Är SSD verkligen nödvändigt?

Permalänk
Avstängd

Är SSD verkligen nödvändigt?

Som titeln säger är verkligen SSD nödvändigt. Blir det någon mer skillnad än att datorn startar snabbare?

Permalänk
Medlem

Klart det inte är nödvändigt, men din dator blir MYCKET snabbare överlag. Öppna program, arbeta i Windows osv.

Permalänk

Det är helt otroligt bra med ssd, nog största klivet inom pc-teknik som skett på länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är den enskilt största uppgraderingen för upplevd snabbhet du kan göra. Accestiden hos en ssd är en bråkdel av en hårddisk, så när du klickar på något som måste läsas från disk och inte redan ligger i ram, så börjar saker hända direkt. Program startar flera gånger snabbare. Kolla youtube för jämförelser, det lär övertyga dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av swegaming:

Som titeln säger är verkligen SSD nödvändigt. Blir det någon mer skillnad än att datorn startar snabbare?

Alla program du lägger på SSD kommer att startas snabbare, så ditt system känns mer responsivt. En annan fördel är att de är tysta, så du får lägre ljudnivå på systemet.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Entusiast

Jag tycker det, det ger Windows (Eller vilket annat OS som helst) en så mycket mer responsiv och snabb upplevelse. Att ha ett operativsystem på en SSD är som ett Service Pack så att säga.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte nödvändigt.

Men att ha en bra processor är inte heller nödvändigt, vill du köpa min 486a med diskettstation och 200meg hårddisk ?

Eller kanske gå tillbaka till 14" skärm ?

En snabb hårddisk har alltid varit eftertraktat, och SSD:ns intåg har gjort att man för väldigt rimliga pengar kan få tillgång till ett mycket snabb sekundärminne, förr fick man köpa 15krpm scsi diskar och bygga raid för flera tiotusentals kronor för samma prestanda !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

När du väl har använt SSD i ett par veckor kommer du klaga så fort du sätter dig vid en dator med HDD, så ett stort ja du kommer märka skillnad.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Hmm.. har uppgraderat varenda dator i hela hushållet inklusive mitt PS3 till SSD's, äger inte en ända mekanisk disk längre, men de är helt onödvändiga!

om vi säger såhär, om du testat SSD kommer aldrig mer vilja använda en vanlig HDD igen om du inte behöver billig lagring som jag absolut inte frågar efter eftersom jag inte sparar på saker.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det är som natt och dag när man byter till en SSD. Kan inget annat än att absolut rekommendera man byter sin system disk till en SSD. Bland de mest prisvärdaste prestanda ökningarna man kan göra.

Dock ger det inte lika stort lyft för spel. Men lite snabbare blir det i att starta och ladda upp banor. Är mest Windows samt program och typisk användning i Windows som blir galet snabbare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av swegaming:

Som titeln säger är verkligen SSD nödvändigt. Blir det någon mer skillnad än att datorn startar snabbare?

Det är många som tänker som dig, men låt mig säga såhär:
Sen jag köpte min SSD (Några år sedan) så har jag fått panik, bokstavligen, av att använda en dator med en HDD, spelar ingen roll om det är en WD Black, Raptor eller w/e, det upplevs segt som sirap.
Du kanske inte får högre Prestandasiffror i form av FPS, nödvändigtvis, men allt på SSDn blir ypperligt snabbare. Vi har exempelvis:

  • Wndows boot

  • Program startar inom loppet på sekunden när datorn är fräsch och nystartad (Coldboot)

  • Loadingscreens blir markant snabbare

  • Allt du kan tänka dig som tar tid på din dator, blir generellt sätt snabbare med en SSD, om nu sakerna placeras på SSD enheten.

En gång SSD, alltid SSD.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Allt är redan sagt i tråden så ger bara medhåll på samtliga kommentarer innan mig

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Ssd känns meningslöst för spel, men när det gäller allt annat man använder datorn till så är det värt det. Jag tycker att det är viktigare än att köpa nya delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Ssd känns meningslöst för spel, men när det gäller allt annat man använder datorn till så är det värt det. Jag tycker att det är viktigare än att köpa nya delar.

Beror ju på vad för spel, skulle t.ex aldrig falla mig in att köra ett MMO från en HDD om jag hade tillgång till en SSD.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren får väl ta mig och köpa en SSD. Vilken är mest prisvärd och bäst? Vilken storlek ska man ha på SSD tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Hmm.. har uppgraderat varenda dator i hela hushållet inklusive mitt PS3 till SSD's, äger inte en ända mekanisk disk längre, men de är helt onödvändiga!

om vi säger såhär, om du testat SSD kommer aldrig mer vilja använda en vanlig HDD igen om du inte behöver billig lagring som jag absolut inte frågar efter eftersom jag inte sparar på saker.

OT:För min del skulle det bli dyrt med 8 TB SSD...
OnT: 120 GB diskar är vettiga i pris idag. Ju dyrare disk desto snabbare. Välj en prisklass och köp inom den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Ssd känns meningslöst för spel, men när det gäller allt annat man använder datorn till så är det värt det. Jag tycker att det är viktigare än att köpa nya delar.

håller med, har en gammal laptop från 2006 med 1.5gb ram och en 1.8ghz core2duo med integrerad grafik som kör windows 7 32-bit där jag slängde i en 120gb sata2 ssd istället för den sirapssega 120gb mekaniska som satt original som var en sata1 tror jag.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

För min del skulle det bli dyrt med 8 TB SSD...

Med andra ord faller du precis som jag in i det segmentet som efterfrågar billig lagring som posten du citerade tog upp.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Arbetar du mycket i Windows och med diverse program, är skillnaden mycket större än om du bara surfar och spelar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av swegaming:

Tack för svaren får väl ta mig och köpa en SSD. Vilken är mest prisvärd och bäst? Vilken storlek ska man ha på SSD tycker ni?

Det är bara du som kan bestämma hur mycket utrymme som du behöver, men jag slänger min röst på:
Samsung Basic 840 120GB - 789 kr ink frakt.
Samsung Basic 840 250GB - 1 349 kr ink frakt.

Gratis frakt lägger du till via denna länk.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Lustig det är inte ofta man håller med alla som skriver i en tråd men jo SSD är verkligen superbra. Kör OS och program på din SSD men ha en mekansik lite sörre hårddisk för att spara bilder filmer och annat matirial av den typen.

Samsung disken som nämns ovan är bra har jag hört, själv har jag en Intel SSD som jag ser som ett mycket bra alternativ dock kanske något dyrare men känns som stabil och bra.
Vet inte hur det är nuförtiden men förr fanns det SSD diskar man skulle undvika (de pajade helt enkelt snabbt) så håll dig gärna till de SSD som rekommenderas av andra.

MVH
/Fredrik

Permalänk
Medlem

Mindre batteriförbrukning på laptop med :> Skulle aldrig gå tillbaka till HDD, kanske på en HTCP vart jag bara lagrar film dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

När du väl har använt SSD i ett par veckor kommer du klaga så fort du sätter dig vid en dator med HDD, så ett stort ja du kommer märka skillnad.

japp
speciellt när man jämnför mellan 5400 rpm 2,5 tums disk så känns det väldigt mkt snabbare... ^^
känns ganska ordentligt i skillnad mellan en annans dator som inte vet riktigt hur de ska ta hand om den medans man själv rensar och håller på någon vända i månaden

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Ja.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av swegaming:

Tack för svaren får väl ta mig och köpa en SSD. Vilken är mest prisvärd och bäst? Vilken storlek ska man ha på SSD tycker ni?

Om budgeten sätter stopp klarar du dig med 120 GB; annars tycker jag du ska köpa en 250 GB.

Samsung 840 Basic är den mest prisvärda du kan köpa. Eftersom du överhuvudtaget frågar om man behöver SSD har du ingen nytta av högre skrivhastighet än de 250 MB/s som 840:n erbjuder.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Om budgeten sätter stopp klarar du dig med 120 GB; annars tycker jag du ska köpa en 250 GB.

Samsung 840 Basic är den mest prisvärda du kan köpa. Eftersom du överhuvudtaget frågar om man behöver SSD har du ingen nytta av högre skrivhastighet än de 250 MB/s som 840:n erbjuder.

Sen ska man inte stirra sig blind på läs/skrivhastighet, det är den exceptionellt korta söktiden hos en SSD som ger den absolut största boosten.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av swegaming:

Tack för svaren får väl ta mig och köpa en SSD. Vilken är mest prisvärd och bäst? Vilken storlek ska man ha på SSD tycker ni?

Intel eller Samsung. Ta storleken du har råd med.

Permalänk

Lånar tråd lite: Är det sant att man måste byta ut SSDn efter 2-3 år? Har hört att många går sönder på så kort tid :)?

Visa signatur

i7 8700 | Asus DC2 290x | MSI Z370A Pro | Fractal Design Define R4 Windowed | EVGA GQ750W | 8GB RAM 2800MHZ |1TB HDD 250 GB SSD

Acer Predator 144Hz | Mionix Naos 3200 | Razer Blackwidow 2014 | NiP Xtrfy Get Right version | Plantronics Backbeat Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

OT:För min del skulle det bli dyrt med 8 TB SSD...
OnT: 120 GB diskar är vettiga i pris idag. Ju dyrare disk desto snabbare. Välj en prisklass och köp inom den.

som jag skrev, sålänge man inte behöver billig lagring så fungerar SSD's för allt annat

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindström:

Lånar tråd lite: Är det sant att man måste byta ut SSDn efter 2-3 år? Har hört att många går sönder på så kort tid :)?

har en från 2010 i min laptop och en av samma årsmodell i min PS3a, i laptopen är det en Intel X-25 120gb tror jag och i PS3an någon gammal corsair disk på 60gb, ingen av dom har någonsin krånglat och senast jag kollade hälsan på den som går i laptopen tror jag den fick 97% i SMART test

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.