Bioshock Infinite tycker jag är ett spel som har riktigt fin och snygg grafik, men inte alls ser fotorealistisk ut. Jag tycker flera spel ska använda sig av denna stil. Dishonored är även ett exempel där.
Hela Bioshock serien har "passande" grafik men den är förenklad och konsolanpassad...Tyckte inte om Dishonored grafiken från början heller men den började också kännas "passande" efter ett tag. Fick tex ändra FoV (hack) för dessa spel då det inte är kul att lira på större skärm med hög upplösning samt man blir yr av att allt är förstorat för att passa på TV.
Dagens spel skulle förmodligen kunna se ännu bättre ut om inte WoW "förstört" marknaden med sitt tecknade grafikstil. Sedan dess har ju hälften av spelen fått lågupplösta tecknade texturer som är enklare att skapa än verklighetstrogna texturer så utvecklarna hoppade ju på tåget direkt när de märkte att dessa spel säljer. Det resulterade i bla Diablo 3 med pastellfärger och lågupplösta karaktärer istället för snyggt och detaljerat spel med vackra blänkande rustningar osv...
Visst vissa spel passar med tecknat grafikstil men marknaden har fullständigt svämmats över av dessa pastellspel.
Tack och lov är nya konsoler mini-pc maskiner och förhoppningsvis blir det bättre i framtiden samt det är en del snygga spel på gång som ser ut att leverera både i känsla, ljud och grafik. Jag är trött på tecknade spel och vill att realismen återigen blir populär bland utvecklare, självklart inte på bekostnad av känsla utan att man fokuserar på bra helhetsupplevelse. Kickstarter kanske ändrar hela spelbranschen på sikt så utvecklarna kommer ha mer kontroll över sina skapelser och själva produkten blir i fokus istället för dollartecken.
Varför finns det tex ingen bra stridsvagn-RTS? Menar då med fint detaljerade/animerade stridsvagnar med ordentliga skademodeller samt högupplösta texturer?
Vem hade inte velat spela ett närmast fotorealistisk strategispel där man dundrar fram med 30-40 detaljerade stridsvagnar i formation som följs av trupper på marken, genom ökenytan med damm och glödhet luft mot fiendens ställningar? Det går att göra dessa supersnygga spel idag men pga alla konsoler, pastellspel och fördummade speldesign anpassad så alla 10 åringar ska klara trycka på knappen har PC-spelandet nästan backat i utvecklingen istället för att gå framåt.