Permalänk

Processorkylning, vilken?

Tjena!

Tittar efter en ny kylare till min i5-3570k 3.4GHz. Men tycker det är ganska svårt att välja vilken, eftersom många har fått bra betyg och det är inte så stor prisskillnad på dem flesta.

Uppskattar om ni kunde hjälpa mig att välja rätt, om det är till hjälp sitter jag på inets uppgraderingspaket http://www.inet.se/produkt/v100099/msi-uppgraderingspaket-int...

Budget: billigt men ändå kvalité

Tack på förhand.

Det blir en Hyper 212 Evo, en riktigt maffig kylare imo. Tackar för alla snabba svar!

Visa signatur

Fractal tesla 650w ||| i5 3570k ||| EVGA GTX 770 2GB SC ACX ||| Corsair vengeance 8gb |||

Permalänk
Medlem

Hyper 212 Evo

Permalänk

Sweclockers hade denna i sin sommardator, som dom tyckte var tyst och kylde bra: http://www.inet.se/produkt/6909306/silverstone-argon-ar01
Annars är http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... väldigt populär. Sweclockers tänkte ha denna i sommardatorn, men då det sades att det var utgående valde dom Silverstone.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem

Jodå, mycket att välja på.

En som är populär är http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... .
Cooler masters hyper modeller är fina.

Annars är jag ett fan av Scythe. Massor av prisvärda kylare. T.Ex. http://www.inet.se/produkt/5321297/scythe-shuriken-rev-b

Kör dem båda, i olika datorer. Helnöjd.

EDIT: När jag började skriva så fanns det inga kommentarer. Och nu? Coolermaster Hyper everywhere xD Tror vi har en vinnare ^^

Permalänk
Medlem

Valfri Noctua towerkylare

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Jag kör på en Corsair Hydro H100i till min i5 3570k och den är i nuläget överklockad till 4.2GHz. Mycket trevlig kylning.
http://www.inet.se/produkt/5322278/corsair-hydro-h100i

Ska du överklocka så är det en fördel med vattenkylning annars finns det många bra luftkylare som nämns i ovanstående svar.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K @5,0GHz
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2080 Ti
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16GB) DDR4 @3000Mhz

Permalänk
Medlem

måste få rekomendera hyper 212 evo, sjukt nöjd med den.
min hårddiskar låter mer än den så den är tyst och fin med

men det var inte mitt förstahandsval, det var be quiet dark rock pro 2. men den hade de inte på dreamhack så det blev det hyper 212. extremt prisvärd kylare.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av abbebandy:

måste få rekomendera hyper 212 evo, sjukt nöjd med den.
min hårddiskar låter mer än den så den är tyst och fin med

men det var inte mitt förstahandsval, det var be quiet dark rock pro 2. men den hade de inte på dreamhack så det blev det hyper 212. extremt prisvärd kylare.

Hur pass bra fungerar en kylare som hyper 212 evo vid överklockning exempelvis? Skulle den klara av att man skruvar upp till 4.2GHz?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K @5,0GHz
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2080 Ti
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16GB) DDR4 @3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheShinySandman:

Hur pass bra fungerar en kylare som hyper 212 evo vid överklockning exempelvis? Skulle den klara av att man skruvar upp till 4.2GHz?

Beror på massor faktorer, går inte att säga ens på ett ungefär
Skriv ut spänning så kan det gå

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheShinySandman:

Hur pass bra fungerar en kylare som hyper 212 evo vid överklockning exempelvis? Skulle den klara av att man skruvar upp till 4.2GHz?

för att svara på frågan: JA.
går hur bra som helst har vart uppe i 5.1-52 Ghz med min men då hade jag ett fönster öppet och en fläkt som blåste in frisk luft rakt in över kylaren (byggde testrigg)
men ja det går bra temperaturen gick inte över 50C med den övercloken så det går bra datorn idlar i ca 40 c nu cär jag inte gör nånot med en mild oc till 4.00 Ghz

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av abbebandy:

för att svara på frågan: JA.
går hur bra som helst har vart uppe i 5.1-52 Ghz med min men då hade jag ett fönster öppet och en fläkt som blåste in frisk luft rakt in över kylaren (byggde testrigg)
men ja det går bra temperaturen gick inte över 50C med den övercloken så det går bra datorn idlar i ca 40 c nu cär jag inte gör nånot med en mild oc till 4.00 Ghz

Låter stabilt. Kanske kör på en sådan i mitt nuvarande projekt då jag kommer att överklocka. Och en luftkylare är del av experimentet.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K @5,0GHz
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2080 Ti
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16GB) DDR4 @3000Mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abbebandy:

för att svara på frågan: JA.
går hur bra som helst har vart uppe i 5.1-52 Ghz med min men då hade jag ett fönster öppet och en fläkt som blåste in frisk luft rakt in över kylaren (byggde testrigg)
men ja det går bra temperaturen gick inte över 50C med den övercloken så det går bra datorn idlar i ca 40 c nu cär jag inte gör nånot med en mild oc till 4.00 Ghz

5.1-5.2GHZ med en CM 212 och temperaturen gick inte över 50c, menar du idle eller? Isf. är det ju helt ointressant. Hur som helst vägrar jag tro att den låg på under 50c i stresstest.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

5.1-5.2GHZ med en CM 212 och temperaturen gick inte över 50c, menar du idle eller? Isf. är det ju helt ointressant. Hur som helst vägrar jag tro att den låg på under 50c i stresstest.

att ha den under 60c är omöjligt i stresstest mycket riktigt. den gick upp och nosade på 70c då.
men som det är nu kör jag load 50c ungefär så det är helt ok med den klenare oc;n

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abbebandy:

att ha den under 60c är omöjligt i stresstest mycket riktigt. den gick upp och nosade på 70c då.
men som det är nu kör jag load 50c ungefär så det är helt ok med den klenare oc;n

Ahh, missade dessutom att du kör AMD Tråden handlar ju om 3570K och CM212 och då var 50c helt åt helvete fel ju.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ahh, missade dessutom att du kör AMD Tråden handlar ju om 3570K och CM212 och då var 50c helt åt helvete fel ju.

haha ja, med en amd blir det i de flesta fallen varmare...
men det går bra o klocka dem med, både jag och min vänn som jag hjälpte klocka är med i 5Ghz klubben här på swec.

däremot är intel över representerade där :/

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheShinySandman:

Jag kör på en Corsair Hydro H100i till min i5 3570k och den är i nuläget överklockad till 4.2GHz. Mycket trevlig kylning.
http://www.inet.se/produkt/5322278/corsair-hydro-h100i

Ska du överklocka så är det en fördel med vattenkylning annars finns det många bra luftkylare som nämns i ovanstående svar.

Det är ingen som helst skillnad egentligen mellan de bättre luftkylarna och de bästa slutna vattenkylarna så att säga att det är rekommenderat med vattenkylning vid överklockning är ju en överdrift.

Ska man överklocka hårt så visst är det trevligt med vattenkylning men då är det inte en sluten kylare man ska ha utan en riktig loop.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.