Permalänk
Medlem

Kan det skada med för lite volt ?

Hade tänkt överklocka min Intel i5 3570k och är lite rädd för det där med volten. Vad händer om jag kör på en högre multipel än vad volten klarar av och kan detta skada datorn. Är väldigt oerfaren inom detta område

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbeat:

Hade tänkt överklocka min Intel i5 3570k och är lite rädd för det där med volten. Vad händer om jag kör på en högre multipel än vad volten klarar av och kan detta skada datorn. Är väldigt oerfaren inom detta område

Det som skulle kunna hända är att datorn kraschar samtidigt som en fil skrivs och filsystemet blir korrupt. Men om du inte skriver stora filer till din disk samtidigt som du stresstestar är det inget att oroa sig för.
Hårdvaran tar inte skada av att få för låg spänning.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gabbeat:

Hade tänkt överklocka min Intel i5 3570k och är lite rädd för det där med volten. Vad händer om jag kör på en högre multipel än vad volten klarar av och kan detta skada datorn. Är väldigt oerfaren inom detta område

För låg volt skadar inte, men datorn kommer krascha för det blir för många felberäkningar när processorn inte hinner med pga för lite ström.
För hög volt kan orsaka permanent skada dock, man kan råka ut för så kallad electron mitigation, elektroner som hoppar mellan transistorerna och bränner dessa. Det sker gradvis och märks främst genom att processorn behöver högre volt för att klara av samma uppgift som tidigare, till slut dör den helt när den inte längre klarar av att utföra korrekta beräkningar.

Läs på här på forumet innan du börjar med överklockning, spendera ett par dagar med att lära dig för det kan det vara värt istället för att famla i mörkret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det som skulle kunna hända är att datorn kraschar samtidigt som en fil skrivs och filsystemet blir korrupt. Men om du inte skriver stora filer till din disk samtidigt som du stresstestar är det inget att oroa sig för.
Hårdvaran tar inte skada av att få för låg spänning.

Njae, windows kan bli lite cp om det kraschar. Det är mer regel än undantag att alla ens inställningar osv försvinner bland annat. Andra saker kan också hända. Detta är ju dock inte allvarlig skada på hårdvaran utan bara mjukvaruskador. Möjligtvis kan hdd skadas om man har en sån.

Allra optimalast om man ska överklocka seriöst (vilket kommer innebära många krascher) är temporärt windows och en ssd-enhet. Ts behöver inte detta. Bara att köra en lugn oc.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Tack för dom snabba svaren! Men om jag nu överklockar och testar mig fram med multipel och volt, när vet jag att volten inte räcker till och att jag måste höja den ?

Permalänk
Skrivet av Gabbeat:

Tack för dom snabba svaren! Men om jag nu överklockar och testar mig fram med multipel och volt, när vet jag att volten inte räcker till och att jag måste höja den ?

Tjaa, om du hade tagit det goda rådet att läsa på lite. ^^
Annars märker du det att datorn crashar under load/boot, kika in på http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Njae, windows kan bli lite cp om det kraschar. Det är mer regel än undantag att alla ens inställningar osv försvinner bland annat.

Kan inte minnas att jag varit med om nåt sånt. Har hållt på med överklockning i över 15 år.

Det är snarare undantagsfall att nånting överhuvudtaget händer...Annat än att Windows frågar om man vill starta i felsäkert läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Kan inte minnas att jag varit med om nåt sånt. Har hållt på med överklockning i över 15 år.

Det är snarare undantagsfall att nånting överhuvudtaget händer...Annat än att Windows frågar om man vill starta i felsäkert läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar som att min roaming eller något töms när det kraschar för mig, sparade logins i steam, skype osv resettas tillsammans med andra saker. Kanske har att göra med att jag har en ssd. Eller så är det något helt annat. Detta händer i princip varje gång det bluescreenar vid uppstart.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Verkar som att min roaming eller något töms när det kraschar för mig, sparade logins i steam, skype osv resettas tillsammans med andra saker. Kanske har att göra med att jag har en ssd. Eller så är det något helt annat. Detta händer i princip varje gång det bluescreenar vid uppstart.

Det låter oerhört märkligt. Vad är det för ssd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Verkar som att min roaming eller något töms när det kraschar för mig, sparade logins i steam, skype osv resettas tillsammans med andra saker. Kanske har att göra med att jag har en ssd. Eller så är det något helt annat. Detta händer i princip varje gång det bluescreenar vid uppstart.

Ett tips är att stänga av cachefunktionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbeat:

Tack för dom snabba svaren! Men om jag nu överklockar och testar mig fram med multipel och volt, när vet jag att volten inte räcker till och att jag måste höja den ?

Snälla, läs guider. Det finns här.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A