Vattenkylnings Råd (Och ja, det finns redan en tråd, hjälper inte mig dock)

Permalänk
Medlem

Vattenkylnings Råd (Och ja, det finns redan en tråd, hjälper inte mig dock)

Hade tänkt köpa "riktig" vattenkylning istället för min sletna H70 som jag kan trycka in i Lan datorn istället...
Så nu söker jag råd, ska kyla en i7:a 3770k och ett GTX780 och vill veta om detta duger? Bifogad bild nedan.

Om det är nån mer hårdvaru relevant inforamion ni vill veta så fråga gärna!

Frågor
1. Duger "XSPC X2O 750 Dual Bay Reservoir Pump V4" till detta? Den har halva kapaciteten av D5:an och D5:an är dyr i min smak men säkert skitbra, men är det nödvändigt?
2. Val av slangdiameter, bra/dåligt?
3. Val av Kompression nipplar, bra/dåligt?
4. Val av cpu/gpu block, acetal + koppar eller acetal + nickelpläterad? Skillnad på dessa förutom utförande?

(Ska förövrigt sitta i ett 650D)

P.S. Fläktar och pasta har jag redan. D.S.

EDIT: Och ja slangen är vit, antingen det eller genomskinlig.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5 Ghz | Asus Sabertooth Z77 | Gigabyte GTX 780 3GB SLI | Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 16GB CL9 | SSD 128GB Samsung 840 | 4 TB Western Digital | Corsair AX860i

Permalänk

Kolla bara att det är G1/4 gänga på allt som vattenblock och rads. Brukar vara det eftersom det är som en standard. Men det ser bra ut. Finns ju färdiga EK kit att köpa. Jag köpte ett sånt med en 360 kylare med det finns 240 och 120 också. (Edit: du kommer att behöva två nipplar till pga att pumpen och reservoaren kräver två.)

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Nononono, en 240 radiator kommer inte fungera jättebra, jag skulle säga minst 2. Jag sitter på en 360mm radiator som bara kyler min 3770k.
Och jag skulle även köpa tjockare slang och givetvis större kopplingar/anslutningar. Temperaturen påverkas bara med någon grad eller två, men det kostar inte mer att köra på tjockare slang.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Skrivet av Arvidbergstedt:

Nononono, en 240 radiator kommer inte fungera jättebra, jag skulle säga minst 2. Jag sitter på en 360mm radiator som bara kyler min 3770k.
Och jag skulle även köpa tjockare slang och givetvis större kopplingar/anslutningar. Temperaturen påverkas bara med någon grad eller två, men det kostar inte mer att köra på tjockare slang.

Han har ett 650D så isf måste han ha en till 120mm radiator. Mer får nog inte plats i burken.^^ Typ som den här http://i194.photobucket.com/albums/z225/Squeetard/P1000210.jp...

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazooka_tim:

Kolla bara att det är G1/4 gänga på allt som vattenblock och rads. Brukar vara det eftersom det är som en standard. Men det ser bra ut. Finns ju färdiga EK kit att köpa. Jag köpte ett sånt med en 360 kylare med det finns 240 och 120 också. (Edit: du kommer att behöva två nipplar till pga att pumpen och reservoaren kräver två.)

Problemet är med att de färdiga kiten har fula, fittings, slang, block osv.

Jo jag märkte det nu också, hade inte räknat in pumpen o reservoaren.. Men annars funkar pump/res bra?

Skrivet av Arvidbergstedt:

Nononono, en 240 radiator kommer inte fungera jättebra, jag skulle säga minst 2. Jag sitter på en 360mm radiator som bara kyler min 3770k.
Och jag skulle även köpa tjockare slang och givetvis större kopplingar/anslutningar. Temperaturen påverkas bara med någon grad eller två, men det kostar inte mer att köra på tjockare slang.

Aha okej, vad för grader ligger du på? Min 3770k går inte alls så varm som de flesta. Och jo det kostar mer pengar att köra på tjockare slang och anslutningar!

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5 Ghz | Asus Sabertooth Z77 | Gigabyte GTX 780 3GB SLI | Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 16GB CL9 | SSD 128GB Samsung 840 | 4 TB Western Digital | Corsair AX860i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazooka_tim:

Han har ett 650D så isf måste han ha en till 120mm radiator. Mer får nog inte plats i burken.^^ Typ som den här http://i194.photobucket.com/albums/z225/Squeetard/P1000210.jp...

I fronten får plats en 240! (Med lite våld såklart)

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5 Ghz | Asus Sabertooth Z77 | Gigabyte GTX 780 3GB SLI | Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 16GB CL9 | SSD 128GB Samsung 840 | 4 TB Western Digital | Corsair AX860i

Permalänk
Skrivet av Swifty:

I fronten får plats en 240! (Med lite våld såklart)

Mjao tar man bort hårdiskburarna så går det in en 140mm till http://img684.imageshack.us/img684/2733/img20111212182856.jpg. Ska man ha 240mm är det vinkelslipen som gäller och då får man kapa bort några drivebays innan det är dags för borrmaskinen för att göra hål så luften kommer in

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazooka_tim:

Mjao tar man bort hårdiskburarna så går det in en 140mm till http://img684.imageshack.us/img684/2733/img20111212182856.jpg. Ska man ha 240mm är det vinkelslipen som gäller och då får man kapa bort några drivebays innan det är dags för borrmaskinen för att göra hål så luften kommer in

Får bli en 140mm haha, men annars verkar setupen bra eller?

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5 Ghz | Asus Sabertooth Z77 | Gigabyte GTX 780 3GB SLI | Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 16GB CL9 | SSD 128GB Samsung 840 | 4 TB Western Digital | Corsair AX860i

Permalänk
Skrivet av Swifty:

Problemet är med att de färdiga kiten har fula, fittings, slang, block osv.

Jo jag märkte det nu också, hade inte räknat in pumpen o reservoaren.. Men annars funkar pump/res bra?

Haha fula. Iofs så får man blå vätska med dom kitten och det kanske inte passar så bra i din burk.
Jao jag tror det blir bra. Men som sagt har han en poäng i att det skulle vara en radiator till. iom att du kör gpun i den loopen. Släng med en till 120mm rad.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Swifty:

Får bli en 140mm haha, men annars verkar setupen bra eller?

Jao kolla vad det är för storlek på fläkten fram bara. Men ja en 240mm i toppen och den fram kan vara 200mm såg att det fanns en phobya 200mm rad på den sidan. sen det andra du hade blir bra. om du ska ha den radiatorn fram blir det totalt 10 nipplar du ska ha. (edit det ska vara 200mm fram då blir det att se ut såhär i fronten http://i125.photobucket.com/albums/p61/Numbskullius/IMG_1361....)

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazooka_tim:

Jao kolla vad det är för storlek på fläkten fram bara. Men ja en 240mm i toppen och den fram kan vara 200mm såg att det fanns en phobya 200mm rad på den sidan. sen det andra du hade blir bra. om du ska ha den radiatorn fram blir det totalt 10 nipplar du ska ha. (edit det ska vara 200mm fram då blir det att se ut såhär i fronten http://i125.photobucket.com/albums/p61/Numbskullius/IMG_1361....)

Får bli såhär, en st 240, en st 120 och en st 200 haha, frågan är nu flödesvägen..

Ska man köra, res/pump -> cpu -> 240 -> 120 -> 200 - res/pump borde funka, eller vad tycker ni/du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5 Ghz | Asus Sabertooth Z77 | Gigabyte GTX 780 3GB SLI | Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 16GB CL9 | SSD 128GB Samsung 840 | 4 TB Western Digital | Corsair AX860i

Permalänk
Skrivet av Swifty:

Får bli såhär, en st 240, en st 120 och en st 200 haha, frågan är nu flödesvägen..

Ska man köra, res/pump -> cpu -> 240 -> 120 -> 200 - res/pump borde funka, eller vad tycker ni/du?

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir nog bra. blir nog rejält kylt iaf :D. Ja eller pump -> 200mm -> 240mm -> 120mm -> Cpu -> Gpu -> reservoar. Man kan dra lite hur man vill men huvudregeln brukar vara att reservoaren ska sitta högre upp än pumpen men eftersom du har en pump/reservoar kombo så har du inte det problemet. men då blir det riktigt bra. Glöm inte alla fläktar som behövs om du inte redan har det.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazooka_tim:

Det blir nog bra. blir nog rejält kylt iaf :D. Ja eller pump -> 200mm -> 240mm -> 120mm -> Cpu -> Gpu -> reservoar. Man kan dra lite hur man vill men huvudregeln brukar vara att reservoaren ska sitta högre upp än pumpen men eftersom du har en pump/reservoar kombo så har du inte det problemet. men då blir det riktigt bra. Glöm inte alla fläktar som behövs om du inte redan har det.

Haha vafan märkte nyss att jag hoppade över gpu:n! Skyller på att klockan är mycket hehe.. Fast vet inte om jag ska ha vit eller genomskinlig, de vita bli nog stilrent (passar med sleeveingen) medans genomskinligt blir lite "to much" eller p12 men grönt vatten blir nog bra ändå, det lilla man ser i reservoaren

Finns två stycken av XSPC pump/res en i akryl och denna i nåt svart (besal eller vad det var) vilken är snyggast, den som är med här eller den andra? OBS den nya har en bättre impeller.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5 Ghz | Asus Sabertooth Z77 | Gigabyte GTX 780 3GB SLI | Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 16GB CL9 | SSD 128GB Samsung 840 | 4 TB Western Digital | Corsair AX860i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swifty:

Får bli såhär, en st 240, en st 120 och en st 200 haha, frågan är nu flödesvägen..

Ska man köra, res/pump -> cpu -> 240 -> 120 -> 200 - res/pump borde funka, eller vad tycker ni/du?

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar ingen roll. Det ända du behöver tänka på är att ha res ovanför pumpen om det inte är res/pump kombo givetvis! Dra slangarna snyggt och med så lite slang som möjligt.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Swifty:

Haha vafan märkte nyss att jag hoppade över gpu:n! Skyller på att klockan är mycket hehe.. Fast vet inte om jag ska ha vit eller genomskinlig, de vita bli nog stilrent (passar med sleeveingen) medans genomskinligt blir lite "to much" eller p12 men grönt vatten blir nog bra ändå, det lilla man ser i reservoaren

Finns två stycken av XSPC pump/res en i akryl och denna i nåt svart (besal eller vad det var) vilken är snyggast, den som är med här eller den andra? OBS den nya har en bättre impeller.

Haha ja det börjar bli sent. ^^. Ta vad du känner för om du kör på XSPC med akryl så ta genomskinlig slang också. Eller den svarta med vit slang. Det är en smaksak. Lägg upp lite i galleriet sen när du bygger

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har tagit bort ett onödigt inlägg, se forumreglerna § 1.6.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swifty:

Haha vafan märkte nyss att jag hoppade över gpu:n! Skyller på att klockan är mycket hehe..

Det är bättre att kyla GPU före CPU. Det är sällan enbart CPU ligger på 100% och samtidigt når sin maximala arbetstemperatur vilket däremot en GPU lättare kan göra med BSOD mitt uppe i en intensiv BF3-runda. Den marginella gradskillnaden kan vara avgörande.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Skall du ha en radiator till så ta med en liter vatten till Annas räcker det inte räckte inte med en liter till min med en 360 rad och cup och gpu block med en sådan res den blev bara halv full

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hytin:

Skall du ha en radiator till så ta med en liter vatten till Annas räcker det inte räckte inte med en liter till min med en 360 rad och cup och gpu block med en sådan res den blev bara halv full

Kyler du både gpu och cpu med din setup? och hur fungerar temperaturen osv?

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4,5 Ghz | Asus Sabertooth Z77 | Gigabyte GTX 780 3GB SLI | Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 16GB CL9 | SSD 128GB Samsung 840 | 4 TB Western Digital | Corsair AX860i

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är bättre att kyla GPU före CPU. Det är sällan enbart CPU ligger på 100% och samtidigt når sin maximala arbetstemperatur vilket däremot en GPU lättare kan göra med BSOD mitt uppe i en intensiv BF3-runda. Den marginella gradskillnaden kan vara avgörande.

Nej, kylningen på ett grafikkort blir så mycket bättre med vatten att jag skulle bli förvånad om någon sitter med gpu temps över 50 grader. Dock har det väldigt lite inverkan i vilken ordning man har komponenterna eftersom det sällan skiljer mer än en grad eller två i loopen. Dra som det blir snyggast.

Till OP, satsa på lite tjockväggigare slang som 10/16 istället, mycket trevligare att ha och göra med. Personligen hade jag aldrig lagt pengarna på en xspc 750 pump. Flödet är bra men trycket är väldigt dåligt och trycket är det viktiga i det här sammanhanget.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Nej, kylningen på ett grafikkort blir så mycket bättre med vatten att jag skulle bli förvånad om någon sitter med gpu temps över 50 grader. Dock har det väldigt lite inverkan i vilken ordning man har komponenterna eftersom det sällan skiljer mer än en grad eller två i loopen. Dra som det blir snyggast.

Då har du inte förstått vad du läser. Jag skrev medvetet i allmänna ordalag som ger utrymme för individuella skillnader i kort, konstruktion, miljö och eventuell framtida överklockning eftersom vi saknar kännedom om dessa faktorer.
Och ja det skiljer inte många grader på kylvattnet, det är vad jag menar med marginella skillnader. Har man adekvat kylning och vet med säkerhet att man har marginalerna på sin sida så spelar det ju ingen roll såklart. Men om man ligger på gränsen då? Kan vara lätt hänt en varm sommardag.

Upplysningsvis kan jag tala om att arbetstemperaturen ligger på c:a 60°C när jag spelar BF3 (c:a 22°C rumstemperatur och 38°C vattenretur) men klättrade lätt upp till över 90°C med Furmark (eller Prime95? äh, kommer inte ihåg) och dog efter någon timme på strax över 100°C. Även om en GPU - som i mitt fall - är specificerad för c:a 120°C betyder inte det att resten av grafikkortets komponenter klarar den värmespridning som det orsakar. Ur det perspektivet kan det vara bättre med att lägga GPU före CPU i en loop. Så resonerar jag.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Då har du inte förstått vad du läser. Jag skrev medvetet i allmänna ordalag som ger utrymme för individuella skillnader i kort, konstruktion, miljö och eventuell framtida överklockning eftersom vi saknar kännedom om dessa faktorer.
Och ja det skiljer inte många grader på kylvattnet, det är vad jag menar med marginella skillnader. Har man adekvat kylning och vet med säkerhet att man har marginalerna på sin sida så spelar det ju ingen roll såklart. Men om man ligger på gränsen då? Kan vara lätt hänt en varm sommardag.

Upplysningsvis kan jag tala om att arbetstemperaturen ligger på c:a 60°C när jag spelar BF3 (c:a 22°C rumstemperatur och 38°C vattenretur) men klättrade lätt upp till över 90°C med Furmark (eller Prime95? äh, kommer inte ihåg) och dog efter någon timme på strax över 100°C. Även om en GPU - som i mitt fall - är specificerad för c:a 120°C betyder inte det att resten av grafikkortets komponenter klarar den värmespridning som det orsakar. Ur det perspektivet kan det vara bättre med att lägga GPU före CPU i en loop. Så resonerar jag.

fast i ditt fall beror det ju snarast på en underdimensionerad loop att det inte fungerar bra. Mitt rejält överklockade och voltmoddade 670 kommer upp i 42 grader som max

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Köp ett "hydro copper" istället för vattenblocken till grafikkortet ifall du vill slippa att behöva fingra en massa på det.

Permalänk
Medlem

Jag har en överklockad i5 3570k deliddad och överklockat titan o kör med dessa produkter , mao kör du likvärdigt så är du hemma

EK-KIT H3O 360 HFX http://www.inet.se/produkt/5322047/ek-kit-h3o-360-hfx
EK-CoolStream RAD XT (120) http://www.inet.se/produkt/5321461/radiator-ek-coolstream-rad...

Bytat ut pumpen från kittet till Pump, Alphacool VPP655 / D5 single edition http://www.inet.se/produkt/5321834/pump-alphacool-vpp655-d5-s...
med sådan top http://www.inet.se/produkt/5322127/ek-d5-x-top-csq-acetal
Titan block : EK-FC Titan - Acetal : http://www.inet.se/produkt/5331127/block-ek-fc-titan-acetal

Bytade även ut kopplingar och slang till 13/19

Kopplat : pump - 360 rad - cpu block - 120 rad - titan block - reservoir - pump

Layout:

Prime95:

Pastan jag använder mellan Kärnan på i5 och ihs samt ihs och vatten blocket är Coollaboratory Liquid Ultra vilket sänkte min temp med 15 grader gämfört med noctuas kylpasta

//Rickard

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Upplysningsvis kan jag tala om att arbetstemperaturen ligger på c:a 60°C när jag spelar BF3 (c:a 22°C rumstemperatur och 38°C vattenretur) men klättrade lätt upp till över 90°C med Furmark (eller Prime95? äh, kommer inte ihåg) och dog efter någon timme på strax över 100°C. Även om en GPU - som i mitt fall - är specificerad för c:a 120°C betyder inte det att resten av grafikkortets komponenter klarar den värmespridning som det orsakar. Ur det perspektivet kan det vara bättre med att lägga GPU före CPU i en loop. Så resonerar jag.

Jag vill se den loopen. Låter sjukt underdimensionerad på radiatoryta eller flöde

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swifty:

Kyler du både gpu och cpu med din setup? och hur fungerar temperaturen osv?

Japp kyler cpu och GPu med en 360x60mm GPu efter crysis 3 2 timmar 49 Grader cpu 55 grader

Men den är på gränsen så en till 240x47 rad åker i den till helgen bara för att bättre för mycket än för lite

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Jag vill se den loopen. Låter sjukt underdimensionerad på radiatoryta eller flöde

Flödet behöver bara vara konstant, och det är det. Radiatoryta har jag tryckt in så mycket det går, vad mer kan man göra? Kan beskådas på min tråkiga hemsida under galleri.

Edit: Min loop ser ut såhär: Pump/Res -> 240RAD -> GPU -> 120RAD -> CPU -> 240RAD -> retur

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Flödet behöver bara vara konstant

Nej, det kravs ett visst minimiflode for att fungera bra, vad kor du for pump?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hytin:

Japp kyler cpu och GPu med en 360x60mm GPu efter crysis 3 2 timmar 49 Grader cpu 55 grader

Men den är på gränsen så en till 240x47 rad åker i den till helgen bara för att bättre för mycket än för lite

Med en 240 rad till och ett par timmar crrysis 3 så ligger tempen på cpu 45 och gpu 43 så det blev en viss sänkning av tempen

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Nej, det kravs ett visst minimiflode for att fungera bra, vad kor du for pump?

Självklart krävs det ett minimiflöde, det är underförstått. Jag menade att min Laing DDC-1PlusT inte har några problem med att hålla ett stadigt flöde.
På samma vis som en kedja aldrig är starkare än dess svagaste länk ville jag påvisa att olika tekniska lösningar och miljö kan påverka verkningsgraden till den grad att flödesordningen kan vara avgörande. Notera att jag skriver kan, inte att det nödvändigtvis måste vara det.

Jag vet varför jag har något högre temperaturer än andra, det är för att jag har mina fläktar på lägsta varv. Jag prioriterar lägre ljudnivå framför lägre arbetstemperatur.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net