Permalänk
Medlem

Bäst minnen? Vänta på DDR4?

Hallå, det här med minnen till sin dator tycks inte vara det svåraste i världen.
Corsair Vengeance verkar det vara, men vilka Vengeance?

Dessutom hur mycket behövs? Jag brukar stänga program när jag spelar och aktivitetshanterarens minnesmätning har nog aldrig slagit i taket. Då använder jag just nu 32-bit och 4GB vilket väl egentligen snarare blir 3.25 eller mindre. 8GB skulle säkert komma till användning i sinom tid men jag läste att DDR4 släpps i år och då min setup mig veterligen stödjer detta så kanske det är lika bra att skaffa 4GB eller rentav köra vidare på mina 4GB DDR2-minnen tills DDR4 släpps? Eller lär det vara sinnesjukt dyrt med 8GB DDR4 eller lär det bli barnsjukdomar osv? Jag är helt obildad i minnen och sitter som sagt på DDR2 så jag har inte genomgått något generationsskifte här och vet inte överhuvudtaget vad skillnaden blir.
Vengeance i dagsläget tycks ju dock kosta mysiga 100 kr per GB men ändå att spara några hundralappar är välkommet oavsett.

Permalänk
Medlem

Om du ska ha ddr4 minnen så måste du ha ett moderkort som klarar av det. Idag finns det inte något som kan det. DDR4 verkar komma om ett år så det är nog inte värt att vänta. Se bara till att ditt moderkort klarar av ddr3.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Det finns ännu ingen konsumentplattform som använder DDR4. Inte så mkt att fundera på där.

Antagligen gör du bäst i att välja 1600 eller 1866MHz DDR3, att välja något dyrare brukar inte bli särskilt prisvärt om man använder datorn till vardagssysslor.

Dessa är både billiga och hyfsat snabba.

Permalänk
Medlem

Minsann ja, läste ganska fel om DDR4. Moderkortet stödjer ej.

I varje fall vad gör färgen för skillnad på Vengeance? Sett både blå och röda rekommenderas och tydligen skiljer kylningen men förmodligen på ett försummbart sätt?

Permalänk

Har du DDR2 nu så kan du ju tyvärr inte byta till DDR4

Men installera x64 så får du tillgång till mer minne! sen kan du byta plattform ifall du nu vill det!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Rekordmedlem

Kolla vad ditt moderkort stödjer först, har du ddr 2 idag så kanske det går med ddr3 men ddr 4 kräver ny hårdvara och det dröjer innan de lanseras på allvar.
Om du inte vill vänta eller ev byta allt så får du ta reda på vad ditt nuvarande moderkort kan hantera och anpassa dig efter det.
Och du måste ha 64 bit operativsystem om du ska utnyttja mer än 4Gbyte ram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderar om cirka tre veckor och då blir det ett mobo som stödjer DDR3-3000 och självklart även 64-bitars OS.

Permalänk
Medlem

DDR4 kommer inte fören Haswell-E i slutet av 2014, och senare på andra klientplattformar. Det handlar om ca 2 år innan det blir mainstream. DDR3 är billigt fortfarande dessutom, och man får hög kapacitet.

Du kan med andra ord inte köpa det idag, du har inte några moderkort, processorer eller minnen att köpa.

Vilka minnen som rekommenderas beror på vad man köper för plattform/processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Msch:

Jag uppgraderar om cirka tre veckor och då blir det ett mobo som stödjer DDR3-3000 och självklart även 64-bitars OS.

Glöm bara inte att du då troligtvis behöver en ny procrssor

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Glöm bara inte att du då troligtvis behöver en ny procrssor

Jojo, det blir nytt allt.

Men vilka minnen?!

Permalänk
Medlem

Corsair Vengeance tycks finnas i vanliga svarta röda blå, Pro silver röda blå, XMS3 svarta röda blå... och vissa tycks vara olika snabba än andra?
Mellan 1600 och 2133... moderkortet jag tänkt att köpa är ett Z87-G45 Gaming som tycks stödja upp till 3000 MHz.

Permalänk
Medlem

Jag är totalt förälskad i Dominator-minnena, mycket stabila och snabba.
Hastigheten på minnena styrs av hastigheten på din processor. Ger din processor bara 1600Mhz så kvittar det om du har 1600 minnen eller 2400 minnen, dom kommer bara gå i 1600Mhz ändå. Hastigheten spelar dessutom nästan ingen roll, du kan få lite bättre prestanda i benchmark etc men inget du märker vid vanligt användande.
Välj den hastigheten din processor kör stock eller nåt steg snabbare om du tänker överklocka, dock inte nödvändigt.

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boman89:

Jag är totalt förälskad i Dominator-minnena, mycket stabila och snabba.
Hastigheten på minnena styrs av hastigheten på din processor. Ger din processor bara 1600Mhz så kvittar det om du har 1600 minnen eller 2400 minnen, dom kommer bara gå i 1600Mhz ändå. Hastigheten spelar dessutom nästan ingen roll, du kan få lite bättre prestanda i benchmark etc men inget du märker vid vanligt användande.
Välj den hastigheten din processor kör stock eller nåt steg snabbare om du tänker överklocka, dock inte nödvändigt.

Japp, jag har märkt detta. Det blir nog 1600 MHz och förmodligen Vengeance eftersom jag hört så mycket bra om dem och röda eftersom de brukar vara billigast även om svarta är billigare i vissa butiker.

Permalänk
Medlem

Kan väl säga att dom snabbaste minnena inom samma DDR generation inte tillför speciellt mycket systemprestanda..
kanske 1-3% snabbare totalt.. så att gå över säg 1866 Mhz i hastighet är antagligen inte prisvärt.
Fungerar säkerligen helt ok med 1600 MHz också

DDR4 låter intressant då det verkar som varje minnesslot får en egen kanal.
men dröjer säkert 1 år eller mer innan det finns moderkort/processorer och ram-moduler och dessutom är prisvärt.