Säkerhetsforskare upptäcker "huvudnyckel" i Android – skadlig kod kan undgå upptäckt

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

När det gällde Snow Leopard (för fyra år sedan, och dock enbart den gången så vitt jag vet) så varnade Apple redan från början att den versionen inte skulle innehålla så många nya funktioner utan var mycket bakom kulisserna man uppdaterade. Man kan tycka det är dåligt, men som sagt, de varnade om det redan från början. Dock när det gäller senare uppgraderingar (jag har exempelvis uppgraderat från Snow Leopard till Lion) så jämför jag det med som att uppgradera från gammal version av Windows till en ny version av Windows, det vill säga man får fler nya funktioner i operativsystemet jämfört mot vad man hade innan, inte bara tidigare buggrättningar, prestandaförbättringar etc som man får i Service Packs. Buggrättningar, prestandaförbättringar etc får man som en vanlig uppdatering i OS X och behöver inte köpa en ny version av operativsystemet för en sådan sak. Sen att det kostar 149 kronor (ganska stor skillnad jämfört mot 99$ i bilden) att uppgradera till en ny version av OS X jämfört mot ≈800 kronor mot en ny Windows-version gör ju inte saken sämre direkt. Och trots att jag inte uppgraderat till senaste versionen av OS X så får jag fortfarande säkerhets- och prestandauppdateringar med jämna mellanrum (vilket jag även får i Windows 7).

Well, jag köpte uppgraderingen till Win8 för 149:- (SEK), så jag klagar inte.

Och, lite off topic, men SP3 till XP var nog den största gratis-uppdateringen jag nånsin varit med om. Fick XP att kännas som ett helt nytt OS, och gjorde XP väldigt framtidssäkrad. Hade jag inte velat att saker och ting ska bli snyggare - för det blev 7 och 8 - så hade jag kunnat sitta på den i många år framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Service Packs i Windows är också mer än bara buggfixar
T.ex.
Windows 8.1
För Windows 7:
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7#Service_Pack_1
Windows Vista:
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista#Service_Pack_1

Och som du säger om säkerhetsuppdateringar till ädre produkter för windows också. XP får det till och med april 2014.

Jo det är sant, men det är mest småuppdateringar här och där, oftast inga större saker, precis som de gratisuppdateringar man får i OS X. Men fel av mig att skriva bara buggrättningar och prestandaförbättringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Well, jag köpte uppgraderingen till Win8 för 149:- (SEK), så jag klagar inte.

Och, lite off topic, men SP3 till XP var nog den största gratis-uppdateringen jag nånsin varit med om. Fick XP att kännas som ett helt nytt OS, och gjorde XP väldigt framtidssäkrad. Hade jag inte velat att saker och ting ska bli snyggare - för det blev 7 och 8 - så hade jag kunnat sitta på den i många år framöver.

Det var ett bra pris, var hittade du Win8 för 149 kr?

Själv så har jag blivit gammal och senil så jag har inga större minnen av SP3 till XP längre

Permalänk
Medlem

Skadlig kod bla bla bla.. Bättre att avslöja sanningen. Google bevakar på sina användare för att göra NSA en tjänst. Tack för mig.
Sen behöver vi inte tjafsa om vad som är bättre, och säkrast. Microsoft gör det samma, och det gör även weirdo Apple.
Det finns alltid hål i system, och detta är nog Google mycket medvetna om.. Står det NSA_KEY som i Windows APIn så blir jag inte förvånad.

Sen förstår jag inte hur Windows-relaterat hittade till en nyhetstråd om Android. Bra läsförmåga grabbar!
För övrigt bör Google se över alla appar i Market. Det finns många som ringer utländska betalnummer och använder din telefon utan ditt tillstånd.
//f.d Android användare

