EU-parlamentet oroas över PRISM-liknande övervakning – i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nej, det är inte alls fallet. Innan FRA var det lika olagligt att utföra rån och bedrägeri på nätet och det fanns/finns myndigheter och avdelningar inom polisstyrkan som hade/har som uppgift att stävja dessa brott.

FRA lagen tillkom av helt andra skäl, dvs att skydda oss mot terrorism (för att senare utökas, men då inte i huvudsak angående brott på nätet).
Ide'n med något slags övervakningsapparat som kan kolla all kommunikation har ju varit alla underättelsetjänsters våta dröm länge, dock har inte de tekniska resurserna riktigt funnits för det (särskilt för ett så pass litet land som Sverige). Nu har vi hårdvaran och algoritmerna för att analysera trafiken och då kommer lagförslaget. Att tro att det här är något som regeringen kommit på på egen hand är mer än lovligt naivt.

Ja men de va mycket lättare förr än idag och trots så ökar det varje dag

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Du kör längs en väg. Det är 110km/h i hastighetsgräns. Du kör i 160 och krashar. Det du säger när du säger att det inte är regeringens fel utan medborgarnas är detsamma som att säga att det inte är förarns fel utan killarna som byggde vägen.

Medborgarna har inte tvingat fram det. Medborgarna har inget behov av det. Medborgarna vill av alla signaler som framkommit INTE ha det. Men ändå genomfördes det. Varför det skulle införas var tydligt, det var för att bekämpa brottslighet av olika slag. Trotts detta sade så gott som alla som yttrade sig nej. Alltså tar folk hellre chansen gällande brottsligheten än inför övervakningen. Men ändå infördes det.

Hur du får det hela till befolkningens fel är så skevt att det går baklänges. Det är samma ogrundade och ogenomtänkta dumheter som att hävda att det är offrets fel att de blev våldtagna eller rånade. Folket sade sitt i det offentliga utrymmet och politikerna lyssnade inte. Förklara hur du får det till folkets fel, för hittills har du inte ett enda giltigt belägg för ditt påstående så vitt jag sett.

Du fattar inte va jag menar!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Nya rön:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/sverige-dras-in-i-spionskan...

"Egentligen skulle det ha bildats två arbetsgrupper: En om spioneri – som konkret ska titta på det så kallade prismprogrammet – där USA ska ha samlat stora mängder data från bolag som Microsoft, Google, Facebook och Apple.
Den andra arbetsgruppen skulle ha prata om mer traditionell underrättelseverksamhet. Men därav blir nu intet. Storbritannien har, enligt the Gauardian, insisterat på att EU inte har befogenhet att diskutera frågor om nationell säkerhet och underrättelsetjänst."

"Enligt tidningen har Storbritannien med stöd av Sverige begränsat samtalen om spioneri, enligt brittiska The Guardian. "

Bra jobbat, Sverige, verkligen, stå upp för EU och alla svenskar som blir övervakade istället.

edit: missade en del i citatet ovan

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon4992:

Nya rön:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/sverige-dras-in-i-spionskan...

"Egentligen skulle det ha bildats två arbetsgrupper: En om spioneri – som konkret ska titta på det så kallade prismprogrammet – där USA ska ha samlat stora mängder data från bolag som Microsoft, Google, Facebook och Apple.
Den andra arbetsgruppen skulle ha prata om mer traditionell underrättelseverksamhet. Men därav blir nu intet. Storbritannien har, enligt the Gauardian, insisterat på att EU inte har befogenhet att diskutera frågor om nationell säkerhet och underrättelsetjänst."

Bra jobbat, Sverige, verkligen, stå upp för EU och alla svenskar som blir övervakade istället.

Det är tragiskt, men hade någon väntat sig något annat? FRA-systemet är i princip samma sak, utan access till företags servrar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Bra jobbat, Sverige, verkligen, stå upp för EU och alla svenskar som blir övervakade istället.

Den uppenbara slutsatsen blir att Sverige samarbetar med USA. Att Storbrittannien gör det är känt sen länge (och Sverige har samarbetat med USA om annan signalspaning sen åtminstone andra världskriget).

Antagligen ger man USA tillgång till trafik i utbyte mot tips om de hittar något av intresse. Som jag sa tidigare har Sverige & FRA inte samma oändliga resurser som USA.

Antar att det är Frankrike och Tyskland som driver frågan om utredning av amerikanskt spionage mot europa? De har alltid varit mera fristående från USA än Sverige och Storbrittannien.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag skulle absolut tro att alla nationer som KAN övervaka, GÖR det. Varför inte använda makten när man har den liksom?

Missbrukar man makten kan man förlora den. Svenskarna är i regel för fega för att säga till om nånting är fel och prioriteringen på säkerhet är hög.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

(Innan FRA-lagen KOM/UPPFANN i Sverige) Så va det helt fritt för datahackerna och övriga för att försöka komma t,ex råna/bedrägeri mot oss folk på Internet. Regeringen måste ha en anledning till för att skapa FRA-lagen och få idén och de fick de genom dom som gjorde/gör dessa rån/bedrägeri på Internet mot oss vanliga medborgare. Så ja de som håller på med rån/bedrägeri mot oss vanliga medborgare. Så FRA-lagen är ju inte så dum idé för att skydda oss på Internet mot bedrägeri/rån.

"De är så lätt att skylla på regeringen idag"

Detta är ju inte ens sant FRA är för militär spion avlysning av främmande fiender, EJ vanligt folk sedan att detta inte längre är "sant" hör inte dit,
dom kan ju börja med att faktisk anställa folk på bank och post kontor som det var förr i tiden, så att allt inte måste göras online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Den uppenbara slutsatsen blir att Sverige samarbetar med USA. Att Storbrittannien gör det är känt sen länge (och Sverige har samarbetat med USA om annan signalspaning sen åtminstone andra världskriget).

Antagligen ger man USA tillgång till trafik i utbyte mot tips om de hittar något av intresse. Som jag sa tidigare har Sverige & FRA inte samma oändliga resurser som USA.

Antar att det är Frankrike och Tyskland som driver frågan om utredning av amerikanskt spionage mot europa? De har alltid varit mera fristående från USA än Sverige och Storbrittannien.

Sverige är och förblir "det lilla USA".
Reinfelt kan inte sluta ta fel beslut, och kommer fortsätta med det så länge han sitter där han sitter.
Kommer någon annan gör annorlunda? Det vet vi inte, kanske, kanske inte. Det enda vi vet är att USA dumpar enorma summor pengar för att få sin vilja igenom, och de flesta tar pengarna, ger USA vad dom vill ha och lever ett gott liv utanför Sveriges gränser, långt borta från folkets klagan.
Vem ska man rösta på? Vem är det troligt inte kommer ta emot mutor?
Pengar är makt, pengar är frihet. Utan pengar är man ingenting i dagens samhälle. Även om det är någon annans pengar du har och spenderar, som USA gör, blir pengarna ändå din makt. USA lever på hur stora dom är, och spelar översittarkorten hela tiden.
Tyskland och Frankrike är ju mindre stormakter i sig själva, och har egna pengar att röra sig med, som Sverige inte har. Samma sak gäller Storbrittanien, som likt Sverige inte har mycket till export, mer än artister och turism.
Det är lätt att köpa Sverige, och svenska regeringen har blivit så brun om sin näsa att den förlorat "luktsinne" och känner bara dålig smak. Därav alla dåliga beslut.

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Medlem

En utveckling i vår värld sker ständigt och det är något vi aldrig kan greppa i.
Att folk ska se vad vi gör över nätet är en klar framtid som skrivet kommer leda till det "Tredje Världskriget".
Detta är tyvärr inget vi kan råda över. Saken är skriven. Och snart är denna informationen nådd människan.

"DU ÄR BLIND, ATT DU INTE KAN SE"

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz | Mobo: Asus ROG Strix Z370E Gaming ATX | Minne: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB C14 | GPU: Asus GeForce GTX 1080ti Strix Gaming 11GB | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | HDD: 3TB Seagate Barracuda | Nätagg: Corsair HX750i 750W 80 Plus Platinum | CPU-kylare: NZXT Kraken X62 v2 | Chassi: Fractal Design Define C Temp G | Chassi-fläktar: 2st 120mm fläktar

Permalänk
Inaktiv

Moaar info:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/usa-far-avlyssna-tyskarna_8...

"USA hade till och med rätt att få underrättelsedata, enligt den tyska tidningen. Överenskommelsen från 1968 räknades till och med som en grundlag i Västtyskland. "
"Fram till förra året var uppgörelsen hemligstämplad, men enligt uppgifter från den tyska regeringen ska den fortfarande gälla - även om den inte varit i bruk sedan 1990, då Tyskland återförenades. Allt enligt FAS."


"Edward Snowden är av allt att döma kvar i transitområdet på Moskvas flygpIats, trots att han erbjudits asyl i bland annat Venezuela. Han intervjuas i den senaste utgåvan av den tyska veckotidningen der Spiegel. Han får där frågan om tyska myndigheter eller politiker är inblandade i NSA:s övervakningssystem:
- Ja naturligtvis, säger han. "

"Spionhistorien briserade dessutom precis när EU och USA inlett mödosamma förhandlingar om ett frihandelsavtal som, enligt nyhetsbyrån Reuters, kan öka EU:s och USA:s ekonomier med mer än 100 miljoner dollar om året. "

TLDR: Troligen kommer inte ett skit kommer att hända, dom visste redan om allt innan, och nu finns det framtida ekonomiska aspekter att ta hänsyn till.
Dvs, vår frihet och rätt till privatliv är nog värd i runda slängar €0. Skillnaden är väl att vi iaf nu vet.

Personligen tycker jag att mycket av det roliga med internets har försvunnit, då jag vet att allt jag gör loggas och övervakas, även om det så bara är lite pronsurfing och youtubande, forumsnack o tramsiga memes o lulz, det känns obehagligt. För första gången känner jag nog en känsla som kan kallas för "att vara kränkt".

Vilka röstar man på för att få en förändring? Piratpartiet, Miljöpartiet? pfff..dom är för små för att göra något åt det. Kanske spelar mindre roll då avtal och regler ovanför den vanliga lagen redan är skapade och hemlighetsstämplade? För vår säkerhetsskull, såklart!

Permalänk
Skrivet av Zeiph:

Sverige är och förblir "det lilla USA". --- Kommer någon annan gör annorlunda? Det vet vi inte, kanske, kanske inte.

Osannolikt. Tillochmed på 70-talet, när Sverige låtsades vara neutralt och statsministern hette Palme, så hade vi fullt utvecklat underrättelsesamarbete med USA, och vår krigsplanering baserad på att tyska och amerikanska flyg- och landstridskrafter skulle komma till vår undsättning i händelse av krig.

Citat:

Det är lätt att köpa Sverige, och svenska regeringen har blivit så brun om sin näsa att den förlorat "luktsinne" och känner bara dålig smak. Därav alla dåliga beslut.

Pja, dealats har det uppenbart gjort, men jag vet inte om Sverige förlorat på det. Fast jag skulle ju gärna se att Sverige orienterade sig mer mot EU än USA, i längden är det bättre för oss att vara medlemmar av ett starkt EU än att vara lydstat åt ett starkt USA.

Skrivet av Aresz:

"USA hade till och med rätt att få underrättelsedata, enligt den tyska tidningen. Överenskommelsen från 1968 räknades till och med som en grundlag i Västtyskland. "
"Fram till förra året var uppgörelsen hemligstämplad, men enligt uppgifter från den tyska regeringen ska den fortfarande gälla - även om den inte varit i bruk sedan 1990, då Tyskland återförenades. Allt enligt FAS."

USA var ju ockupationsmakt i Tyskland efter andra världskriget, och styrde och ställde precis som man ville. Det finns antagligen liknande lagar i Irak idag.

Citat:

TLDR: Troligen kommer inte ett skit kommer att hända, dom visste redan om allt innan, och nu finns det framtida ekonomiska aspekter att ta hänsyn till.
Dvs, vår frihet och rätt till privatliv är nog värd i runda slängar €0. Skillnaden är väl att vi iaf nu vet.

Egentligen det enda nya i det här är att USA också avlyssnar samtal som helt går inom USAs gränser. Man har vetat sen 90-talet att USA avlyssnar all radio/teletrafik som går via etern, nästan all teletrafik på allierat område, och nästan all teletrafik som går via landlinor över internationellt vatten. Hittade inte Sverige en av USA:s avlyssningsstationer på nån telekabel över Östersjön runt millennieskiftet?
Projektens namn ändras - på 90-talet kallades avlyssningsprogrammet för Echelon - men inte uppgiften.

Citat:

Vilka röstar man på för att få en förändring?

Det finns nog inget sånt alternativ.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

I Östtyskland upplöste man STASI NU återinför man det i resten av Europa, börjar likna 30-talets Tyskland och GESTAPO! Är det i ett sånt samhälle vi vill leva i framtiden övervakade 24/7? Måste vi vara Amerikas knähund och rövaslickare, har vi ingen egen stolthet att luta oss mot? Hur lurar man ett folk, jo man skriker vargen kommer.

"You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you can not fool all the people all the time"
"Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan, sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."
"We are not human beings having spiritual experiences, we are spiritual beings having human experiences"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Det är alla dessa extremister som håller landet demokratiskt. Skulle inte dom tala ut skulle vi leva igen diktatur.
Det finns inget en ledare gillar mer än slavar som accepterar läget och håller käften.

Det har absolut inget med demokrati/diktatur att göra, demokrati har ENBART med rösträtt för vissa att göra (inte alla, alltså väldigt liten skillnad emot diktatur) de kan sedan skaffa vilka lagar de vill. Yttrandefrihet har inget land, oavsett hur mycket de skryter så straffas fortfarande folk för vad skriver och säger etc. Den enda skillnad nu emot tidigare är att det har förflyttas lite vad man får säga och inte får säga. Nnu får du säga saker som du inte fick tidigare, men det finns också saker du inte får yttra som du fick förut.

Vi befinner oss i en tid då vi använder oss av fina ord, för få oss att framstå som upplysta och fria, men orden är ju bara floskler.

Annars håller jag väl med dej.

Permalänk
Medlem

Man röstar på Piratpartiet för att få en ändring. I EU och i Riksdagen.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Det jag undrar, ni som är emot underrättelsebaserade skyddsnät i samhället, vad har ni för förslag? Hur anser ni att ett perfekt system skall fungera? Menar ni på att man skall strunta i förebyggande arbete och enbart lösa problemen polisärt, mao "utreda" efter att brott har begåtts?

Det är ju solklart ingen enkel ekvation att lösa och oavsett hur man vrider och vänder på detta så kommer det finnas horder av människor som inte uppskattar lösningen i fråga. Världen är en ganska horribel plats idag på många sätt. Ibland måste man kanske anpassa sig och smutsa ner sina händer för att göra det till en bättre plats.

Jag kan tillägga att jag inte har någon perfekt lösning på min egen frågeställning. Men jag har inte heller några större problem med de system som finns idag. Att ens tänka i banorna att NSAs och FRAs arbete "kränker min integritet" får mig att må illa och låter djupt egoistiskt i mina öron. Jag har förståelse för de som vill slippa detta ur ett liberalt perspektiv. Likaså förstår jag inte heller behovet av att spara ner några exabyte-mängder med data för "framtida behov", så länge det inte är absolut nödvändigt.

Men jag vill inte heller bo i ett samhälle där vi står med garden nere och gör Sverige till en frizon för alla cyberterrorister, extremister och brottslingar som får agera fritt utan några repressalier.

Permalänk
Medlem

Vi hade problem med terrorism i Sverige på 70-talet. Då var det ingen som föreslog att polisen och militären skulle få sprätta upp brev och avlyssna telefoner och kränka vanliga medborgares integritet. Idag är terrorhotet mot Sverige försumbart - ja, det är försumbart! Varför ska man i det här läget ge upp en rättighet vi kämpat för i trehundra år? Ingen demokrati är perfekt och politiker och poliser kan börja missbrukas sin makt - det här är ju USA ett utmärkt exempel på. Vi kan möjligen tillåta total transparens när vi har total transparens på våra politiker och myndighetsutövare - men det kommer vi aldrig att få - och därför ska vi inte ge upp vår egen integritet.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk

Nja vi hade väl en islamistisk självmordsbombare för 2 år sedan. Så nog finns väl hotbilden?

Permalänk
Medlem

Övrigt:

Svenska politiker la förövrigt in ett veto, som omöjliggjorde att EU skulle kunna utreda USA:s 'spionage' mot EU-länder: http://m.guardian.co.uk/world/2013/jul/05/us-blocks-espionage...

Till saken:

Jag litar mycket mer på hemlig polis och säkerhetstjänst, än vad jag gör på våra politiker. Ja, som jag ser det har t.ex. SÄPO i mycket högre grad allmänhetens intressen först, jämfört med våra sk. "folkföreträdare".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodgrin:

Nja vi hade väl en islamistisk självmordsbombare för 2 år sedan. Så nog finns väl hotbilden?

Bara sen 2006 har t.ex. 30 svenska muslimer med al-Qaida -ideologi, rest utomlands för jihad. Några av dom har också stoppats från att utföra terrordåd i Sverige, sen när dom återvänt, men SÄPO har då hållit tyst om det:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Och förutom Taimour Abdulwahab i Stockholms julrusch, så har vi ju t.ex. dom svenska muslimer som greps, dömdes och fängslades i Danmark, för att ha tänkt mörda dom 300 journalister som jobbar på Jyllandsposten och Morgenavisens gemensamma redaktion, för att sen rulla deras huvuden ner för gatan:

http://snaphanen.dk/2012/06/09/terrorhot-i-medieskugga/

Utöver det har vi alla mordkomplotter mot Lars Vilks:

http://gudmundson.blogspot.se/2013/04/svenska-jihadister-och-...

Och svenska terror-muslimer är ju också väldigt produktiva på nätet.

Världens 6:e mest betydelsefulla jihadforum al-Qimmah, t.ex, drivs ju från Sverige av bl.a. 'Abu Usama el Swede' (Ralf Wadman):

http://gudmundson.blogspot.se/2010/04/svensk-terrorsajt-varld...

Men även t.ex: jihadforumet Noor At-Tawheed:

http://gudmundson.blogspot.se/2008/08/jihad-nu-ocks-p-svenska...

Hizb ut-Tahrirs hemsida:

http://gudmundson.blogspot.se/2013/02/hizb-ut-tahrir-far-sven... (en global organisation, grundad 1953, som vill avskaffa alla enskilda statsbildningar – inte minst demokratier – och införa en gudsstat. Organisationen arbetar förvisso inom demokratins ramar, men legitimerar religiöst motiverat våld och uppvisar t.ex. kraftiga antisemitiska tendenser: http://gudmundson.blogspot.se/2012/03/de-styr-hizb-ut-tahrir-...).

Tjetjenska terrorhemsidan Kavkaz Center:

http://english.ruvr.ru/news/2013_05_15/Lavrov-urges-Sweden-to...

al-Qaida-gruppen Islamiska Staten i Irak:s propagandacentral, som drivs från Malmö:

http://gudmundson.blogspot.se/2013/02/islamiska-staten-i-irak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alopex:

Vi hade problem med terrorism i Sverige på 70-talet. Då var det ingen som föreslog att polisen och militären skulle få sprätta upp brev och avlyssna telefoner och kränka vanliga medborgares integritet. Idag är terrorhotet mot Sverige försumbart - ja, det är försumbart! Varför ska man i det här läget ge upp en rättighet vi kämpat för i trehundra år? Ingen demokrati är perfekt och politiker och poliser kan börja missbrukas sin makt - det här är ju USA ett utmärkt exempel på. Vi kan möjligen tillåta total transparens när vi har total transparens på våra politiker och myndighetsutövare - men det kommer vi aldrig att få - och därför ska vi inte ge upp vår egen integritet.

Nu pratar du i nattmössan. al-Qaida i Somalia (al-Shabaab) t.ex, rekryterar ju stående i våra förorter:

https://www.google.se/search?q=al-shabaab+rekryterar&rlz=1Y3N...

Flera av världens al-Qaida -lierade grupper, har eller har haft svenska ledare. Bl.a:

Bakhti Raho Moussa: http://gudmundson.blogspot.se/2012/03/ytterligare-en-domd-ter... Said Arif: http://gudmundson.blogspot.se/2012/02/ska-frankrikes-mest-erf... Fuad Mohamed Qalaf: http://gudmundson.blogspot.se/2009/05/svenske-terrorledaren-f... Abdulkadir Mumin: http://www.expressen.se/gt/nya-terrorledaren-bodde-i-sverige/ mfl: http://gudmundson.blogspot.se/2009/11/shabaab-krigare-atervan...

Svenska muslimer finansierar t.o.m. världs-jihadterrorn såpass, att vi t.ex. fått kritik för att svenska skattepengar finansierar dom blodiga inbördeskrigen i Nordafrika (hittar inte länken).

Vilka terrorgrupper som riktar in sig på massmord av civila, hotade Sverige på 70-talet? Nästan 100% av massmordsterrorn, begås ju trots allt i islams namn: http://super-economy.blogspot.se/2011/02/islamists-caus-overw...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VagenTG:

Bara sen 2006 har t.ex. 30 svenska muslimer med al-Qaida -ideologi, rest utomlands för jihad. Några av dom har också stoppats från att utföra terrordåd i Sverige, sen när dom återvänt, men SÄPO har då hållit tyst om det:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Och förutom Taimour Abdulwahab i Stockholms julrusch, så har vi ju t.ex. dom svenska muslimer som greps, dömdes och fängslades i Danmark, för att ha tänkt mörda dom 300 journalister som jobbar på Jyllandsposten och Morgenavisens gemensamma redaktion, för att sen rulla deras huvuden ner för gatan:

http://snaphanen.dk/2012/06/09/terrorhot-i-medieskugga/

Utöver det har vi alla mordkomplotter mot Lars Vilks:

http://gudmundson.blogspot.se/2013/04/svenska-jihadister-och-...

Och svenska terror-muslimer är ju också väldigt produktiva på nätet.

Världens 6:e mest betydelsefulla jihadforum al-Qimmah, t.ex, drivs ju från Sverige av bl.a. 'Abu Usama el Swede' (Ralf Wadman):

http://gudmundson.blogspot.se/2010/04/svensk-terrorsajt-varld...

Men även t.ex: jihadforumet Noor At-Tawheed:

http://gudmundson.blogspot.se/2008/08/jihad-nu-ocks-p-svenska...

Hizb ut-Tahrirs hemsida:

http://gudmundson.blogspot.se/2013/02/hizb-ut-tahrir-far-sven... (en global organisation, grundad 1953, som vill avskaffa alla enskilda statsbildningar – inte minst demokratier – och införa en gudsstat. Organisationen arbetar förvisso inom demokratins ramar, men legitimerar religiöst motiverat våld och uppvisar t.ex. kraftiga antisemitiska tendenser: http://gudmundson.blogspot.se/2012/03/de-styr-hizb-ut-tahrir-...).

Tjetjenska terrorhemsidan Kavkaz Center:

http://english.ruvr.ru/news/2013_05_15/Lavrov-urges-Sweden-to...

al-Qaida-gruppen Islamiska Staten i Irak:s propagandacentral, som drivs från Malmö:

http://gudmundson.blogspot.se/2013/02/islamiska-staten-i-irak...

Det verkar som om du är en främlingshatare, letar notoriskt upp alla ofäörätter som t.ex. muslimer har gjort med någon form av förankring här.
Kan vara som med quick-fallet, vi fick fast en seriemördare med runt 10-20 mord på sin åtalsslista. Det gick med hjälp av lite droger, övertalning och att man talade om för honom vad han skulle säga eller göra. Att göra resning på allt skulle vara en omöjlighet men om man tar något/några fall åt gången har det visat sig att rättegångarna och undersökningarna inte har varit så välgrundade. Tror inte att det är så många fall kvar så han var i vart fall ingen serimördare. Så mängden av fall är inte säkert att de är så riktigamen det är mycket jobb att hitta verkligheten. Den mot Danska tidningen vet jag att det finns 1 person som förmodligen inte skulle ha varit med men som åtalats och förmodligen dömts också.
Det går säkert också att göra en liknande lista med oförrätter från myndigheter.
Vi(det allmänna) går ofta på USA:s sida. Så kan det vara här också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det verkar som om du är en främlingshatare, letar notoriskt upp alla ofäörätter som t.ex. muslimer har gjort med någon form av förankring här.
Kan vara som med quick-fallet, vi fick fast en seriemördare med runt 10-20 mord på sin åtalsslista. Det gick med hjälp av lite droger, övertalning och att man talade om för honom vad han skulle säga eller göra. Att göra resning på allt skulle vara en omöjlighet men om man tar något/några fall åt gången har det visat sig att rättegångarna och undersökningarna inte har varit så välgrundade. Tror inte att det är så många fall kvar så han var i vart fall ingen serimördare. Så mängden av fall är inte säkert att de är så riktigamen det är mycket jobb att hitta verkligheten. Den mot Danska tidningen vet jag att det finns 1 person som förmodligen inte skulle ha varit med men som åtalats och förmodligen dömts också.
Det går säkert också att göra en liknande lista med oförrätter från myndigheter.
Vi(det allmänna) går ofta på USA:s sida. Så kan det vara här också.

Jag är själv 'främling', men du kanske är jihadälskare?