Permalänk
Medlem

Flytta OS till SSD

Howdy!

Jag ska försöka att inte verka korkad när det kommer till teknik, men jag vill bara ha två saker klart för mig innan jag köper en SSD och sätter in den i burken bredvid mina fötter.
Som ni förstår ska jag köpa en SSD, antagligen inom några dagar. Jag ska självklart ha OS på den och även viktiga program och spel.

Vilket är det bästa sättet att göra detta på? Att klona min nuvarande mekaniska hårddisk till den nya SSD:n eller att ominstallera Windows helt och hållet till den nya SSD och behålla all lagring på den mekaniska hårddisken som jag sen manuellt skickar över till SSD:n? (vill alltså behålla all övrig lagring på den nuvarande disken)
Efter jag har fått det helt klart för mig skulle jag gärna vilja veta hur man gör detta på enklaste sätt och mer exakt hur man gör.

Förövrigt har jag en 1TB HDD med 350GB ledigt och ska köpa en Samsung 840 Pro 256GB SSD. Bara så att ni har en uppfattning om hur mycket minne det rör sig om.
Tack så mycket, jag hoppas jag gjorde mig själv tillräckligt förstådd.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte klona 650 GB på en 256 GB-disk, så du får nog installera om Windows och föra över filer själv. Det kanske finns något smidigare sätt att göra det på men om du ska klona hela disken så får du skaffa Norton Ghost.

Permalänk
Inaktiv

Ska man klona så skall nya disken egentligen vara lika stor eller större än den gamla. Man kan jobba sig runt det där men det ser jobbigt ut i ditt fall med så mycket på den gamla disken.

Jag skulle nog göra ny OS-installation på den nya SSD, följt av ny installation av alla spel etc.

Permalänk
Medlem

Krävs det att man ska ta bort all lagring på den nuvarande disken eller kan man spara det och endast installera om windows på den nya disken?
Jag har ingen lust att förlora all musik, alla filmer och alla program som jag har nu.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem

BTW, vrf ska du ha spel på din SSD då du kan ladda ned/installera dom på HDD och köra dom via SSD. funkar as bra för mig så

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scurq:

Krävs det att man ska ta bort all lagring på den nuvarande disken eller kan man spara det och endast installera om windows på den nya disken?
Jag har ingen lust att förlora all musik, alla filmer och alla program som jag har nu.

Varför skulle det behövas? Du tar ju bort den gamla. Du skulle kunna köpa en skal till den och köra via SATA/USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

BTW, vrf ska du ha spel på din SSD då du kan ladda ned/installera dom på HDD och köra dom via SSD. funkar as bra för mig så

Har inte köpt SSDn än, så jag vet inte vad jag ska ha på den och inte. Det jag vill veta mer om är hur man på enklaste sätt avinstallerar Windows från min HDD och installerar Windows till den nya SSDn och gärna behålla lagring på min HDD!

Skrivet av Appel99:

Varför skulle det behövas? Du tar ju bort den gamla. Du skulle kunna köpa en skal till den och köra via SATA/USB

Jag ska använda SSDn till viktiga saker som kräver snabbhet och den nuvarande hårddisken till övrig lagring.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scurq:

Krävs det att man ska ta bort all lagring på den nuvarande disken eller kan man spara det och endast installera om windows på den nya disken?
Jag har ingen lust att förlora all musik, alla filmer och alla program som jag har nu.

Nejdå, inte alls. Jag antar att du har en stationär dator med plats för flera diskar. Du installerar den nya SSD i riggen och nyinstallerar sedan Windows på den. Samma licensnyckel, Windows kommer att märka att den nu sitter på en ny disk men den kommer att acceptera det, det är tillåtet att byta disk. Gamla disken sitter kvar i riggen.

Efter att Windows är installerat får du ändra i BIOS så att datorn startar om från din nya fina SSD isf den gamla disken.

Den gamla disken finns kvar orörd med allt på, både Windows och program och allt annat. Den har fått en ny enhetsbokstav, typ E. Du har ingen större användning för Windows-installationen där, den tar bara upp plats. Alla installerade program får du installera om på nytt på din SSD. Det finns möjligheter att flytta programinstallationer men det varierar från program till program och kan vara bökigt. Enklast att köra rena installationer från början. Gamla programinstallationer finns kvar men tar mest bara upp plats. Gamla programinställningar kanske kan flyttas, du får kolla för varje program.

Permalänk
Medlem

Då förstår jag, tack så mycket. Kollade även upp hur man flyttar "Användare"-filen till en sekundär disk.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scurq:

Har inte köpt SSDn än, så jag vet inte vad jag ska ha på den och inte. Det jag vill veta mer om är hur man på enklaste sätt avinstallerar Windows från min HDD och installerar Windows till den nya SSDn och gärna behålla lagring på min HDD!

Jag ska använda SSDn till viktiga saker som kräver snabbhet och den nuvarande hårddisken till övrig lagring.

du kan ha OS på båda hårddiskarna och lagra allt på HDD och köra spel/programm mm på SSD, funkar nästan som en extärn fast den sitter i din dator och har ett OS på.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scurq:

Då förstår jag, tack så mycket. Kollade även upp hur man flyttar "Användare"-filen till en sekundär disk.

Tänk på att Windows arbetar rätt mycket mot din användar-profil så den bör ligga på din SSD om du vill ha bra prestanda. Dina dokument och annat kan däremot ligga på hårddisken då prestanda på just de filerna sällan är lika kritisk.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, jag uppskattar verkligen sådant! ^^

Köper den idag eller imorgon!

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scurq:

Tack för tipsen, jag uppskattar verkligen sådant! ^^

Köper den idag eller imorgon!

Dra ut den gamla hårddisken innan du installerar Windows på den nya ssdn. Installera drivrutiner, windows update, m.m. och sedan när du är klar med det så sätter du i den gamla hårddisken.

Det med profiler, tror att man gör det innan man ska installera det nya men är inte säker på det. Brukar alltid göra om allt så det blir rent och nytt. Flytta in det man verkligen vill ha manuellt bara.

Tänk på att inte ta bort windows och användar-mapparna på den gamla hdd om det skulle strula med det nya windows eller om du ska leta efter några filer som fattas.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Glöm för guds skull inte att slå på AHCI i BIOS också till din nya SSD.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cutters:

Dra ut den gamla hårddisken innan du installerar Windows på den nya ssdn. Installera drivrutiner, windows update, m.m. och sedan när du är klar med det så sätter du i den gamla hårddisken.

Det med profiler, tror att man gör det innan man ska installera det nya men är inte säker på det. Brukar alltid göra om allt så det blir rent och nytt. Flytta in det man verkligen vill ha manuellt bara.

Tänk på att inte ta bort windows och användar-mapparna på den gamla hdd om det skulle strula med det nya windows eller om du ska leta efter några filer som fattas.

Får bli en sådan lösning!

Skrivet av svalle:

Glöm för guds skull inte att slå på AHCI i BIOS också till din nya SSD.

Det lägger jag på minnet, hur viktigt är det?

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scurq:

Får bli en sådan lösning!

Det lägger jag på minnet, hur viktigt är det?

Kritiskt tappar enormt med prestanda utan. Slå på det innan du installerar windows så slipper du krångel senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scurq:

Får bli en sådan lösning!

Det lägger jag på minnet, hur viktigt är det?

Om du vill känna att det är en SSD och inte en HDD så är det viktigt

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

A'right, tack för hjälpen!

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem

Det är bara att du delar upp din nuvarande 1tb hårddisk i 2 partitioner, tex 200gb och 700gb i windows genom diskhanteraren, så flyttar du allt du vill spara till 700gb partitionen, windows ligger på 200gb partitionen, har du installerat massor med spel så det tar upp mer än 200gb får du avinstallera, efter kloningen är klar formaterar du 200gb partitionen så du slipper ha windows där med, sen utökar du bara 700gb partitionen till det som finns ledigt, klart, gjorde så själv när jag för första gången köpte en ssd under 2009.
med Samsung 840 medföljer det klonings program på skiva, jag fick med det till min Samsung 840 250gb ssd.

Skrivet av svalle:

Om du vill känna att det är en SSD och inte en HDD så är det viktigt

Så liten skillnad är det inte mellan en ssd i ide läge och en vanlig hdd,en heldel prestanda förlorar man helt klart men det är fortfarande en stor skillnad även om man glömt slå på AHCI, har själv testat på flera gamla datorer/laptops som inte stöder AHCI..
http://www.youtube.com/watch?v=4cnRlQFf5X8

Permalänk
Medlem

Är klar med installationen av den nya disken. Tack så jättemycket för hjälpen alla som tog sig tid att skriva tips!
Jag följde allt ni sa, den kör på AHCI mode och fungerar fantastiskt bra. Från en uppstart på en minut till en uppstart på 10 sekunder.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600