Försvinner Input-Lag med hjälp av en VGA kabel?

Permalänk
Medlem

Försvinner Input-Lag med hjälp av en VGA kabel?

Ja som tråden tyder så hittade jag en intressant sida som jag blev överraskad och glad över.

Det är att koppla in en VGA kabel in i Tv'n och då menar dom att det tar bort Input-laget totalt, stämmer det?

Jag har ju en VGA ingång till min Tv och jag spelar ju mycket Xbox 360 och PS3 det gäller ju spel.

Citat:

By connecting through your HDTV’s VGA connection you virtually eliminate all signal processing time because the system assumes you are using a personal computer and that the processing is taking place by the computer hardware graphics card. Unfortunately by eliminating that portion of the processing this option eliminates many picture settings and therefore limits control over picture quality. - See more at: http://www.hdplasmatvreviews.com/best-gaming-tv/#sthash.AIfTg...

Och hur ska jag kunna koppla in en sådan till mina konsoler finns eller är det HDMI-VGA Adapter som gäller?

Informationen om input lag finns längre ner i den här länken!

http://www.hdplasmatvreviews.com/best-gaming-tv/

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

På vissa TV-apparater så kan det kanske innebära vissa förbättringar men det går inte att säga rakt av att allt blir bättre så.

Kan rekommendera denna sida om du vill ha mer info: http://www.displaylag.com/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

På vissa TV-apparater så kan det kanske innebära vissa förbättringar men det går inte att säga rakt av att allt blir bättre så.

Kan rekommendera denna sida om du vill ha mer info: http://www.displaylag.com/

Tack för att du tipsa om den sidan!

Men tillbaks till tråden.

Vad för typ av kabel behöver jag för att kunna köra VGA till mina konsoler?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Tack för att du tipsa om den sidan!

Men tillbaks till tråden.

Vad för typ av kabel behöver jag för att kunna köra VGA till mina konsoler?

Separat kabel för varje konsol, en som passar i konsolen i ena änden och VGA i den andra. en aktiv adapter HDMI-VGA är mycket dyrare.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Beror mest på teven. Kolla upp i teve-manualen ifall du har ett Game-läge eller ett Direct-läge som det ibland kallas och kör på det. Input lag på en teve/konsoll ska inte märkas då det är såpass låg uppdateringsfrekvens på dem samt styrs med handkontroll.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Separat kabel för varje konsol, en som passar i konsolen i ena änden och VGA i den andra. en aktiv adapter HDMI-VGA är mycket dyrare.

Sladd menar du?

HDMI-VGA sladd.

Inte en Adapter som omvandlar?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Skulle denna ide funka?

Jag vill ju ha så lite kabblar som möjligt bakom Tv'n och då kom jag på det här!

PS3 och Xbox 360 (kanske Wii U, PS4 och XOne) att ha - Konsol HDMI utgång>HDMI sladd 1.4> 4 elr fler HDMI omvandlare in>HDMI utgång - HDMI sladd>HDMI ingång till VGA omvandlare>VGA sladd ut> VGA in HDTV. ?

Hoppas ni förstår detta exemplet.

Anledning till att jag blandar in Next Gen konsoler är för Input Laget där eller om det kommer att förekomma på dom konsolerna.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

På min tv har jag långt inne bland menyerna en gömd "spel-läge" -knapp, som tar bort all input lag.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sebastian R:

Sladd menar du?

HDMI-VGA sladd.

Inte en Adapter som omvandlar?

HDMI och VGA är helt olika signaler; därför behöver du en aktiv adapter, inte en passiv som till exempel DVI-A/I till VGA eller DVI-D/I till HDMI.

Aktiva adaptrar är oftast skitdyra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Sladd menar du?

HDMI-VGA sladd.

Inte en Adapter som omvandlar?

Nej nej nej. En kabel för varje konsoll. Dvs
ps3 - kabel -vga
wii - kabel -vga
360 - kabel -vga
konsollen skall SJÄLV skicka ut VGA.
Aktiv adapter är dyr och del tar konverteringen iaf nollskilld tid.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av elev10:

På min tv har jag långt inne bland menyerna en gömd "spel-läge" -knapp, som tar bort all input lag.

Haha näe den tar inte bort all lag Den tar bort lite men fortfarande kvar. Så länge du inte har en gammal tjock CRT skärm.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

Informationen om input lag finns längre ner i den här länken!

http://www.hdplasmatvreviews.com/best-gaming-tv/

Det finns även detta i länken: "Modern HDTV’s have more advanced game modes that can eliminate input lag to even lower rates (virtually none). These are issues that the casual gamer does not need to be worried about post 2011."

Och tja, det är en underdrift, huvuddelen av denna artikeln är väldigt utdaterad idag.
Dessutom har dom skrivit hela sektionen baserat på en specifik TV-modell, och antagit att det är generellt.

Har man en hyfsat ok ny TV (från säg 2010 och framåt), och vet hur man använder en instruktionsmanual och en fjärrkontroll, så kan man själv aktivera sin tv's Game-läge, som ger så låg input lag som man kan få på TV'n.

Om du envist vill köra VGA från dina konsoler, så får du inte bara sämre bild, utan även mer input lag, då signalen först måste konverteras från HDMi till VGA.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Haha näe den tar inte bort all lag Den tar bort lite men fortfarande kvar. Så länge du inte har en gammal tjock CRT skärm.

Gissa vad vi har....

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Nej nej nej. En kabel för varje konsoll. Dvs
ps3 - kabel -vga
wii - kabel -vga
360 - kabel -vga
konsollen skall SJÄLV skicka ut VGA.
Aktiv adapter är dyr och del tar konverteringen iaf nollskilld tid.

Ja men jag skrev nyss att jag har bara 1 VGA utgång vid sidan om Tv'n!

Och jag vill inte hålla på att byta kablar och ha en massa liggandes och skräpar ner bakom Tv'n därför så kom jag på iden om allt i ett via adaptrar.

Konsol>HDMI kabel>4 vägs HDMI växlare>HDMI utgång>HDMI kabel> HDMI till VGA Adapter>VGA kabel>VGA TV ingång.

Här är adaptrarna jag tänkte på:

HDMI växlare. http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/kabel-och-kontakt/hdmi/hdmi-vaxlare/andersson-4in1outhdmiswitcher/166836.4302/

HDMI - VGA Adapter. http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/kabel-och-kontakt/hdmi/hdmi-adapter/knig-kn-hdmicon26/170527.4301/

Jag skulle gärna vilja se vad du menar med Wii till VGA och PS3 till VGA har aldrig sett såna kablar mer än att 360 har VGA HD kabel.

Har aldrig känt till att Wii och PS3 har en VGA.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Ja men jag skrev nyss att jag har bara 1 VGA utgång vid sidan om Tv'n!

Och jag vill inte hålla på att byta kablar och ha en massa liggandes och skräpar ner bakom Tv'n därför så kom jag på iden om allt i ett via adaptrar.

Konsol>HDMI kabel>4 vägs HDMI växlare>HDMI utgång>HDMI kabel> HDMI till VGA Adapter>VGA kabel>VGA TV ingång.

Här är adaptrarna jag tänkte på:

HDMI växlare. http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/kabel-och-kontakt/hdmi/hdmi-vaxlare/andersson-4in1outhdmiswitcher/166836.4302/

HDMI - VGA Adapter. http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/kabel-och-kontakt/hdmi/hdmi-adapter/knig-kn-hdmicon26/170527.4301/

Jag skulle gärna vilja se vad du menar med Wii till VGA och PS3 till VGA har aldrig sett såna kablar mer än att 360 har VGA HD kabel.

Har aldrig känt till att Wii och PS3 har en VGA.

Jag är helt säker på att jag har sett till wii, ps3 antog jag bara.

Men ja, din aktiva adapter du länkade till KAN fungera, det står för lite där. Frågan är hur den exempelvis stödjer ickestandardupplösningar och hur stor input-output-lag den har, är det mer än för hdmin på tvn direkt är det ju värdelöst, men det bör inte vara så iom att den inte ska ha massa effekter att räkna på.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

Har en xbox 360 kopplad till förstärkare och sedan vidare till tv'n som är en 50" plasma tv från LG via HDMI
Där får jag ingen input lag, men startar jag upp snes9x på min stationära dator (core i5 och tror det är ett 460 geforce kort) och skickar det via hdmi till förstärkare och sedan till tv'n så får jag rätt så bra inputlag.

Har ingent riktigt "gaming mode" val på tv'n förutom att den ändrar lite med färger och skärpa..
Några förslag på att lösa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Lånar tråden lite

Har en xbox 360 kopplad till förstärkare och sedan vidare till tv'n som är en 50" plasma tv från LG via HDMI
Där får jag ingen input lag, men startar jag upp snes9x på min stationära dator (core i5 och tror det är ett 460 geforce kort) och skickar det via hdmi till förstärkare och sedan till tv'n så får jag rätt så bra inputlag.

Har ingent riktigt "gaming mode" val på tv'n förutom att den ändrar lite med färger och skärpa..
Några förslag på att lösa det?

Har du testat att döpa om namnet på HDMI kopplingen i TV´n till PC - Det är "tricket" som man använder på LG modeller för att få lägre "input lag" än game mode ger, vissa modeller har dock knapp märkbar skillnad.

Guide för fix

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Har du testat att döpa om namnet på HDMI kopplingen i TV´n till PC - Det är "tricket" som man använder på LG modeller för att få lägre "input lag" än game mode ger, vissa modeller har dock knapp märkbar skillnad.

http://www.youtube.com/watch?v=IDQEnlbv0KQ

Guide för fix

Dang!, måste prövas! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Dang!, måste prövas! Tack för hjälpen!

NP, nu återgår vi TS

Det här är en intressant tanke med VGA som jag sett väldigt gamla trådar om förr. Med en Sharp så fick man 16ms genom VGA och vissa har haft upp till runt 35ms, dock tror jag inte att du får ut 0ms. Jag skulle vilja se ett nytt test, med Leo Bodnar lag tester för att få riktiga mått mot bra ms räknat efter det nya instrumentet. Givetvis, ju lägre desto bättre.

Med gamla mått är det osäkert hur mycket man kan lita på det, särskilt när den här sidan är missledande då informationen är gammal. Värt att prova dock! Vill gärna höra skillnaden

Citat:

**Special Note**

Modern HDTV’s have more advanced game modes that can eliminate input lag to even lower rates (virtually none). These are issues that the casual gamer does not need to be worried about post 2011. These are more concerns of the professional gamer who engages in hardcore play of timing-sensitive games online. On modern high-end TV’s lag has been reduced to a minimum or even eliminated unless it is “network lag” on the actual game host which is unavoidable unless you are a “hosting” a game session.

Nya mätningar på ex Panasonics ST50 Plasma har hoppat från 10-16ms med gamla mätmetoden till 21-35ms med den nya metoden. Istället för att som man trodde eliminerat input lag till 0. 2013 års modeller har nästan allihopa så hög input lag att de inte passar för till o med den lite kräsnare casual gamern 55-75ms.

Att ta i akt är att ex ett spel i sig skapar Hög input lag då fps droppar i stora scener. Därför är det verkligen intressant om VGA tricket hjälper på 2013 års modeller.

http://www.displaylag.com/lag-factor-the-last-of-us/

Intressant läsning.