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

När det gällde Snow Leopard (för fyra år sedan, och dock enbart den gången så vitt jag vet) så varnade Apple redan från början att den versionen inte skulle innehålla så många nya funktioner utan var mycket bakom kulisserna man uppdaterade. Man kan tycka det är dåligt, men som sagt, de varnade om det redan från början. Dock när det gäller senare uppgraderingar (jag har exempelvis uppgraderat från Snow Leopard till Lion) så jämför jag det med som att uppgradera från gammal version av Windows till en ny version av Windows, det vill säga man får fler nya funktioner i operativsystemet jämfört mot vad man hade innan, inte bara tidigare buggrättningar, prestandaförbättringar etc som man får i Service Packs. Buggrättningar, prestandaförbättringar etc får man som en vanlig uppdatering i OS X och behöver inte köpa en ny version av operativsystemet för en sådan sak. Sen att det kostar 149 kronor (ganska stor skillnad jämfört mot 99$ i bilden) att uppgradera till en ny version av OS X jämfört mot ≈800 kronor mot en ny Windows-version gör ju inte saken sämre direkt. Och trots att jag inte uppgraderat till senaste versionen av OS X så får jag fortfarande säkerhets- och prestandauppdateringar med jämna mellanrum (vilket jag även får i Windows 7).

En sak till också, för dom där 149kr så får du uppdatera alla burkar du äger.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Dags att ta på sig foliehatten....

Kan det vara så att detta så kallade säkerhetshål finns där av en orsak?
Dvs en Amerikansk "tre bokstavs"-organisation har begärt att denna funktionaliteten skall finnas där?

Jag vill minnas att CIA lyckades störa ut hela nät i Irak genom skrivare.
Hur kunde de göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Så om jag inte installerar appar från okända skumma sidor från nätet är jag säker?
Skulle jag ladda ner någon programvara från något annat ställe är det från den apputgivarens egen hemsida och inte från supermegaandroidappssite.com

Inte nödvändigtvis. Med en man-in-the-middle attack skulle någon kunna byta ut APK-filen man vill hämtar med en APK innehållande skadlig kod.

Permalänk
Medlem

Det är ganska roligt att läsa kommentarer om diverse "säkerhet" buggar och övervakningar nuförtiden, för att alla hatar ju självklart usa och säger att alla bugger och så vidare är för att nån stackare vill övervaka dig osv. Men det man inte tänker på är att vi bara blir mer och mer som amerikaner själva. Livrädda för allt och tänker alltid på det värsta tänkbara scenariot. Se på bowling för columbine med micheal Moore så fattar ni snart värt ni är påväg. Mot ett livrätt samhälle som går på och tror att allt är livsfarligt.

ursäktar för eventuella stavfel skrev från min säkerhets riskerade mobil.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Synd att detta inte är ren öppen källkod, som tex Linux, där allt sådant här kan upptäckas och granskas av var och en.

Då hade situationen varit en helt annan, och vi hade inte haft ett sådant här stort massivt säkerhetshål som funnits i operativsystemet och gått helt oupptäckt under massvis med år.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Synd att detta inte är ren öppen källkod, som tex Linux, där allt sådant här kan upptäckas och granskas av var och en.

Då hade situationen varit en helt annan, och vi hade inte haft ett sådant här stort massivt säkerhetshål som funnits i operativsystemet och gått helt oupptäckt under massvis med år.

mvh,
martin

Med tank på vad Goggle gör...(kartlägger beteenden, "kundanpassar" reklam etc)
Hade du sett källkoden till Android, hade du köpt en iPhone eller WindowsPhone...eller börjat använda röksignaler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Det var ett bra pris, var hittade du Win8 för 149 kr?

Själv så har jag blivit gammal och senil så jag har inga större minnen av SP3 till XP längre

Det var ett introduktionspris när 8:an kom avsett för de som uppgraderade. Dock verifierar inte MS det på något vis så det gick bra att installera som skarp. Trevligare är också att uppgraderingen till 8.1 blir gratis

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Fast den där bilden stämmer ju inte heller. Har aldrig behövt betala för några uppdateringar när det gäller Mac, så måste vara en väldigt okunnig person som har gjort den bilden.

Det var liksom poängen. Det gnälls både höger och vänster ur väldigt snäva perspektiv men väldigt få vet vad dom pratar om.

Skrivet av belga:

Skulle ju kunna säga detsamma gällande för snabba slutsatser gällande hat mot MS

Men nej, jag hatar inte MS. Sköter man om sina prylar och sina system fungerar det för det mesta utmärkt. De tar bara sjukt lång tid på sig att fixa sina fel, även om de inte lever i förnekelse. Så det jag skrev var mer tänkt som en pik åt Apple.

Ber om ursäkt för att jag vantolkade ditt inlägg. Det är inte alltid ironi och sarkasm framgår med all tydlighet, se ovan

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Skadlig kod bla bla bla.. Bättre att avslöja sanningen. Google bevakar på sina användare för att göra NSA en tjänst. Tack för mig.
Sen behöver vi inte tjafsa om vad som är bättre, och säkrast. Microsoft gör det samma, och det gör även weirdo Apple.
Det finns alltid hål i system, och detta är nog Google mycket medvetna om.. Står det NSA_KEY som i Windows APIn så blir jag inte förvånad.

Sen förstår jag inte hur Windows-relaterat hittade till en nyhetstråd om Android. Bra läsförmåga grabbar!
För övrigt bör Google se över alla appar i Market. Det finns många som ringer utländska betalnummer och använder din telefon utan ditt tillstånd.
//f.d Android användare

Blev lite nyfiken vad använder du för operativ i telefonen om man nu inte kan lite på någon av dom 3 stora

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Uppdateringar

Det ska bli intressant att se vilka tillverkare som uppdaterar sina telefoner. Frågan är hur stora fel som kan tillåtas utan att man som kund kan reklamera, kräva fixning, eller häva köpet. Buggfixar i två år är ganska rimligt, min Xperia neo v är redan skrotad av Sony tycks det, inte ens två år efter release. Man ska tydligen vara glad för att man fick ICS. Tur man kan köra Cyanogenmod utan direkta problem, tycker Jelly Bean var ett lyft. Har dessutom kört med 40% överklockning utan problem ett tag nu. Tar en smula batteri och kanske håller mobilen sämre, menmen, än så länge är det värt det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Segas:

Jag funderade på det också, men det framgår att sådana kommentarer högst troligt är åldersrelaterade.

Håller med, har kollat igenom hela tråden och inte hittat en enda kommentar från iOS-användare som skulle vara glada över detta. Däremot ett par Androidanhängare som antar att det är så de reagerar (och på nåt sätt spårar ur till att basha Apple). Hade nog sett lite annorlunda om nyheten hade handlat om Apple/iOS misstänker jag... Men som du säger, högst troligt åldersrelaterat eller en fråga om mognadsgrad.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

Blev lite nyfiken vad använder du för operativ i telefonen om man nu inte kan lite på någon av dom 3 stora

Har inte ens en mobil. När jag väl behöver en, så lånar jag en gammal Nokia 3310 som saknar internet funktioner och annat trams. Nu är det bara upp till FRA att bevaka mig. Vilket säkert händer.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Har inte ens en mobil. När jag väl behöver en, så lånar jag en gammal Nokia 3310 som saknar internet funktioner och annat trams. Nu är det bara upp till FRA att bevaka mig. Vilket säkert händer.

Å vem i helvere vill övervaka ditt otroligt trista liv?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Å vem i helvere vill övervaka ditt otroligt trista liv?

Ringer man utlandet så är det upp till FRA att kolla sånt. Oavsett om de gör det eller ej, så har de befogenheter till det. Trist liv? Nej. Mer trist om man är en zombie med en smartphone dock.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Det jag syftade på att det finns fånar (inte du tydligen) som passar att komma med kommentarer så som: Ser du hur dåligt det är! iOs är mycket bättre! eller nåt.

Förekommer ju dock mer skitsnack i iOS-relaterade trådar av Androidfolk, än tvärtom!

Så hade de kommit en liknande nyhet om Apple så hade varenda unge med Android passat på att le lite och spy ner forumet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Byt skiva. Det fåniga MS hatet börjar bli lite väl uttjatat nu.

Det är snarare såhär:

http://www.stickycomics.com/wp-content/uploads/update_for_you...

