Permalänk
Medlem

För mig är det INTEL och BARA Intel.
Älskar INTEL!
Amd är inget för mig.
men tack AMD för du finns och får ner priset på kvalite's CPU:s

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
För mig är det INTEL och BARA Intel.
Älskar INTEL!
Amd är inget för mig.
men tack AMD för du finns och får ner priset på kvalite's CPU:s

moget inlägg?
Och varför skulle intel vara så jävla bra? länkar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik

hur kommer den vara?

Har du inte sett en enda bild??? Den har ju heatspreader som p4 har...Den ser ju faktiskt ut som en....

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myran

Har du inte sett en enda bild??? Den har ju heatspreader som p4 har...Den ser ju faktiskt ut som en....

langa bild plz har inte sett den!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik

moget inlägg?
Och varför skulle intel vara så jävla bra? länkar?

Läste du ens vad han skrev?
Han skrev att Intel är allt för HAN.
Kanske läsa ordentligt innan du grinar sönder helt?

...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem

Läste du ens vad han skrev?
Han skrev att Intel är allt för HAN.
Kanske läsa ordentligt innan du grinar sönder helt?

...

läste du vad jag skrev ?
undrar varför det va så jävla bra.. om han nu har läst nånstans och fått fnatt ..
bäst o läsa innan DU bölar!!

Permalänk
Medlem

taufik tänkt på att inte ta alla inlägg så alvarligt? undra om han var lite sarkasktisk/ironisk

btw lol@alla som säger att amd har sämre kvalitet..inte ens värt att kommentera vad som är fel med det uttalandet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GREK1
taufik tänkt på att inte ta alla inlägg så alvarligt? undra om han var lite sarkasktisk/ironisk

btw lol@alla som säger att amd har sämre kvalitet..inte ens värt att kommentera vad som är fel med det uttalandet

håller med..

Permalänk
Medlem

Det var rätt längesedan jag besökte Sweclockers nu och se hur det är när man kommer tillbaks! Det här är verkligen värsta kriget... Om nu någon bryr sig, eller ens orkar läsa, så tänkte jag dela med mig lite av mina egna erfarenheter.

Jag körde själv med Intel fram till Pentium3 500MHz. När det var dags att byta gick jag över till AMD, eftersom deras processorer på den tiden var både snabbare och billigare (gällde vad jag vet alla modeller). Fick då en Athlon 1GHz AXIA som klarade över 1333MHz med en GlobalWin FOP32. Snacka om vinstlott! Nu i höstas köpte jag ny dator och införskaffade då en AthlonXP 2000+. Funderade starkt på Intel, men tog AMD igen, eftersom en P4 1.6 med RDRAM (hade tänkt klocka den alltså) skulle bli dyrare än en XP2000+ och jag hade inte mer pengar. Denna XP klarar 1850MHz och säkerligen mer om jag bara hade tillgång till högre spänning.

Jag kan ärligt säga att ingen av mina båda Athlon-datorer har haft några problem. Troligtvis är det väl ingen av er "Intel har bättre kvalité än AMD"-människor som bryr sig om detta, men jag tycker ändå att ni skall omvärdera era åsikter. Kanske försöka inse att saker och ting inte är som för 4 årsedan. Kan också tillägga att båda moderkorten jag haft har varit VIA och att jag använt Creative-ljudkort. Fungerade fint.

Förövrigt tycker jag det är fullständigt makalöst hur någon kan ha krossat 5 AMD-kärnor! Jag har kanske inte installerat så många (ett 10-tal kanske), men det har aldrig varit några problem. Det är helt enkelt så att man inte skall installera hårdvara om man inte vet vad man gör.

Kan också tillägga att det egentligen inte spelar någon roll för mig vilket märke som sitter på processorn. Om en AMD- och en Intel-processor kostar lika mycket och presterar lika bra, så väljer jag för tillfället AMD. Detta eftersom AMD ligger så hopplöst efter försäljningsmässigt och inget annat. Hade gjort det samma om det varit tvärt om och Intel suttit i klistret. Det är viktigt att konkurrensen bevaras. Det där kvalitetsargumentet köper jag inte, oavsett vad ni andra säger. Jag har använt processorer från båda tillverkarna tillräckligt mycket för att veta vad jag pratar om.

Permalänk
Medlem

Sen till alla som säger att AMD e så kassa hit o dit, hade en K6-2 400, ett VIA moderkort MVP3 chipset, enligt många en helt kass pc, moderkortet kostade ca 600Kr NYTT och CPUn 500Kr, klockade den från 400 till 500 och hade utan problem en upptime på 150 timmar men windows 98, tycker inte ja e så illa, har haft en flertal cpu:er på mitt KT7A som ja köpte precis när det släpptes, har det fortfarande, har alltid varit stabil som ett berg.. Har även ägt kanske tio-femton Intelburkar av mest äldre modell, kan tänka mig att köra Intel om ja får det till ett bra pris/prestanda. Och ni som snackar om AMDs låga kvalitet kan ju förklara hur mina AMD datorer ALDRIG HAFT stabilitetsproblem, har kört min Tb 1400 i snart ett år utan en BSOD, tycker det är godkänt kvalitet.. Har varit med om att vattenpumpen stannade när ja hade en Tb 1000 (kan ha varit en 1100) och det blev så varmt att kopparblocket blev missfärgat i ytan, cpun funkar fortfarande, en polare köpte den, då hade både termistorn smält lite och det var silverdroppar på coren efter överhettat AS.. Är DET dålig kvalitet ?
Har inget mot Intel så alla vet det.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Snackar man om AMDs "dåliga kvalitet", så kan man ju även vända på det och fråga sig om inte det faktum att Intels processorer verkar känsligare för både hög värme och hög spänning tyder på att de skulle vara av dålig kvalitet de också?

Förövrigt anser jag att överhettningsproblemen på AMD försvann i och med att "CPU Shutdown Temperature" introducerades i BIOS. Jag har exempelvis ställt in så att min dator stängs av om processorn når 65 grader. Enligt tester fungerar också detta utmärkt.

Kan också instämma med föregående inlägg. Athlon-processorn verkar kunna stå mot hög värme oerhört bra. Har hört om folk som haft sin processor uppe en bra bit över 100 grader utan att den gått sönder!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Back to topic. Både AMD och Intel har brister och potential. Hur skulle marknaden se ut om de inte fanns någon konkurens. Det är en smaksak vilken processor man väljer, beror på vad man tänkt använda sin dator till. Intels sätt att hävda sig i konkurensen mot AMD är att leda mhz-kriget och ligga först i utvecklingen av kärnorna. AMD sätt att hävda sig är att erbjuda "best bang for the buck". Mitt val är AMD och det är jag mycket nöjd med.

Väl skrivet.

Fats jag gillar då intel mer..

/mvh derran

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
AMD 7900 (4060ti) (Lekserver)
Intel i9 12900K (3090) (barnens)
AMD 7900X (3080ti) (barnens)

Permalänk
Medlem

Mjo I Bios är en sak men hälre på prollen som Intel p4.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Snackar man om AMDs "dåliga kvalitet", så kan man ju även vända på det och fråga sig om inte det faktum att Intels processorer verkar känsligare för både hög värme och hög spänning tyder på att de skulle vara av dålig kvalitet de också?

Förövrigt anser jag att överhettningsproblemen på AMD försvann i och med att "CPU Shutdown Temperature" introducerades i BIOS. Jag har exempelvis ställt in så att min dator stängs av om processorn når 65 grader. Enligt tester fungerar också detta utmärkt.

Kan också instämma med föregående inlägg. Athlon-processorn verkar kunna stå mot hög värme oerhört bra. Har hört om folk som haft sin processor uppe en bra bit över 100 grader utan att den gått sönder!

Så fort du resetar bios kan du bränna din amd.. och om man klockar och testar allt så kan de ju bli några ggr. innan man är nöjd..

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
AMD 7900 (4060ti) (Lekserver)
Intel i9 12900K (3090) (barnens)
AMD 7900X (3080ti) (barnens)

Permalänk
Medlem
Citat:

Så fort du resetar bios kan du bränna din amd.. och om man klockar och testar allt så kan de ju bli några ggr. innan man är nöjd..

Det sjuka med hela den här diskussionen om överhettning (som alltid verkar komma upp så fort man kommer in på "AMD vs Intel) är att det är så oerhört osannolikt att kylflänsen nu skulle ramla av eller att fläkten skulle stanna. Jag tror personligen aldrig att jag hört det hända någon, varken av mina nära kompisar eller alla de jag pratar dagligen med på diverse forum. Risken är helt enkelt så liten att det knappt är värt att diskutera. Men, visst, vill man så kan man ta allt till sin spets. Det är klart att jag kan ha en sån jävla otur att kylflänsen ramlar av, eller fläkten stannar, precis när jag sätter på datorn och att processorn har dött innan jag kommit in i BIOS. Personligen tycker jag bara det är en barnslig diskussion, men jag antar att om man har otur (?), så kan man till och med råka krossa 5 stycken CPU-kärnor och i jämförelse med det låter ju inte din lilla olycksteori så osannolik längre... Allt kan hända, det viktigaste är som alltid att veta vad man sysslar med. Datorer är väl lite som leksaker för vuxna, men de bör inte handhas som sådana.

