Betyder det här att det är slut på minne?

Permalänk
Medlem

Betyder det här att det är slut på minne?

Hej!

Jag har stött på ett problem när jag använder photoshop. När jag öppnar ett projekt som det är ganska många lager i eller att bilden har en väldigt hög upplösning så får jag det här felmeddelandet...

Jag tror att det har med att ram minnet inte räcker till eller är det något annat fel? Har inga andra jätte program uppe direkt och det hjälper inte och stänga ner alla andra program heller:(

Ursäkta om jag lagt tråden på fel ställe, tycke den passade bäst här...

Tacksam för svar:)

Visa signatur

Mb: Asus ROG maximus Gene V Z77 CPU: Intel i5 3570k @4,6ghz CPU kylning: Corsair H80 RAM: Corsair vengeance 8 gb (Red) 1866 MHz GPU: Asus geforce gtx 670 top oc PSU: Corsair AX 750 SSD1: A-Data 510 120gb SSD2: Corsair force gt 60gb HDD: seagate Barracuda 1tb Chassi Cooler master Storm trooper. Citera för svar! Inet Fri Frakt Mina uttalanden är högst mina egna åsikter och bör tas med en nypa salt.

Permalänk

Ctrl+Shift+Escape och tryck på prestanda så ser du om minnet är slut.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Ctrl+Shift+Escape och tryck på prestanda så ser du om minnet är slut.

Jo, det har jag ju prövat men bara man då öppnar photoshop ökar den med 3 gb och sen kommer felmeddelandet som om att den tänker inte ladda det här för det finns inte tillräckligt med minne för det.

Visa signatur

Mb: Asus ROG maximus Gene V Z77 CPU: Intel i5 3570k @4,6ghz CPU kylning: Corsair H80 RAM: Corsair vengeance 8 gb (Red) 1866 MHz GPU: Asus geforce gtx 670 top oc PSU: Corsair AX 750 SSD1: A-Data 510 120gb SSD2: Corsair force gt 60gb HDD: seagate Barracuda 1tb Chassi Cooler master Storm trooper. Citera för svar! Inet Fri Frakt Mina uttalanden är högst mina egna åsikter och bör tas med en nypa salt.

Permalänk

Har du stängt av virtuellt minne?

Permalänk
Skrivet av Kriistoffer:

Har du stängt av virtuellt minne?

Hur menar du då?

Permalänk
Skrivet av RedneckPC:

Hur menar du då?

Sån: http://www.ehow.com/how_8212179_disable-virtual-memory-window...

Ett tag var det populärt att stänga av virtuellt minne så att inte datorn swappade, eftersom RAM var så billigt så man tyckte att wtf datorn klarar sig med 8GB som jag har. Ofta fungerar det, men ibland kan t.ex photoshop strula.

Permalänk

efter ctrl+shift+esc - "performance" kan du trycka på "recource monitor" och se vad du har i "standby" + "free" om det är tomt där så har du slut på minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cediop:

Jo, det har jag ju prövat men bara man då öppnar photoshop ökar den med 3 gb och sen kommer felmeddelandet som om att den tänker inte ladda det här för det finns inte tillräckligt med minne för det.

3gb för bara photoshop låter som mycket, om den inte låser minne för vissa funktioner. Hur mycket minne har du i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

3gb för bara photoshop låter som mycket, om den inte låser minne för vissa funktioner. Hur mycket minne har du i datorn?

Jag har totalt 8 gb ram.

Skrivet av Kriistoffer:

Sån: http://www.ehow.com/how_8212179_disable-virtual-memory-window...

Ett tag var det populärt att stänga av virtuellt minne så att inte datorn swappade, eftersom RAM var så billigt så man tyckte att wtf datorn klarar sig med 8GB som jag har. Ofta fungerar det, men ibland kan t.ex photoshop strula.

Jag har inte vad jag vet stängt av virtuellt minne efter som att jag inte visste att det fanns:)

Visa signatur

Mb: Asus ROG maximus Gene V Z77 CPU: Intel i5 3570k @4,6ghz CPU kylning: Corsair H80 RAM: Corsair vengeance 8 gb (Red) 1866 MHz GPU: Asus geforce gtx 670 top oc PSU: Corsair AX 750 SSD1: A-Data 510 120gb SSD2: Corsair force gt 60gb HDD: seagate Barracuda 1tb Chassi Cooler master Storm trooper. Citera för svar! Inet Fri Frakt Mina uttalanden är högst mina egna åsikter och bör tas med en nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cediop:

Mb: Asus ROG maximus Gene V Z77
CPU: Intel i5 3570k @4,6ghzCPU kylning; Corsair H80
GPU: Asus geforce gtx 670 top oc
PSU: Corsair AX 750
SSD1: A-Data 510 120gb
SSD2: Corsair force gt 60gb
HDD: seagate Barracuda 1tb
Chassi Cooler master Storm trooper.

Du har lyckats med att specificera allt förutom RAM, hur mycket har du ??
kanske dags att uppgradera till dubbelt så mycket...

Skrivet av cediop:

Jag har totalt 8 gb ram.

Din dator ser iaf hågorlunda ny ut.. antar att moderkortet stödjer 16GB RAM eller mera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Du har lyckats med att specificera allt förutom RAM, hur mycket har du ??
kanske dags att uppgradera till dubbelt så mycket...

Din dator ser iaf hågorlunda ny ut.. antar att moderkortet stödjer 16GB RAM eller mera..

Moderkortet stöder upp till 32 gb, allt är inköpt i maj 2012. Hade tydligen missa ram i sign...

Visa signatur

Mb: Asus ROG maximus Gene V Z77 CPU: Intel i5 3570k @4,6ghz CPU kylning: Corsair H80 RAM: Corsair vengeance 8 gb (Red) 1866 MHz GPU: Asus geforce gtx 670 top oc PSU: Corsair AX 750 SSD1: A-Data 510 120gb SSD2: Corsair force gt 60gb HDD: seagate Barracuda 1tb Chassi Cooler master Storm trooper. Citera för svar! Inet Fri Frakt Mina uttalanden är högst mina egna åsikter och bör tas med en nypa salt.

Permalänk
Medlem

Ugh.. 32GB är ganska lite för att vara max... har ifs moderkort som stöder max 8GB.. ehm 7år gammalt men ändå

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alpha77:

Ugh.. 32GB är ganska lite för att vara max... har ifs moderkort som stöder max 8GB.. ehm 7år gammalt men ändå

Vad menar du? I stort sett alla moderkort med dualchannel så kommer det med fyra minnesslottar vilket innebär 4x8GB = 32GB. Eller har du större minnen på G?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ugh.. 32GB är ganska lite för att vara max... har ifs moderkort som stöder max 8GB.. ehm 7år gammalt men ändå

Skrivet av Jalle64:

Vad menar du? I stort sett alla moderkort med dualchannel så kommer det med fyra minnesslottar vilket innebär 4x8GB = 32GB. Eller har du större minnen på G?

Menade ett DDR2 moderkort.. därför det blir 8GB.
DDR2 finns knappt att få tag på större än 2GB moduler så 4x2GB = 8GB.
eller hittade nu DDR2 4GB, men för $100-$130 per modul.. så knappast värt $400-$520 för att uppgradera gammal dator till 16GB.

DDR3 finns som sagt 4, 8 och 16GB moduler.. finns antagligen superdyra 32GB moduler också.

Permalänk
Medlem

Pröva följande för att skapa en växlingsfil, dvs virtuellt minne på 64 GB

Tryck tangentkombinationen WIN + Pause/Break

I vänsterkolumnen välj fjärde alternativet Avancerade systeminställningar
I Fönstret som öppnas välj tredje fliken Avancerat / Översta gruppen Prestanda / knappen Inställningar...

I det nya fönstret som öppnas välj andra fliken Avancerat / Gruppen Virituellt Minne / knappen Ändra...

I det sista fönstret som öppnas bocka ur Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet

Markera Egen storlek och skriv in 65536 i dom båda fälten och klicka på Aktivera
Klicka på OK
Stäng dom övriga fönsterna
Starta om datorn för att ändringarna ska träda ikraft.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alpha77:

Menade ett DDR2 moderkort.. därför det blir 8GB.
DDR2 finns knappt att få tag på större än 2GB moduler så 4x2GB = 8GB.
eller hittade nu DDR2 4GB, men för $100-$130 per modul.. så knappast värt $400-$520 för att uppgradera gammal dator till 16GB.

DDR3 finns som sagt 4, 8 och 16GB moduler.. finns antagligen superdyra 32GB moduler också.

Visst finns det 16 och 32GB moduler men de är Registered minnen som endast använd i servrar och liknande, och priset blir ju därefter.

http://www.techpowerup.com/173187/transcend-announces-new-32g...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Pröva följande för att skapa en växlingsfil, dvs virtuellt minne på 64 GB

Tryck tangentkombinationen WIN + Pause/Break

I vänsterkolumnen välj fjärde alternativet Avancerade systeminställningar
I Fönstret som öppnas välj tredje fliken Avancerat / Översta gruppen Prestanda / knappen Inställningar...

I det nya fönstret som öppnas välj andra fliken Avancerat / Gruppen Virituellt Minne / knappen Ändra...

I det sista fönstret som öppnas bocka ur Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet

Markera Egen storlek och skriv in 65536 i dom båda fälten och klicka på Aktivera
Klicka på OK
Stäng dom övriga fönsterna
Starta om datorn för att ändringarna ska träda ikraft.

Det är bara att buga... tack för att du löste problemet:)

Visa signatur

Mb: Asus ROG maximus Gene V Z77 CPU: Intel i5 3570k @4,6ghz CPU kylning: Corsair H80 RAM: Corsair vengeance 8 gb (Red) 1866 MHz GPU: Asus geforce gtx 670 top oc PSU: Corsair AX 750 SSD1: A-Data 510 120gb SSD2: Corsair force gt 60gb HDD: seagate Barracuda 1tb Chassi Cooler master Storm trooper. Citera för svar! Inet Fri Frakt Mina uttalanden är högst mina egna åsikter och bör tas med en nypa salt.