestandavinster på täta och tjocka radiatorer. Dem är t.o.m sämre än vanliga i normala setups:

Dold text

ST30 drar jämnt skägg med RX360 och kostar därtill 25% mindre.

...Knappast värt pengarna i extra fläktar och oljud, men det är inte mina pengar så

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo