Datorpionjären Douglas Engelbart har avlidit

Permalänk

Aldrig tyckt om tradition som det här, folk dör, vi alla kommer att dö förr eller senare, det är en del av det vi kallar för livet.

Jag har aldrig hört hans namn, jag har aldrig träffat honom; jag har ingen aning om hur han ens såg ut. Jag tänker inte säga något cheesy och hälsa honom vila i frid. Kanske uppfann han en datormus, tack för det, vafan vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Aldrig tyckt om tradition som det här, folk dör, vi alla kommer att dö förr eller senare, det är en del av det vi kallar för livet.

Jag har aldrig hört hans namn, jag har aldrig träffat honom; jag har ingen aning om hur han ens såg ut. Jag tänker inte säga något cheesy och hälsa honom vila i frid. Kanske uppfann han en datormus, tack för det, vafan vet jag.

Du måste inte känna en människa för att visa honom lite respekt, önska honom lycka till i efterfesten.
Och eftersom du säkert haft mycket nytta av din mus (hå-hå) så kan du om inte annat, tacka honom för den.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vi alla skulle nog blivit för eller senare mentalt sjuka om man kunde leva för evigt. Det är nog ganska bra som det är faktiskt

Väntar du tills forskarna ha kommit på hur man få ett lik till att leva igen. Äntligen så kommer Zombies till verkligheten = skjuta som i spelet va de hette nu haha

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Aldrig tyckt om tradition som det här, folk dör, vi alla kommer att dö förr eller senare, det är en del av det vi kallar för livet.

Jag har aldrig hört hans namn, jag har aldrig träffat honom; jag har ingen aning om hur han ens såg ut. Jag tänker inte säga något cheesy och hälsa honom vila i frid. Kanske uppfann han en datormus, tack för det, vafan vet jag.

Det är väl ändå intressant att veta vilka personer som påverkat vår vardag? Ingen tvingar dig att be honom att vila i fred?

Men att inne sitta sådan enorm ignorans att man inte vill lära sig nya saker, därabland vilka som påverkade vår vardag. Ja det kan bara ses som ren idioti. Att vilja utöka sin kunskap är något vi alla borde sträva efter, inte framstå som någon nonchalant idiot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Aldrig tyckt om tradition som det här, folk dör, vi alla kommer att dö förr eller senare, det är en del av det vi kallar för livet.

Jag har aldrig hört hans namn, jag har aldrig träffat honom; jag har ingen aning om hur han ens såg ut. Jag tänker inte säga något cheesy och hälsa honom vila i frid. Kanske uppfann han en datormus, tack för det, vafan vet jag.

Men du skriver hellre detta?

Visste inte heller om denna person innan men det är bra att det uppmärksammas.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alfsvåg:

*facepalm*

Jag hoppas att du är medveten om att jag skojade

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att teknikens innovatörer nu en efter en går bort. Vi har stora delar av våra liv att tacka er för.

Kondoleanser ges till hans fru, fyra barn och nio barnbarn.

Vila i frid.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av olle_gamer98:

Du måste inte känna en människa för att visa honom lite respekt, önska honom lycka till i efterfesten.
Och eftersom du säkert haft mycket nytta av din mus (hå-hå) så kan du om inte annat, tacka honom för den.

Det finns ingen efterfest, han är död, hans hjärna får inte längre några signaler, han har inget medvetande. Hans resa är slut. Och jag tackade honom för musen om du inte läste mitt inlägg.

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Men du skriver hellre detta?

Visste inte heller om denna person innan men det är bra att det uppmärksammas.

Har inte sagt att det inte borde uppmärksammas, säger bara att jag är emot allas "vila i frid" o skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Det finns ingen efterfest, han är död, hans hjärna får inte längre några signaler, han har inget medvetande. Hans resa är slut. Och jag tackade honom för musen om du inte läste mitt inlägg.

Det har du säkert rätt i, men många andra kan tycka att det är nödvändigt/bra av en att göra det. Kanske folk som kände honom sitter och läser vad vi skriver här, kanske någon som verkligen tyckte han var viktig för oss ser det vi skriver, allt vi gör på internet vet ju NSA om
Och det finns bara gott i att önska någon lycka i "efterlivet" även om det säkert inte kommer något, i alla fall tror jag inte det.
Det är så enkelt att göra det, så varför inte?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Fånigt nog hade jag aldrig hört talas om honom förrän igår, när nyheten dök upp på Slashdot, men herrejösses vilken snubbe! Stort tack för allt du gjort! Synd att du uppenbarligen aldrig blev så känd som du förtjänade.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hur hade de ett videosamtal över nätverk? Digitala sensorer uppfanns först på 1970-talet. Går säkert att sända på något annat sätt iofs. :S

Visa signatur

AMD 1090T, 8gb Corsair xms3, AMD 7870, Sabertooth 990FX, Intel 520 120gb SSD, 750W Corsair 80+ i ett Fractal Design Define R3. HTPC - BitFenix Prodigy, AMD 3870, Samsung 830 128gb, Scythe Ninja 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fikkser:

Hur hade de ett videosamtal över nätverk? Digitala sensorer uppfanns först på 1970-talet. Går säkert att sända på något annat sätt iofs. :S

burk med snöre

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LinusNeuman:

Aldrig tyckt om tradition som det här, folk dör, vi alla kommer att dö förr eller senare, det är en del av det vi kallar för livet.

Jag har aldrig hört hans namn, jag har aldrig träffat honom; jag har ingen aning om hur han ens såg ut. Jag tänker inte säga något cheesy och hälsa honom vila i frid. Kanske uppfann han en datormus, tack för det, vafan vet jag.

Jaha, du låter som en normal historielös elvaåring som tror du uppfann världen, (no offense alla smarta elvaåringar) en poäng har du i alla fall helt rätt i - nämligen:

Skrivet av LinusNeuman:

vafan vet jag

Ja det kan vi grubbla på..inte helt lätt att komma fram till ett svar dock. Din aggressivitet bottnar väl säkert i något som är/har varit jobbigt för dig och du inte hunnit bearbeta. Att tycka "vila i frid" eller lyckönskningar, tack eller whatever är jobbigt som är helt normalt eller i alla fall absolut inte fel skvallrar om det.

Permalänk

Vila i frid Douglas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

Vi alla skulle nog blivit för eller senare mentalt sjuka om man kunde leva för evigt. Det är nog ganska bra som det är faktiskt

Absolut, men tråkigt för alla närvarande oavsett när det händer, fastän vi alla vet att det kommer hända

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av retro123:

Jaha, du låter som en normal historielös elvaåring som tror du uppfann världen, (no offense alla smarta elvaåringar) en poäng har du i alla fall helt rätt i - nämligen: Ja det kan vi grubbla på..inte helt lätt att komma fram till ett svar dock. Din aggressivitet bottnar väl säkert i något som är/har varit jobbigt för dig och du inte hunnit bearbeta. Att tycka "vila i frid" eller lyckönskningar, tack eller whatever är jobbigt som är helt normalt eller i alla fall absolut inte fel skvallrar om det.

Jag visste fan att jag inte skulle skrivit det, tvekade in i sista sekund men skickade in det ändå.

Inte för att jag hade fel, utan för att jag inte orkar med såna inlägg som det du nyss framförde.
Ingenting får man tycka utan att det blir ett jävla liv. Jag tycker en sak, du tycker en sak. Du behöver inte idiotförklara mig, du behöver inte få för dig att jag är 11 år, att jag inte vet någonting, eller att jag skulle ha någonting jobbigt att bearbeta. Det är onödigt och elakt.
Inte fan sitter Löfven i Riksdagen och kallar Reinfeldt för 11 åring som inte bryr sig ett skvätt om historia när hans parti fick för sig att riva delar av alla gamla byggnader i Jönköping? Det är inte okej, och det är barnsligt.

Jag har sagt en sak, och det har varit att jag är emot traditioner såsom att hälsa någon vila i frid till exempel. Eftersom du och jag inget är mer än stjärnstoft som får emot kemiska signaler från våra kroppar som ger oss vårt medvetande, och när man dör, så dör man. Och jag och väldigt många människor tycker inte att det är någon big deal att folk dör. Och varför ska jag säga vila i frid till någon som jag inte känner? Hade det vart en släkting, så hade jag gjort det, hade det vart någon som jag inte ens visste existerade, varför?

Du missade en viktig del, jag tackade honom för datormusen, det är inte så att jag inte bryr mig om historia, det är en av mina favoritsysslor.

Du måste ha tolkat mitt inlägg fel, jag bryr mig extremt mycket om historia, och är väldigt tacksam för saker som till exempel C språket och datormusen, men inte tänker jag säga vila i frid, för att jag anser att deras resa är slut och det är ingen big deal. Jag bryr mig inte om kungen hade dött, om en kärring från dalarna hade dött, eller du, för att det är min åsikt att jag inte går fram till ett dött lik jag inte känner och säger vila i frid.

Det är stor skillnad mellan lyckönskningar och att säga vila i frid. Självklart skulle jag hälsa glatt ifall jag skulle gå förbi dig och du såg glad ut, men inte tänker jag hälsa till ett lik, den är ju för fan död, hjälper inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Jag har sagt en sak, och det har varit att jag är emot traditioner såsom att hälsa någon vila i frid till exempel. Eftersom du och jag inget är mer än stjärnstoft som får emot kemiska signaler från våra kroppar som ger oss vårt medvetande, och när man dör, så dör man. Och jag och väldigt många människor tycker inte att det är någon big deal att folk dör. Och varför ska jag säga vila i frid till någon som jag inte känner? Hade det vart en släkting, så hade jag gjort det, hade det vart någon som jag inte ens visste existerade, varför?

Jag håller med dig till 100%, och tycker att det är allmänt överdrivet med "respekt" för de som dött.

Däremot brukar det vara en bra idé att vara taktfull och inte dra upp det vid olämpliga tillfällen, då det i praktiken blir respektlöst (och kan upplevas som hånande) mot de som tycker annorlunda. Då blir det 100% garanti på arga (och eventuellt sårade) reaktioner. Jag talar från egna erfarenheter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Jag håller med dig till 100%, och tycker att det är allmänt överdrivet med "respekt" för de som dött.

Däremot brukar det vara en bra idé att vara taktfull och inte dra upp det vid olämpliga tillfällen, då det i praktiken blir respektlöst (och kan upplevas som hånande) mot de som tycker annorlunda. Då blir det 100% garanti på arga (och eventuellt sårade) reaktioner. Jag talar från egna erfarenheter.

Helt rätt, misstänkte bara inte det.. :S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Helt rätt, misstänkte bara inte det.. :S

Handlar mer om ren hyfs och respekt för medmänniskor tycker jag. Att lyckönska någon medmänniska som avlidit handlar ju inte om vad vi tror händer efter döden utan att respektera vad han/hon gett oss i våran värld.
Är själv i det närmaste ateist och har svårt att tro på något liv efter detta.
Är det så jobbigt att visa respekt för vad någon som har avlidit åstadkommit så känns det snarare som ni lider brist på empati. Alla människor (med undantag av seriemördare och diktatorer osv) har gjort åtminstonde något positivt eller betytt något för en eller flera människor, vad är fel med att minnas deras gärningar? Verkar lite skadat i mina öron, empatiproblematik är ju väldigt vanligt. Att inte tro på gud eller liknande (som inte jag heller gör) behöver och bör inte betyda att man är helt känslolös och likgiltig för vad våra medmänniskor har kämpat för i livet. Har inte överhuvudtaget med varandra att göra. Trist men framförallt skrämmande attityd.