Permalänk
Medlem

8gb eller 16gb

jag kommer köpa nu dator snart och jag funderar på om 8gb räcker för gaming, är det någon som kan testa t.ex bf3 ultra 1920*1080p och se hur mycket av ramen som används?

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Entusiast

Det räcker gott och väl, med 10+ tabs uppe i Google Chrome, Steam, Skype, Battlefield 3 och diverse småsaker så använder jag 6GB RAM av mina 8GB.
Vid spelande av endast Battlefield 3 utan mycket i bakgrunden så använder jag cirka 4GB RAM.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av rocksman:

jag kommer köpa nu dator snart och jag funderar på om 8gb räcker för gaming, är det någon som kan testa t.ex bf3 ultra 1920*1080p och se hur mycket av ramen som används?

BF3 drar ca 3GB ram.

Någon som har koll på om det ens kan addressera mer än de magiska 4GB:en för 32-bitars program?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

BF3 drar ca 3GB ram.

Någon som har koll på om det ens kan addressera mer än de magiska 4GB:en för 32-bitars program?

Battlefield 3 med 64 players på en stor map drar ungefär 1-1.5GB RAM för mig testade nyss.
Då har jag högsta på allt.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

BF3 drar väl mer vram än vanliga ram

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

okej! tack för svaren
Hur mycket RAM drar det om man har en Minecraft Server hostad på datorn? öppnad port. (inte hamatchi)

Visa signatur

/Rocksman

Permalänk
Skrivet av rocksman:

okej! tack för svaren
Hur mycket RAM drar det om man har en Minecraft Server hostad på datorn? öppnad port. (inte hamatchi)

Beror på hur många spelare.
Detta är en bra hemsida http://canihostaminecraftserver.com/

Visa signatur

-

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

BF3 drar ca 3GB ram.

Någon som har koll på om det ens kan addressera mer än de magiska 4GB:en för 32-bitars program?

Kort svar: Nej.
Mer utförligt:
En process kan aldrig se mer än vad som är tilldelat i sin adressrymd.

För 32-bitars applikationer är det 2^32 ( Det vill säga 4 294 967 296 ) bytes.
= 4 Gibibyte = 4096 Mebibyte (Mega).
För 64-bitars applikationer är det 2^64 ( Det vill säga 18 446 744 073 709 551 616 ) bytes.
= 16 Exbibyte. = 16 777 216 Tebibyte. (Tera)

Däremot så kan man kringgå begränsningen genom att dela upp / tråda processen till flera sub-processer.
Ett exempel på detta är Google Chrome, där varje tab och varje plugin får sin egen adressrymd (Separat chrome.exe process) Det resulterar självfallet i att applikationen tar mer totalt minne i anspråk, men det ahr sina fördelar, såsom oberoende tabbar som är skyddade från varandra. Även om en sub-process (Tab/Plugin) krashar, fungerar de andra utan problem.
I teorin kan varje tabbe och plugin ta 4 Gibibyte RAM in anspråk, vardera.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SysGhost:

Kort svar: Nej.
Mer utförligt:
En process kan aldrig se mer än vad som är tilldelat i sin adressrymd.

För 32-bitars applikationer är det 2^32 ( Det vill säga 4 294 967 296 ) bytes.
= 4 Gibibyte = 4096 Mebibyte (Mega).
För 64-bitars applikationer är det 2^64 ( Det vill säga 18 446 744 073 709 551 616 ) bytes.
= 16 Exbibyte. = 16 777 216 Tebibyte. (Tera)

Däremot så kan man kringgå begränsningen genom att dela upp / tråda processen till flera sub-processer.
Ett exempel på detta är Google Chrome, där varje tab och varje plugin får sin egen adressrymd (Separat chrome.exe process) Det resulterar självfallet i att applikationen tar mer totalt minne i anspråk, men det ahr sina fördelar, såsom oberoende tabbar som är skyddade från varandra. Även om en sub-process (Tab/Plugin) krashar, fungerar de andra utan problem.
I teorin kan varje tabbe och plugin ta 4 Gibibyte RAM in anspråk, vardera.

Ber om ursäkt då jag formulerade mig helt fel.

"Någon som vet om (Battlefield 3) kommer för bi den magiska 32-bit program gränsen eller är det ett 64bitars program?"

Är mer mot vad jag undrade.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rocksman:

jag kommer köpa nu dator snart och jag funderar på om 8gb räcker för gaming, är det någon som kan testa t.ex bf3 ultra 1920*1080p och se hur mycket av ramen som används?

Ja, detta räcker och blir över, så några 16GB är inte alls nödvändigt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Ber om ursäkt då jag formulerade mig helt fel.

"Någon som vet om (Battlefield 3) kommer för bi den magiska 32-bit program gränsen eller är det ett 64bitars program?"

Är mer mot vad jag undrade.

En del spel nyttjar både 32 och 64-bitars system.
Nu vet jag inte exakt hur varje spel fungerar, men generellt så har man en 32-bitars "wrapper / launcher" som, bland mycket annat, kollar upp systemets kapacitet. Däribland om systemet kan nyttja 64-bitars addressering eller inte. När den biten är klar, så laddas de bäst optimerade binärfilerna in i minnet och exekveras.

Dock är det inte alla spel som nyttjar detta, eller har 64-bitars binärer att ladda in. (En del spel har 64 bitars patchar att installera. Laddas i regel ner separat)
Jag tog just en titt i min mapp där jag installerar spel, så visar det sig att de flesta spelen är renodlade 32 bitars applikationer. Jag har dock inte BF3 installerat, men då den enligt andra, nyttjar mer än 4 GiB, så tror jag den nyttjar tekniken jag beskrev ovan.

Men för att styra oss tillbaka till trådens ämne lite mer:
Det verkar som om kraven för spel kommer att öka. 32 bitar blir alltmer förlegat, och minne blir allt billigare. Spelmakarna vill ha färre laddningssekvenser som avbryter spelupplevelsen.
DICE har t.ex. ryktet om sig att deras Frostbite motor kommer att kräva 64 bitar inom snar framtid. (Kan vara en gammal nyhet för vissa här)
http://www.bit-tech.net/news/gaming/2012/05/23/frostbite-engi...

Så för att svara på TS fråga om vad man skall satsa på. 16 eller mer. Minne är så pass billigt.
Speciellt om man kör multiskärms-lösning. Man kommer då att hålla fler program öppna.
Spelen kommer inte att stanna av när det kommer till systemkraven. Den saken är säker.
Jag hoppas att det som ökar är lagringbehovet och minnesbehovet, för det skulle tyda på att spelinnehållet ökar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)