Permalänk
Medlem

Min CPU överhettas!

Tjena!

Jag sitter här och försöker fixa min laptop så att jag spela lite lättare spel på den.
Mitt problem just nu är att min CPU överhettas och det skapar givetvis lagg för mig.

Kollat med 3 olika program och alla säger samma sak. Max temp på 90 - 95 grader trots att jag har en stor golvfläkt på högsta hastighet och en kylplatta.
Skruvade isär datorn igår för att kolla efter damm men det verkar inte vara nåt överdrivet med damm i fläkten. Men rengjorde det jag kunde iaf.

Nästa steg nu då? Är det att plocka isär precis allt och byta kylpasta?
Kommer det vara värt jobbet man behöver lägga ner på att plocka isär hela datorn?

EDIT: Glömde bort att nämna vad det var för modell på datorn. Det är en ASUS N53SV med Core i7 2670QM 16 gig ram och ett GTX 540 2Gig

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Hur länge har du haft datorn? Har du blåst rent med tryckluft?

Permalänk
Medlem

Laptops blir ju varmare men kanske inte riktigt så. Lätt 80c iaf. Kanske dax för storstädning samt byta kylpasta?
http://www.youtube.com/watch?v=IHYLoJ1ZIjQ

Permalänk
Medlem

Den är inte ens ett år gammal. Jag är pedantisk när det kommer till mina elektronikprylar så det var inte alls dammigt när jag öppnaden upp datorn igår. Jag tog bort det lilla damm som jag såg och blåste ur den så gott jag kunde!

Jag jag funderar på att byta kylpastan men är det värt det? Kommer jag märka stor skillnad?
Det finns ingen annan fläkt eller så man kan köpa till eller göra nån custommodning?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Den är inte ens ett år gammal. Jag är pedantisk när det kommer till mina elektronikprylar så det var inte alls dammigt när jag öppnaden upp datorn igår. Jag tog bort det lilla damm som jag såg och blåste ur den så gott jag kunde!

Jag jag funderar på att byta kylpastan men är det värt det? Kommer jag märka stor skillnad?
Det finns ingen annan fläkt eller så man kan köpa till eller göra nån custommodning?

du kan ju alltid köpa en kylplatta att ställa under datorn... typ http://www.clasohlson.com/se/Laptopst%C3%A4ll-med-fl%C3%A4ktk...

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Den är inte ens ett år gammal. Jag är pedantisk när det kommer till mina elektronikprylar så det var inte alls dammigt när jag öppnaden upp datorn igår. Jag tog bort det lilla damm som jag såg och blåste ur den så gott jag kunde!

Jag jag funderar på att byta kylpastan men är det värt det? Kommer jag märka stor skillnad?
Det finns ingen annan fläkt eller så man kan köpa till eller göra nån custommodning?

det beror på om de satt dålig kylpasta där eller inte om du märker att den går svalare så är det ju bättre

om du inte har kylpasta hemma redan så kan jag rekomendera denna....

https://www.inet.se/produkt/5321168/arctic-ceramique-kylpasta...
då kan du oroa dig lite mindre om kylpastan sprider sig heh :3

eftersom att den är lite segare så kan det nog vara bättre för just laptops där kylaren hänger neråt mot botten av datorn.
funkade prima på en kompis grafikkort och en annan liten laptop som jag rensade ur på damm ^^
(intel atom 1,6 ghz med trasig skärm)

känns ganska slö med endast 5400 rpm disk men annars är den ju ok surfdator
+ att den är så liten heh

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

du kan ju alltid köpa en kylplatta att ställa under datorn... typ http://www.clasohlson.com/se/Laptopst%C3%A4ll-med-fl%C3%A4ktk...

Har redan en kylplatta som jag skrev i första posten.

Skrivet av mini-z1994:

det beror på om de satt dålig kylpasta där eller inte om du märker att den går svalare så är det ju bättre

om du inte har kylpasta hemma redan så kan jag rekomendera denna....

https://www.inet.se/produkt/5321168/arctic-ceramique-kylpasta...
då kan du oroa dig lite mindre om kylpastan sprider sig heh :3

eftersom att den är lite segare så kan det nog vara bättre för just laptops där kylaren hänger neråt mot botten av datorn.
funkade prima på en kompis grafikkort och en annan liten laptop som jag rensade ur på damm ^^
(intel atom 1,6 ghz med trasig skärm)

känns ganska slö med endast 5400 rpm disk men annars är den ju ok surfdator
+ att den är så liten heh

Funkar inte AS5 till bärbara?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Har redan en kylplatta som jag skrev i första posten.

Funkar inte AS5 till bärbara?

denna tråd glömdes bort heh (många flikar i firefox )
men du kan köra på as5 med men tänk på att den kan kortsluta komponenter om det hamnar någonstans där det inte ska vara
så ta ganska lite där om nu cpun ser ut såhär

som det ser ut på bilden kan det göra men det ska ju helst vara mindre än så heh

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är om det är fel på nån sensor. Om den verkligen blir 95c borde den klocka ner sig/bli slö = Reklamation. Byter du kylpasta förlorar du all garanti/reklamationsrätt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Röker någon kring datorn? Resterna från det sätter sig på kylflänsarna som en isolerande hinna. På små kylflänsar i laptops gör sådant stor skillnad.

För att kolla om den klockar ner sig kör jag prime95 och sedan hwinfo. Jag tar reda på datorn maximala klockhastighet och ser om den håller sig där när jag slår på belastningen i prime. Går processorn upp i 90 grader avbryter man eftersom något är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Röker någon kring datorn? Resterna från det sätter sig på kylflänsarna som en isolerande hinna. På små kylflänsar i laptops gör sådant stor skillnad.

För att kolla om den klockar ner sig kör jag prime95 och sedan hwinfo. Jag tar reda på datorn maximala klockhastighet och ser om den håller sig där när jag slår på belastningen i prime. Går processorn upp i 90 grader avbryter man eftersom något är fel.

Testade prime95 nu och nu är det något svalare i huset så det vart "bara" 93 grader.
Men efter kanske 5 minuter i Prime så slår hela datorn ifrån all bild osv. Den är igång men ingen bild!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Testade prime95 nu och nu är det något svalare i huset så det vart "bara" 93 grader.
Men efter kanske 5 minuter i Prime så slår hela datorn ifrån all bild osv. Den är igång men ingen bild!

Då blir den överhettad, men det var inte det jag frågade om. Du skulle hålla koll på klockhastigheten på cpun. Skulle inte kört datorn om processortemperaturen visade över 90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Då blir den överhettad, men det var inte det jag frågade om. Du skulle hålla koll på klockhastigheten på cpun. Skulle inte kört datorn om processortemperaturen visade över 90.

2.3 - 2.4Ghz och turboläget är väl nånstans runt 3 tror jag

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk

reklamera eller garanti ärende?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

2.3 - 2.4Ghz och turboläget är väl nånstans runt 3 tror jag

Så 2,4 är standardhastighet? och det höll den sig på innan den hängde sig? Märkligt den borde klocka ner sig först. Men kylflänsen till grafiken och cpun brukar hänga ihop så grafiken kan ha dött av värmen från cpu.

Du funderade aldrig på om kylaren satt bra monterad när du öppnade och rengjorde? Från om någon röker kring datorn missade du också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Så 2,4 är standardhastighet? och det höll den sig på innan den hängde sig? Märkligt den borde klocka ner sig först. Men kylflänsen till grafiken och cpun brukar hänga ihop så grafiken kan ha dött av värmen från cpu.

Du funderade aldrig på om kylaren satt bra monterad när du öppnade och rengjorde? Från om någon röker kring datorn missade du också.

Standard är 2.2Ghz och Turbo är 3 nånting.
Nej ingen röker inomhus här!

Testade att köra med ett tilläggsprogram för asus datorer som heter Power4Gear och ställde ner datorn på 99% maxklock så den går i 2.1Ghz när jag spelar eller använder processorn hårt och då går den knappt över 70 grader i Prime95.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Standard är 2.2Ghz och Turbo är 3 nånting.
Nej ingen röker inomhus här!

Testade att köra med ett tilläggsprogram för asus datorer som heter Power4Gear och ställde ner datorn på 99% maxklock så den går i 2.1Ghz när jag spelar eller använder processorn hårt och då går den knappt över 70 grader i Prime95.

Ok bra, då kan jag utesluta det. Gissningsvis så kan du köra olika profiler i det programmet som kommer att sätta på eller av turbon. Tvekar dock på att det är turbon som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ok bra, då kan jag utesluta det. Gissningsvis så kan du köra olika profiler i det programmet som kommer att sätta på eller av turbon. Tvekar dock på att det är turbon som är problemet.

Bytte kylpastan till as5 och gjorde några hål i chassit för insug och det gjorde tricket. Går inte över 80 grader nu i prime95 Så problemet löst. Tack till alla för er feedback!

Edit: Ska även tilläggas att datorn inte klockar ner sig utan går i 3Ghz +- 100hz vid spelande nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Bytte kylpastan till as5 och gjorde några hål i chassit för insug och det gjorde tricket. Går inte över 80 grader nu i prime95 Så problemet löst. Tack till alla för er feedback!

Edit: Ska även tilläggas att datorn inte klockar ner sig utan går i 3Ghz +- 100hz vid spelande nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta men får jag fråga vilket märke du har på din laptop...
Hade nämligen ett liknande problem med en acer som jag tillslut slaktade och kasserade.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Byta kylpasta kan ge ganska stor effekt på bärbara. I de flesta fall slipper man lyssna på fläkten så mycket, vilket är trevligt.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Ursäkta men får jag fråga vilket märke du har på din laptop...
Hade nämligen ett liknande problem med en acer som jag tillslut slaktade och kasserade.

En ASUS N53SV

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80