Permalänk
Medlem

5st kassa amd cpuer

För att reada upp detta så skriver jag vad som hände med dessa..

cpu
no. 1: 700mhz AMD athlon slot 1 rispades sönder när jag skulle få på en Arctic super duper stor fläns.. som vägde massor och hadde ett par skarpa kanter.. klantigt av mig.. urch..

No. 2: 800Mhz AMD Athlon Slot1 Vattenkylnings Projekt 1. 2 veckor senare la pumpen av. resulterade i bränd cpu. luktade äkligt

No. 3: 1200Mhz Amd Thunderbird Socket Skickades med postpaket till en köpare och cpun hadde blivit krossad under färd.

No. 4: 1333Mhz AMD Thunderbird Socket Vattenkylnings Projekt 2
Tec cooling Peltierns kablar smältes och la av och slutade med bränd cpu igen...

No. 5: Xp1700+ AMD Socket Vattenkylning igen... Stog på ett lan och skulle showa lite.. klocka järnet.. sedan börjdae någon klaga på att det luktade konstigt.. och så va den cpun slut..

Otur och klåpighet.. + kassa cpuer *MIN MENING*

SÅ P4 är mitt val. och har inte haft någe problem sedan dess..
Möjligen att man byter sen när nya AMD kärnan med ordenklig kvalite kommer.. men det kommer ju antagligen bättre Intel saker då också.

/mvh derran

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
AMD 7900 (4060ti) (Lekserver)
Intel i9 12900K (3090) (barnens)
AMD 7900X (3080ti) (barnens)

Permalänk
Medlem

Den bättre kvalité du pratar om kommer i form av en sk. heatspreader på Athlon64 (vilket du säkert vet). Faktum är ju att P4:an är rätt identisk till utseende jämfört med AthlonXP om man lyfter bort denna "heatspreader". Vet folk som har gjort det och krossat sin P4:a lika enkelt som en Athlon... Antar att AMD kommer tjäna lite pengar på att slänga dit en dylik metallbit på sin kärna också i och med Athlon64. Synd bara att kylningen blir lidande, men jag antar att det inte blir så jättemycket sämre... och så slipper ju folk krossa sina processorer.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju så att en P4 är känsligare än en Xp om man inte har heatspreadern.. Sen finns det ju inget som hindrar att man använder en shim, hjälper till att kyla cpuns förpackning och moderkortet, och det gör det ganska omöjligt att krossa coren..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Re: 5st kassa amd cpuer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av deranger
För att reada upp detta så skriver jag vad som hände med dessa..

cpu
no. 1: 700mhz AMD athlon slot 1 rispades sönder när jag skulle få på en Arctic super duper stor fläns.. som vägde massor och hadde ett par skarpa kanter.. klantigt av mig.. urch..

No. 2: 800Mhz AMD Athlon Slot1 Vattenkylnings Projekt 1. 2 veckor senare la pumpen av. resulterade i bränd cpu. luktade äkligt

No. 3: 1200Mhz Amd Thunderbird Socket Skickades med postpaket till en köpare och cpun hadde blivit krossad under färd.

No. 4: 1333Mhz AMD Thunderbird Socket Vattenkylnings Projekt 2
Tec cooling Peltierns kablar smältes och la av och slutade med bränd cpu igen...

No. 5: Xp1700+ AMD Socket Vattenkylning igen... Stog på ett lan och skulle showa lite.. klocka järnet.. sedan börjdae någon klaga på att det luktade konstigt.. och så va den cpun slut..

Otur och klåpighet.. + kassa cpuer *MIN MENING*

SÅ P4 är mitt val. och har inte haft någe problem sedan dess..
Möjligen att man byter sen när nya AMD kärnan med ordenklig kvalite kommer.. men det kommer ju antagligen bättre Intel saker då också.

/mvh derran

Men herregud, det har ju ingenting med kvaliten att göra om du behandlar processorer på det sätt som du gör... Processorer är inte till för att man ska montera på och av saker hela tiden, de är gjorda för att beräkna saker, och monteringen ska hanteras av någon som vet vad han gör. En processor som är instabil, alltså gör att datorn kraschar osv är av dålig kvalitet, en processor som får mindre kylning än den behöver och går sönder har inget med hur bra processorn är... En processor som repas av en klantig användare och går sönder har inget med kvaliten!

Om man beräknar kvalitet på det sätt som du gör, då kan man lika gärna ta och lägga en p4 och en athlonxp bredvid varandra och börja lägga på 0.5kg vikter på dom, försten som viker sig och går sönder har sämst kvalitet, eller?

