Rätt av Radiotjänst att kräva tv-avgift för datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Men om man är telepatisk, ska man ändå betala avgiften? Jävla tråkigt när man sitter ute i skogen och "råkar" se lite av melodifestivalen... Lagen är ju faktiskt Teknikneutral :/

Jo det är den. Fast man har sagt att en dator med intenetanslutning inte ska räknas som tv-mottagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Jo det är den. Fast man har sagt att en dator med intenetanslutning inte ska räknas som tv-mottagare.

Vart har dem sagt det? Har du länk till lagtexten? Har kollat runt en hel del själv samt pratat med jurister om just detta och det sägs att datorer också tas med i lagen. Det 20-talet förlorade tviserna om just datorer och Radiotjänsts krav om dessa borde stärka just den uppfattningen.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Vart har dem sagt det? Har du länk till lagtexten? Har kollat runt en hel del själv samt pratat med jurister om just detta och det sägs att datorer också tas med i lagen. Det 20-talet förlorade tviserna om just datorer och Radiotjänsts krav om dessa borde stärka just den uppfattningen.

Proposition 2005/06:112. Paragrafen om tv-mottagare tillkom vid det förslaget och ändrades inte 2009/10.

Vi har diskuterat det i den här tråden.

Det är bättre att de ändrar lagen än tillämpar godtycke och tingsrätter som inte ens läser paragrafens förarbete. Radiotjänst gör nämligen ingen skillnad i om SVT sänder på nätet eller inte, det är för den delen SVT (TV) avgiftsskyldigheten gäller inte SR. Det blir svårt att komma 3 år efter senaste lagändringar och börja påstå att allt som är internetanslutet ska kräva licens, när de t ex inte ens begär att företag skickar in intyg om blockering som de har rätt att göra för att slippa 2076kr per org-nr. Det är nästan 500 000 juridiska personer som inte betalar TV-avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Proposition 2005/06:112. Paragrafen om tv-mottagare tillkom vid det förslaget och ändrades inte 2009/10.

Vi har diskuterat det i den här tråden.

Det är bättre att de ändrar lagen än tillämpar godtycke och tingsrätter som inte ens läser paragrafens förarbete. Radiotjänst gör nämligen ingen skillnad i om SVT sänder på nätet eller inte, det är för den delen SVT (TV) avgiftsskyldigheten gäller inte SR. Det blir svårt att komma 3 år efter senaste lagändringar och börja påstå att allt som är internetanslutet ska kräva licens, när de t ex inte ens begär att företag skickar in intyg om blockering som de har rätt att göra för att slippa 2076kr per org-nr. Det är nästan 500 000 juridiska personer som inte betalar TV-avgiften.

Okej! Det är bra att få veta sådana saker, om än på efterhand och via andra medier! Gissar att det borde röra om lite i grytan om det tas upp i nästa domstolsförhandling.

MVT!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Okej! Det är bra att få veta sådana saker, om än på efterhand och via andra medier! Gissar att det borde röra om lite i grytan om det tas upp i nästa domstolsförhandling.

MVT!

Domstolen avgör vad som är viktigt i förarbetena. De tar parti för ena sidan och sen plockar de fram de delar som passar bäst. Då radiotjänst arbetar för allmämhetens så är de viktigare än några snäljåpar som inte vill bidra till SVT, UR och SR. Att de inte använder och inte heller vill använda tjänsterna i public service brukar väga fjäderlätt. Det är dessutom en liten grupp, runt 10%.
Så min gissning är att Radiotjänst går före snåljåparna, propositionen och lagen. Allt går att vända på så att de ser bra ut och basunera ut det.

(Tror det var TV som intervjuade personer i frågan. De hade också ledande frågor som om vi skulle behöva lägga ner public service om alla går över till att se via datorer. Det är för att lura folk att tro att de gör rätt som går förbi lagen)

Permalänk
Medlem

Det är radiotjänst som skadar förtroendet inte mupparna som vägrar betala, som dessutom oftast ändå har TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Domstolen avgör vad som är viktigt i förarbetena. De tar parti för ena sidan och sen plockar de fram de delar som passar bäst. Då radiotjänst arbetar för allmämhetens så är de viktigare än några snäljåpar som inte vill bidra till SVT, UR och SR. Att de inte använder och inte heller vill använda tjänsterna i public service brukar väga fjäderlätt. Det är dessutom en liten grupp, runt 10%.
Så min gissning är att Radiotjänst går före snåljåparna, propositionen och lagen. Allt går att vända på så att de ser bra ut och basunera ut det.

(Tror det var TV som intervjuade personer i frågan. De hade också ledande frågor som om vi skulle behöva lägga ner public service om alla går över till att se via datorer. Det är för att lura folk att tro att de gör rätt som går förbi lagen)

Du menar runt 1 miljon människor som inte vill lägga ca 1% av sin årsinkomst på något de inte använder?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Du menar runt 1 miljon människor som inte vill lägga ca 1% av sin årsinkomst på något de inte använder?

Nej han menar att 90% av hushållen betalar, som radiotjänst med omtolkning gjort till en mindre grupp skolkare än företagen.

Permalänk

Hejhej

Har inte läst jättetråden.

Men om om man har en vanlig villa i stan, och har minst 1 SVT-mottagare och är minst 1 person. Då spelar det ingen roll hur många SVT-mottagare och personer som bor i huset? Det blir inte mer avgift för att man har fler mottagare och är fler personer?

Sen tänkte jag på om man sen har ett sommarställe, säg en stuga på en ö. Med en TV och digitalbox. Då ska man betala avgift för det eller? Men om man tar med sig hem boxern och radion och TVn hem varje gång då?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Det räknas per hushåll. En sommarstuga är inget eget hushåll. Det är som att fråga om du behöver betala för husvagnen. Delar du upp villan och hyr ut halva till en annan familj är de t ex ett annat hushåll. Lånar du ut en husvagn till dem för att åka på semester räknas det inte som ett extra hushåll. Ett hushåll är personerna. Onödiga frågor lagen ändrades senaste 2010 och du har skyldighet att ha koll på hur det fungerar själv.

Permalänk

Hej,

ja, formuleringen är lite snårig.. såå om man blockerar de aktuella siterna i sin brandvägg.. då kan ju datorn inte ta emot några sändningar !! Dessutom finns det en EU lag (som gäller över svensk lag) som säger att det är upp till sändande part att skydda sig mot otillbörlig avkodning, eg kryptera sina sändningar. Sedan SVT slutade med analoga marksändningar och började med digitala, så är det mycket enkelt för dem att slå på krypteringen och endast de som har betalat och fått "kort" kan då se sändningarna. på samma sätt skulle de kunna koda sändningarna över internet, men kanske då utan "kort" typ använda certifikat osv. såå.. det är upp till sändande part att skydda sig.. Inte kräva licens på innehav av utrustning som KAN användas för att titta på deras sändningar. Om de inte vill kryptera.. kräv att de SLUTAR med sändningarna över internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsultnisse:

Hej,

ja, formuleringen är lite snårig.. såå om man blockerar de aktuella siterna i sin brandvägg.. då kan ju datorn inte ta emot några sändningar !! Dessutom finns det en EU lag (som gäller över svensk lag) som säger att det är upp till sändande part att skydda sig mot otillbörlig avkodning, eg kryptera sina sändningar. Sedat svt slutade med analoga marksändningar och började med digitala, så är det mycket enkelt för dem att slå på krypteringen och endast de som har betalat och fått "kort" kan då se sändningarna. på samma sätt skulle de kunna koda sändningarna över internet, men kanske då utan "kort" typ använda certifikat osv. såå.. det är upp till sändande part att skydda sig..

Det här borde ju föras vidare!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Lagen bryr sig inte om kanalerna kommer via betaltjänster eller inte. Radiotjänst kommer kräva dig på pengar även om SVT slutar sända på nätet.

Det är bara företag som får blockera mottagning.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Lagen bryr sig inte om kanalerna kommer via betaltjänster eller inte. Radiotjänst kommer kräva dig på pengar även om SVT slutar sända på nätet.

Det är bara företag som får blockera mottagning.

Nja, Det de krävde av mig var att min nyinköpta "Monitor" som också hadde en Analog & digital TV mottagare, var att mottagaren modifierades så att den inte kunde avkoda sändningarna. De krävde också att företaget som utförde modifieringen utfärdade ett intyg på att utrustningen var modifierad så att den inte längre kunde användas som TV mottagare.
Jag informerade dem om att utrustningen var inskaffad för att i huvudsak användas för redigering och uppspelning av utbildningsmaterial, egen producerad instruktions film mm. eg. användas som monitor.

Detta tillsammans med formuleringen i EU lagen och frågan "borde inte detta provas i EU domstol?" och om de där förlorade, skulle det då innebära att "radiotjänst" bedriver olaglig indrivningsverksamhet och möjligen då kunna bli återbetalnings skyldiga?

Tydligen var detta mycket känsligt, för någon vecka senare fick jag ett intyg att jag INTE behöver betala någon licens för den aktuella utrustningen. (hehe..)

Oklart för mig hur detta krav (företag) skulle implementeras på en router/brandvägg eller på datorns mjukvaru-brandvägg.
Teoretiskt skulle det då räcka att man tar sin router eller möjligen dator till ett företag som jobbar med brandväggar och säkerhet och ber dem lägga in regler som gör det OMÖJLIGT för datorer på det lokala nätverket att ta emot TV sändningar från de aktuella tjänsterna. De måste också utfärda ett Intyg på detta.
Möjligen skulle man kunna be sin Internet operatör att blockera de aktuella tjänsterna och utfärda ett intyg.

snart uppkommer samma typ av problematik som fildelare drabbas av.. med stöd i IPRED lagar mm.

Nyttja detta till folkets fördel och anmäl SVT mfl. till www.Copyswed.se för att de sprider upphovsrätts skyddat material i stor omfattning till allmänheten utan kontroll på behörighet. (Den borde ta ganska gött.. hehe)

Finns dock en risk för bakslag.. dvs att copyswed då inser att de har laglig rätt att begära ut uppgifter från din Internet operatör om du använt de aktuella tjänsterna och stämma av med Radiotjänst om du betalar för detta. Detta blir dock lite juridiskt knepigt, det är ju inte själva tittandet som är avgiftsbelagt utan innehav av utrustning. hur skall de veta att det inte var en betalande utrustning (besökare??) som ansluten till mitt hemma nät avkodade sändningen.

/////
Anonym VPN är bra grejor.. håller FRA och filurer som Copyswed på avstånd

Permalänk
Skrivet av triDave:

Blir lite nyfiken, om man inte har internet, måste man ändå betala licens då om man har dator?

Detta borde ju dras på skatten, nu blir det ju störtlöjligt om det inte gäller surfplattor, vart skall man dra gränsen, om man kan vända på datorskärmen så att det blir som en surfplatta gäller det inte då? Blir ju så mycket enklare om det dras på skatten, då slipper man ha hundratals personer i Kiruna som jobbar med detta dessutom.

För övrigt måste jag säga att jag gillar det SVT producerar, framför allt sporten.

Nej,Nej.. inte på skatten. vi betalar redan för mycket skatt.
Problemet är att de vill ha betalt för "innehav av utrustning" inte bara av de som faktiskt tittar på SVT.
Dessutom, har du tex Comhem och betalar för detta så ingår SVT, men du får ändå betala igen för TV:n/Datorn mm.

detta suger..

och ja, jag förstår egentligen inte varför surfplattor och smartphone's skulle vara undantagna.. gissar att reaktionen då skulle bli så stor från allmänheten att de blev tvungna att backa på hela internet konceptet.

Permalänk
Skrivet av MilkoTigern:

hahahaha så sant så

haha.. har du fått skit på antennen ??

Permalänk
Medlem

konsultnisse

Nja? Du menar ändå ja! Du använder det i näringsverksamhet. Alternativ i kommunal, landstings eller statlig verksamhet. Annars får du inte blockera mottagaren. För datorer är det bara att skicka ett intyg du skriver under själv, och det räcker att lägga till svt i Hosts-filen.

Problemet med den breda tolkning är att det gör att det finns nästan 500 000 juridiska personer med licenspliktiga datorer, telefoner, konferensanläggningar osv och dessa behöver inte ens skicka in ett intyg som de skriver under själva om blockering. Sedan 2010 har de också ändrat det så du inte behöver betala för block om 10-mottagare och bara behöver betala 2076kr för varje Org-nr, dvs det är ju egentligen poänglöst idag för skolor, förskolor, kommuner, företag osv att blockera något. Likväl är de licensskolkare som inte jagas av radiotjänst även när det handlar om vanliga TV-mottagare. De kräver ju inte ens att de ska skicka in det meningslösa intyget! Att då ha mage att leta upp utländska studenter som inte har någon TV är bara löjligt. Surfplattor och telefoner är inte undantagna, de är bara att radiotjänst inte kommer fråga efter dem. Telefoner är inte ens undantagna även om de inte kan installera svts app eller använda deras hemsida. Spelkonsoler dito. Men det är en helt godtycklig tolkning som bara kommer från radiotjänst, inte lagstiftarna.

Permalänk

De ringde mig för nån vecka sedan, sa att jag inte hade någon licenspliktig utrustning i hushållet. På frågan om jag ägde en dator svarade jag att jag äger en ftp server då tackade de för sig och la på.
Nästa gång tror jag jag kallar den en elektrisk ordbehandlare, kan de kalla datorn för en tv-mottagare kan jag väl kalla den för elektriskt värmeelement om jag skulle vilja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plinkington:

De ringde mig för nån vecka sedan, sa att jag inte hade någon licenspliktig utrustning i hushållet. På frågan om jag ägde en dator svarade jag att jag äger en ftp server då tackade de för sig och la på.
Nästa gång tror jag jag kallar den en elektrisk ordbehandlare, kan de kalla datorn för en tv-mottagare kan jag väl kalla den för elektriskt värmeelement om jag skulle vilja.

Själv har jag bestämt mig för att säga att jag inte har någon dator som är vasedd för mottagning av tv-program när de koommer och frågar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Dom ringde mig samma dag som lagen klubbades igenom
-Radiotjänst: Hej är du innehavare av någon tv?
-Jag: Nej (det är ingen lögn)
-Radiotjänst:Bor du ihop med någon som äger en tv?
-Jag: Nej det gör jag inte (sant det med)
-Radiotjänst: jaha okej ja så du klarara dig med datorn då:)
-Jag: Japp precis (samma stund kom jag tänka på den nya lagen precis efter jag svarat det)
-Radiotjänst: Som du kanske hört eller läst så är det idag även licenskrav på dator och surfplattor?
-Jag: mhmm..
-Radiotjänst:Såå hur ska vi lägga upp betalningen?
-Jag: Månadsvis antar jag........
-Radiotjänst: okej då var det klart en faktura kommer hemskickad på (500-nått) tack för du stöder oberoende radio och tv ( har jag nått val)

Kan tillägga att jag ringde dom när jag fick den fakturan några dagar senare och sa att min dator tyvärr havererat och var obrukarbar och på frågan om jag hade nån form av platta sa jag att jag knappt vet vad det är för något, det gick fram med bra resultat fakturan blev riven och jag blev avreggad från deras skit.
(detta skrivs från datorn på jobbet såklart och med krypterad anslutning)

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Varför ska man betala för sjukvård, om man inte blir sjuk? (dras på skattsedeln)
Blir man sjuk, så är det nästan gratis.

Varför ska man betala för kollektivtrafik, om man inte åker buss? (dras på skattsedeln)
Det är förhållandevis billigt, mot att åka bil.

Varför ska man betala för skolan, Om man inte går i skolan? (dras på skattsedeln)
Det kan vara bra med utbildning, och det är gratis.

Varför ska man behöva betala lisens, för en apparat som man inte har? (det slipper man)
Om man har en licenspliktig apparat, så får man betala.

Det finns inget som är gratis. det tror alla ungdomar nuförtiden, allt kostar pengar, på ett eller annat vis.
Då finns det värre avgifter i samhället, som man får betalaför, även om man inte utnyttjar tjänsten.
Det man betalar för att använda en Licenspliktig apparat till är förhållandevis billigt... Om man tänker på allt som är GRATIS via internet.

Det är TV-licensen som har hjälpt till att skapa förutsättningar, för att vi har den höga standard på vårat tv och radionät, som vi har nu.
Svt & SR har genom åren satt en hög standard för tv och radioprogram i Sverige, det är värt 2000:- per år, det motsvarar inte många liter sprit eller öl.
Det avstår jag gärna, för att få se bra program till hög kvalité (HD), tyvärr så finns det allt för många reklam tvprogram med låg kvalité i de andra kanalerna, som inte heller är gratis.

Valfriheten ligger i att avstå från en apparat som kan ta emot tvprogram, eller inte.
Sedan om det är rätt väg att gå, att ta en licens per hushåll, eller till var och en via skattsedeln, är betydelselöst, då pengarna ska in oavsett hur.
Ve och fasa, för den dagen då det bara är näringslivet, som styr programmen och utbudet.

Du har rätt i mycket av det du skriver men 2000 spänn om året är väldigt mycket för vissa och en piss i oceanen för andra det hade varit bättre med säg 700kr/året det hade gått jämnt ut iafall eftersom förmodligen fler hade valt att stödja med pengar till radio och tv då.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Du har rätt i mycket av det du skriver men 2000 spänn om året är väldigt mycket för vissa och en piss i oceanen för andra det hade varit bättre med säg 700kr/året det hade gått jämnt ut iafall eftersom förmodligen fler hade valt att stödja med pengar till radio och tv då.

Det skulle ju kunna vara så att om man måste välja pest eller kolera, så kan man kanske få en större acceptans för en avgift på typ 700:- för den som bara har dator, men ingen TV.

Som det var med radiolicensen för många år sedan, den var lägre än för tv, men dessutom så skulle det vara billigare licens även för tv om man studerade.
Låt säga att familjens tv licens gäller även för studentlägenhet, även om studenten är skriven där.

Man skulle dessutom ha en lägsta årsinkomst, för att slippa licensen om man är tex socialfall eller arbetslös.
Om licensen var flexibel, och anpassad till inkomsten, utan att vara bunden politiskt, så blir det ju flera som är med och delar på kakan.

Dessutom så använder ju skolorna URs program i utbildningen, så lite publik service material använder studenterna ju...
Tyvärr så är politikernas löner så höga, att de inte kommer ner i sina tankar, till de nivåer som en arbetslös eller student lever på...
Vi vanliga som jobbar, har ju råd att betala...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det skulle ju kunna vara så att om man måste välja pest eller kolera, så kan man kanske få en större acceptans för en avgift på typ 700:- för den som bara har dator, men ingen TV.

Som det var med radiolicensen för många år sedan, den var lägre än för tv, men dessutom så skulle det vara billigare licens även för tv om man studerade.
Låt säga att familjens tv licens gäller även för studentlägenhet, även om studenten är skriven där.

Man skulle dessutom ha en lägsta årsinkomst, för att slippa licensen om man är tex socialfall eller arbetslös.
Om licensen var flexibel, och anpassad till inkomsten, utan att vara bunden politiskt, så blir det ju flera som är med och delar på kakan.

Dessutom så använder ju skolorna URs program i utbildningen, så lite publik service material använder studenterna ju...
Tyvärr så är politikernas löner så höga, att de inte kommer ner i sina tankar, till de nivåer som en arbetslös eller student lever på...
Vi vanliga som jobbar, har ju råd att betala...

Ja public service är en av de "statliga" monopol som vi har. De har till och med rätt att debitera för att konkurrenterna säljer sina tv-program.
Nu har de dessutom börjat jaga de som har dator hemma, inte för att de ser på tv utan för att de i vissa fall har möjlighet att se på tv.
Personligen tycker jag att vår public service som anses så bra kunde stå på egtna ben och inte behöva kräva pengar av de som inte nyttjar deras tjänster. Förmodligen skulle det snart visas sig hur dåligt det är och behöva läggas ner.

Det enda som skulle ha någon anledning att finnas kvar skulle vara en kraftigt bantad radio och UR. SVT borde kunna klara sig på egen hand så bra som de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Ja public service är en av de "statliga" monopol som vi har. De har till och med rätt att debitera för att konkurrenterna säljer sina tv-program.
Nu har de dessutom börjat jaga de som har dator hemma, inte för att de ser på tv utan för att de i vissa fall har möjlighet att se på tv.
Personligen tycker jag att vår public service som anses så bra kunde stå på egtna ben och inte behöva kräva pengar av de som inte nyttjar deras tjänster. Förmodligen skulle det snart visas sig hur dåligt det är och behöva läggas ner.

Det enda som skulle ha någon anledning att finnas kvar skulle vara en kraftigt bantad radio och UR. SVT borde kunna klara sig på egen hand så bra som de är.

Det blir ju inte Publik service längre, om man inte tar betalt av alla innevånare...
Problemet är ju snarare att det borde finnas olika nivåer på avgiften, som passar mera till användaren...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om denna artikel länkats i tråden innan, orkade inte läsa hela, men tänkvärt i alla fall: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radiotjanst-foljer-inte-...

Citat:

Radiotjänst AB hävdar att personer som inte betalar radio- och tv-avgift ska omfattas av denna om de har dator, datorplatta eller mobiltelefon som kan ta emot tv-program via internet. Radiotjänsts vd Carl-Gustav Johansson uppskattar att de följaktligen har fått en ökning med cirka 6000 personer som betalat avgiften (enligt TT 4/3).

Lagen definierar tydligt vad som är en avgiftsbelagd mottagare: 2 § En tv-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av tv-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

Nyckelordet är utsändning. Det är ett tekniskt begrepp som innebär att en och samma signal når alla mottagare inom räckhåll, oavsett om de tar emot signalen eller inte. På engelska kallas det broadcasting, ett mer beskrivande ord. Utsändning sker via markbundet radionät (drivs av Teracom i Sverige) eller satellit. Vidaresändning som tekniskt begrepp är samtidig och oförändrad återutsändning i kabelnät.

Internet stöder inte utsändning: Data sänds enbart på begäran och når endast den mottagare som begärt det, ingen annan. På engelska benämns detta unicast. Så en internetansluten dator, datorplatta eller mobiltelefon är inte en tv-mottagare enligt definitionen ovan därför att strömning av video över internet inte är utsändning eller vidaresändning av tv-program i teknisk mening.

GUNNAR KARLSSON
professor KTH

Det här precis vad jag hävdat hela tiden, möjlighet att ta emot utsändning eller vidaresändning är inte samma sak som möjlighet att se på svt. Lagen är inte teknikneutral så att tolka den som sådan måste ju vara att gå emot "tanken" med lagen. IANAL men jag hade lätt kunnat formulera en lag som hade täckt upp datorer m.m. så då kanske de jurister som utformar lagtexterna också hade kunnat göra det om det nu var meningen med lagen?

Jag tycker att det är bra med licensfinansiering men då måste det ju innebära att man kan slippa licensen om man inte är intresserad av TV (och inte har tekniska möjligheter att ta emot sändningar). Jag kan också tycka det är nästan ok att Radiotjänst får reda på att man köper en TV, även om det inte är så enkelt idag, där jag bor kommer exempelvis både det analoga kabelnätet och det digitala att släckas ganska snart och vi boende är hänvisade till någon form av IP-teve eller typ en bordsantenn. Är jag då skyldig att betala licensen om jag köper en teve som jag inte kan använda till att se på teve utan någon ytterligare utrustning? Min tolkning är att jag inte är det.

Ringer radiotjänst (och jag råkar svara, det har hänt tidigare:)) eller kommer hit och bankar på (och jag öppnar, vilket också har hänt...) så kommer jag att hävda det: Att jag inte har någon utrustning som kan ta emot utsändning eller vidaresändning av tv-program. Frågar de om jag har någon dator så kommer jag att avböja den frågan, jag har ingen skyldighet att svara på deras frågor och således väljer jag att inte göra det. Ett bra svar på en sådan fråga är exempelvis: Jag har ingen utrustning som kan (eller ännu bättre: är avsedd att) ta emot ut- eller vidaresändning av tv-program (vilket då skulle vara helt sant). Eller så går man på den mer passiv-aggressiva vägen (också känd som politikersvaret): Hurså? Jag väljer att inte svara på den frågan. Jag har ingen skyldighet att svara på era frågor.. eller dylikt. Vill man så kan man ju gå in och diskutera lagtexter och liknande men då lär man få betala oavsett hur rätt man har, då är det bättre att helt gå runt frågan.

Man är skyldig att anmäla tv-innehav men all logik säger att en dator inte är en tv alltså har man ingen skyldighet att anmäla datorinnehav. De kan jaga datorägare hur mycket de vill men tills det är fastställt på hög nivå att en dator är en tv så har man ingen som helst skyldighet att svara på deras frågor om detta. Inte för att man har skyldighet att svara på deras frågor om "riktiga" tv-apparater heller dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir ju inte Publik service längre, om man inte tar betalt av alla innevånare...
Problemet är ju snarare att det borde finnas olika nivåer på avgiften, som passar mera till användaren...

Man har aldrig tagit betalt av alla innevånarna. För privatpersoner har det varit max 1 licens per hushåll. Då har bara de som har tv-mottagare betalat. Sen hur många som tittar varierar beroende på hushållsstorlek och grann/vän-intresse.
Sen får de som väljer annan tv-distubitör även betala till radiotjänst. Numer ska enl radiotjänst även datorinnehavare betala tv-avgift. Det bästa för alla är om de som ser på tv-programmen betalar tv-avgiften och övriga ska slippa undan även om det retar en och annan. Vi skulle få ett utbud som är efterfrågat också. och kanske passa lite fler.
Det är UR som är lite svår at få in, dålig efterfrågan från allmänheten. Radio är inte så lätt att styra om den ska vara kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte om denna artikel länkats i tråden innan, orkade inte läsa hela, men tänkvärt i alla fall: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/radiotjanst-foljer-inte-...

Det här precis vad jag hävdat hela tiden, möjlighet att ta emot utsändning eller vidaresändning är inte samma sak som möjlighet att se på svt. Lagen är inte teknikneutral så att tolka den som sådan måste ju vara att gå emot "tanken" med lagen. IANAL men jag hade lätt kunnat formulera en lag som hade täckt upp datorer m.m. så då kanske de jurister som utformar lagtexterna också hade kunnat göra det om det nu var meningen med lagen?

...

.

I propen som radiotjänst hänvisar till (även förvaltningsrätten) är dator med internetanslutning med och utredningens förslag är att den inte ska räknas som tv-mottagare.
Nu blev det ingen lagändring på definitionen av vad en tv-mottagare är så texten är några år äldre.
Det är en ganska lång lista med olika remissinstanser, däribland radiotjänst. Misstänker att det är deras remissvar som har en annan definition av vad en tv-mottagare är men radiotjänst svar står inte med i propen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

I propen som radiotjänst hänvisar till (även förvaltningsrätten) är dator med internetanslutning med och utredningens förslag är att den inte ska räknas som tv-mottagare.
Nu blev det ingen lagändring på definitionen av vad en tv-mottagare är så texten är några år äldre.
Det är en ganska lång lista med olika remissinstanser, däribland radiotjänst. Misstänker att det är deras remissvar som har en annan definition av vad en tv-mottagare är men radiotjänst svar står inte med i propen.

Jo absolut. För att vara helt säker måste man läsa allt som lett upp till en viss lag samt alla prejudicerande domar som påverkar tolkningen av den. Men är det verkligen rimligt att man kan helt omtolka betydelsen av ett ord till att betyda något helt annat bara man lyckas få med sig en domare på det? Lagen är inte tvetydig liksom, så hur kan det behövas förtydliganden? Hade lagen varit mer tvetydig, typ att det hade stått att en TV är något som kan visa rörliga bilder, eller något som kan visa tv-program, eller om man bara inte använt orden ut- och vidare-sändning utan kanske SVT eller bara TV-program, då hade det krävts prejudikat för att förtydliga, men nu?

Sen finns det förstås andra aspekter att beakta också. Hur trevligt känns det exempelvis med en statlig organisation (Radiotjänst) som försöker upprätta ett register över alla med internetabonnemang i landet utan deras medgivande. Börjar vi inte komma farligt nära åsiktsregistrering då? Det fattas bara att det kommer en lag om att alla internetleverantörer måste meddela så fort någon tecknar ett abb. som vi redan har för TV-leverantörer och elektronikhandlare. Sen är det bara en tidsfråga tills det kopplas samman med FRAs enorma databas med all kommunikation och sen är vi i Sovjet...

Permalänk
Skrivet av konsultnisse:

Nja, Det de krävde av mig var att min nyinköpta "Monitor" som också hadde en Analog & digital TV mottagare, var att mottagaren modifierades så att den inte kunde avkoda sändningarna. De krävde också att företaget som utförde modifieringen utfärdade ett intyg på att utrustningen var modifierad så att den inte längre kunde användas som TV mottagare.
Jag informerade dem om att utrustningen var inskaffad för att i huvudsak användas för redigering och uppspelning av utbildningsmaterial, egen producerad instruktions film mm. eg. användas som monitor.

Detta tillsammans med formuleringen i EU lagen och frågan "borde inte detta provas i EU domstol?" och om de där förlorade, skulle det då innebära att "radiotjänst" bedriver olaglig indrivningsverksamhet och möjligen då kunna bli återbetalnings skyldiga?

Tydligen var detta mycket känsligt, för någon vecka senare fick jag ett intyg att jag INTE behöver betala någon licens för den aktuella utrustningen. (hehe..)

Oklart för mig hur detta krav (företag) skulle implementeras på en router/brandvägg eller på datorns mjukvaru-brandvägg.
Teoretiskt skulle det då räcka att man tar sin router eller möjligen dator till ett företag som jobbar med brandväggar och säkerhet och ber dem lägga in regler som gör det OMÖJLIGT för datorer på det lokala nätverket att ta emot TV sändningar från de aktuella tjänsterna. De måste också utfärda ett Intyg på detta.
Möjligen skulle man kunna be sin Internet operatör att blockera de aktuella tjänsterna och utfärda ett intyg.

snart uppkommer samma typ av problematik som fildelare drabbas av.. med stöd i IPRED lagar mm.

Nyttja detta till folkets fördel och anmäl SVT mfl. till www.Copyswed.se för att de sprider upphovsrätts skyddat material i stor omfattning till allmänheten utan kontroll på behörighet. (Den borde ta ganska gött.. hehe)

Finns dock en risk för bakslag.. dvs att copyswed då inser att de har laglig rätt att begära ut uppgifter från din Internet operatör om du använt de aktuella tjänsterna och stämma av med Radiotjänst om du betalar för detta. Detta blir dock lite juridiskt knepigt, det är ju inte själva tittandet som är avgiftsbelagt utan innehav av utrustning. hur skall de veta att det inte var en betalande utrustning (besökare??) som ansluten till mitt hemma nät avkodade sändningen.

/////
Anonym VPN är bra grejor.. håller FRA och filurer som Copyswed på avstånd

Visa å Mastercard spärrar betalning till vpn tjänster

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|