Permalänk
Medlem

återanvända kondensatorer

Tja, jag har en massa paj och en massa fungerande elekronik hemma. Några av dem har dåliga kondensatorer. Jag undrar nu, kan jag ta bort en kondensator från mitt moderkort (bra) och byta ut den mot en dålig i mitt ljudkort och löda fast den? Istället för att köpa nya hela tiden...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Javisst, sålänge du inte behöver ditt moderkort mer och sålänge den nya kondensatorn är av samma kapacitans och ratad för samma eller högre spänning som den dåliga.

Permalänk
Inaktiv

Que? Kondensatorer kommer i olika värden på sin kapacitans, spänningstålighet och inre resistans. Bland annat. Därav att dom kommer i olika storlekar och priser. Fullständig karakterisering brukar kräva flera sidor. Men visst, är dom likvärdiga så kan man flytta över dom med hopp om att det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Javisst, sålänge du inte behöver ditt moderkort mer och sålänge den nya kondensatorn är av samma kapacitans och ratad för samma eller högre spänning som den dåliga.

Skrivet av Lars Celander:

Que? Kondensatorer kommer i olika värden på sin kapacitans, spänningstålighet och inre resistans. Bland annat. Därav att dom kommer i olika storlekar och priser. Fullständig karakterisering brukar kräva flera sidor. Men visst, är dom likvärdiga så kan man flytta över dom med hopp om att det funkar.

Okej, tack för snabba svar! Hur kan man ladda ur dom på bästa och snabbaste sätt utan att köpa extragrejer? Så att man slipper dö

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Javisst, sålänge du inte behöver ditt moderkort mer och sålänge den nya kondensatorn är av samma kapacitans och ratad för samma eller högre spänning som den dåliga.

Ok storleken spelar ingen roll?

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att byta, men skaffa ett instrument så du kan mäta och se om de du tror är bra verkligen är bra, du kan få tag på hobby-kondensatorprovare på ebay för nån hundring om du inte redan har nått passande mätinstument
Typ nått sånt här http://www.ebay.com/itm/New-Transistor-Tester-Capacitor-ESR-I... eller bättre.
Om du kan byta storlek på en konding eller inte beror helt på vad den har för funktion, ibland är det inga problem men det kan liga gärna vara en total katastrof, det beror helt på hur kretsen ser ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Ok storleken spelar ingen roll?

Kondensatorer av samma kapacitans och samma spänning borde fysiskt vara ungefär lika stora. Men jo, så länge den har samma kapacitans, samma eller högre spänningsrating och fysiskt får plats innuti ditt ljudkort så spelar den fysiska storleken ingen roll.

Du behöver inte ladda ur kondensatorer som sitter i ett moderkort. Det är bara vissa speciella kondensatorer, såsom de som finns i kameror, som kan innehålla hundratals volt och behöver laddas ur innan man rör i dem. Men kondensatorer i ett moderkort har bara några få volt i sig och laddar ur sig själv ganska snabbt om du inte har kopplat in ström till morderkortet på ett tag. Däremot ska du se upp om du öppnar upp nätaggregatet i datorn. Där kan det finnas kondensatorer som innehåller nätspänning (230V).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dencoolasnubben:

Ok storleken spelar ingen roll?

Jag skulle nog säga att storleken spelar roll. Det fungerar med kondensatorer ungefär som med damer. Grundfunktionen är relativt likartad men utbytbarheten är ändå inte alltid 100%. Typ.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera detta till någon som inte känner sig bekväm med elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Kondensatorer av samma kapacitans och samma spänning borde fysiskt vara ungefär lika stora. Men jo, så länge den har samma kapacitans, samma eller högre spänningsrating och fysiskt får plats innuti ditt ljudkort så spelar den fysiska storleken ingen roll.

Du behöver inte ladda ur kondensatorer som sitter i ett moderkort. Det är bara vissa speciella kondensatorer, såsom de som finns i kameror, som kan innehålla hundratals volt och behöver laddas ur innan man rör i dem. Men kondensatorer i ett moderkort har bara några få volt i sig och laddar ur sig själv ganska snabbt om du inte har kopplat in ström till morderkortet på ett tag. Däremot ska du se upp om du öppnar upp nätaggregatet i datorn. Där kan det finnas kondensatorer som innehåller nätspänning (230V).

Ja exakt, hur ska jag ladda ur de stora i nätagget utan några aparater?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Ja exakt, hur ska jag ladda ur de stora i nätagget utan några aparater?

Smärtsamt ?
Vad definierar du som apparat då? Resistorer och glödlampor är rätt simpla apparater som fungerar att ladda ur kondensatorer med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Ja exakt, hur ska jag ladda ur de stora i nätagget utan några aparater?

Så du vill spara kondingar ifrån nätagget till... vad? Ett annan nätagg ifall det går sönder? Skulle inte rekommendera det då ett nätagg innehåller starkström och gör du fel så kan skiten börja brinna eller liknande..

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Smärtsamt ?
Vad definierar du som apparat då? Resistorer och glödlampor är rätt simpla apparater som fungerar att ladda ur kondensatorer med.

Tack för tipset! Men hur ska jag koppla lampan till den på ett rätt sätt?

Permalänk
Skrivet av dencoolasnubben:

Tack för tipset! Men hur ska jag koppla lampan till den på ett rätt sätt?

Ett motstånd mellan kontakterna funkar bra. Eller en lampa.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Så du vill spara kondingar ifrån nätagget till... vad? Ett annan nätagg ifall det går sönder? Skulle inte rekommendera det då ett nätagg innehåller starkström och gör du fel så kan skiten börja brinna eller liknande..

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Ett motstånd mellan kontakterna funkar bra. Eller en lampa.

Tack men jag förstor inte hur du menar...

Permalänk
Medlem

Problemet med att återanvända elektrolytkondingar (som jag antar att det är frågan om här) är att de är något av en färskvara, de åldras med tiden. Visst, man kan, men varför inte investera de där stackars kronorna nya, fräscha kondingar, som dessutom inte har stympade ben, kostar? Man slipper dessutom en cykel av loss- och ditlödning också, som också kan skada kondingarna om man är ovan och värmer på för mycket.

Vad det gäller kondensatorernas fullständiga karakteristika som omnämns tidigare i tråden, så är den inte så värst superviktig i den sortens applikationer större lytar används till. Får man till det med rätt kapacitans och spänningstålighet är man hemma i 99,99% av fallen. Det är mest när man jobbar med signaler diverse småsaker kan bli avgörande.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Tack för tipset! Men hur ska jag koppla lampan till den på ett rätt sätt?

Löda fast kabelstumpar på "lasten" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dencoolasnubben:

Ja exakt, hur ska jag ladda ur de stora i nätagget utan några aparater?

Kortslut med en skruvmejsel över polerna. Det är inget finlir att ladda ur en konding. Ju mer det sprakar desto hemtrevligare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon214822:

Kortslut med en skruvmejsel över polerna. Det är inget finlir att ladda ur en konding. Ju mer det sprakar desto hemtrevligare.

Det är inte nån särskilt trevlig metod om det är en stor konding eller en med hög spänning, mejseln lär inte må bra och har man lite otur så bränner man sig, men är det småkondingar så kan det duga, men då kan man lika gärna kortsluta med multimetern, flytta kablarna till "10 A strömläget" som brukar innebära en mycket lågohmig bygel.
Undvik helst att kortsluta stora eller högspänningskondensatorer, det är bättre att ladda ur med ett motstånd av nån sort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte nån särskilt trevlig metod om det är en stor konding eller en med hög spänning, mejseln lär inte må bra och har man lite otur så bränner man sig, men är det småkondingar så kan det duga, men då kan man lika gärna kortsluta med multimetern, flytta kablarna till "10 A strömläget" som brukar innebära en mycket lågohmig bygel.
Undvik helst att kortsluta stora eller högspänningskondensatorer, det är bättre att ladda ur med ett motstånd av nån sort.

En kondensator innehåller inte speciellt många joule, inte ens de största elektrolyterna du hittar i 2 kW-nätagg. Det är inte ens i närheten för att göra skruvmejseln i helhet varm, bara lokalt där gnistan uppkommer. Det som kan må dåligt är kondensatorn.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av muppens:

En kondensator innehåller inte speciellt många joule, inte ens de största elektrolyterna du hittar i 2 kW-nätagg. Det är inte ens i närheten för att göra skruvmejseln i helhet varm, bara lokalt där gnistan uppkommer. Det som kan må dåligt är kondensatorn.

De största kondingarna jag har i nån pryl sitter i 2000VA transipressfilter, de kan hålla 10.4kJ
http://www.electronics2000.co.uk/calc/capacitor-charge-calcul...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De största kondingarna jag har i nån pryl sitter i 2000VA transipressfilter, de kan hålla 10.4kJ
http://www.electronics2000.co.uk/calc/capacitor-charge-calcul...

Jaha, jag trodde vi diskuterade konsumentprodukter.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av muppens:

Jaha, jag trodde vi diskuterade konsumentprodukter.

Det är det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du ändå är inne och avlöder i ett donator-aggregat så kan du även hitta en del andra roliga komponenter värda att spara.
Exempel är: likriktarbrygga, glasrörssäkring, voltregulatorer, dioder, schottky-dioder, nätbrunn och emi-filter, för att nämna några (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Om du ändå är inne och avlöder i ett donator-aggregat så kan du även hitta en del andra roliga komponenter värda att spara.
Exempel är: likriktarbrygga, glasrörssäkring, voltregulatorer, dioder, schottky-dioder, nätbrunn och emi-filter, för att nämna några (:

Haha tack men jag vet inte en enda från listan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Problemet med att återanvända elektrolytkondingar (som jag antar att det är frågan om här) är att de är något av en färskvara, de åldras med tiden. Visst, man kan, men varför inte investera de där stackars kronorna nya, fräscha kondingar, som dessutom inte har stympade ben, kostar? Man slipper dessutom en cykel av loss- och ditlödning också, som också kan skada kondingarna om man är ovan och värmer på för mycket.

Vad det gäller kondensatorernas fullständiga karakteristika som omnämns tidigare i tråden, så är den inte så värst superviktig i den sortens applikationer större lytar används till. Får man till det med rätt kapacitans och spänningstålighet är man hemma i 99,99% av fallen. Det är mest när man jobbar med signaler diverse småsaker kan bli avgörande.

Skrivet av mrqaffe:

Löda fast kabelstumpar på "lasten" ?

Skrivet av anon214822:

Kortslut med en skruvmejsel över polerna. Det är inget finlir att ladda ur en konding. Ju mer det sprakar desto hemtrevligare.

Skrivet av muppens:

Jaha, jag trodde vi diskuterade konsumentprodukter.

Skrivet av Jory89:

Om du ändå är inne och avlöder i ett donator-aggregat så kan du även hitta en del andra roliga komponenter värda att spara.
Exempel är: likriktarbrygga, glasrörssäkring, voltregulatorer, dioder, schottky-dioder, nätbrunn och emi-filter, för att nämna några (:

Tack så mycket för hjälpen, nu har jag köpt typ 200 olika kondensatorer nu. Men hur ska jag byta dem utan att dö? Tack för tipset om att använda en lampa för att ladda ur dem men hur exakt ska jag göra? Jag vet att ni har sagt det men förenkla det gärna och kommer det inte ta lång tid att ladda ur dem? Jag är 15 år och fattar inte mycket om sånt

Permalänk
Medlem

Sålänge du bara ska byta kondingar på ett ljudkort eller moderkort som inte varit inkopplade på ett tag så behöver du inte ladda ur nånting. Du dör ju inte av att hålla i ett ljudkort? Tänk på att kondingar oftast har polaritet, sätt som åt rätt håll så dom inte skjuter.
Se också till att du väljer rätt kondensator, dvs med rätt parametrar.

Känns ändå lite väl riskabelt att utföra något man inte kan så mycket om, kan ju sluta med att fler saker går sönder.
Men om du ändå vill göra det så skadar det aldrig att läsa på så mycket som möjligt innan så man har ett hum om vad man gör, speciellt med elektriska prylar

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Rekordmedlem

Anslut en lampa mellan kondensatorns poler så laddas den ur på några sekunder om den inte är jättestor, du kan ju mäta spänningen över kondensatorn så ser du om den är uppladdad, och spänningar under ungefär 30V är rätt ofarliga för dig, det är ungefär där man brukar börja känna av elen om du tar på ledarna, klenare spänningar kan iofs göra saker varma så man kan bränna saker.
Om du inte redan har en multimeter så skaffa en för det är en nödvändig pryl om du ska pyssla med elektronik, då kan du mäta om det finns spänning i saker så slipper du gissa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.