Visa signatur

Problem som har en lösning behöver man inte oroa sig över, problem som inte har någon lösning är det ingen idé att man oroar sig över. ^_^

Permalänk
Medlem

Var det inte en av de första Pentium-processorerna som räknade fel ibland?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Var det inte en av de första Pentium-processorerna som räknade fel ibland?

Visst var det så.

Och hur bra funkade Intel 820 och sdram
Rätt så dåligt om jag minns rätt...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ja Intel har ju aldrig dragit in cpuer för att de inte funkat *host-host*
hur var det med PIII 1,13 tex ? för att ta ett exempel, eller till alla klockare, hur är det med SNDS ?
/Har fortfarande inget mot Intel...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

De första P3 600 var ju inget underverk heller. Överklock?
Och hur var tillgängligheten för P3 1000? Folk klagade så på T-bredB paperlaunchen.
AMD har iaf inte behövt dra tillbaka något för att dom släppt en produkt som inte finns/funkar.

Permalänk
Avstängd

Vad är det för likhet mellan Tomten och AMD XP2800? En del tror på dom men båda finns inte. Man ska ha en stark tro för att orka vänta tills den paper launchade XP2800 finns i butikerna. Många har väntat sen testerna på denna CPU dök upp på nätet i september förra året. Andra har gett upp och köpt en P4 istället. Sanningen är att XP2800 kommer, vilket år som helst...

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

Är man ingen spånskalle så köper man det som finns i stället för att vänta på nått som kommer, för om man ska vänta på det senaste hela tiden så kan skaffa en annan hobby, sen så är det ju så att köpte man en PIII 1,13Ghz när de kom ut så fick man ju vänta tills Intel bytte tillverkningsteknik så att de kunde sälja en cpu som inte blev instabil vid +35C...

Förresten jag ska inte uppgradera förräns alla datorer och program är 64bits kompatibla och optimerade, för det måste det ju vara, det behöver jag verkligen, och det måste vara minst 10Ghz så det är snabbt också, och AGP 16X för det behöver man

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Vad är det för likhet mellan Tomten och AMD XP2800? En del tror på dom men båda finns inte. Man ska ha en stark tro för att orka vänta tills den paper launchade XP2800 finns i butikerna. Många har väntat sen testerna på denna CPU dök upp på nätet i september förra året. Andra har gett upp och köpt en P4 istället. Sanningen är att XP2800 kommer, vilket år som helst...

Haha, den var bra ^_^

Visa signatur

Problem som har en lösning behöver man inte oroa sig över, problem som inte har någon lösning är det ingen idé att man oroar sig över. ^_^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^_^

Haha, den var bra ^_^

Jo, den var ju väldigt bra och rolig... Speciellt som Komplett.se har 10-19 XP2800+ inne för tillfället...

Permalänk
Avstängd

AMD har kommit efter några månader. Intel låg efter ett år? Hmm...
AMD har aldrig släppt ett buggigt chipset heller. Än mindre ett chipset som är så buggigt att dom får återkalla det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael

Jo, den var ju väldigt bra och rolig... Speciellt som Komplett.se har 10-19 XP2800+ inne för tillfället...

Så Tomten finns i alla fall? Host, AMD XP2800.
Problemet är vilken Tomte som köper en XP2800+fläkt för 5299kr?
Itbutikken tar för en Intel P4 2,8Ghz med fläkt, 4585kr.
AMD är alltså 714kr dyrare, men det finns säkert någon AMD entusiast som betalar $$$ bara för att det ska stå AMD på processorn.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Avstängd

Passa på att köpa någon av Kompletts 10st AMD XP2800. För något överflöd av dessa CPUer är det inte på marknaden.

AMD's missing 2800+ Athlon XP

By Mike Magee: tisdag 14 januari 2003, 07:57

WE REPORTED back in October that AMD had "sold out" of the limited production run of Thoroughbred XP2800+ processors.
And they still seem to be rarer than flying pigs or hen's with teeth, suggesting that AMD has missed an entire bunch of opportunities to sell its fastest processor.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT

Så Tomten finns i alla fall? Host, AMD XP2800.
Problemet är vilken Tomte som köper en XP2800+fläkt för 5299kr?
Itbutikken tar för en Intel P4 2,8Ghz med fläkt, 4585kr.
AMD är alltså 714kr dyrare, men det finns säkert någon AMD entusiast som betalar $$$ bara för att det ska stå AMD på processorn.

Ja, visst lär det finnas personer som köper den. Precis som det i alla tider funnits horder med människor som gladeligen langar upp sina pengar för Intels överprisade processorer. Visst, saker och ting har blivit bättre, men fortfarande kan inte Intel på långa vägar konkurerra med AMD i det lägre segmentet. XP2000+ jämfört med P4 2GHz någon?