Hårddisk presterar för "bra"

Permalänk
Medlem

Hårddisk presterar för "bra"

Tjenare!

Har en - "Intel Intern SSD 180GB 520 Series Intern SATA III 2.5" (SSDSC2CW180A310) - OEM"
och en - "Seagate Barracuda LP 2TB (5900RPM / 32MB Cache / SATA ) ST32000542AS"
Ibland när jag packar upp komprimerade filer på Seagaten så kan jag komma upp i 300-500 MB/s
och häromdan så la hårddisken bara av medans jag satt och spelade (Spelet är installerat på Seagaten)
så jag va fortfarande kvar i windows men hårddisken hade försvunnit i utforskaren.
Jag startade om datorn och den körde en chkdsk, kom ut i windows och så är hårddisken tillbaka.

Kan SSD:n göra så att min Seagate överpresterar? Skadar dom här hastigheterna hårddisken?

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis ditt mätprogram som är missvisande. Prova att packa upp och kör vanlig hederlig stoppklocka och jämför.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

En hårddisk kan inte överprestera på det sättet då allt är relativt till rotationshastighet, läshuvudet, söktid m.m.
För att du på något sätt skulle få en överpresterande hårddisk skulle vara att det är fel spänning i kabeln och då att den roterar fortare och annat kan agera fortare men i risk för skada på varan.

Antagligen så har det blivit någon bugg i hårddisken och att kunna föra över med 500MB/s är nästan omöjligt om du har den inkopplad i ett SATA2 uttag. Det finns en möjlighet ifall den är kopplad till SATA3.

Så antagligen en bugg i systemet eller att den först kopierar till ssd:n och sen kopierar över till den andra osynligt eller liknande. eller bara väljer fel disk

Permalänk
Medlem

Windows mätare brukar vara ganska så buggad. Du kan inte lita på att den någonsin ger rätt hastighet.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Det är troligtvis ditt mätprogram som är missvisande. Prova att packa upp och kör vanlig hederlig stoppklocka och jämför.

Jag kör 7zip och en fil på 2gb går oftast på 5-6 sekunder och kan brukas direkt.
Sen om jag testar en annan fil då kan den gå i 50 MB/s igen.
Det klickar till i hårddisken 1 gång när man använder den för första gången på några timmar som om den typ va i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdevil:

En hårddisk kan inte överprestera på det sättet då allt är relativt till rotationshastighet, läshuvudet, söktid m.m.
För att du på något sätt skulle få en överpresterande hårddisk skulle vara att det är fel spänning i kabeln och då att den roterar fortare och annat kan agera fortare men i risk för skada på varan.

Antagligen så har det blivit någon bugg i hårddisken och att kunna föra över med 500MB/s är nästan omöjligt om du har den inkopplad i ett SATA2 uttag. Det finns en möjlighet ifall den är kopplad till SATA3.

Så antagligen en bugg i systemet eller att den först kopierar till ssd:n och sen kopierar över till den andra osynligt eller liknande. eller bara väljer fel disk

Kan vara det sista för att det här va inget problem innan jag fixade SSD:n. Jag använde min Seagate som C:\ innan.

Permalänk
Medlem

Gamla hederliga winzip fungerade så att det alltid skrev den uppackade filen till en temporär katalog på din systemdisk först om du unzippade till en nätveksshare eller annan HDD. Så, om filen ligger på SSDn och enheten klarar att läsa/skriva i 300-500MB/s är det inte alls omöjligt att det går i den hastigheten.

Permalänk
Medlem

Cacheminne, någon ?

Filer hamnar i ram en stund innan windows trycker ner allt på disk..

Man kan inte "överprestera" en hårddisk, hastigheten styrs av mekaniska förutsättningar som man inte kan ändra på.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att det är en blandning av att windows inte är topp på att mäta hastigheten och att filerna har varit cachade.

Här är ett liknande exempel där det går lite för fort för att vara mellan två mekaniska hårddiskar. Har även fått uppemot 2-3GB/s flertalet gånger. Den brukar ligga där ca 90% av loading baren, sen sista biten tar jätte lång tid.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sumatran:

Jag kör 7zip och en fil på 2gb går oftast på 5-6 sekunder och kan brukas direkt.
Sen om jag testar en annan fil då kan den gå i 50 MB/s igen.
Det klickar till i hårddisken 1 gång när man använder den för första gången på några timmar som om den typ va i idle.

Filen är cachad till ram.
Boota om windows och kör igen får du se...första gången går det typ 50 MB/s. Kör du det igen...är den cachad och går betydligt snabbare.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB