Plextor M5Pro Xtreme, erfaranhet?

Permalänk
Medlem

Plextor M5Pro Xtreme, erfaranhet?

Håller på att slå till på en 256GB SSD för nya burken. Vet inte hur många reviews jag läst så nu börjar man bli småknäpp
Det är en sak med benchmarks och en annan med "everyday usage". Plextor har rykte om sig för att vara stabila och lång life expectancy men det är ett märke som inte uppmärksammas lika mycket som de andra stora tillverkarna som Samsung, Intel och OCZ.

Tänkte höra om det är någon här på SweC som har erfarenhet av Plextor. I test så visar den ofta bra resultat även om den inte når upp till Samsung 840 Pro. Men i vardagen lär jag knappast märka någon skillnad utan prio ligger på en stabil drive som håller länge. Så hur är er erfarenhet med Plextor gällande:

Failed drives? TRIM? Uppdatering av firmware? Prestanda över längre tid? Support?

Ser nu att priset för Plextor M5P är 2000kr på Webhallen medan Samsung Pro 840 finns för 1900 på Inet. (OCZ Vector ligger på närmare 2400kr Dustin/Webhallen). Smått oförklarligt att Vectorn är 400-500kr dyrare, men den är oavsett inte aktuell då OCZ har högst failure rate + finansiella problem.

Var först inställd på att köpa 840 Pro men bland annat SweC testet som visade på prestandabortfall efter hård belastning och dålig återhämtning efter TRIM avskräckte lite. Det ska ha kommit ny FW för att åtgärda en del av dessa problem men har inte sett några nya tester så man vet ju inte riktigt...

Står i valet och kvalet. Råd/tips mottages tacksamt

Permalänk
Avstängd

Den bästa SSD som finns på marknaden, om du frågar mig. Den kanske inte är snabbast men den är problemfri, tappar i princip inte ett dugg i prestanda vid tung belastning och prestandan är mer än tillräckligt bra.

Har för övrigt en sådan i min Playstation 3, där den får sitta och vänta tills den dagen då jag bygger mig en ny dator.

Permalänk
Medlem

Får erkänna att jag vart svag och köpte Samsung 840 Pro 256GB istället av den enda anledningen att den fanns i lager vilket inte Plextorn gjorde. Vill bygga klart burken idag så det kliade lite i fingrarna...

Får "trösta" mig med att man kan motivera det med följande: lagervara, billigare, allt som oftast bättre i test / mest rekommenderade produkt, 5 års garanti, stort företag