ECS låser upp överklockning med Intel H87, B85 och H81

Permalänk
Melding Plague

ECS låser upp överklockning med Intel H87, B85 och H81

Moderkortstillverkaren ECS är näst på tur att möjliggöra överklockning av Intel Haswell med moderkort som baseras på billigare styrkretsar än Intel Z87.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är väl inte direkt ECS jäääääättestpra på den nordiska marknaden, men roligt för dom kunder som sitter med ett sådant moderkort. Dock tror jag nog stt detta är något som alla moderkortstillverkare inom kort kommer erbjuda sina kunder.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Nu är väl inte direkt ECS jäääääättestpra på den nordiska marknaden, men roligt för dom kunder som sitter med ett sådant moderkort. Dock tror jag nog stt detta är något som alla moderkortstillverkare inom kort kommer erbjuda sina kunder.

Tur att man har inbyggt CRC men jag hade inte ens hört talas om ESC! Finns dom ens på svenska marknaden?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

när jag väl uppgraderar min dator brukar jag fläska på ordentligt, så i slutändan blir det nog ett mera hig-end.
Men kul för de som nu har ett sånt mb

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tur att man har inbyggt CRC men jag hade inte ens hört talas om ESC! Finns dom ens på svenska marknaden?

Nej de finns inte på den svenska marknaden, lite trist faktiskt eftersom de enligt en del recensioner gör trevliga moderkort till humana priser. Även Biostar vore kul att få se här i Sverige imo

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

De har i alla fall funnits i Sverige. Jag hade ett ECS K7S5A i många år, ett av mina bästa moderkort jag någonsin ägt. Är inte ECS en av världens största moderkortstillverkare?

Permalänk
Medlem

Frågan är hur många det här egentligen kommer att påverka, har man köpt/byggt en dator med dessa styrkretsar var inte överklockning en prioriterad funktion från början och man lär också ha sparat några kronor på att inte välja en K-processor, då man ändå inte skulle kunna överklocka den...
Andelen som sitter med H och B styrkretsar fast samtidigt har en K-processor borde inte vara allt för stor...
Och köper man nytt och ser överklockning som en viktig funktion, och lägger extra pengar på en K-processor, är det nog troligt att man lägger lite extra på moderkortet också för att vara garanterad att funktionen inte försvinner och få ett moderkort med spänningsdel som är anpassad för viss överklockning!

Nu kändes man väl lite pessimistisk här men jaja :/

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Tycker detta är en väldigt dålig idé då dom billigare moderkorten oftast har dålig kylning på komponenterna runt processor socketen, vilket kan leda till värme problem och ge värme problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Tycker detta är en väldigt dålig idé då dom billigare moderkorten oftast har dålig kylning på komponenterna runt processor socketen, vilket kan leda till värme problem och ge värme problem.

Skickades från m.sweclockers.com

upp till personen som köper att inte bara hänga på fet CPU kylare, utan kylning lite varstans

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

De har i alla fall funnits i Sverige. Jag hade ett ECS K7S5A i många år, ett av mina bästa moderkort jag någonsin ägt. Är inte ECS en av världens största moderkortstillverkare?

Har för mig "Skribo font" i Stockholm sålde ECS innan de gick i KK.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milky Way:

Har för mig "Skribo font" i Stockholm sålde ECS innan de gick i KK.

Möjligt. Minns inte var jag köpte moderkortet.

Permalänk
Medlem

ECS Elitegroup var det ett tag sen man hörde talas om... Var val runt K7-tiden de var populära här?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit