Permalänk
Medlem

Fråga ang ny kylpasta!

Jag bytte kylpasta i förgår och den idlar likadant med i spel blir den varmare är det något fel då? Tog ett ''riskorn'' och sen på med kylaren.

Pastan är Arctic Silver 5 kylpasta 3,5g http://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-3-5g

Permalänk
Medlem

Vad hade du förkylpasta innan? Gjorde du rent IHSen ordentligt? Du lyfte inte kylaren och satte tbx den under monteringen (risk för luftbubblor)?

Permalänk
Medlem

Innan hade jag standard som satt på blocket på H60 V2 den ska vara ren med tops papper och t röd! När du säger det jo den kan ha lyfts upp så luftbubblor kan finnas.

Tycker du att jag ska göra om det eller? Om det nu är luftbubblor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetra98:

Innan hade jag standard som satt på blocket på H60 V2 den ska vara ren med tops papper och t röd! När du säger det jo den kan ha lyfts upp så luftbubblor kan finnas.

Tycker du att jag ska göra om det eller? Om det nu är luftbubblor.

Det skadar inte att göra om det. Du bytte ju kylpasta för att få lägre temps och får du inte just nu så jag hade testat att göra om det

Permalänk
Medlem

Det tar 200ish timmar innan den kylpastan sätter sig också.

Permalänk
Medlem

??

Skrivet av wRRM:

Det tar 200ish timmar innan den kylpastan sätter sig också.

Får jag fråga vad ISH timmar är? Jag har läst att det tar 1 till 40 dagar att den ska stelna, men idle tempsen är samma men spel är högre tyckte det va konstigt

Permalänk
Medlem

Glömde tilllägga jag har nu bytt kylpasta och det känns som det kommer bli bättre då jag inte tog av kylaren utan höll nere den hårt sen skruvade ner skruvsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetra98:

Får jag fråga vad ISH timmar är? Jag har läst att det tar 1 till 40 dagar att den ska stelna, men idle tempsen är samma men spel är högre tyckte det va konstigt

Alltså "typ" 200 timmar, temperaturen kommer sänkas med 1-3c ungefär när den är helt inkörd.

Kolla så att kylarens kontaktyta inte är konkav också.

Permalänk
Medlem

Okej tackar! ska se efter ca 200 timmar då.

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga om kylpastan.
Jag skall byta ut min cpu kylare vad fungerar att ta bort den som redan finns på?
du använde t röd som jag tyvärr inte har hemma men fungerar t.e.x asolsprit? (som man rengör sår med)

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Skrivet av bogmadur:

Jag har en fråga om kylpastan.
Jag skall byta ut min cpu kylare vad fungerar att ta bort den som redan finns på?
du använde t röd som jag tyvärr inte har hemma men fungerar t.e.x asolsprit? (som man rengör sår med)

Det enda jag själv vet funkar är T-röd och Isopropanol.
Som finns hos t.ex. Kjell & Co. http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-spray/isopropanol-isopropylalkohol-p18303

Här har du också en tråd som tar upp samma fråga och ger svar: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/1047470-ta-bort-kylarpasta-fran-cpu/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogmadur:

Jag har en fråga om kylpastan.
Jag skall byta ut min cpu kylare vad fungerar att ta bort den som redan finns på?
du använde t röd som jag tyvärr inte har hemma men fungerar t.e.x asolsprit? (som man rengör sår med)

Det bästa är om du går till Ica eller konsum och köper kemisk ren aceton eller kemisk ren bensin. Då får du 100% utan olja och de kostar typ 20 kr och kommer räcka till många processorbyten

Använd inte asolprit!

Permalänk
Medlem

Jag installerade en I7 2600k i mitt bitfenix prodigy förut idag..
Kylaren som används är Cooler Master Hyper 212 EVO..
Jag gjorde installatationen två gånger då en av skruvarna
som håller fast bakplattan av kylaren snurrade lite..
Men iaf, när jag tog bort kylaren igen var det bara en liten liten del
av den som hade fått kylpasta på sig, typ i kanterna.. Inte i mitten..

Nåväl, jag gjorde om jobbet och skruvade dit allt.. Tempsen jag får
ligger på runt 45 grader idle och den kommer upp i 79-80 grader
med Prime95 (full load alltså)..
Bör jag plocka ner kylaren igen och kontrollera att den har kontakt mot
processorytan, eller är det bra temperaturer?
Tycker inte processorytan såg särskilt konkav ut, men testade lite innan
jag monterade (innan jag gjorde rent) och försökte trycka dit kylaren på olika
sätt och den fick typ aldrig någon kylpasta på sig (applicerar och smetar ut
direkt på processorn)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

80c+ i load är farligt för processorn vid längre användning. I regel när man applicerar pasta ska man trycka ut ungefär en ärta i mitten och sen trycka dit kylaren och låta den smeta ut så att säga. Har alltid funkat för mig. Jag fick 65c+ när jag spelade förut, bytte arctic silver 5 pasta och nu når den högst 61c i prime95 i 8 timmar.

Permalänk
Medlem

Ish efter nåt är "typ" eller "ungefär"

Exempel: Grafikkort X kostar 3000ish kr.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

Har för mig hyper212 har 3 värmeldningsrör. I dessa är det ganska stora skarvar - de ska fyllas ut med pasta. Det krävs alltså bra mycket mer än en ärta... Sök på YouTube så får du se

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Har för mig hyper212 har 3 värmeldningsrör. I dessa är det ganska stora skarvar - de ska fyllas ut med pasta. Det krävs alltså bra mycket mer än en ärta... Sök på YouTube så får du se

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det stämmer att det är rör. Har en hyper 212 pro som har ganska feta skarvar, dock har inte min nya EVO några skarvar att tala om, men ska nog ta och göra om jobbet åter igen och se om jag kan få ner tempsen något..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |