Seagate 4TB låter konstigt

Permalänk
Medlem

Seagate 4TB låter konstigt

Varje gång hårddisken snurrar upp från viloläge så kommer detta oljud. Har ingen tidigare erfarenhet av Seagate men ska det verkligen låta så illa?

För övrigt verkar den fungera bra. Men oavsett skulle jag gärna vilja byta ut den mot en tystare disk eftersom den normalt sätt ändå låter mer än Caviar Green. Antar att inte ångerrätt/öppet köp gäller hårddiskar som man provat. Så det skulle väl i så fall vara att DOA om det nu är något fel.

Seagate Barracuda 4TB 5900 RPM

http://youtu.be/KWRhl8c-xq8

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | be quiet! SilentWings 2 140mm (x3) | be quiet! Dark Power Pro10, 650W | ASUS Z87-DELUXE ATX | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Noctua NH-U12S | Corsair 32GB CL10 1866MHz VENGEANCE LP | ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII | Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB

Permalänk
Medlem

Det är jättesvårt att avgöra då ljudet är under en för kort sekvens. Jag skulle behöva höra det IRL för att kunna avgöra. Det är omöjligt att avgöra om ljudet är en uppstartssekvens eller en HRA.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte 4TB diskarna men jag har några 2TB diskar från WD och Segate kan inte direkt påstå att någon av dom är tyst vid start från viloläge

Permalänk
Medlem

Det är alltså inte själva uppspinnandet utan precis efter som det bullrar till. Så längre klipp är onödigt när det bara handlar om 1-2 sekunder. Inte bästa ljudkvaliteten så förstår att det kan vara svårt att avgöra. Ingen av min WDs diskar brummar till så störande precis efter uppspinnandet. Ändå har jag ett par Caviar Black.

Datorn är väldigt tyst i övrigt. Det är hårddiskarna som helt klart hörs mest. Därför låter jag de varva ner snabbt när de inte används. När allt är tyst i övrigt bidrar det ju också till att jag hör detta ljudet tydligt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | be quiet! SilentWings 2 140mm (x3) | be quiet! Dark Power Pro10, 650W | ASUS Z87-DELUXE ATX | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Noctua NH-U12S | Corsair 32GB CL10 1866MHz VENGEANCE LP | ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII | Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Helt normalt ljud för alla diskar. Beroende på konstruktion låter det mer eller mindre bara. Ljudet du hänger upp dig på är troligen när huvudena går ur sin parkering vid sidan av skivorna (i speciella hållare), något alla diskar har idag. WD var först med detta för 3,5" iom Green, men andra har följt efter eftersom det finns många fördelar med det. Innan dess så landade huvudena direkt på skivorna och bara lyftes upp av luftkuddarna när disken varvade upp.

Kräver du ljudlöshet är det SSD som gäller. En komplicerad mekanisk pryl som snurrar i flera tusentals varv/minut kan aldrig bli helt tyst.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ok tack för svaret! Jo SSD har jag! Tyvärr inte så stor att jag kan placera allt på den. Så det är bara när jag ska komma åt andra filer som hårddisken varvar upp. Hade jag inte ställt in Windows så att de ska stänga av sig efter en minut så hade jag ju i princip aldrig hört detta ljudet.

Mina WD Black låter lika mycket som Seagaten fast inte något störande ljud precis efter de varvat igång. I övrigt ger de även ifrån sig ett skönare ljud när de inte jobbar. Men WD Green är helt klart tystast. Den skulle man kunna ha på alltid. Men den låter ändå mer än alla andra komponenter (nätagg, grafikkort, fläktar). Ångrar att jag inte köpte en Green istället. Men man vet ju inte innan man provat. Så finns ju Green bara som 3 TB.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | be quiet! SilentWings 2 140mm (x3) | be quiet! Dark Power Pro10, 650W | ASUS Z87-DELUXE ATX | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Noctua NH-U12S | Corsair 32GB CL10 1866MHz VENGEANCE LP | ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII | Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB

Permalänk
Medlem

Så lät min Seagate barracuda 2gb med och min lillebrors oxå och de har funkat bra i 2 år nu förutom att min dog för nån vecka sen.
Våra diskar låter endast när vi slö surfar och så fort vi öppnar typ nåt spel så gör den det ljudet.

Ska vara normalt vad jag vet.

Permalänk

Jag har hört att vissa ljudproblem med Seagate kan lösas med uppdaterad firmware, du kanske ska se att du har senaste?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinyah:

Så lät min Seagate barracuda 2gb med och min lillebrors oxå och de har funkat bra i 2 år nu förutom att min dog för nån vecka sen.
Våra diskar låter endast när vi slö surfar och så fort vi öppnar typ nåt spel så gör den det ljudet.

Ska vara normalt vad jag vet.

Där ser man. Typiskt att det är just två år när det är det garantin är (iaf på min).

Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag har hört att vissa ljudproblem med Seagate kan lösas med uppdaterad firmware, du kanske ska se att du har senaste?

Jaha tackar för tipset ska kollas!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | be quiet! SilentWings 2 140mm (x3) | be quiet! Dark Power Pro10, 650W | ASUS Z87-DELUXE ATX | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Noctua NH-U12S | Corsair 32GB CL10 1866MHz VENGEANCE LP | ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII | Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB

Permalänk
Avstängd

Jag har många diskar som startar upp samtidigt, och då låter det konstigt. Jag tror det beror på att mitt nätagg inte klarar att försörja alla diskarna. Om jag kopplar ifrån några diskar så låter det normalt.

Permalänk
Skrivet av Panaz:

Varje gång hårddisken snurrar upp från viloläge så kommer detta oljud. Har ingen tidigare erfarenhet av Seagate men ska det verkligen låta så illa?

För övrigt verkar den fungera bra. Men oavsett skulle jag gärna vilja byta ut den mot en tystare disk eftersom den normalt sätt ändå låter mer än Caviar Green. Antar att inte ångerrätt/öppet köp gäller hårddiskar som man provat. Så det skulle väl i så fall vara att DOA om det nu är något fel.

Seagate Barracuda 4TB 5900 RPM

http://youtu.be/KWRhl8c-xq8

Min Seagate 1Tb låter något liknande när den varvar upp (dock tystare, kanske för chassit är dämpat ).

Sen när den är uppe i varv, klickar det till (antagligen åker läshuvudet ut). Mer än så låter inte min i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Jag har många diskar som startar upp samtidigt, och då låter det konstigt. Jag tror det beror på att mitt nätagg inte klarar att försörja alla diskarna. Om jag kopplar ifrån några diskar så låter det normalt.

Ok, jag testade att koppla bort alla diskar utom SSD:n och Seagaten men det hjälpte inte!

Någon ny firmware verkar de inte ha släppt ännu!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | be quiet! SilentWings 2 140mm (x3) | be quiet! Dark Power Pro10, 650W | ASUS Z87-DELUXE ATX | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Noctua NH-U12S | Corsair 32GB CL10 1866MHz VENGEANCE LP | ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII | Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB

Permalänk
Medlem

Testa att köra en S.M.A.R.T-scan på den, en av mina WD-diskar låter något liknande vid uppspin, och rapporteras som för långsam på uppspinnet av sagda scan

EDIT: Om scanen kommer tillbaka med fel kan du reklamera den

Permalänk
Medlem

Den klarade S.M.A.R.T testet. Den får 91 på Spin Up Time. Om lägre värde är bättre än högre så verkar den vara snabb på att starta.

Den klarade även HD tunes långsamma Error Scan så det verkar inte vara något fel på den!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | be quiet! SilentWings 2 140mm (x3) | be quiet! Dark Power Pro10, 650W | ASUS Z87-DELUXE ATX | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Noctua NH-U12S | Corsair 32GB CL10 1866MHz VENGEANCE LP | ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII | Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB

Permalänk
Medlem

Det är nog inget fel utan den bara låter lite häftigare vid uppstart. Du får hoppas att den krashar innan garanti/reklamationsrätt går ut så kanske
du får byta mot en med nyare serie där dem bekymmer förhoppningsvis inte finns

Skrivet av Panaz:

Den klarade S.M.A.R.T testet. Den får 91 på Spin Up Time. Om lägre värde är bättre än högre så verkar den vara snabb på att starta.

