Permalänk
Medlem

Ny kylare, ny pasta?

Hej!
Tänkte köpa ny kylare till min AMD FX-6350 och undrar om jag bör avlägsna den gamla pastan innan jag kletar på den nya?
Tänkte köpa budget-kylaren som Sweclockers rekommenderade i sitt sommarpaket. Kör nämligen nu på orginalkylaren som låter en del.

Fungerar T-röd bra när man ska ta bort den gamla pastan i så fall och är det något speciellt man bör tänka på?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lippton:

Hej!
Tänkte köpa ny kylare till min AMD FX-6350 och undrar om jag bör avlägsna den gamla pastan innan jag kletar på den nya?
Tänkte köpa budget-kylaren som Sweclockers rekommenderade i sitt sommarpaket. Kör nämligen nu på orginalkylaren som låter en del.

Fungerar T-röd bra när man ska ta bort den gamla pastan i så fall och är det något speciellt man bör tänka på?

Ja gamla pastan ska bort. T-röd fungerar helt ok, Propylalkohol är dog snäppet vassare... Du bör inte köra med riskornsmetoden på den kylaren. Sprida istället ut pastan med ett bankkort eller likn.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ta bort det gamla ska man alltid göra innan man tar på ny

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Ja ta bort pastan. T-röd ska funka jag använder gripen bensin från ica Nää det är väl inget speciellt direkt, ta vanligt toapapper bara och gnugga tills pappret är rent. ha det gött!

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Stämmer bra det. Kylpasta brukar följa med kylaren man köper. T-röd fungerar bra att göra rent med.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Det räcker att bara köra all pasta i en klump i mitten va? Eller rekommenderas det att smeta ut det? (Otroligt länge sen jag behövde byta kylare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lippton:

Det räcker att bara köra all pasta i en klump i mitten va? Eller rekommenderas det att smeta ut det? (Otroligt länge sen jag behövde byta kylare)

Smeta absolut inte ut det. En ärta i mitten ska det vara.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

T-röd skulle jag inte använda. Det lämnar en hinna. Ren bensin är bättre och finns på Ica.
Och putsa med kaffefilter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LemonIllusion:

Smeta absolut inte ut det. En ärta i mitten ska det vara.
http://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ

Nej! Det gäller inte kylare såsom CM212 och Silverstones variant. Bottenplattan är ojämn och riskornsmetoden ger dåligt resultat. Har försökt i flera år att få folk till att förstå att riskornsmetoden inte alltid är den optimala.

[/QUOTE]

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nej! Det gäller inte kylare såsom CM212 och Silverstones variant. Bottenplattan är ojämn och riskornsmetoden ger dåligt resultat. Har försökt i flera år att få folk till att förstå att riskornsmetoden inte alltid är den optimala.
http://thumbs2.picclick.com/d/w500/pict/111101622821_/Cooler-...

Får hålla med ovanstående talare. Med CM212 och andra som har "genomsprängda" heatpipes är det bättre om du "spacklar" igen rännorna runt om de kopparfärgande heatpipesen - använd ett gammalt spelkort eller nått liknande för att få en jämn yta. Sen lägger du en liten kluns på processorn och skruvar dit kylaren.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Spackelmetoden fungerar absolut bäst med sådana kylare. Körde själv med riskornsmetoden först till min CM Hyper TX3 Evo, med riktigt kassa temperaturer som resultat (Idlade i 45 grader, under belastning gick temperaturerna upp emot en 80 grader). Spacklade kylaren, och nu idlar den runt 30 grader, med 55 grader som max temp under en timmes belastning av Prime95 (In-Place Large FFTs).

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti