ssd i dator med lite ram?

Permalänk
Medlem

ssd i dator med lite ram?

Har en hp g5000 bärbar dator. Sitter en 1,6GHz intel celeron m 520 processor och 1 Gb ram(stödjer inte mer) i den. Tror hårddisken är en hitachi nånting 5400rpm. Så den är duktigt slö. Men duger gott till att surfa. Dock så blir den ju jobbigt slö när ramminnet är fullt och den börjar tugga på hårddisken(som är slö i sig själv).
Bara firefox käkar ju upp halva ramminnet när man har några flikar öppna.
Skulle man märka stor skillnad att byta till en ssd i denna maskin? Och hur länge skulle den leva? Den kommer ju swapa hela tiden i princip. Kör ubuntu 10.04 på den, och kommer fortsätta med det. Vet inte hur det är med trim i den versionen av ubuntu?

Permalänk
Medlem

Passar inte detta ??

DDR2 Upgrade for the HP - Compaq HP G5000 Laptop/Notebook
2GB kit (1GBx2), 200-pin SODIMM, DDR2 PC2-5300 memory module
£29.99 inc. VAT länk

Permalänk

för mig att chrome drar mindre ram än firefox, prova byta till den.
använder själv chrome på en mini dator med 900mhz celeron 1gb ram.
http://www.tomshardware.com/reviews/chrome-27-firefox-21-oper...
chrome verkar dra mindre ram när man stängt ned flikar om inte annat.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt ta och installera Ubuntu 12.04, Canonical slutade att stödja 10.04 för ca en månad sedan.

En SSD gör i princip alltid en dator snabbare, och eftersom datorn vad jag förstår har SATA så kan du köpa en ny SSD-enhet till den som du sedan kan flytta över om du köper ny dator (utan SSD) i framtiden. Vissa kanske tycker att det är slöseri att köpa en ny, snabb, SSD-enhet när datorn ändå inte stödjer den hastigheten, men själv skulle jag köpa en så stor som budgeten tillåter. Köper du en ny dator med förinstallerad SSD-enhet kan du ju använda den till något annat, ex. stoppa in den i ett USB3-chassi och använda den som supersnabbt lagringsminne.

Om du känner dig ganska så hemma i Linux och vill snabba upp den lite kan jag rekommendera Arch Linux (http://www.archlinux.org/) istället, du får visserligen installera alla paket manuellt men i gengäld så slipper du mycket extra "skräp" som belastar RAM-minnet. På min EEE med Arch använder jag ca 500MB med Xfce som skrivbordsmiljö och Firefox, Emacs, mpd samt lite andra grejer igång.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Passar inte detta ??

DDR2 Upgrade for the HP - Compaq HP G5000 Laptop/Notebook
2GB kit (1GBx2), 200-pin SODIMM, DDR2 PC2-5300 memory module
£29.99 inc. VAT länk

Finns olika versioner av G5000, och den jag har stödjer inte mer än 1GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

för mig att chrome drar mindre ram än firefox, prova byta till den.
använder själv chrome på en mini dator med 900mhz celeron 1gb ram.
http://www.tomshardware.com/reviews/chrome-27-firefox-21-oper...
chrome verkar dra mindre ram när man stängt ned flikar om inte annat.

Provade chrome för ett tag sen, men gillade inte det riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Skulle definitivt ta och installera Ubuntu 12.04, Canonical slutade att stödja 10.04 för ca en månad sedan.

En SSD gör i princip alltid en dator snabbare, och eftersom datorn vad jag förstår har SATA så kan du köpa en ny SSD-enhet till den som du sedan kan flytta över om du köper ny dator (utan SSD) i framtiden. Vissa kanske tycker att det är slöseri att köpa en ny, snabb, SSD-enhet när datorn ändå inte stödjer den hastigheten, men själv skulle jag köpa en så stor som budgeten tillåter. Köper du en ny dator med förinstallerad SSD-enhet kan du ju använda den till något annat, ex. stoppa in den i ett USB3-chassi och använda den som supersnabbt lagringsminne.

Om du känner dig ganska så hemma i Linux och vill snabba upp den lite kan jag rekommendera Arch Linux (http://www.archlinux.org/) istället, du får visserligen installera alla paket manuellt men i gengäld så slipper du mycket extra "skräp" som belastar RAM-minnet. På min EEE med Arch använder jag ca 500MB med Xfce som skrivbordsmiljö och Firefox, Emacs, mpd samt lite andra grejer igång.

Ubuntu 10.04 är det som funkar bäst på denna datorn. Har provat alla möjliga versioner av ubuntu samt opensuse. Men det är alltid strul med det trådlösa nätverkskortet.

Permalänk
Medlem

Ja du kommer märka skillnad, men du kommer inte sopa igen problemet helt. Du kan kör in flashblock ev. i kombination med adblock. Flash segar ner, mycket flash är reklam så den behöver du inte se. Du kan vitlista sidor från blockeringen tex. youtube och vill du aktivera ett avstängt flash-objekt så trycker du bara på det. Du kan prova adblock med för att inte ladda in någon reklam, dock eftersom det är ram-användning så vill man inte köra för mycket tillägg eftersom de också drar ram-minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja du kommer märka skillnad, men du kommer inte sopa igen problemet helt. Du kan kör in flashblock ev. i kombination med adblock. Flash segar ner, mycket flash är reklam så den behöver du inte se. Du kan vitlista sidor från blockeringen tex. youtube och vill du aktivera ett avstängt flash-objekt så trycker du bara på det. Du kan prova adblock med för att inte ladda in någon reklam, dock eftersom det är ram-användning så vill man inte köra för mycket tillägg eftersom de också drar ram-minne.

Kör redan med flashblock och adblock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

Finns olika versioner av G5000, och den jag har stödjer inte mer än 1GB

Jag antar att du har kollat upp detta.

Men vid en snabb googling,
lyckas jag inte hitta någon version som inte kan uppgraderas till 2GB.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att XP på en såpass gammal maskin fungerar väldigt bra för surf etc ?

Går väl att banta lite också..

Annars hitta en väldigt avskalad snål fönsterhanterare.. (du kan utveckla dina *nix-kunskaper och installera ett os och sedan in med x och fönsterhanterare separat istället för något färdigt paket)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Bara jag som tycker att XP på en såpass gammal maskin fungerar väldigt bra för surf etc ?

Går väl att banta lite också..

Annars hitta en väldigt avskalad snål fönsterhanterare.. (du kan utveckla dina *nix-kunskaper och installera ett os och sedan in med x och fönsterhanterare separat istället för något färdigt paket)

Nja sitter just nu på slöaste jobb datorn.. 2.53GHz core 2 duo, 2GB RAM.. winXp
ruskigt slö att surfa på. att det är 4Mbit internet eller liknande kan också göra lite.
Den startar om väldigt snabbt.. men det är nog också allt den gör snabbt ^^
programmen som körs på den är inte speciellt krävande.. men önskar ändå att chefen skulle vilja uppgradera.