Var köper man I/O plåtar till moderkort?

Permalänk

Var köper man I/O plåtar till moderkort?

Hej!

Var kan man köpa I/O plåtar (eng. i/o plates) till typ seriell och parallellporten som man kopplar direkt till moderkortet? Jag har sökt på lite olika ställen men hittar bara kontrollerkort, alltså riktiga PCI eller PCI-Express kort som man installerar i respektive PCI port, aktiva sådana alltså. Jag hittade också ett antal USB till parallel och seriell adapterkablar.

Men jag vill alltså ha "dumma" PCI kort, alltså utan logik, bara så att jag kan dra ut en sladd från moderkortet till plåten så att jag kan koppla in mig på baksidan av datorn. Mitt moderkort har alltså redan både seriell och parallel men det saknas fysiska kontakter på baksidan, utan det är s.k. "headers" som man får koppla in sig på moderkortet.

Tack för hjälpen!

ps. det skulle sitta fint med ett kombinerat "seriell + parallel" så det inte tar upp mycket plats.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk

Jag köper aldrig från ebay. Det känns lite onödigt att beställa såna här småsaker från andra sidan atlanten. Kostar inte leveransen mer än varorna? Finns det ingen butik i Sverige som säljer sånt här? Med en myriad av datorbutiker i Sverige så tycker man ju att det borde finnas.

Jag hittade den här bloggposten:
http://cris.bytesnblades.net/2009/03/01/wheres-my-serial-port...

Den här killen byggde sin egen plåt. Men går det att köpa såna här tomma PCI plåtar? Så att man kan borra och skära ut hål och stoppa in portar montera och löda fast sladdar? Lösa kontakter som är redo för lödning vet jag finns att köpa. Men jag vet inte var jag kan hitta såna här plåtar.

Och om man gör egna eller om man köper från typ ebay, är det standard pin-out på kontakterna? Eller är det olika mellan olika tillverkare av moderkort?

Gigabyte har artikelnummer 12CF1-1CM001-32R för COM/seriellporten. Det finns en lista på deras webbsida här: http://www.gigabyte.se/support-downloads/accessory.aspx

Här är pin-out för seriellporten:

Pin no. Def 1 NDCD B- 2 NSIN B 3 NSOUT B 4 NDTR B- 5 GND 6 NDSR B- 7 NRTS B- 8 NCTS B- 9 NRI B- 10 No pin

Källa: http://www.gigabyte.se/MicroSite/12/7-eng.jpg

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju besöka nån datorhandlare eller secondhand och fråga dem, men sånt här är just sånt man köper på ebay för att det ska bli billigt, db25 har ju länge varit borta från standarddatorer och det är i princip bara företagsmodeller som har db9 och det var rätt länge sedan man fick med brackets för det när man köpte moderkort, men som sagt så finns det på i princip alal riktigt gamla datorer så hittar du p2 och tidigare så går det nog att plocka från den datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har hittat ett två i ett hos en tysk handlare. Han skriver dock att det inte passar Asus och Asrock moderkort. Undrar varför?... har de någon säregen pin-out? Jag har dock ett Gigabyte kort.

Det här är den pin-out han har postat för COM/seriellporten:

Pin 1 = DCD (Data Carrier Detect) Pin 2 = RX / RD (Receive Data) Pin 3 = TX / TD (Transmit Data) Pin 4 = DTR / TR (Data Terminal Ready) Pin 5 = Ground Pin 6 = DSR (Data Set Ready) Pin 7 = RTS (Request to Send Data) Pin 8 = CTS (Clear to Send Data) Pin 9 = RI (Ringing Indication) Pin 10 = NC (no connection)

Och det här är vad som står i manualen till mitt moderkort:

Pin No. Definition 1 NDCD - 2 NSIN 3 NSOUT 4 NDTR - 5 GND 6 NDSR - 7 NRTS - 8 NCTS - 9 NRI - 10 No Pin

Matchar det då? Jag ser att pin 10 saknas i bägge fallen. Då ska det i alla fall gå att stoppa i kontakten. Jorden är också på pin 5 i bägge fallen. Men varför skrivs de andra benämningarna så olika? Är RX / RD t.ex. samma sak som NSOUT? Vad sjutton står NSOUT för?...

Ingen beskrivning ges för parallelporten.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

http://www.ebay.com/itm/Serial-9Pin-RS232-DB9-Motherboard-Com...

13 spänn inkl. frakt. Det tar dock nån vecka eller två att få hem den.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Eller 80 spänn + ev. frakt på Kjell & co.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Jag köper aldrig från ebay. Det känns lite onödigt att beställa såna här småsaker från andra sidan atlanten. Kostar inte leveransen mer än varorna? Finns det ingen butik i Sverige som säljer sånt här?

Frakten från Hongkong är ofta jämförbar med frakt inrikes inom Sverige. Deras post har mycket låga priser för att gynna försäljningen.
Många saker tillverkas i Hongkong eller andra delar av Pearl river-deltat, så dom sakerna är snorbilliga där.

Småsaker som tillverkas där är alltså mycket billigare att handla dräifrån med frakten inräknat än att handla från svenska återförsäljare som måste ta en stor marginal för lagerhållning av saker som inte säljer bra.