Hat förekommer,
men det t.ex jag gör är inte att hata MS och prisa Google som en del verkar tro.
Kritiserar Google gör jag om dom gör något konstigt eller dåligt.
Microsoft har gjort IQ-befriade drag flera gånger om så man börjar ju undra
om dom lever i sin egna lilla värld. Dom på MS är dårar, precis som en del andra.
Ett exempel är Apple. Som företag gillar jag dem inte, dock så är skillnaden mellan
dem och MS att jag faktiskt tycker dom gått framåt det senaste.
När det gäller Google gillar jag verkligen Android men annat som dom har som
till exempel Youtube är totalt kasst. Förhoppningsvis låter dom bli att uppdatera
konstant med saker som inte gör mer än att ändra utseendet vilket endast resulterar
i förvirring osv bland användare.

Och som andra sagt, den bilden stämmer knappast.
Även om jag inte har Mac är jag bergsäker på att dom inte tar betalt för uppdateringar.

PS: MS hatet är inte mer uttjatat än Apple hatet

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Första jag tänkte: "Jaha! NSAs bakdörr till Android alltså...."

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Å vem i helvere vill övervaka ditt otroligt trista liv?

Ärligt talat, vad fan vet du om det?

Jag blir så less på den här typen av hjärndöda inlägg.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Första jag tänkte: "Jaha! NSAs bakdörr till Android alltså...."

Samma här :/

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Första jag tänkte: "Jaha! NSAs bakdörr till Android alltså...."

Schysssss... Don't mention the war!

NSA and Google are good.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av OlleTheGreat:

Utom att nyheten har 12 kommentarer.. Varför skulle jag som iphone-användare bli glad för att något dåligt händer android? Hur gynnar det mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen har säkert svarat på hur det gynnar dig. Det gynnar dig genom att blåsa upp ditt ego.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hat förekommer,

Dessvärre...

Skrivet av Friterad:

men det t.ex jag gör är inte att hata MS och prisa Google som en del verkar tro.

Ok.

Skrivet av Friterad:

Microsoft har gjort IQ-befriade drag flera gånger om så man börjar ju undra
om dom lever i sin egna lilla värld. Dom på MS är dårar,

Ojdå!

Skrivet av Friterad:

När det gäller Google gillar jag verkligen Android

Ahh - bra att du upplyser om detta. Kände faktiskt inte till det, och hade inte heller i min vildaste fantasi kunnat gissa mig till det.

Du är en man full av överraskningar!

Skrivet av Friterad:

Även om jag inte har Mac är jag bergsäker på att dom inte tar betalt för uppdateringar.

Fint (att du är säker på dina saker).

Skrivet av Friterad:

PS: MS hatet är inte mer uttjatat än Apple hatet

Tydligen inte.

Mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Dessvärre...

Ok.

Ojdå!

Ahh - bra att du upplyser om detta. Kände faktiskt inte till det, och hade inte heller i min vildaste fantasi kunnat gissa mig till det.

Du är en man full av överraskningar!

Fint (att du är säker på dina saker).

Tydligen inte.

Mvh,
martin

Meningslöst inlägg much?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Meningslöst inlägg much?

!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jahapp, detta var ju trevligt. Kan inte påstå att jag är förvånad dock.

Det finns ingen mjukvara som är säker.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hablam:

Å vem i helvere vill övervaka ditt otroligt trista liv?

First of all, varken du eller jag vet på vilken tristhetsskala personen ifråga lever.
Second, lägg ner det där Svensson resonemanget "Jag har rent mjöl i påsen, vem bryr sig liksom?"
Det handlar inte om "någon vill eller inte vill gå" igenom insamlat material det handlar om att det görs dagligen och att dem har möjligheten när dem vill att kliva rakt in i en annans persons privatliv.. figure of speech.

Skrivet av Campaigner:

Första jag tänkte: "Jaha! NSAs bakdörr till Android alltså...."

Right back at ya, ingenting säger ju att inte detta kryphål varit lämnat med uppsåt. Nu vill jag inte låta som en konspirationsfanatiker, troligen är det inte så, men det kommer alltid finnas en möjlighet att det varit just så, det kan man inte utesluta.