Den klarade även HD tunes långsamma Error Scan så det verkar inte vara något fel på den!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av saddam:

Jag har många diskar som startar upp samtidigt, och då låter det konstigt. Jag tror det beror på att mitt nätagg inte klarar att försörja alla diskarna. Om jag kopplar ifrån några diskar så låter det normalt.

Det finns en funktion som minskar lasten vid uppstart, staggered spin up.
https://en.wikipedia.org/wiki/Spin-up

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den låter ju som en riktigt gammal go typ 20gb hårddisk nostalgi

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Hade liknande ljud på min 3TB seagate barracuda. Firmwareupdate löste det.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Ska det verkligen vara så högt data värde på "Raw Read Error Rate"?

Det ökar hela tiden också! På mina WD-diskar står det 0 på alla utom en som troligtvis är fel på!

Även likadant med "Seek Error Rate".

http://i.imgur.com/w7ak9Ms.png

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | be quiet! SilentWings 2 140mm (x3) | be quiet! Dark Power Pro10, 650W | ASUS Z87-DELUXE ATX | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Noctua NH-U12S | Corsair 32GB CL10 1866MHz VENGEANCE LP | ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII | Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panaz:

Ska det verkligen vara så högt data värde på "Raw Read Error Rate"?

Det ökar hela tiden också! På mina WD-diskar står det 0 på alla utom en som troligtvis är fel på!

Även likadant med "Seek Error Rate".

http://i.imgur.com/w7ak9Ms.png

Du kan prova med att byta kabel. Den kan vara skadad om du böjt för hårt eller klämt den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Panaz:

Ska det verkligen vara så högt data värde på "Raw Read Error Rate"?

Det ökar hela tiden också! På mina WD-diskar står det 0 på alla utom en som troligtvis är fel på!

Även likadant med "Seek Error Rate".

http://i.imgur.com/w7ak9Ms.png

Helt normalt för Seagate. De har en annan implementering av vissa SMART-värden.

Varför fortsätter du oroa dig? Byt märke i så fall!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Du kan prova med att byta kabel. Den kan vara skadad om du böjt för hårt eller klämt den.

Jag har bytt kabel sedan jag satte in den. Blev ingen skillnad i ljudet från den men har inte jämfört om det blir någon skillnad i health-status med de olika kablarna!

Skrivet av MultiMan:

Helt normalt för Seagate. De har en annan implementering av vissa SMART-värden.

Varför fortsätter du oroa dig? Byt märke i så fall!

Ok, misstänkte att det kunde vara så! Nej jag oroar mig inte. Vill snarare hitta något fel så jag kan byta ut den Men man får väl antagligen en likadan då. Jo jag har faktiskt skaffat en till WD Green nu. Blev en 3TB, tar ju några månader till innan 4TB kommer. Tänkte snart slänga ut Seagaten ur datorn. Eventuellt försöka sälja den.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | be quiet! SilentWings 2 140mm (x3) | be quiet! Dark Power Pro10, 650W | ASUS Z87-DELUXE ATX | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Noctua NH-U12S | Corsair 32GB CL10 1866MHz VENGEANCE LP | ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII | Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB

Permalänk
Medlem

Provat att starta med enbart SSD inkopplad? Hur låter det då? En polare till mig hade ett liknande problem och han hade en WD disk som lät lika, men det var inte disken som lät utan chassit som vibrerade när disken startade upp. Efter omontering och isolering försvann problemet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Provat att starta med enbart SSD inkopplad? Hur låter det då? En polare till mig hade ett liknande problem och han hade en WD disk som lät lika, men det var inte disken som lät utan chassit som vibrerade när disken startade upp. Efter omontering och isolering försvann problemet.

Om jag bara har SSD-disken inkopplad så är datorn helt knäpptyst såklart. Ok, ja jag har också tänkt på att det kan vara chassit men tror inte det i detta fallet! Jag använder mig av R4ans vaggor till hårddiskarna.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | be quiet! SilentWings 2 140mm (x3) | be quiet! Dark Power Pro10, 650W | ASUS Z87-DELUXE ATX | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Noctua NH-U12S | Corsair 32GB CL10 1866MHz VENGEANCE LP | ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII | Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB