Fullt i datorn, extern HDD?

Permalänk
Medlem

Fullt i datorn, extern HDD?

Sitter och funderar på hur jag ska få till detta bäst.

Har ett R4 chassi, fått ta bort den översta hårddiskburen då fläkten till grafikkortet är för lång vilket lämnar mig med 3 hårddiskplatser, vilka alla är fulla. Har nu fått för mig att jag vill ha en egen HDD till bilderna, vilket givetvis ställer till problem med plats.

Funderade då på om man skulle kunna ha en extern HDD, hur mycket kommer det förlora i prestanda vid bildinläsning, redigering osv, är det märkbart mycket? Disken kommer endast användas till bildrelaterat. Använder Lightroom som program om det gör någon skillnad.

Har ju en 2TB disk nu som används som lagring till bilder, spel med mera som är långt i från full egentligen men fått för mig att det är dumt att ha precis allt på en disk, eller spelar det egentligen inte någon större roll så det är bara att köra på som det är nu?

Tips på hur jag ska få plats med övriga mottages gärna det med, har för mig att det ska gå att sätta SSD'n "bak" på chassit men ytterst osugen på att plocka moderkort o riva hela datorn bara för att få in en HDD till..

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Du kan inte sätta hårddisken uppe vid 5,25 platserna? Alternativt flytta ssd:n till baksidan av moderkortsplåten

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Skalman:

Du kan inte sätta hårddisken uppe vid 5,25 platserna? Alternativt flytta ssd:n till baksidan av moderkortsplåten

Det är fullt i båda dem platserna oxå Jo, men undviker gärna riva allt i datorn pga. lathet ^_^

Eller kan jag lika gärna skapa en partition och köra allt på samma? Fått för mig att man inte ska ha allt lagrat på en disk egentligen, men det kanske inte spelar någon roll?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Det bästa är väl o flytta SSD'n så kan du ha 3st hårddiskar i buren, om du nu har fullt i 5.25 platserna.
Alternativ skaffa en mindre extern hdd som lagring för bilderna bara, under tiden du jobbar/fixar bilderna kan dom ju tex ligga på 2TB lr SSD'n beroende på storlek på dom, sen bara flytta över till externa när det bara ska lagras.

Säkrast för bildernas skulle och flytta bilder tar ju inte lång tid precis även om det är en lite slöare extern

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Entusiast

Du vill inte arbeta mot en extern hårddisk. Det kommer bli segt och ökar risken för korrupta filer.

Att blanda bilder och spel på en disk är i sig inget stort problem. Det viktiga är att du inte har allt på bara ett ställe. Sen kan du ha allt på en hårddisk om du vill. Har du en ordentlig backup gör det ju inget om den enda hårddisken kraschar mer än att det tar tid att köpa en ny hårddisk och återställa backuper. Så har du en bra lösning för backup hade jag kört allt på samma så länge.

Sen är det inte fel att låta bilderna få en egen disk för prestanda och säkerhet. Vill du inte riva ut allt kan du alltid köra den gamla klassiska lösningen med dubbelhäftande tejp. En SSD väger ju nästan ingenting och den vibrerar inte så det är inte så jobbigt att bara tejpa fast den på baksidan av moderkortsplåten. Så får du plats över att slänga in en till lagringsdisk.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Inte funderat på en NAS? Är riktigt nöjd med min. Har med ett ton med RAW-filer (och andra större filer, nuff said) men har bara en hårddisk i datorn utöver SSDerna. Jag för över filerna till datorn från minneskortet och hanterar dom där först. När allt sedan är redigerat, exporterat etc etc för jag över alla filerna till NASen. Största fördelen är RAIDen, jag vill INTE bli av med mina RAW-filer pga strul med en HDD.

Visst det kostar en lapp men enligt mig är det värt det. Och har man trådat nätverk går det snabbt nog att låta dom ligga där om man nu vill jobba med lite äldre bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Det bästa är väl o flytta SSD'n så kan du ha 3st hårddiskar i buren, om du nu har fullt i 5.25 platserna.
Alternativ skaffa en mindre extern hdd som lagring för bilderna bara, under tiden du jobbar/fixar bilderna kan dom ju tex ligga på 2TB lr SSD'n beroende på storlek på dom, sen bara flytta över till externa när det bara ska lagras.

Säkrast för bildernas skulle och flytta bilder tar ju inte lång tid precis även om det är en lite slöare extern

Tack för svar, jo det går ju att göra så

Skrivet av Zotamedu:

Du vill inte arbeta mot en extern hårddisk. Det kommer bli segt och ökar risken för korrupta filer.

Att blanda bilder och spel på en disk är i sig inget stort problem. Det viktiga är att du inte har allt på bara ett ställe. Sen kan du ha allt på en hårddisk om du vill. Har du en ordentlig backup gör det ju inget om den enda hårddisken kraschar mer än att det tar tid att köpa en ny hårddisk och återställa backuper. Så har du en bra lösning för backup hade jag kört allt på samma så länge.

Sen är det inte fel att låta bilderna få en egen disk för prestanda och säkerhet. Vill du inte riva ut allt kan du alltid köra den gamla klassiska lösningen med dubbelhäftande tejp. En SSD väger ju nästan ingenting och den vibrerar inte så det är inte så jobbigt att bara tejpa fast den på baksidan av moderkortsplåten. Så får du plats över att slänga in en till lagringsdisk.

Tack för svaret, jo allt ligger ju sorterat och i god ordning osv. Fick för mig att det skulle va segt o jobba mot det men alla "fotografer" efter googlande verkade lovorda dem externa, men jag väljer att lita på dig. Får nog bli en extern för lagring och fortsätta köra på med allt på samma disk kanske. Bara använda den externa till lagringen alltså.

Skrivet av Calzon:

Inte funderat på en NAS? Är riktigt nöjd med min. Har med ett ton med RAW-filer (och andra större filer, nuff said) men har bara en hårddisk i datorn utöver SSDerna. Jag för över filerna till datorn från minneskortet och hanterar dom där först. När allt sedan är redigerat, exporterat etc etc för jag över alla filerna till NASen. Största fördelen är RAIDen, jag vill INTE bli av med mina RAW-filer pga strul med en HDD.

Visst det kostar en lapp men enligt mig är det värt det. Och har man trådat nätverk går det snabbt nog att låta dom ligga där om man nu vill jobba med lite äldre bilder.

Tack för svaret, funderat men tycker det blir lite för dyrt

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Entusiast
Skrivet av azmodan:

Tack för svar, jo det går ju att göra så

Tack för svaret, jo allt ligger ju sorterat och i god ordning osv. Fick för mig att det skulle va segt o jobba mot det men alla "fotografer" efter googlande verkade lovorda dem externa, men jag väljer att lita på dig. Får nog bli en extern för lagring och fortsätta köra på med allt på samma disk kanske. Bara använda den externa till lagringen alltså.

Tack för svaret, funderat men tycker det blir lite för dyrt

Har inte hört om någon som aktivt jobbar mot externa diskar. Däremot brukar fotografer ha en hel hög externa för sina arkiv och backuper. Men generellt kopierar de filerna till datorn sen om de ska arbeta med dem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har inte hört om någon som aktivt jobbar mot externa diskar. Däremot brukar fotografer ha en hel hög externa för sina arkiv och backuper. Men generellt kopierar de filerna till datorn sen om de ska arbeta med dem.

Då får det nog bli att göra så här med, känns som det smidigaste alternativet faktiskt. Har du koll på om man "framkallat" en bild i t.ex Lightroom och sedan inte exporterat den, och kopplar in den externa disken i en annan dator om man ser efterbehandlingarna där med + att det går att återställa till original?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Där är ju två platser för 2.5" bakom moderkortet. Där kan du sätta 1TB diskar eller nåt kanske? SSD vibrerar ju inte så den kan sitta fast med tejp lite var som helst egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Där är ju två platser för 2.5" bakom moderkortet. Där kan du sätta 1TB diskar eller nåt kanske? SSD vibrerar ju inte så den kan sitta fast med tejp lite var som helst egentligen.

Jo, men då måste allt plockas ner och det tänkte jag undvika (är en bekväm människa hehe).

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Jo, men då måste allt plockas ner och det tänkte jag undvika (är en bekväm människa hehe).

Oerhört lat kanske. Hur jobbigt är det att skruva ur 2 tumskruvar och dra ut vaggan som du har SSD:en i? Då kan du passa på att köpa en ny 3TB disk och stoppa in så kör du alla bilder på den. Borde räcka några år så slipper du öppna datorn igen. Att köra mot en extern disk är oerhört långsamt och kan strula väldigt mycket.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

kan du inte ladda upp en bild på chassit? Vilken modell av XFX 7950 3 gb är det? För det XFX 7950 jag hittade är 275 mm långt och fractal design R4 stöder 295 mm grafikkort med den övre hårddisk buren installerad...

Har en kompis som har ett MSI 7970 lightning installerat i et R3 chassi med hårddiskburen monterad... Ryms en par ark toa papper mellan grafikkortet och hårddisk buren....

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Oerhört lat kanske. Hur jobbigt är det att skruva ur 2 tumskruvar och dra ut vaggan som du har SSD:en i? Då kan du passa på att köpa en ny 3TB disk och stoppa in så kör du alla bilder på den. Borde räcka några år så slipper du öppna datorn igen. Att köra mot en extern disk är oerhört långsamt och kan strula väldigt mycket.

Den ska väl fästas nånstans oxå eller ska jag beställa med en liten svävare till SSDn när jag köper 3TB som lär räcka i flera år? Bakom moderkortet måste jag riva ner hela datorn för o komma åt. Det kommer nog bli en extern att ha som lagring och fortsätta ha det tillfälligt på datorns 2tb under pillandet med bilderna.

Skrivet av Wyver:

kan du inte ladda upp en bild på chassit? Vilken modell av XFX 7950 3 gb är det? För det XFX 7950 jag hittade är 275 mm långt och fractal design R4 stöder 295 mm grafikkort med den övre hårddisk buren installerad...

Har en kompis som har ett MSI 7970 lightning installerat i et R3 chassi med hårddiskburen monterad... Ryms en par ark toa papper mellan grafikkortet och hårddisk buren....

Har bytt kylare, från start var det dual fan kylaren som hade passat utmärkt precis som du säger, har nåt svagt minne av att det kanske skulle ha gått med lite våld men det känns onödigt

Edit:

Problemet löst, det blev en extern disk för lagring

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Den ska väl fästas nånstans oxå eller ska jag beställa med en liten svävare till SSDn när jag köper 3TB som lär räcka i flera år?

SSD behöver du inte fästa nånstans egentligen - dubbelhäftande tejp och tryck fast den där det finns plats. Funkar prima.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

SSD behöver du inte fästa nånstans egentligen - dubbelhäftande tejp och tryck fast den där det finns plats. Funkar prima.

Ok Blev en extern nu iaf, kanske blir tejp till ssdn nån gång frampå, fast mest troligt är det väl med ny GPU frampå och då borde ju nästa bur få plats, huhu blir dyrt o fylla allt detta

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö