samsung ssd 840 problem :(

Permalänk
Medlem

samsung ssd 840 problem :(

hej är de nån som kan hjälpa mej när de är är min nya ssd samsung 840 250 gb jag har köpt finns 1 problem den vill inte starta upp fort har kollat allting men inget som finns i bios som hjälper sjukt dålig på sånt här den kommer till windows 7 loggan men den försvinner inte fort den står kvar där 20 sec typ och min kompis kommer inne på sin direkt men inte jag sjukt jävla arg hjälp mej nån

Permalänk
Medlem

Har du den inkopplad i en SATA 3 eller SATA 2 port?

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45CPU:4670K RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: ASUS R9 280X Crossfire PSU: AX850 HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: Samsung 840 basic 120GB
Tangentbord: Qpad MX 85 Cherry red

Permalänk
Medlem

hur ser man om de är sata 3 eller sata 2 kan inte sånhär sry

Permalänk
Medlem

Ifall du laddar ner mjukvara som samsung har till disken, tror den denter "magican" eller något liknande, så får du upp all info om disken samt om den är inställd rätt och göra optimeringar.

http://www.samsung.com/us/support/downloads

Samsung Magician ver 4.0

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

ska jag göra ett test i själva programet men om man gör nånting blir inte prestandan sämre på disken då

Permalänk
Medlem

1. Kolla dina manual för ditt moderkort och försäkra dig om att disken sitter på en SATA 3-port som Nepeta sa
2. Ställ in AHCI i BIOS
3. Installera om Windows om den tidigare stod på IDE

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

den är inställt på achi båda diskarna är i ahci mode

Permalänk
Medlem

I programmet kan du göra alla test, det står ocjså ifall den inte sitter i rätt typ av sata-port och ifall AHCI är aktiverat eller inte. Kör programmet så ser du hur bra upplagt det är. Ja du kan köra benchmarks m.m. se hur mycket data den har skrivit och hälsan på disken.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

ska jag testa alla programen i magic ^^

Permalänk
Rekordmedlem

Och hur har du kommit fram till att ssdn är långsam just där ?
Det brukar normalt sett bero på nån drivrutin annan mjukvara som inte svarar, har du installerat alla drivers sedan du installerade om på ssdn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Du skriver nya SSD. Gjorde du en nyinstallation när du satte i den?
Hur mycket utrymme finns ledigt på disken?
Vad har du för moderkort? Det kan vara så att du har ett moderkort med Marvel kontroller. I så fall ska du inte koppla disken till någon av dess portar.

SATA2 vs SATA3 ska inte spela någon roll för detta. Den ska starta snabbare även om disken är kopplad till SATA2.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kan vara initiering av hårdvara, så som extern hd som kan få windows att pausa i starten. Alla system är olika och det kan göra det svårt att jämföra prestanda rakt av.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

yes jag gjorde en ny nyinstallation allt är nytt och vad är de för drivrutiner man ska ha fick inte ens några med och ja den sitter i sata 3 och inte nått annat

Permalänk
Medlem

fick inte med några drivers till ssd och vad är de för drivers du tänker på har instalerat allt som ska vara med liksom ^^

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver samtliga drivrutiner till allt när du installerar om, det finns en del inbyggda i win, men allt brukar inte vara med, en del klarar windows uppdate att lösa och de som återstår får du ladda hem själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har gjort allt var inne på samsung
sida med men finns inget

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kenta_84:

har gjort allt var inne på samsung
sida med men finns inget

Det är inte ssdn som behöver drivers, men alla kontrollerkretsar på moderkortet och alla instickskort som grafik och kanske ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

de funkar inte den går tamej fan mycket segarenu ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta_84:

de funkar inte den går tamej fan mycket segarenu ?

Va?!

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

min ssd instalera om allt men den går tamejfan mycket segare nu än förut är de nån som har svar på detta ska jag återlämma skitten ?

Permalänk
Skrivet av Kenta_84:

hej är de nån som kan hjälpa mej när de är är min nya ssd samsung 840 250 gb jag har köpt finns 1 problem den vill inte starta upp fort har kollat allting men inget som finns i bios som hjälper sjukt dålig på sånt här den kommer till windows 7 loggan men den försvinner inte fort den står kvar där 20 sec typ och min kompis kommer inne på sin direkt men inte jag sjukt jävla arg hjälp mej nån

Skrivet av Kenta_84:

hur ser man om de är sata 3 eller sata 2 kan inte sånhär sry

Är nog drivers problem. Har samma problem själv. Men tror det är USB 3 kontakten till fronten som strular (har inte orkat kolla upp det).

Men är nog driver problem. installera eller installera drivers om du inte gjort det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta_84:

hej är de nån som kan hjälpa mej när de är är min nya ssd samsung 840 250 gb jag har köpt finns 1 problem den vill inte starta upp fort har kollat allting men inget som finns i bios som hjälper sjukt dålig på sånt här den kommer till windows 7 loggan men den försvinner inte fort den står kvar där 20 sec typ och min kompis kommer inne på sin direkt men inte jag sjukt jävla arg hjälp mej nån

Det är inte så att du har BIOS men din polare har UEFI ?

Permalänk
Skrivet av Kenta_84:

min ssd instalera om allt men den går tamejfan mycket segare nu än förut är de nån som har svar på detta ska jag återlämma skitten ?

Kör det inbyggda benchmarket i Samsung SSD Magician och lägg upp en bild på de siffror du får. Bilden nedan är från min väldigt inkörda nästan helt fulla Samsung 840 250 GB i en laptop med quad-core i7 generation Sandy Bridge.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Skrivet av Kenta_84:

hej är de nån som kan hjälpa mej när de är är min nya ssd samsung 840 250 gb jag har köpt finns 1 problem den vill inte starta upp fort har kollat allting men inget som finns i bios som hjälper sjukt dålig på sånt här den kommer till windows 7 loggan men den försvinner inte fort den står kvar där 20 sec typ och min kompis kommer inne på sin direkt men inte jag sjukt jävla arg hjälp mej nån

Om du börjar med att räkna upp vilket moderkort du har.
Även de andra komponenterna vore bra att lista, för sakens skull.

Din kompis kan ha en helt annan uppsättning i sin dator förutom samma SSD, det gör inte att det går lika fort.
Även om en SSD inte är i ahci ska den vara snabbare än en vanlig hårddisk så det är troligtvis mjukvara som saknas eller är fel.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kenta_84:

min ssd instalera om allt men den går tamejfan mycket segare nu än förut är de nån som har svar på detta ska jag återlämma skitten ?

Har du någon sekundär lagringsenhet? någon gammal HDD? Var denne inkopplad under OS installationen? Då kan din bootfil mycket väl ha hamnat på fel enhet.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Har du någon sekundär lagringsenhet? någon gammal HDD? Var denne inkopplad under OS installationen? Då kan din bootfil mycket väl ha hamnat på fel enhet.

Det här är ju viktigt glöms ofta bort att nämna eller ibland eller det händer att det glöms...

Bara ett lagringsmedia inkopplat i datorn vid installation av operativsystem. Vissa avråder till och med att installera från usb då det kan räknas som en hårddisk. DVD läsare är som stabilast och kanske långsammare i vissa fall men det funkar.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
99:e percentilen

Detta har inget med själva frågan att göra, men det kan ändå vara viktigt:

Detta är ett forum, inte en chatt. Inläggen man skriver finns kvar i många år och läses av många tusen personer. Därför kan det vara värt att göra sitt bästa för att göra dem så lättlästa som möjligt. Du har exempelvis inte en enda punkt eller versal i något av dina inlägg (10 st) i den här tråden, vilket gör det svårt att läsa, vilket i sin tur gör det svårare att hjälpa till.

Jag vill dock säga att du inte måste bry dig. Detta är bara i bästa välmening för att du ska kunna få bättre utbyte av vårt forum.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Punnisher:

Det här är ju viktigt glöms ofta bort att nämna eller ibland eller det händer att det glöms...

Bara ett lagringsmedia inkopplat i datorn vid installation av operativsystem. Vissa avråder till och med att installera från usb då det kan räknas som en hårddisk. DVD läsare är som stabilast och kanske långsammare i vissa fall men det funkar.

För mig har det fungerat att installera från USB och även ha HDD i I mitt fall är det USB 3 driversen som strular. Känns som det kan vara något liknande i TS fall (om inte Windows har blandat in HDD), alltså någon drivrutin.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta_84:

hej är de nån som kan hjälpa mej när de är är min nya ssd samsung 840 250 gb jag har köpt finns 1 problem den vill inte starta upp fort har kollat allting men inget som finns i bios som hjälper sjukt dålig på sånt här den kommer till windows 7 loggan men den försvinner inte fort den står kvar där 20 sec typ och min kompis kommer inne på sin direkt men inte jag sjukt jävla arg hjälp mej nån

Till att börja med, gör ett test med as-ssd och lägg upp en skärmdump med resultatet här, då kan vi se om allt inställt på rätt sätt.

http://alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?cat_id=4&download_...

(lääängst ner på sidan...)

Sedan gör man en boot trace för att se vad det är som tar tid vid uppstarten. Om windowsloggan är framme onödigt länge så är det antagligen något som inte laddar som det ska, med en boot trace så kan man då se vad det är som tar tid.

http://www.msfn.org/board/topic/140247-trace-windows-7-bootsh...

Permalänk
Medlem

de funkar ju inte ens att få upp bilder på resultaten fattar inget försköker som en idiot men går ju inte ? fattar inte ens hur man gör är alldeles för ny på denna sidan