Kort rapport om hur delid påverkar cpu temp

Permalänk

Kort rapport om hur delid påverkar cpu temp

Jag har testat att köra min 4770k oklockat under normal användning (läs spel) under den senaste veckan. Temperaturen i idle ligger på ca 30c och efter ett antal dygn med farcry 3 har tempen aldrig gått över 53c. Idag när det varit svalare har kärnorna under belastning legat på 48, 51, 50, 50. Kylningen är ett EK 240 kit.

Jag trodde temperaturerna skulle vara högre då EK radiatorn är rätt hög och precis tar i mitt moderkort(asus maximus vi hero). Chassit är ett Haf X. Jag har bara kunnat montera en 120mm fläkt på raden som blåser ut och en 140mm på ovansidan raden som suger ut. Tydligen har det funkat hyfsat då lådtempen legat runt 41-43 grader.

Är jag då nöjd med bygget? både och faktiskt. Jag har ett sapphire vapor-x 7970ghz som tyvär låter som fan. Fläktarna går aldrig över 57% men satan vad de låter högt. Vid vanligt surfande så är det enda man här vattenpumpen.

Permalänk
Medlem

Har du delid eller inte?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk

Vart är poängen med tråden har du delidat eller tänker du göra det?.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Hör verkligen "tråd namnet" ihop med tråden?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

På tal om det så har jag hört att Spindelmannen är häftig också!

På riktigt dock, vad är det du försöker säga med den här tråden?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter att temperaturrapporterna är efter delid är genomfört. Men det hade ju vart intressant med före temperaturer också. Annars vete gudarna...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Ursäkta om jag var oklar, jag delidade direkt från boxen och det jag blev så grymt imponerad av var de jämna temeraturerna jag fick vid oklockat. Jag har aldrig någonsin haft så jämna låga värden på kärnorna, det har alltid varit en eller två som skenat iväg. Tråden är kanske onödig då allt handlar om vilken temp man får vid prime användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbogastes:

Ursäkta om jag var oklar, jag delidade direkt från boxen och det jag blev så grymt imponerad av var de jämna temeraturerna jag fick vid oklockat. Jag har aldrig någonsin haft så jämna låga värden på kärnorna, det har alltid varit en eller två som skenat iväg. Tråden är kanske onödig då allt handlar om vilken temp man får vid prime användning.

Jo, och sedan så vet vi ju inte mer om hur delid påverkar CPU-temp efter detta. Inget att jämföra med.

Permalänk

Så sant, tråden kan tas bort

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd låst ***

Trådar raderas bara i sällsynta undantagsfall. Däremot kan jag låsa den med hänvisning till forumreglerna § 3.4. Precis som noterat bör en tråd ha diskussionsvärde och tillföra något som andra kan dra nytta av.

Mvh
/KimTjik