Permalänk

låst hårddisk

Hej. Jag har en kompis som fick sin laptop stulen, polisen tog senare snubben och han fick tillbaka datorn, men han som stulit den har låst hårddisken. jag har googla massa och jag har tillomed varit i kontakt med 2 amerikanska företag som ska låsa upp hårddiskar. dock kunde ingen av dom hjälpa mig, dom ena kunde bara göra det på 3,5 diskar o det andra företaget "lyckades" inte bara. Det är en 2,5 seagate om någon vet något skulle det vara till stor hjälp!

Permalänk
Medlem

Hur menar du med låst hårddisken? Lösenord i BIOS? Krypterat disken?

Permalänk

Krypterad disk antar jag. BIOSen är med låst men det e ju inte lika svårt att fixa. men om man sätter in hårddisken i en annan dator så står det att den är låst o kräver lösenord för att använda.

EDIT*detta sker alltså i BIOS POST test. om man inte sätter in den i en annan dator, då står det bara att det kräver lösenord för att använda*

Permalänk
Entusiast

Då är det inte mycket att göra förutom att radera rubbet och formatera. Datorn ifråga måste du stänga av eventuella lås på också.
Krypering på disken är meningen att man inte skall kunna knäcka. Speciellt om det är frågan om dubbelkryptering.
En så kallad "brute force" attack på en propert krypterad disk tar troligen tiotusentals år. Och säkerligen ett tiotal år även för de mest kraftfulla superdatorerna.
Det eller ta reda på korrekt lösenord.

EDIT:
Du får nog berätta mer om vad det är du försöker.
Frågan är om det bara är så att du stöter på NTFS filsystems-säkerhet. Då behöver du bara "överta ägandet" av rot-mappen.

Tips: Linux kringgår NTFS säkerhet, och kommer åt innehållet utan besvär. Kör med en valfri Linux Live CD.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av momotaro93:

Ok, värkar ju gå att göra i många fall, jag har hittat företag som gör det, dom kan göra det på dom flesta hårddiskar, men den seagate hårddisk modell som jag ska låsa upp är en "Momentus 5400.6" och det kan tydligen inte någon av företagen låsa upp.

Det finns inget företag på den här planeten eller nästa som kan "låsa upp" en krypterad disk.
Läs mitt tidigare inlägg igen. Redigerade det.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Ok, värkar ju gå att göra i många fall, jag har hittat företag som gör det, dom kan göra det på dom flesta hårddiskar, men den seagate hårddisk modell som jag ska låsa upp är en "Momentus 5400.6" och det kan tydligen inte någon av företagen låsa upp.

Asså den är firmware locked. om man startar laptopen så i post bios så kräver den ett lösenord. om man stoppar in den i en annan dator så står det att den är låst när man försöker göra något med den o den kräver lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av momotaro93:

Ok, värkar ju gå att göra i många fall, jag har hittat företag som gör det, dom kan göra det på dom flesta hårddiskar, men den seagate hårddisk modell som jag ska låsa upp är en "Momentus 5400.6" och det kan tydligen inte någon av företagen låsa upp.

Asså den är firmware locked. om man startar laptopen så i post bios så kräver den ett lösenord. om man stoppar in den i en annan dator så står det att den är låst när man försöker göra något med den o den kräver lösenord.

Om du stoppar disken i en annan dator och högerklickar på den i diskhanteraren, vad står där?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av momotaro93:

Ok, värkar ju gå att göra i många fall, jag har hittat företag som gör det, dom kan göra det på dom flesta hårddiskar, men den seagate hårddisk modell som jag ska låsa upp är en "Momentus 5400.6" och det kan tydligen inte någon av företagen låsa upp.

Asså den är firmware locked. om man startar laptopen så i post bios så kräver den ett lösenord. om man stoppar in den i en annan dator så står det att den är låst när man försöker göra något med den o den kräver lösenord.

BIOS lösen och hårddisk-lösen är skillda saker. Du måste ge oss mer information.
Vad är det för en laptop? Modell, märke, BIOS-version?

Vissa laptops krypterar disken när man låser BIOS.

Scenario 1: Disken är krypterad.
Är det frågan om kryptering, så kommer ingeting på den här planeten att hjälpa dig. Det enda du kan göra är att ta reda på rätt lösenord, eller stänga av BIOS-låset och formatera om disken. Innehållet kan du troligen glömma i det här fallet.

Scenario 2: Endast BIOSet är lösenordsskyddat. Disken är okrypterad.
Är det däremot frågan om en traditionell BIOS-låsning, så är inte disken krypterad.
Då handlar det bara om en sedvanlig NTFS-säkerhet som du enkelt kan kringgå. Läs mitt tidigare tips. Läs på hur NTFS fungerar.
Frågor: Kan du se något filstruktur på disken alls? När kommer frågan om lösenordet upp när du försöker?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

BIOS lösen och hårddisk-lösen är skillda saker. Du måste ge oss mer information.
Vad är det för en laptop? Modell, märke, BIOS-version?

Vissa laptops krypterar disken när man låser BIOS.

Scenario 1: Disken är krypterad.
Är det frågan om kryptering, så kommer ingeting på den här planeten att hjälpa dig. Det enda du kan göra är att ta reda på rätt lösenord, eller stänga av BIOS-låset och formatera om disken. Innehållet kan du troligen glömma i det här fallet.

Scenario 2: Endast BIOSet är lösenordsskyddat. Disken är okrypterad.
Är det däremot frågan om en traditionell BIOS-låsning, så är inte disken krypterad.
Då handlar det bara om en sedvanlig NTFS-säkerhet som du enkelt kan kringgå. Läs mitt tidigare tips. Läs på hur NTFS fungerar.
Frågor: Kan du se något filstruktur på disken alls? När kommer frågan om lösenordet upp när du försöker?

Ok. Jag antar (och hoppas) på att den inte är krypterad. utan förmodligen bara NTFS låst.

Det jag vet är att när jag startar laptopen med HDDn i så kommer det upp en fråga om lösenord post boot, om jag tar ut hårddisken för att komma åt bios så är den med låst. Jag kommer inte helt ihåg vad som händer är jag stoppar in den i en annan dator (alltså som slav), när man försöker gå in i den så kräver den lösenord. ska koppla in den igen o se vad som händer och om jag kan svara på era frågor.

EDIT:
alltså kommer frågan om att skriva in HDD lösen innan man kan komma åt bios.

Permalänk
Inaktiv

Och vad händer när du kör en Linux livecd? ser du innehållet på disken då?

Permalänk

När jag startar laptopen med hårddisken i så innan jag hinner komma in i BIOS. så kommer det upp:
"Hard Disk locked, enter user password:
(press <ESC> to switch to Master Password)"

trycker man då Esc så står det :
"Hard Disk locked, enter master password :
(press <ESC> to skip)"

tycker man då Esc står det:
"Skipped.. Hard Disk is still locked!
WARNING: Continue booting with this drive being locked might cause system to hang with som OS
Hit ENTER to continue..."

tycker man då Enter står det det vanliga med att det inte finns någon boot device.

tar man ut hårddisken och försöker komma in i bios står det bara "ENTER PASSWORD" stort på en annars tom skärm.

ska koppla in den till min stationära nu och se efter vad som händer, men det krånglar lite.

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Och vad händer när du kör en Linux livecd? ser du innehållet på disken då?

Har inte prövat, ska pröva o se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av momotaro93:

Har inte prövat, ska pröva o se vad som händer.

Testat att resetta bios ?
Vad är det för laptop ?
Kan man formatera disken i en annan dator ?

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk

Startade datorn via linux nu och den hittar inte disken överhuvud taget. prövade även att sätta i den i min stationära o den hittar den inte heller, viket är väldigt konstigt efter som den hittades innan, dock ser man den i bios (kanske har råkat pajja den, dock frågar den fortfarande efter lösenord när man startar med disken, o kan fortfarande se den i bios på den stationära) ska försöka mecka lite till och få upp den i stationära.

Permalänk
Skrivet av CRHASH:

Testat att resetta bios ?
Vad är det för laptop ?
Kan man formatera disken i en annan dator ?

har inte testat resetta bios enu då jag bara fixat på med hårddisken.

Det är en ASUS tyvärr kan jag inte se modell då snubben som stal datorn skrapat bort alla klistermärken och annat på den.

Just nu vill min stationära inte hitta disken (krånglar rundor lite med den) prövade inte när jag hitta den innan, då vi vill ha ut information från disken.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av momotaro93:

Startade datorn via linux nu och den hittar inte disken överhuvud taget. prövade även att sätta i den i min stationära o den hittar den inte heller, viket är väldigt konstigt efter som den hittades innan, dock ser man den i bios (kanske har råkat pajja den, dock frågar den fortfarande efter lösenord när man startar med disken, o kan fortfarande se den i bios på den stationära) ska försöka mecka lite till och få upp den i stationära.

Tror du missar hur Linux (och andra *nix-system) beter sig. Bara för att disken inte dyker upp i filhanteraren betyder det inte att den inte existerar.
Kolla upp om kärnan samt udev hittar den.

Kommando för att lista samtliga diskar i systemet:

sudo fdisk -l

Om det inte hjälper, se vad loggarna säger.
Komnmando för att läsa systemloggen "on the fly". Kör kommandot först. Koppla sedan in disken.

tail -f dmesg

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Kan inte snubben som stal datorn bli ersättningsskyldig eftersom han gjort den obrukbar?
Eller begär att få veta lösenordet för att avaktivera all kryptering.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Motsols:

Kan inte snubben som stal datorn bli ersättningsskyldig eftersom han gjort den obrukbar?
Eller begär att få veta lösenordet för att avaktivera all kryptering.

Datorn är inte obrukbar. TS behöver bara stänga av säkerheten/krypteringen i BIOS, och formatera om disken, samt installera om operativsystemet.
Jag antar att TS vill komma åt innehållet. Frågan är istället om den som stal datorn kan bli ersättnignsskyldig för eventuell ekonomisk förlust som följer med förlusten av data.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag är inte överdrivet bra på datorer men vad jag förstår så verkar du inte ens komma in i bios?
skulle inte det kunna räcka med att sätta in en annan hdd eller om du tar ut den och startar så borde väl bios alternativet komma upp

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk

Kan det vara TPM funktion? Ifall du kör tillbaka hårddisken i datorn den var i och sedan går in i bios och stänger av TPM?

Permalänk
Skrivet av bogmadur:

Jag är inte överdrivet bra på datorer men vad jag förstår så verkar du inte ens komma in i bios?
skulle inte det kunna räcka med att sätta in en annan hdd eller om du tar ut den och startar så borde väl bios alternativet komma upp

Skrivet av dontmakeme:

Kan det vara TPM funktion? Ifall du kör tillbaka hårddisken i datorn den var i och sedan går in i bios och stänger av TPM?

Bios var låst också, om jag inte fattar TS fel:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dontmakeme:

Kan det vara TPM funktion? Ifall du kör tillbaka hårddisken i datorn den var i och sedan går in i bios och stänger av TPM?

Det var något jag undrade över också. Därav frågade jag TS om mer information. Datormodell och beteckning bland annat. TS får återkomma med detta.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Gissar att den är låst med ATA security. Läs denna posten jag skrev om det för ett tag sedan.
#13582349

Permalänk

öppna upp burken och gör en CMOS-reset dvs ta ut BIOS-batteriet, vänta en stund och sätt tillbaka det.
Nu är lösenordet nollställt och du kan komma åt BIOS.