Död SSD (Intel 330 128GB)

Permalänk
Medlem

Död SSD (Intel 330 128GB)

Min underbare son lyckades välta min dator. Den var placerad på golvet, välte mot ett stolsben sedan pang i golvet. Fallet var inte speciellt våldsamt men verkar tagit livet av min SSD.

Har dragit ur ström och SATA ur den, stoppat tillbaka, men icke.

När jag tittar i BIOS syns bara min WD 1TB disc och DVD:n.

Tankar, idéer på ämnet mottages med öppna armar!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Tror att en SSD ska hålla rätt mycket mer än så. Kollat om det är något annat som är trasigt?

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Min underbare son lyckades välta min dator. Den var placerad på golvet, välte mot ett stolsben sedan pang i golvet. Fallet var inte speciellt våldsamt men verkar tagit livet av min SSD.

Har dragit ur ström och SATA ur den, stoppat tillbaka, men icke.

När jag tittar i BIOS syns bara min WD 1TB disc och DVD:n.

Tankar, idéer på ämnet mottages med öppna armar!

kan ju vara så att sataporten på moderkortet/kabeln har skadats även om det är så liten chans

Permalänk
Entusiast

Konstigt att en SSD skulle gå sönder av det, det är nog det sista som skulle ta stryk av en liten vurpa.
Har du möjlighet att testa SSDn i en annan dator?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Hade/har problem med en SSD, lämnade in den hos Inet och där kunde de både få kontakt med den och se innehållet. Enligt killen i butiken fanns det också en indikatorlampa på disken som lös grönt vilket borde betyda att den är ok. Vet inte om det finns på din disk, men googla eventuellt för att se om de finns någon sådan på din disk.

Annars är det enda jag kan komma på att testa med andra kablar och be en stilla bön att det är kabeln som gick sönder.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Kan även vara uttag/sladd som har fått sig en törn. Provat att byta uttag och sladd?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kan även vara uttag/sladd som har fått sig en törn. Provat att byta uttag och sladd?

Skall prova detta. Håller en tumme!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Kan vara nätagget, pröva annan strömsladd.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Ny har jag möblerat om ett varv i datorn. När jag startar upp den nya win7 installationen jag gjort kom SSD:n upp som typ K:. Kanon tänkte jag, slänger i min Win7 skiva för att lägga in det på SSD:n igen, men då är den borta efter att jag bootat datorn.

Verkar som om den är glapp?

Kom på att jag bytte tillbaka till samma Sata kontakt som tidigare efter att jag "hittat" den igen. Använder SSD:er något spec inom Sata som magnetdiscar inte gör?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rocklets:

Ny har jag möblerat om ett varv i datorn. När jag startar upp den nya win7 installationen jag gjort kom SSD:n upp som typ K:. Kanon tänkte jag, slänger i min Win7 skiva för att lägga in det på SSD:n igen, men då är den borta efter att jag bootat datorn.

Verkar som om den är glapp?

Kom på att jag bytte tillbaka till samma Sata kontakt som tidigare efter att jag "hittat" den igen. Använder SSD:er något spec inom Sata som magnetdiscar inte gör?

Nej, det är samma SerialATA-standard som mekaniska diskar. Du hade bytt kontakt sa du, men har du testat att byta kabel och inspekterat både anslutningen på moderkortet samt kabeln?

Som tidigare sagt, vid fall är en SSD det sista som går sönder vilket även stämmer med min egen erfarenhet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Nej, det är samma SerialATA-standard som mekaniska diskar. Du hade bytt kontakt sa du, men har du testat att byta kabel och inspekterat både anslutningen på moderkortet samt kabeln?

Som tidigare sagt, vid fall är en SSD det sista som går sönder vilket även stämmer med min egen erfarenhet.

Då var problemet löst. SATA porten på moderkortet som dött. Flyttade min "fungerande" disk till den och vipps så försvann den från BIOS. Konstigt att en port kan dö bara sådär, men men.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rocklets:

Då var problemet löst. SATA porten på moderkortet som dött. Flyttade min "fungerande" disk till den och vipps så försvann den från BIOS. Konstigt att en port kan dö bara sådär, men men.

Du välte väl datorn? Inte speciellt konstigt om kretskortet, komponenterna och/eller dess lödningar spruckit på olika ställen. T ex runt moderkortets infästningar. Hur kan du tycka detta är konstigt och hur blev det "bara sådär" när du vält datorn?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du välte väl datorn? Inte speciellt konstigt om kretskortet, komponenterna och/eller dess lödningar spruckit på olika ställen. T ex runt moderkortets infästningar. Hur kan du tycka detta är konstigt och hur blev det "bara sådär" när du vält datorn?

Du missförstår mig min käre Brutus! Jag tycker att det är konstigt att bara 1 Sata-port går sönder. Sitter ett tung gpu kort och massa annat i burken, och det enda som går sönder är denna enda port.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||: