Permalänk
Avstängd

H60 fråga?

God kväll sweclockare! Har precis köpt mig en H60 vattenkylare och undrar en sak. Har bestämt mig för att fläkten ska blåsa ut, men hur monterar jag fläkten??? Ska man först montera fläkten och sen radiatorn på fläkten? Eller är det tvärtom? Först montera radiatorn och sen fläkten på radiatorn så att det blåser på själva radiatorn? Hoppas ni förstod vad jag menar och tar för hand

Permalänk
Medlem

man kan göra lite som man vill,

men oftast så monterar man fläkten på radiatorn och radiatorn i chassit. så att fläkten blåser ut genom radiatorn

alltså Chassi / radiator / <--- fläkt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DooL3Y:

man kan göra lite som man vill,

men oftast så monterar man fläkten på radiatorn och radiatorn i chassit. så att fläkten blåser ut genom radiatorn

Vad blir det för skillnad om jag får fråga...???

Permalänk
Medlem

Helt klart bästa sättet är att montera fläkten närmast chassit. På det viset så samlas allt damm på framsidan av radiatorn och det blir väldigt lätt att rengöra den, istället för att behöva montera bort den varenda gång.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Måste vara bättre att trycka luft än att dra den.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Jag skulle personligen montera det som ser bäst ut.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av deadich:

Måste vara bättre att trycka luft än att dra den.

Kan du argumentera för det påståendet?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

att ha fläkten som "push" ger ofta någon grad kallare. men det är absolut inte nödvändigt. men du ska absolut ha den så den blåser ut, cpu´n är ofta den största värmekällan och det vill du ju ha ut ur chassit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FudgieCars:

Jag skulle personligen montera det som ser bäst ut.

Tycker själv att om jag monterar fläkten först sen radiatorn på fläkten så ser det mycket bättre ut faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppis23:

Tycker själv att om jag monterar fläkten först sen radiatorn på fläkten så ser det mycket bättre ut faktiskt

http://youtu.be/UyC3lZ5WFMk Linus förklarar en del om Push vs Pull vs Push/Pull.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

http://youtu.be/UyC3lZ5WFMk Linus förklarar en del om Push vs Pull vs Push/Pull.

Orkar inte kolla på hela videon :S

Permalänk
Lego Master
Skrivet av poppis23:

Orkar inte kolla på hela videon :S

Kontentan är: pull är bättre eftersom det blir lättare att rengöra radiatorn utan att montera bort fläkten först och luftflödet blir samma oavsett push eller pull, samt push+pull är meningslöst om du har bra fläktar med högt statiskt tryck.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Säkert en löjlig fråga. Men är det bra att skaka på radiatorn? Gjorde det och hörde vatten. Är nåt skadat nu ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppis23:

Orkar inte kolla på hela videon :S

5min seriöst??

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Lego Master
Skrivet av poppis23:

Säkert en löjlig fråga. Men är det bra att skaka på radiatorn? Gjorde det och hörde vatten. Är nåt skadat nu ?

Ähm...va? Hela systemet är vattenfyllt. Jag hade blivit mer orolig om jag inte hade hört vatten när jag skakade radiatorn.

That said, det är fortfarande kanske inte lämpligt att våldföra sig på den. Det är trots allt vatten i den, börjar det läcka kan det bli katastrofalt för datorn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skylar7s:

5min seriöst??

Tro det eller ej men jag förstår inte engelska

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Ähm...va? Hela systemet är vattenfyllt. Jag hade blivit mer orolig om jag inte hade hört vatten när jag skakade radiatorn.

That said, det är fortfarande kanske inte lämpligt att våldföra sig på den. Det är trots allt vatten i den, börjar det läcka kan det bli katastrofalt för datorn.

Nu gjorde du mej orolig. Hur stor är risken att det börjar läcka?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av poppis23:

Nu gjorde du mej orolig. Hur stor är risken att det börjar läcka?

Inte vet jag, hur hårt skakade du den?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppis23:

Nu gjorde du mej orolig. Hur stor är risken att det börjar läcka?

Läckage risken är inte så stor. Har själv en H60 monterad i push.

Edit: Blir nog att byta till pull imorgon Ska se om det ger någon temp skillnad med min F12 fläkt

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Inte vet jag, hur hårt skakade du den?

Inte så hårt herregud. Hörde bara vatten

Permalänk
Lego Master
Skrivet av poppis23:

Inte så hårt herregud. Hörde bara vatten

Då är det säkert ingen fara heller.

Har själv en H60 monterad i min spelburk som varit med på ett antal LAN sedan förra hösten. Skumpiga bilresor till trots, så håller det fortfarande tätt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tumregeln är som sagt att push och pull är närapå identiska.
MEN, man får tänka på ev. turbulens man ställer till med också, om man t.ex. har stort glapp mellan fläkt och radiator. T.ex. ett chassi som gör att fläkten kan dra luft från sidorna innan den drar genom radiatorn så minskar effektiviteten och där blir det istället bättre med annan lösning.

Så sätt den hur du gillar, eller som föreslagit för enkelheten med dammrengöring. Ta gärna någon form av gummiram runt fläkten för att få den helt tight mot radiatorn om det glappar.

Kör H60 på min ena workstation med i push, fläkten utanpå chassit och radiatorn inuti, tappar lite på det men jag varken klockar eller pressar den burken så har inte brytt mig något speciellt. Ligger 3-4 grader lägre med fläkten direkt på rad. inuti chassit i push.
Så en korrekt montering av fläkten på radiatorn så spelar inte push eller pull någon roll.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppis23:

Tro det eller ej men jag förstår inte engelska

Inte alls?
Annars är det bättre att säga det än att bli betraktad som latis!

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk

Använd 2 fläktar Push/Pull! annars Chassi->Push->Radiator eller pull beronde på om du har bra fläktar för övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Kontentan är: pull är bättre eftersom det blir lättare att rengöra radiatorn utan att montera bort fläkten först och luftflödet blir samma oavsett push eller pull, samt push+pull är meningslöst om du har bra fläktar med högt statiskt tryck.

*host Bullshit *host
Det ÄR bättre effektivitet i push än pull skiljer någon enstaka grad men der ÄR bättre oavsett vad du har för fläktar.
Finns flera tester på detta.. Prova google.

Jag har haft en H60 innan jag byggde egen vatten kylning och en extra fläkt så det blir Push n Pull gav avsevärt bättre kylkapacitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem

monterar du fläkten i pull på Radiatorn kommer du få mindre smutsig RAD och kanske någon grad varmare. kört på båda sätten och tycker personligen att pull är trevligare.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av poppis23:

Säkert en löjlig fråga. Men är det bra att skaka på radiatorn? Gjorde det och hörde vatten. Är nåt skadat nu ?

Nej? Betyder bara att det är vätska i slangarna.. Hade varit mer oroad om DET INTE hade låtit som det funnits någon vätska.

Skrivet av poppis23:

Nu gjorde du mej orolig. Hur stor är risken att det börjar läcka?

Helt omöjligt att säga. För att du skakar den? Minimal som bäst.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Lego Master
Skrivet av DannER:

*host Bullshit *host
Det ÄR bättre effektivitet i push än pull skiljer någon enstaka grad men der ÄR bättre oavsett vad du har för fläktar.
Finns flera tester på detta.. Prova google.

Jag har haft en H60 innan jag byggde egen vatten kylning och en extra fläkt så det blir Push n Pull gav avsevärt bättre kylkapacitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad bitchar du på mig för, jag sammanfattade bara vad som sades i videon? Kan inte minnas att jag uttryckte nån egen mening alls.

Ska du ha dålig attityd, gnäll på TechLinus som gjorde videon, och låt mig vara.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

att ha fläkten som "push" ger ofta någon grad kallare. men det är absolut inte nödvändigt. men du ska absolut ha den så den blåser ut, cpu´n är ofta den största värmekällan och det vill du ju ha ut ur chassit

Så du vill ha CPUns varma luft igenom radiotorn? har jag missuppfattat dig?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Entusiast

Dags att uppgradera "Sunt förnuft" till 3.0
Alla konfigurationer har sina för och nackdelar. Överväg fördelarna, och se om nackdelarna är acceptabla.

  • ...i push eller pull med luft utifrån och in i chassit:
    Fördelar: Sval luft direkt utifrån håller processorn extra sval. Endast en fläk ger ett tyst system.
    Nackdelar: Värmeutveklingen från CPUn dumpas av i chassi. Kräver ett välventilerat chassi. Gärna med fläktar som blåser uppåt/utåt i toppen så att värmen aldrig hinner samlas i chassit.

  • ...i push eller pull med luft inifrån och ut ur chassit:
    Fördelar: Håller insidan av chassit extra svalt då värmen från CPUn dumpas av direkt på utsidan. Bra om man har andra komponenter som är värmekänsliga eller har ett dåligt ventilerat chassi.
    Nackdelar: Värmen från andra komponenter, såsom grafikkort, chipset, minnen med mera måste passera radiatorn, vilket resulterar i en högre CPU-temperatur.

Sedan det här med dubbla fläktar i push/pull-konfiguration är bra om man väljer tysta, men något svagare fläktar. Det kan ge systemet en i överlag tystare gång även under belastning. Flera långsammare fläktar är bättre en fåtal högvarviga när det kommer till chassits luftflöde och totala kylkapacitet. Speciellt när det kommer till den totala ljudnivån.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)