COOLLABORATORY Liquid Ultra på CPU-block: EK-Supreme HF ?

Permalänk
Medlem

COOLLABORATORY Liquid Ultra på CPU-block: EK-Supreme HF ?

Hej.

Jag har delidat en i5 3570k och ska göra om kylpastan då jag tror jag har lagt på för mycket , skilljer 10-15 grader mellan lägsta o högsta kärnan.
tex core 1 58 c , core 2 o 3 65c samt core 4 73c.

Har beställt COOLLABORATORY Liquid Ultra som jag ska sätta mellan core o IHS , men frågan är klarar cpu kylsarblocket EK-Supreme HF av den pastan?

Hört att pastan löser upp alluminium, samt är svårare o rengöra än vanlig pasta.

Eller det är bättre o sätta vanlig pasta mellan ihs o EK kylar blocket?

Mvh Rickard

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Jag satt i likande dilemma. Jag valde att inte använda IHS då även jag vattenkyler, istället köpte jag Precise Mount till mitt Supreme block och är mycket nöjd! Finns även en review på Bit-tech. Jag testade olika kylpastor men kom fram till att Liquid Ultra fungarade bäst med Precise Mount. Lycka till!

Edit: Ett varningens finger! När du använder Liquid Ultra var mycket försiktig, det leder ström. Speciellt försiktig bör du vara runt processorns kärna, finns områden som du inte vill kortsluta. Jag använda nackellack samt eltejt i dessa områden för att vara säkert!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Sitter man på vattenkylning och funderar på att byta pasta mellan IHS och kärnorna, kanske man ska skaffa en som ovan menar. Alltså köra utan IHS helt och hållet...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Sitter man på vattenkylning och funderar på att byta pasta mellan IHS och kärnorna, kanske man ska skaffa en som ovan menar. Alltså köra utan IHS helt och hållet...

Jo men frågan är fortfarande om vattenblocket klarar av COOLLABORATORY Liquid Ultra utan att förstöra blocket samt få ett helsike att rengöra vid behov.

enligt testet från förra inlägget så ger den "bypassen" med ihs typ 3 grader o det vettetusan om det är lönt att göra.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jo men frågan är fortfarande om vattenblocket klarar av COOLLABORATORY Liquid Ultra utan att förstöra blocket samt få ett helsike att rengöra vid behov.

enligt testet från förra inlägget så ger den "bypassen" med ihs typ 3 grader o det vettetusan om det är lönt att göra.

Du får med rengöringsduk med Liquid Ultra, även isopropylalkohol fungerar ypperligt. Vattenblocket tar inte skada av Liquid Ultra så det behöver du inte oroa dig över.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mogwaii:

Jo men frågan är fortfarande om vattenblocket klarar av COOLLABORATORY Liquid Ultra utan att förstöra blocket samt få ett helsike att rengöra vid behov.

enligt testet från förra inlägget så ger den "bypassen" med ihs typ 3 grader o det vettetusan om det är lönt att göra.

Görs det ens vattenblock i aluminium längre?
Man ska inte blanda aluminium med andra metaller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Görs det ens vattenblock i aluminium längre?
Man ska inte blanda aluminium med andra metaller.

Finns säkert vattenblock gjorda i aluminium fortfarande men standard är koppar. Blanda aluminium och koppar som du säger är inte att rekommendera!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jag satt i likande dilemma. Jag valde att inte använda IHS då även jag vattenkyler, istället köpte jag Precise Mount till mitt Supreme block och är mycket nöjd! Finns även en review på Bit-tech. Jag testade olika kylpastor men kom fram till att Liquid Ultra fungarade bäst med Precise Mount. Lycka till!

Edit: Ett varningens finger! När du använder Liquid Ultra var mycket försiktig, det leder ström. Speciellt försiktig bör du vara runt processorns kärna, finns områden som du inte vill kortsluta. Jag använda nackellack samt eltejt i dessa områden för att vara säkert!

Ser man var dom ytorna runt kärnan som är extra känslig? eller gäller det alla kanter runt om kärnan?

Jag har inte för mig att jag såg någon avikelse på min kärna när jag rengjorde den , men inte 100% säker heller.

Så CLU pastan funkar finfint både mellan core - ihs - vattenblocket? , förutsatt att jag inte kortsluter ngt när jag penslar

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Ser man var dom ytorna runt kärnan som är extra känslig? eller gäller det alla kanter runt om kärnan?

Jag har inte för mig att jag såg någon avikelse på min kärna när jag rengjorde den , men inte 100% säker heller.

Så CLU pastan funkar finfint både mellan core - ihs - vattenblocket? , förutsatt att jag inte kortsluter ngt när jag penslar

Du behöver inte oroa dig med Ivy Bridge, jag tänkte på Haswell riggen jag byggde åt en polare! Som du kan se på denna bilden (Haswell)

Liquid Ultra fungerar utmärkt mellan die/IHS samt IHS/kylare. Det ända du behöver tänka på är att inte ha en kylare med aluminium platta direkt mot processorn, vilket inte ditt vattenblock inte har!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Du behöver inte oroa dig med Ivy Bridge, jag tänkte på Haswell riggen jag byggde åt en polare! Som du kan se på denna bilden (Haswell) http://i.imgur.com/NwY18Ue.jpg

Liquid Ultra fungerar utmärkt mellan die/IHS samt IHS/kylare. Det ända du behöver tänka på är att inte ha en kylare med aluminium platta direkt mot processorn, vilket inte ditt vattenblock inte har!

Satte du pasta på kärnan bara eller både på kärnan och ihs ?

dvs utsida kärna och insida ihs?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Jag har en 3770K, har deliddat och monterat med Liquid pro mellan både prolle-IHS och IHS-Vattenblock (H80i) med gott resultat.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Jag har en 3770K, har deliddat och monterat med Liquid pro mellan både prolle-IHS och IHS-Vattenblock (H80i) med gott resultat.

Satte du pastan på kärnan bara som man gör normalt, eller både på kärnan och insida ihs som vissa guider visar?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Satte du pasta på kärnan bara eller både på kärnan och ihs ?

dvs utsida kärna och insida ihs?

Endast på kärnan då jag inte har något IHS Du behöver endast använda på kärnan!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ok tack ,
för kollar man delid klubb på nätet : http://www.overclock.net/t/1313179/official-delidded-club
så deras bild "spel" visar pasta både på kärnan och insida ihs men eftersom less is more i pasta sammanhanget så undrar jag,
men denna är kanske inte lika känslig för att få lite för mycket pålagt då det är en sorts metall man smetar på?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Fick pastan idag och monterade om min Ihs och satte Liquid ultra på kärnan och insida Ihs, sen monterade jag desutom ek vattenblocket med samma pasta och efter omstart och lite testande i prime95 blev jag förvånad.

Kör 4,6ghz stabilt i prime95 runt 60 grader , Helt ok värden.
Rummet är 30 grader c som jag har datorn i just nu.

Testade även 4.7ghz vilket jag får stabil i prime95 med ungefär samma grader men efter 1timme prime så känns den ostabil /seg o tillslut hänger sig,möjligt jag bara behöver mer volt och/eller tweak men orkar inte då 4,6ghz är fullt tillräckligt för mig

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

testar 4,7 nu :=)

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

nu måste jag fråga igen.. IHS plattan.. tar den bort mycket av tempen( eller höjer) varför väljar man att ta bort denna och ev förstöra en cpu för flera tusentals kr ( i mitt fall en 3960x ) jag som är took intreserad av temp å dyl prestanda enbart som hobby. skall jag ta bort denna IHS ( och ev kanske göra sönder cpun) eller kan jag ha denna kvar ??
jag har en vatten kylning på gång och ev det block jag skall ha kanske är för litet. har inte god ekonomi så vill gärna tänka över hur å vad jag gör. ( jag tror jag behåller min på, men vill gärna veta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helge200:

nu måste jag fråga igen.. IHS plattan.. tar den bort mycket av tempen( eller höjer) varför väljar man att ta bort denna och ev förstöra en cpu för flera tusentals kr ( i mitt fall en 3960x ) jag som är took intreserad av temp å dyl prestanda enbart som hobby. skall jag ta bort denna IHS ( och ev kanske göra sönder cpun) eller kan jag ha denna kvar ??
jag har en vatten kylning på gång och ev det block jag skall ha kanske är för litet. har inte god ekonomi så vill gärna tänka över hur å vad jag gör. ( jag tror jag behåller min på, men vill gärna veta)

3960x kan du inte delidda då den är fastlödd.
Att folk gör det med 3570k, 3770k, 4670k och 4770k beror på att de inte är fastlödda utan limmade vilket leder till högre temperaturer än om de vore lödda.

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

phuu tack för svaret. då slipper jag detta haha. då jag är riktigt nörd på temp å andra dylika saker.. kan jag använda detta till en sån här cpu ? eller räcker det till med ett annat kylpasta.
sitter i start groparna med en custom vatten kylning och samlat på mig i flera månader. det som jag inte har som är ok. det är nog vatten blocket till cpun. där jag inte är nöjd med de block som finns på marknaden. ex storleken mellan springorna. vill gärna ha mayhems aurora vatten och köpte ett med riktigt stora vatten spingor, ( ebay givet ) är lite nervös att jag köpt fel givetviss och i så fall så köper jag ett EK block.