Permalänk
Medlem

Cpu, Vattenkyld eller luft?

Hejsan! Ska bygga min första datorn och undrar om jag ska använda Vatten kylning eller luft till min processor?

Ni kanske behöver veta settupen då så här är min inköps lista
Länk till Kundvagn

Det är ju såklart Dyrare med Vatten men mycket snyggare och mer effektivt?

och isf Vilken Vattenkylare eller luft fläkt ska jag ta? Inte för dyr och 120m fläkt också!

Mvh// Tazk

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tazk3n:

Hejsan! Ska bygga min första datorn och undrar om jag ska använda Vatten kylning eller luft till min processor?

Ni kanske behöver veta settupen då så här är min inköps lista
Länk till Kundvagn

Det är ju såklart Dyrare med Vatten men mycket snyggare och mer effektivt?

och isf Vilken Vattenkylare eller luft fläkt ska jag ta? Inte för dyr och 120m fläkt också!

Mvh// Tazk

Det är ingen större skillnad mellan en bra luftkylare och en all-in-one vattenkylare.

Vatten är bara direkt effektivare med höga temperaturskillnader och custom-loop.

Ge oss en budget på kylaren.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

700 Vattenkyld eller typ 300-400 fläkt

Permalänk
Medlem

Kör på luftkylning.

Permalänk
Medlem

Cooler master Hyper 212 EVO: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Plus en bra PWM-styrd fläkt

Billigt och bra.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem

hade kört på luft om jag var dig

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 / Moderkort: Asus ROG STRIX Z390-F GAMING / Minnen: Corsair 32gb (2x16) 3200mhz / Processor: Intel i7 9700k / Kylning Noctua NH-D15 / Grafikkort: Asus Radeon R9 290X DirectCU II OC / HDD: Intel 335 Series 240GB SSD Samt Samsung 840 evo 1tb / Nätagg: Corsair 750w v2 / Skärm: ASUS VE247H

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Permalänk
Avstängd

Luft om du har plats.

Den ända fördelen med vatten är att det är lättare att få plats med det om man har höga ramminnen och liknande men nackdelen är att pumpen kan låta och gå sönder.

Riktig vattenkylning är effektivare än luft men de färdiga lösningarna är nog inget att ha just i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Har perfekt vattenkylning för din budget . H70 Core+Noctua F12 fläkt finns ingen bättre kylning för de priset

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Noctua nh-d14, phanteks ph-tc14, thermalright silver arrow, bequiet darkrock pro. Presterar bättre än slutna vattenkylare i samma prisiklass,

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Skrivet av LeoCarlsson:

Noctua nh-d14, phanteks ph-tc14, thermalright silver arrow, bequiet darkrock pro. Presterar bättre än slutna vattenkylare i samma prisiklass,

Tror inte hans minnen funkar med en nh-d14 utan han behöver lowprofile minnen

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

Noctua nh-d14, phanteks ph-tc14, thermalright silver arrow, bequiet darkrock pro. Presterar bättre än slutna vattenkylare i samma prisiklass,

Skrivet av Schackmannen:

Tror inte hans minnen funkar med en nh-d14 utan han behöver lowprofile minnen

Noctua NH-U14s presterar som dh14 men funkar med de flesta HP minnen

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Hejsan! Ska bygga min första datorn och undrar om jag ska använda Vatten kylning eller luft till min processor?

Ni kanske behöver veta settupen då så här är min inköps lista
Länk till Kundvagn

Det är ju såklart Dyrare med Vatten men mycket snyggare och mer effektivt?

och isf Vilken Vattenkylare eller luft fläkt ska jag ta? Inte för dyr och 120m fläkt också!

Mvh// Tazk

Vatten under 1000kr är sämre än luft på allt förutom att det tar mindre plats: Bättre prestanda, ljudnivå, garanti, driftsäkerhet och lägre pris får du om du köper en rejäl luftkylare i stil med Noctua nh-d14, phanteks ph-tc14, thermalright silver arrow, bequiet darkrock pro

Din kundvagn är sjukt obalanserad, vad ska du göra på datorn? Grafikkortet är det inte värt att köra cossfire med men du har ett nätaggregat med watt för två. Dyra, stora och förmodligen för mycket RAM, behöver du verkligen 16gb för ditt grafikkort behöver verkligen uppgraderas om du ska spela.
En sandforce SSD som kostar mer än en samsung 840 är ett dåligt köp och inget chassi?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3599512/2013-07-14

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

luft är bättre vid din budget. man brukar bara dra fram vattenkylarna när man kör med hög överklockningar eller har en hög budget. sen så kan du behöva göra om din lista för det går att få in bättre delar i din budget.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag tänkte spela på den och är även inne på Video redigering. Kommer inte spela så mycket värsting spel typ, Css Lol minecraft wow kanske battlefield 3/4, Men jag kommer behöva använda Ram till när jag Redigerar videos. Vilken W ska jag ta på Nätagget? Ska köpa ett chassi såklart och tänkte köpa ett SanDisk SSD Ultra Plus 128GB och inte en A-data.

Denna http://www.inet.se/produkt/5322051/arctic-cooling-freezera30-... tänkte jag ha, Är den bra? Vill att det ska passa in i Färg temat, Ska ha blå vitt. Ett Aerocool XPredator X3 - White Edition blir det som chassi

Detta från Inet http://www.inet.se/kundvagn/visa/3599273/halva
och detta från Komplett http://www.inet.se/kundvagn/visa/3599273/halva

+ OS winwows 7 64 bit för 820 kr

Permalänk
Medlem

Kylaren är dålig, kolla på paketet jag länkade för en stund sedan, lägg till ett till paket ram och försök få tag på w7 på annat håll det kommer ge mer än vad du valt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Förstod inte hur du menade där Ska jag alltså ha 32Gb ram? Tror inte det behövs direkt och hur menade du med att få tag på w7 på annat håll? Komplett har 3e billigaste priset med 820kr. finns för 799 men med frakt blir det dyrare

Och det med den nya kundvagnen, Kommer behöva 16 Gb ram och Kommer inte spela några spel som behöver ett tungt grafikkort. Eller a Battlefield 3/4 då kanske men behöver itne köra på Ultra ^^ och så vill jag inte ha ett svart chassi, utan ett vitt med fönster

+ artic cooler fläkten har ju 5* och bara bra recensioner på flera ställen

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Förstod inte hur du menade där Ska jag alltså ha 32Gb ram? Tror inte det behövs direkt och hur menade du med att få tag på w7 på annat håll? Komplett har 3e billigaste priset med 820kr. finns för 799 men med frakt blir det dyrare

Och det med den nya kundvagnen, Kommer behöva 16 Gb ram och Kommer inte spela några spel som behöver ett tungt grafikkort. Eller a Battlefield 3/4 då kanske men behöver itne köra på Ultra ^^ och så vill jag inte ha ett svart chassi, utan ett vitt med fönster

De ramstickorna du väljer är onödigt dyra och höga så de krockar med bra luftkylare, stickorna jag valt är billigare men på 4gb styck så för att nå 16gb behöver du fyra stickor.
Gällande chassi, köp ett Fractal Design Define R4 vit med fönster istället, du kommer nästan garanterat behöva lägga över 500kr på nya fläktar om något år när du köper från ett bugetmärke som Aerocool.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Hm du har en poäng där. Men Fractial lådan va ganska liten och inte så snygg :/ Bygger ju en budget dator så då blir det en budget låda som iaf ser snygg ut Stickorna va billigare ja, men riktigt fula dem med enligt min åsikt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Hm du har en poäng där. Men Fractial lådan va ganska liten och inte så snygg :/ Bygger ju en budget dator så då blir det en budget låda som iaf ser snygg ut Stickorna va billigare ja, men riktigt fula dem med enligt min åsikt!

När du har en begränsad budget vill du inte slösa bort pengar, Ram kommer att täckas av luftkylarna så det finns ingen större mening att lägga pengar utseendet. Aerocool XPredator X3 finns inte i lager, kostar 200kr mer än Arc mini(som är väldigt stort för ett m-atx chassi) och när fläktarna börjar gå sönder kommer du väldigt snabbt ha lagt 1000kr på XPredator. Du ska spara ihop tillräckligt mycket pengar så du kan köpa ett GTX 760 annars blir du tvungen att spela på vissa nya spel low kanske redan nästa år.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM