Permalänk
Medlem

Sockel 2011 och reboots...

Tjena!

Jag har suttit på min setup ett bra tag nu utan att klocka den mer än till 4.0 Ghz (stabil prime95 24h).
Nu idag har jag satt igång och börjat klocka lite för skojs skull.
Uppdaterade BIOS till senaste versionen för moderkortet ökade volten från 1.2 till 1.350 (vilket ska vara säkert enligt vad jag läst) och kör sedan utan att klocka högre bara för att kolla temperaturer och till min förvåning tvärdör systemet inom 20sekunder med Prime95.
Jag har utan att klocka yttligare kommit fram till att jag inte kan höja volten alls utan att systemet dör.
Mina temperaturer kommer aldrig över 70grader på någon kärna.
Jag har sett många andra ligga runt 90grader under 24timmars test med Prime95.

Det ända jag kan komma på nu på rak arm som kan sätta käppar i hjulet för mej är min nätdel ett FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold.

Kan det vara så att nätagget är för svagt när det gäller överklockningen på CPU?
Jag har inga problem med mitt grafikkort men då är ju strömen fördelad på andra kablar...

Sitter just nu och stresstestar processorn på 4,2Ghz på stock volt 1,2V och har hittils varit stabil i knappt 4 timmar.

Är det nätdelen eller något annat som knasar tror ni?

Edit/ BTW kör en kompakt vattenkylare på processorn från Intel men med en extra fläkt på den med puch pull vilket behövs för att hålla temperaturerna på en bra nivå när jag endast använde original fläkten på kylaren hade jag nästan 10grader högre temperaturer. /Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyberhof:

Tjena!

Jag har suttit på min setup ett bra tag nu utan att klocka den mer än till 4.0 Ghz (stabil prime95 24h).
Nu idag har jag satt igång och börjat klocka lite för skojs skull.
Uppdaterade BIOS till senaste versionen för moderkortet ökade volten från 1.2 till 1.350 (vilket ska vara säkert enligt vad jag läst) och kör sedan utan att klocka högre bara för att kolla temperaturer och till min förvåning tvärdör systemet inom 20sekunder med Prime95.
Jag har utan att klocka yttligare kommit fram till att jag inte kan höja volten alls utan att systemet dör.
Mina temperaturer kommer aldrig över 70grader på någon kärna.
Jag har sett många andra ligga runt 90grader under 24timmars test med Prime95.

Det ända jag kan komma på nu på rak arm som kan sätta käppar i hjulet för mej är min nätdel ett FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold.

Kan det vara så att nätagget är för svagt när det gäller överklockningen på CPU?
Jag har inga problem med mitt grafikkort men då är ju strömen fördelad på andra kablar...

Sitter just nu och stresstestar processorn på 4,2Ghz på stock volt 1,2V och har hittils varit stabil i knappt 4 timmar.

Är det nätdelen eller något annat som knasar tror ni?

Edit/ BTW kör en kompakt vattenkylare på processorn från Intel men med en extra fläkt på den med puch pull vilket behövs för att hålla temperaturerna på en bra nivå när jag endast använde original fläkten på kylaren hade jag nästan 10grader högre temperaturer. /Edit

Det kan absolut vara så att ditt nätagg inte orkar med, kan även vara så att du inte kopplat in tillräckligt med ström via moderkortet, har du 24+6 eller 24+12 på moderkortet?
Du kan kolla eventviewer oxå, är det så att datorn dör och startar om eller bara startar om?
Syns inget i eventviewer är det strömmen som inte räcker till, 3930k är strömhungrig, 150W TDP. Vid överklockning stiger detta till betydligt högre nivåer. Och det som du ska mäta är package temp inte coretemp, om du inte delidat den?
För processorn ska normalt sett throttla runt 70C packagetemp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Det kan absolut vara så att ditt nätagg inte orkar med, kan även vara så att du inte kopplat in tillräckligt med ström via moderkortet, har du 24+6 eller 24+12 på moderkortet?
Du kan kolla eventviewer oxå, är det så att datorn dör och startar om eller bara startar om?
Syns inget i eventviewer är det strömmen som inte räcker till, 3930k är strömhungrig, 150W TDP. Vid överklockning stiger detta till betydligt högre nivåer. Och det som du ska mäta är package temp inte coretemp, om du inte delidat den?
För processorn ska normalt sett throttla runt 70C packagetemp.

Jag har 24+8 på kortet.

Jag hittar inte någon fil att öppna i eventviewer (eller loggboken som det heter i svenska win) var brukar dessa ligga?

Jo då 3930k kan suga 200w direkt till processorn så jag vet att den är strömhungrig.
Den har fastlödd heatspreder så jag har inte delidat den.

Enligt vad jag läst så throttlar min propp först vid 91C så det ska inte vara några problem.
(En snabb källa till mitt utalande ang throttla http://www.legitreviews.com/article/1801/12/ ).

Tack för ditt svar!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
99:e percentilen

Utan extremt stor kunskap om nätaggregat låter det som att du snålat in på det i förhållande till vad du lagt på din plattform. Har du möjlighet att prova med ett annat nätagg?

Om du ska köpa ett nytt kan jag rekommendera Fractal Design Newton R3 1000W.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HurMycket:

Utan extremt stor kunskap om nätaggregat låter det som att du snålat in på det i förhållande till vad du lagt på din plattform. Har du möjlighet att prova med ett annat nätagg?

Om du ska köpa ett nytt kan jag rekommendera Fractal Design Newton R3 1000W.

1000watt för ett grafikkort och en 3930K, vilken anledning finns det att TS skulle behöva 1000w? Väldigt onödigt att köpa ett så pass kraftigt agg.

TS: Har du ändrat något annat än v-core? Kan det finnas böjda pins? (kan ge skumma fel, speciellt vid OC).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Utan extremt stor kunskap om nätaggregat låter det som att du snålat in på det i förhållande till vad du lagt på din plattform. Har du möjlighet att prova med ett annat nätagg?

Om du ska köpa ett nytt kan jag rekommendera Fractal Design Newton R3 1000W.

Ja det verkar inte bättre än att jag får köpa ett nytt kraftfullare nätagg om jag ska ta mej förbi 4,2. Visst jag har 2 andra nätagg men dom är båda svagare, det ena är en server och den andra är en htpc burk.

Jag har kikat runt lite på olika nätagg men ska absolut titta närmare på Fractal Design Newton R3 1000W.

Tack för svaret!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

1000watt för ett grafikkort och en 3930K, vilken anledning finns det att TS skulle behöva 1000w? Väldigt onödigt att köpa ett så pass kraftigt agg.

TS: Har du ändrat något annat än v-core? Kan det finnas böjda pins? (kan ge skumma fel, speciellt vid OC).

Jo när jag köpte burken tyckte jag att mitt nätagg borde vara nog men jag tror dock att det kan ge för lite kraft på 12v läste något om det i går natt.
Då det mesta krutet tydligen lagts på delarna för grafikkort.

Jag har testat att öka v på "system agent voltage" vilket skulle ge yttligare stabilitet men har även kört den auto.
Men när jag lägger på mer krut än 1.250 på vcore startar systemet om sej efter prime95. Lägger jag 1.300 så tar det en ca 30min innan den dör men som jag testade först 1,350 så dog den direkt vid full last.

Jag har inga böjda pins eller liknande har kollat det.

Tack för svar!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyberhof:

Jag har 24+8 på kortet.

Jag hittar inte någon fil att öppna i eventviewer (eller loggboken som det heter i svenska win) var brukar dessa ligga?

Jo då 3930k kan suga 200w direkt till processorn så jag vet att den är strömhungrig.
Den har fastlödd heatspreder så jag har inte delidat den.

Enligt vad jag läst så throttlar min propp först vid 91C så det ska inte vara några problem.
(En snabb källa till mitt utalande ang throttla http://www.legitreviews.com/article/1801/12/ ).

Tack för ditt svar!

Förlåt det ska såklart vara 24+8 eller 24+16, och jag glömde helt att den var fastlödd.

Om du öppnar händelseloggarna så ska dom finnas under Windows-loggar, System.
Om du inte får någon information när datorn kraschar så är det med all sannolikhet så att strömmen nyper och därför kan den inte spara någon information.
Det låter lite galet att 3930k ska throttla vid 91C först då Intel rekommenderar att den inte ska gå över ~67C packagetemp. Men om dom har fått det resultatet så stämmer det väl. Jag skulle dock inte köra den över 75C coretemp om jag vore du, 3930k blir ganska varm redan som det är, min drar upp i ~55C package med custom vattenkylning och då är det stock clock på den 3.8ghz turboboost det vill säga. Men jag har flera grafikkort och det gör ganska mycket på CPU-tempen, vet inte om olika RAM hastigheter kan göra någon enstaka grad oxå. Den ligger på 33-34C coretemp, 24C IHS idle med 22C rumstemp, medans grafikkorten som är på samma loop ligger på 24-25C idle.
Cirka 220W borde den dra om du kör 1.350 och 4.2ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Förlåt det ska såklart vara 24+8 eller 24+16, och jag glömde helt att den var fastlödd.

Om du öppnar händelseloggarna så ska dom finnas under Windows-loggar, System.
Om du inte får någon information när datorn kraschar så är det med all sannolikhet så att strömmen nyper och därför kan den inte spara någon information.
Det låter lite galet att 3930k ska throttla vid 91C först då Intel rekommenderar att den inte ska gå över ~67C packagetemp. Men om dom har fått det resultatet så stämmer det väl. Jag skulle dock inte köra den över 75C coretemp om jag vore du, 3930k blir ganska varm redan som det är, min drar upp i ~55C package med custom vattenkylning och då är det stock clock på den 3.8ghz turboboost det vill säga. Men jag har flera grafikkort och det gör ganska mycket på CPU-tempen, vet inte om olika RAM hastigheter kan göra någon enstaka grad oxå. Den ligger på 33-34C coretemp, 24C IHS idle med 22C rumstemp, medans grafikkorten som är på samma loop ligger på 24-25C idle.
Cirka 220W borde den dra om du kör 1.350 och 4.2ghz.

He he inte så lätt att hålla alla siffror i huvudet.
Min propp blir inte så varm som tur är i den här klocken den ligger snällt på 71grader men då kör jag den med 1.250v och 4,2ghz och enligt hardware monitor drar proppen lite drygt 170W men jag vet det är inga exakta siffror utan mer en fingervisning.
Personligen tänkte jag klocka proppen tills att tempen gick till 80grader i load det är ju ändå inte ofta man kommer belasta systemet riktigt så hårt som prime95 gör med small FFTs.

Men istället för att lägga pengar på en ny nätdel nu så tror jag faktiskt att jag nöjer mej med 4,2 just nu.
I framtiden blir det nog en ny kylare och nytt nätagg om jag då inte har tröttnat på den här setupen och kör på något nytt då istället.

Stort tack till alla som svarat i tråden!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kent:

1000watt för ett grafikkort och en 3930K, vilken anledning finns det att TS skulle behöva 1000w? Väldigt onödigt att köpa ett så pass kraftigt agg.

TS: Har du ändrat något annat än v-core? Kan det finnas böjda pins? (kan ge skumma fel, speciellt vid OC).

Mitt system (2600K @ 4,2 GHz, 2x 7970 @ 1050 MHz) drar tydligen uppåt 1100 W, så ingenting förvånar mig längre.

EDIT: Det är ju orimligt, men det är vad som stod på mätaren. Den är kanske trasig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HurMycket:

Mitt system (2600K @ 4,2 GHz, 2x 7970 @ 1050 MHz) drar tydligen uppåt 1100 W, så ingenting förvånar mig längre.

Räknar du med skärmar, skrivare hårtork osv. eller har du 300 hårddiskar? Finns inte en chans att ditt system drar 1100 watt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Mitt system (2600K @ 4,2 GHz, 2x 7970 @ 1050 MHz) drar tydligen uppåt 1100 W, så ingenting förvånar mig längre.

Så du menar alltså helt seriöst att din 2600k @ 4,2 GHz tillsammans med 2st 7970 drar mer än 3960x @ 4.4 GHz och 2x 7970 ghz som tillsammans drar 735 w som max?

http://www.sweclockers.com/recension/17151-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kent:

Räknar du med skärmar, skrivare hårtork osv. eller har du 300 hårddiskar? Finns inte en chans att ditt system drar 1100 watt.

Skrivet av Hotfuzz08:

Så du menar alltså helt seriöst att din 2600k @ 4,2 GHz tillsammans med 2st 7970 drar mer än 3960x @ 4.4 GHz och 2x 7970 ghz som tillsammans drar 735 w som max?

http://www.sweclockers.com/recension/17151-nvidia-geforce-gtx...

Enbart datorn. Har jämfört med SweClockers värden för 3960X osv och anser mina egna värden vara orimliga, men en annan snubbe sa att de är rimliga.

Och jag har bara läst av värdena på min mätare – därav ordet "tydligen". >1200 W vid väggen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HurMycket:

Enbart datorn. Har jämfört med SweClockers värden för 3960X osv och anser mina egna värden vara orimliga, men en annan snubbe sa att de är rimliga.

Och jag har bara läst av värdena på min mätare – därav ordet "tydligen". >1200 W vid väggen.

Hur belastar du datorn när du mäter och har du testat en annan mätare?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kent:

Hur belastar du datorn när du mäter och har du testat en annan mätare?

Det var när jag spelade BF3. Har inte provat med någon annan mätare. Den jag har kostade drygt 100 kr på Biltema, men ska den verkligen visa så totalt åt skogen fel för det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Cyberhof:

Tjena!

Massa text

Har du testa att slå av strömsparfunktioner och och andra funktioner i BIOS? Jag hade problem med 3820n när jag gick från multipel OC till ökad BCLK. För övrigt så ligger min stabilt som urberget på 4,3GHz med 1.185Vcore så 1.350 låter saftigt.

/lillakotten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Enbart datorn. Har jämfört med SweClockers värden för 3960X osv och anser mina egna värden vara orimliga, men en annan snubbe sa att de är rimliga.

Och jag har bara läst av värdena på min mätare – därav ordet "tydligen". >1200 W vid väggen.

Jag har en 3930k, 3st gtx680, 6 ssd diskar, custom vattenkylning, aquaero pro 5, 15 fläktar, lite usb tillbehör som mus, tangentbord, 360 controller, en telefon som laddas via usb från datorn och en extern hårddisk och allting det på 100% belastning drar 736W vid väggen. Antingen har du grovt fel på ditt nätagg så att det är oerhört ineffektivt och drar dubbelt så mycket ström som delarna i din dator förbrukar, eller så är din mätare trasig.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Skuggan74:

Jag har en 3930k, 3st gtx680, 6 ssd diskar, custom vattenkylning, aquaero pro 5, 15 fläktar, lite usb tillbehör som mus, tangentbord, 360 controller, en telefon som laddas via usb från datorn och en extern hårddisk och allting det på 100% belastning drar 736W vid väggen. Antingen har du grovt fel på ditt nätagg så att det är oerhört ineffektivt och drar dubbelt så mycket ström som delarna i din dator förbrukar, eller så är din mätare trasig.

Aha, men då säger vi att mätaren är sönder. Dock drar ju 7970 mycket mer än 680, men knappast SÅ mycket mer.

Smisk dator du har, förresten! (Y)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Aha, men då säger vi att mätaren är sönder. Dock drar ju 7970 mycket mer än 680, men knappast SÅ mycket mer.

Eller ett ineffektivt nätagg, men mest troligt mätaren som spökar för dig

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Enbart datorn. Har jämfört med SweClockers värden för 3960X osv och anser mina egna värden vara orimliga, men en annan snubbe sa att de är rimliga.

Och jag har bara läst av värdena på min mätare – därav ordet "tydligen". >1200 W vid väggen.

Och att alla vi andra i tråden sa att det inte stämmer skiter du i?
Att alla tester du kan hitta på internet visar att det inte är rimligt skiter du i?
Istället lurar du folk i andra trådar .. fy fan!

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FoxOne:

Och att alla vi andra i tråden sa att det inte stämmer skiter du i?
Att alla tester du kan hitta på internet visar att det inte är rimligt skiter du i?
Istället lurar du folk i andra trådar .. fy fan!

Du tror att jag försöker lura folk för att vara elak?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nu när jag fått min semesterersättning tänkte jag uppgradera mitt nätagg i alla fall och efter att ha läst många tester tänkte jag satsa på ett Corsair AX 860i Digital 860W 80+ Platinum Modulär ( http://www.inet.se/produkt/6911375/corsair-ax-860i-digital-86... ).

Anledningen till att jag inte väljer det lite klenare 760i är pga det endast skiljer 55kr mellan dem (åtminstone hos inet där jag tänkte beställa det från) och då tar jag 100w extra vilken dag som helst vare sej jag behöver det eller inte.

Så nu till min fråga detta är ett bra agg antar jag (efter vad jag läst i alla tester)?

Sen nu tänkte jag passa på och byta ut min Intel vattenkylare mot en Corsair Hydro H80i då denna ska prestera bättre. ( http://www.inet.se/produkt/5322277/corsair-hydro-h80i )

Min fråga här är om det här är en bra vattenkylare? (jag har läst en massa tester där alla prisar den men sen när man läser från användare så är det en del klagomål på den...)

Jag sitter som sagt med en m-atx rigg så jag vill helst inte ha en stor tornkylare eller någon vattenkylare större än 120mm...

Jag tänkte beställa på söndag kväll eller måndag på dagen så man får hem grejerna tills på tisdag.

Tack på förhand!

Edit/ Jag missade helt lillakottens post ang vcore, så här kommer ett väldigt sent svar...
Jag kör min propp nu helt stabil i 4,2 med 1,216v det jag försökte göra genom att endast höja volten var att kolla temperaturen och sedan klocka utifrån vad den visade. /Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]