My Passport 2TB 3.0 inte bakåt kompatibel?

Permalänk
Avstängd

My Passport 2TB 3.0 inte bakåt kompatibel?

Köpte igår en WD Passport 2TB med usb 3.0 dock kommer det upp enheten känns inte igen om jag pluggar in den i en usb 2.0 port..

anledningen till att jag vill detta ska fungera är att jag bara har 2.0 på min laptop o vill kunna ta med den till den då jag bara har en liten ssd på den...

vad jag vet ska väl usb 3.0 vara bakåtkompatibel? har testat i 3 olika datorer

dator 1.. har win 8 med både usb 2 o 3 fungerar bara i usb3

dator 2.. har win 7 med både usb 2 o 3 fungerar bara i usb3

dator 3. laptopen win7 bara usb 2.. fungerar inte alls..

enheteten känns inte igen kommer det upp alltså..

är det fel på den eller nått man måste göra för få skiten o funka i usb 2?

Permalänk

Jag har en "WD My Book 3TB" hemma som sitter i mitt 3.0 jack.

Jag vet att om jag kopplar in den i min TV så känner den inte igen den som en hårddisk utav någon anledning (inte FAT32?) men annars har jag inte haft några problem med usb 2.0 när jag använt i andra datorer.

USB 3.0 ska vara bakåtkompatibelt. Du kanske måste hitta någon driver eller liknande? Annars skulle jag rekommendera att höra med WD support eller stället du köpte den ifrån.

EDIT: WB listar iof både "USB 3.0, USB 2.0" som stödda interfaces för din hårddisk. Så om allt går fel så bör du ju kunna byta. länk till WD specs

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Skrivet av datavirus:

Köpte igår en WD Passport 2TB med usb 3.0 dock kommer det upp enheten känns inte igen om jag pluggar in den i en usb 2.0 port..

anledningen till att jag vill detta ska fungera är att jag bara har 2.0 på min laptop o vill kunna ta med den till den då jag bara har en liten ssd på den...

vad jag vet ska väl usb 3.0 vara bakåtkompatibel? har testat i 3 olika datorer

dator 1.. har win 8 med både usb 2 o 3 fungerar bara i usb3

dator 2.. har win 7 med både usb 2 o 3 fungerar bara i usb3

dator 3. laptopen win7 bara usb 2.. fungerar inte alls..

enheteten känns inte igen kommer det upp alltså..

är det fel på den eller nått man måste göra för få skiten o funka i usb 2?

Skrivet av Tallkotten:

Jag har en "WD My Book 3TB" hemma som sitter i mitt 3.0 jack.

Jag vet att om jag kopplar in den i min TV så känner den inte igen den som en hårddisk utav någon anledning (inte FAT32?) men annars har jag inte haft några problem med usb 2.0 när jag använt i andra datorer.

USB 3.0 ska vara bakåtkompatibelt. Du kanske måste hitta någon driver eller liknande? Annars skulle jag rekommendera att höra med WD support eller stället du köpte den ifrån.

EDIT: WB listar iof både "USB 3.0, USB 2.0" som stödda interfaces för din hårddisk. Så om allt går fel så bör du ju kunna byta. länk till WD specs

USB 3 är bakåtkompatibelt. Tror ända ner till USB 1 (usb 2 vet jag):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Självklart prövar du, om den nu har det, båda usb-kablarna för extra ström också?

Visa signatur

Chassi: CM Stryker Mobo: ASUS ROG RAMPAGE IV EXTREME CPU: i7-3930K - Corsair H100i
GPU: Gigabyte GTX 680 4GB RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB 2133MHz SSD: 2x Samsung 840 Pro SSD 256GB
HDD: 4x WD Caviar Black 1TB i Raid10 PSU: Corsair TX750M
www.johnmorganstudios.se

Permalänk
Avstängd

Finns bara en kabel o den fungerar alltså utmärkt i usb 3

okej då får jag åka o byta den då för min är inte bakåtkompatibel

Permalänk
Medlem

Köpte en 1TB version för ett par veckor sedan. Den fungerar ypperligt med både USB2 och USB3.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av datavirus:

Finns bara en kabel o den fungerar alltså utmärkt i usb 3

okej då får jag åka o byta den då för min är inte bakåtkompatibel

Då är det väll snarare så att den inte kan leverera ström ordentligt din laptop.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

den fungerar ju inte på någon av mina 2 andra datorer heller i usb2 uttagen..

det ena moderkortet är det asus p67-evo (Sandy)
det andra Asrock z77E-ITX (Ivy)

Permalänk
Medlem
Skrivet av datavirus:

Finns bara en kabel o den fungerar alltså utmärkt i usb 3
okej då får jag åka o byta den då för min är inte bakåtkompatibel

Lär ju vara något annat fel.. möjligtvis då om den inte får ordentligt med ström på gammla USB kontakten...
det är det enda jag kan tänka mig.

Har 2st USB3 externa diskar Western Digital och LaCie.. båda fungerar i USB2 med Windows Vista.. båda med strömkabel.
USB3 dockningsstation fungerar också i USB2.

Permalänk
Avstängd

troligen är det fel på disken då jag fann detta på WD forum..

http://community.wd.com/t5/WD-Portable-Drives/My-Passport-1TB...

Permalänk
Hedersmedlem

USB3 ger 900mA. USB2 enbart 500mA. De flesta större diskar kräver mer än 500mA, därför som man ofta får med splitterkabel att sätta i flera uttag för mer ström. Som redan Broken-arrow varit inne på är det strömmen som inte räcker, speciellt inte till en 2TB-disk.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

var disken som var kass.. var nere på Inet o fick den utbytt o den nya funkar prima i usb2 kontakten

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

USB3 ger 900mA. USB2 enbart 500mA. De flesta större diskar kräver mer än 500mA, därför som man ofta får med splitterkabel att sätta i flera uttag för mer ström. Som redan Broken-arrow varit inne på är det strömmen som inte räcker, speciellt inte till en 2TB-disk.

Om en disk specas för USB3 och USB2, och enbart har med en enkel kabel, då klarar den sig rimligtvis på 500mA, om den funkar som den ska.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*