Iiyama släpper 27"-skärm med 144 Hz uppdateringsfrekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag förstår inte var nyhetsvärdet ligger i denna nyhet.
Förstår inte varför SweClockers publicerade denna nyhet.

Ändå har du ägnat tre inlägg i tråden att gnälla. Du borde omvärdera dina prioriteter till att skriva inlägg i trådar du är intresserade av. Då slipper vi andra en massa gnäll också.

-----

När det gäller skärmen och upplösning, finns det ens någon panel med högre upplösning @144Hz?

Permalänk
Medlem

Bara namnet får en ju att värja sig från att köpa skärmen. Japanska och Kinesiska grejor, usch.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Bara namnet får en ju att värja sig från att köpa skärmen. Japanska och Kinesiska grejor, usch.

Så, vilka tillverkarländer föredrar du då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stealthbomb:

Sweclockers kommentarer när en artikel om en skärm postas:
120/144Hz - gnäll om att det inte är IPS eller 2560x1440
IPS - gnäll om att det inte är 120/144Hz
1080p - gnäll att det inte är 1440p
1440p - gnäll att det inte är 16:10, inte 120Hz
4K - gnäll om priset, Hz osv.

Seså, snart kommer väl 24" OLED med 4K @ 144Hz för 1990:- ^^

4k är fortfarande idiotiska 16:9 som passar för folk som bara glor på TV serier. Dessa är lata och har inte råd med det hela hursomhelst

Permalänk
Medlem

Som fler sagt, det finns massa vettiga koreanska skärmar för sjukt mkt bättre priser än vad vi e vana vid att betala. Att betala 6k för att få en OK skärm i Sverige är ett skämt.
IPS 1440p Med i vissa fall 120hz för under 3k... Tex:

http://www.ebay.com/itm/CROSSOVER-BLACK-TUNE-2735AMG-IPS-LED-...

Visa signatur

Asus P6T SE. Intel i7 920 @ 3,5ghz Antec 620 h20. 12 GB 1333/1600 kingston/corsair. Asus GTX 660Ti DCII OC. Samsung 830 128 gb. Be Quiet Dark Power Pro 650w. Benq XL2410T 120hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Bara namnet får en ju att värja sig från att köpa skärmen. Japanska och Kinesiska grejor, usch.

För landet=kavalitén?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Så, vilka tillverkarländer föredrar du då?

Skrivet av Wully:

För landet=kavalitén?

Kina = Alltid kopior, eller slavtillverkade varor.
Japan = Alltid något fel på grejorna.
Taiwan, och Sydkorea är självfallet bäst när det gäller teknik.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Kina = Alltid kopior, eller slavtillverkade varor.
Japan = Alltid något fel på grejorna.
Taiwan, och Sydkorea är självfallet bäst när det gäller teknik.

wow.... just ...... wow.....

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Bara namnet får en ju att värja sig från att köpa skärmen. Japanska och Kinesiska grejor, usch.

Största problemet är väl att du är för okunnig vad gäller tillverkare av skärmar/paneler. Iiyama är bra gammal i branschen och har gjort CRT-skärmar som skulle få barnen/IPS-Lovers här på forumet att gråta av lycka. Jag tillhör nämligen en av dom om fortfarande det är som att stiga in i Nirvana när man sätter sig framför en bra CRT. Har haft en Iiyama 22" Diamondtron, det var grejer det...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Största problemet är väl att du är för okunnig vad gäller tillverkare av skärmar/paneler. Iiyama är bra gammal i branschen och har gjort CRT-skärmar som skulle få barnen/IPS-Lovers här på forumet att gråta av lycka. Jag tillhör nämligen en av dom om fortfarande det är som att stiga in i Nirvana när man sätter sig framför en bra CRT. Har haft en Iiyama 22" Diamondtron, det var grejer det...

Den gick min gilla:) Allt är så sant:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Största problemet är väl att du är för okunnig vad gäller tillverkare av skärmar/paneler. Iiyama är bra gammal i branschen och har gjort CRT-skärmar som skulle få barnen/IPS-Lovers här på forumet att gråta av lycka. Jag tillhör nämligen en av dom om fortfarande det är som att stiga in i Nirvana när man sätter sig framför en bra CRT. Har haft en Iiyama 22" Diamondtron, det var grejer det...

Hade en 19'' Dell/Sony trinitron 1600x1200 100Hz. man fick nästan solbränna av den men fin att spela på det var den

Kommer ihåg att jag tyckte den var episkt stor och att den nästan täckte hela väggen + lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Kina = Alltid kopior, eller slavtillverkade varor.
Japan = Alltid något fel på grejorna.
Taiwan, och Sydkorea är självfallet bäst när det gäller teknik.

Du vet dom där kondensatorerna i ditt nättagg? Vart är dom ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Du vet dom där kondensatorerna i ditt nättagg? Vart är dom ifrån?

Tyvärr från Japan. Har redan fått byta mitt nätagg på grund av dem, och jag har inte haft mitt nätagg mer än några veckor.. Skräp.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Tyvärr från Japan. Har redan fått byta mitt nätagg på grund av dem, och jag har inte haft mitt nätagg mer än några veckor.. Skräp.

Jättekul, du vet själv att du har fel när du säger att saker från Japan alltid går sönder, det är värtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jättekul, du vet själv att du har fel när du säger att saker från Japan alltid går sönder, det är värtom.

Med tanke på att skiten redan pajat så bevisar det ju återigen Japans kvalité. Allt från asien är skit, end of discussion.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Med tanke på att skiten redan pajat så bevisar det ju återigen Japans kvalité. Allt från asien är skit, end of discussion.

Det finns alltid folk som har problem, även om grejerna är gjorda av utomjordingar så kan det fela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Du vet dom där kondensatorerna i ditt nättagg? Vart är dom ifrån?

Nja, bara för att de heter japanska kondingar betyder de inte att de är tillverkade i Japan, bara att de håller en viss kvalitet

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Det finns alltid folk som har problem, även om grejerna är gjorda av utomjordingar så kan det fela.

Jo men man kan ju omöjligt hålla koll på alla exemplar därför är det bestämt sedan länge att det är just bullen181's erfarenheter som avgör allt, det borde du veta.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Kina = Alltid kopior, eller slavtillverkade varor.
Japan = Alltid något fel på grejorna.
Taiwan, och Sydkorea är självfallet bäst när det gäller teknik.

Skrivet av bullen181:

Med tanke på att skiten redan pajat så bevisar det ju återigen Japans kvalité. Allt från asien är skit, end of discussion.

Så, vilken världsdel huserar Taiwan och Sydkorea som tydligen är förstavalet och bara producerar saker och ting som andas kvalitet, till skillnad från Kina och Japan tydligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nja, bara för att de heter japanska kondingar betyder de inte att de är tillverkade i Japan, bara att de håller en viss kvalitet

Coooolt Tack Lärde mig något nytt idag då, visste att det var ett kvalitets krav men trode dom var där ifrån också

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det finns faktiskt, men inte "officiellt". I Sydkorea säljs IPS-skärmar med 2560x1440 som går att överklocka till 120 Hz. Jag har dock själv inte kommit högre än 110 Hz pga kabeln jag använder; man behöver nån supervariant av Dual Link DVI som heter "24AWG" eller något.

Misstänker att det där är ett missförstånd. AWG är ett mått på kablars gods, hur grova ledare de har. Det säger inte ett skvatt om kvaliteten på godset, som kan vara viktigare.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Buio:

När det gäller skärmen och upplösning, finns det ens någon panel med högre upplösning @144Hz?

Det finns 2560x1440 @ 120 Hz, men då snackar vi Koreaskärmar som man får överklocka själv. Dessutom måste man patcha åtminstone AMD:s drivrutin för att låsa upp pixel clock-begränsningen som annars gör det omöjligt att mata så mycket data över DVI (Dual Link).

Om jag inte minns fel behöver man komma upp i ~440 MHz pixel clock (DVI är specad till 330 MHz), och det kräver faktiskt sin kabel, trots att det är DVI vi pratar om. Min Champion för 169:- klarar inte mer än 112 Hz på skärmen, och det med flimmer och skit. 110 Hz funkar bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av -=Mr_B=-:

Misstänker att det där är ett missförstånd. AWG är ett mått på kablars gods, hur grova ledare de har. Det säger inte ett skvatt om kvaliteten på godset, som kan vara viktigare.

B!

Aha. Alla sidor jag läst på har iallafall rekommenderat "24AWG cables". De finns på amerikanska affärer, men det blir löjligt dyrt inklusive frakt till Sverige. Jag köpte istället en Champion för 169:-, men den klarar bara upp till 112 Hz, och bara 110 Hz utan trams.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Att kablar med "24AWG" märkning bara finns i amerikanska butiker har sin förklaring. Det är en amerikansk benämning på hur grov en kabel är. Här, i den civiliserade världen kör vi på mm2. Och man har inte för vana att skriva på kabelförpackningen. Då hade man ju inte kunnat lura sina kunder med vad som helst. Möjligen hade man kunnat göra en jämförande sökning på kablar som säljs med 24AWG märkning i USA, och köpa samma kabel utan märkningen i Sverige, och hoppas på att det verkligen ÄR samma kabel, så man inte har en Europa version, och en USA version.

Nåja, nog om det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Sweclockers kommentarer när en artikel om en skärm postas:
120/144Hz - gnäll om att det inte är IPS eller 2560x1440
IPS - gnäll om att det inte är 120/144Hz
1080p - gnäll att det inte är 1440p
1440p - gnäll att det inte är 16:10, inte 120Hz
4K - gnäll om priset, Hz osv.

Seså, snart kommer väl 24" OLED med 4K @ 144Hz för 1990:- ^^

Så sant, börjar bli trött på att Sweclockers har blivigt ett kollektiv klagomur. Räcker att en skriver det i en tråd på forumet, resten av er kan bara hålla käften.
Samma visa varenda post/nyhet med liknande innehåll.

Har ni inget bättre för er? Isf, SKAFFA!

Fin skärm för övrigt.. hurvida 144Hz är värt en uppgradering vs 120hz ställer jag mig skeptisk till.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Största problemet är väl att du är för okunnig vad gäller tillverkare av skärmar/paneler. Iiyama är bra gammal i branschen och har gjort CRT-skärmar som skulle få barnen/IPS-Lovers här på forumet att gråta av lycka. Jag tillhör nämligen en av dom om fortfarande det är som att stiga in i Nirvana när man sätter sig framför en bra CRT. Har haft en Iiyama 22" Diamondtron, det var grejer det...

Har en gammal crt från just liyama men pga nytt skrivbord står den i garderoben och den fina isp panelen från dell var pinsam tills man vande sig. Input lagg, ms tid, 60hz blev plågsamt uppenbart. Den skärmen ska upp igen efter flytt då mer plats kommer finnas. Kommer använda den till den går sönder och hoppas att det då finns en likvärdig på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Instämmer, 24" är för litet.
27" är minimum.

80" minimum, e-penis är mitt mellannamn.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Med tanke på att skiten redan pajat så bevisar det ju återigen Japans kvalité. Allt från asien är skit, end of discussion.

Så allt du äger är skräp?

Visa signatur

Asus P6T SE. Intel i7 920 @ 3,5ghz Antec 620 h20. 12 GB 1333/1600 kingston/corsair. Asus GTX 660Ti DCII OC. Samsung 830 128 gb. Be Quiet Dark Power Pro 650w. Benq XL2410T 120hz.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av HurMycket:

Aha. Alla sidor jag läst på har iallafall rekommenderat "24AWG cables". De finns på amerikanska affärer, men det blir löjligt dyrt inklusive frakt till Sverige. Jag köpte istället en Champion för 169:-, men den klarar bara upp till 112 Hz, och bara 110 Hz utan trams.

Om jag inte kommer ihåg helt fel är 24 AWG detsamma som 0.2 mm2, vilket torde vara detsamma som Supras DVI-kablar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ser ingen definitiv skillnad på min 27" 1080p och min laptop på 15,6" med 1080p.

Helt ok skulle jag säga, men för 3300 är 1080p inte så roligt.

Då kan jag tala om för dig att den ena är sisådär tre ggr så stor som den andra. Vilken som är vilken lämnar jag som en övning.