Optimal radiator -(Ja, jag har kollat forumet)

Permalänk
Medlem

Optimal radiator -(Ja, jag har kollat forumet)

Hej

Jag håller på att planera att chassibygge, själva byggandet börjar till slutet av augusti, då jag är hemma igen.

Chassit ska ha radiatorplatser likt ett 900D, en i sidan, en fram och troligen en i toppen.
Vad som ska kylas är CPU, (2x) GPU, och mosfet.

Radiatorn till sidan och toppen jag tänkt på är EK XTX 360, den är 60mm tjock, snygg och vad jag sett enligt statistik kyler den bra.

Men, då jag bygger chassit själv och chassit ska vara optimerat för vattenkylning så behöver jag inte nöja mig med mainstream 120mm radiatorer, så frågan är, vilken radiator/radiatorstorlek är optimal?

2x180mm har 50% större area än 3x120mm som ett exempel.
3x140mm har 36% större area än 3x120mm osv.

Så vad ska man nu välja när valet mellan storlekar står öppet?

KRAV:
*Kyla bra
*Finnas bra fläktar
*Snyggt

Permalänk
Medlem

360 radiator eller 420 dvs 3x120/140 radiator jag hade kollat in mest pga fläktar, Alphacool NexXxoS UT60 360 alt 420 som kyler bra och har bra kvalitet och lösningar för en rimlig slant.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

360 radiator eller 420 dvs 3x120/140 radiator jag hade kollat in mest pga fläktar, Alphacool NexXxoS UT60 360 alt 420 som kyler bra och har bra kvalitet och lösningar för en rimlig slant.

Ser ut som att UT60 eller EK XTC 420 är bra grejer som uppfyller alla krav. Passa relativt perfekt in i de krav jag angav och storleken på chassit jag har.

Med Corsair AF140(saknar PWM tror jag ) elller liknande fläktar ska det nog bli riktigt snyggt och tyst i systemet.

Dual 180mm radiatorer var inte lätta att hitta, endast Magicool hade en tunn rackare, och fläktarna var det ont om. De var även mycket dyra och sas gå sönder efter ca 1 år i vertikal moneting och jag slipper gärna lägga 4x250kr på fläktar efter ett år.

Permalänk
Medlem

Jag tänker köra på en Magicool triple 180, men då har jag ju redan ett FT02 som den bör passa som handen i handsken i efter lite moddning.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Ser ut som att UT60 eller EK XTC 420 är bra grejer som uppfyller alla krav. Passa relativt perfekt in i de krav jag angav och storleken på chassit jag har.

Med Corsair AF140(saknar PWM tror jag ) elller liknande fläktar ska det nog bli riktigt snyggt och tyst i systemet.

Dual 180mm radiatorer var inte lätta att hitta, endast Magicool hade en tunn rackare, och fläktarna var det ont om. De var även mycket dyra och sas gå sönder efter ca 1 år i vertikal moneting och jag slipper gärna lägga 4x250kr på fläktar efter ett år.

Strunta i PWM och kör med en fläktstyrning istället så har du enklare koll på rmp.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Strunta i PWM och kör med en fläktstyrning istället så har du enklare koll på rmp.

Behöver man inte PWM fläktar om man har en fläktkontroll? Går det alltså att bara reglera volten för önskad rpm på icke PWM fläktar?

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du håller dig till 120 mm radiatorer eftersom du har större utbud av fläktar.
140 mm kan också funkar men håll dig borta från 180/200 mm radiatorer där tillgången på vettiga fläktar är begränsad!

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Behöver man inte PWM fläktar om man har en fläktkontroll? Går det alltså att bara reglera volten för önskad rpm på icke PWM fläktar?

Korrekt, fläktkontrollern justerar spänningen till fläkten, oftast mellan 5 och 11v (många fläktkontrollers ger inte 12v utan lite mindre så maxrpm på fläkten blir lite under spec)

PWM fläktar behövs mao inte

Visa signatur

Simlärare