Epic Games: Fotorealistiska spel inom tio år

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Bioshock Infinite tycker jag är ett spel som har riktigt fin och snygg grafik, men inte alls ser fotorealistisk ut. Jag tycker flera spel ska använda sig av denna stil. Dishonored är även ett exempel där.

Hela Bioshock serien har "passande" grafik men den är förenklad och konsolanpassad...Tyckte inte om Dishonored grafiken från början heller men den började också kännas "passande" efter ett tag. Fick tex ändra FoV (hack) för dessa spel då det inte är kul att lira på större skärm med hög upplösning samt man blir yr av att allt är förstorat för att passa på TV.

Dagens spel skulle förmodligen kunna se ännu bättre ut om inte WoW "förstört" marknaden med sitt tecknade grafikstil. Sedan dess har ju hälften av spelen fått lågupplösta tecknade texturer som är enklare att skapa än verklighetstrogna texturer så utvecklarna hoppade ju på tåget direkt när de märkte att dessa spel säljer. Det resulterade i bla Diablo 3 med pastellfärger och lågupplösta karaktärer istället för snyggt och detaljerat spel med vackra blänkande rustningar osv...

Visst vissa spel passar med tecknat grafikstil men marknaden har fullständigt svämmats över av dessa pastellspel.

Tack och lov är nya konsoler mini-pc maskiner och förhoppningsvis blir det bättre i framtiden samt det är en del snygga spel på gång som ser ut att leverera både i känsla, ljud och grafik. Jag är trött på tecknade spel och vill att realismen återigen blir populär bland utvecklare, självklart inte på bekostnad av känsla utan att man fokuserar på bra helhetsupplevelse. Kickstarter kanske ändrar hela spelbranschen på sikt så utvecklarna kommer ha mer kontroll över sina skapelser och själva produkten blir i fokus istället för dollartecken.

Varför finns det tex ingen bra stridsvagn-RTS? Menar då med fint detaljerade/animerade stridsvagnar med ordentliga skademodeller samt högupplösta texturer?
Vem hade inte velat spela ett närmast fotorealistisk strategispel där man dundrar fram med 30-40 detaljerade stridsvagnar i formation som följs av trupper på marken, genom ökenytan med damm och glödhet luft mot fiendens ställningar? Det går att göra dessa supersnygga spel idag men pga alla konsoler, pastellspel och fördummade speldesign anpassad så alla 10 åringar ska klara trycka på knappen har PC-spelandet nästan backat i utvecklingen istället för att gå framåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

En man som inte brukar säga allt för mycket tok!

Dock ska man komma ihåg att spel måste vara roliga framför att vara snygga. Hur många timmar har man inte lagt ned på Minecraft gämnför med Crysis 2?

Det är nog väldigt olika från person till person. Jag har aldrig spelat Minecraft men säkert 30h Crysis 2.
Men ta tex Skyrim, det har jag spelat 200h+ och det är knappast bara för att det är roligt, jag sitter ju inte och skrattar direkt
Där kan man ju springa runt i skogar och berg etc bara för att se hur snyggt det är gjort.

Tänk hela TES-serien eller Baldurs Gate i fotografik, man skulle ju skita på sig av häpnad när det flyger realistiska eldbollar.

Myser av tanken med fotografik och Oculus Rift

Edit: Eller varför inte Leisure Suit Larry? Hoho

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Hela Bioshock serien har "passande" grafik men den är förenklad och konsolanpassad...Tyckte inte om Dishonored grafiken från början heller men den började också kännas "passande" efter ett tag. Fick tex ändra FoV (hack) för dessa spel då det inte är kul att lira på större skärm med hög upplösning samt man blir yr av att allt är förstorat för att passa på TV.

Dagens spel skulle förmodligen kunna se ännu bättre ut om inte WoW "förstört" marknaden med sitt tecknade grafikstil. Sedan dess har ju hälften av spelen fått lågupplösta tecknade texturer som är enklare att skapa än verklighetstrogna texturer så utvecklarna hoppade ju på tåget direkt när de märkte att dessa spel säljer. Det resulterade i bla Diablo 3 med pastellfärger och lågupplösta karaktärer istället för snyggt och detaljerat spel med vackra blänkande rustningar osv...

Visst vissa spel passar med tecknat grafikstil men marknaden har fullständigt svämmats över av dessa pastellspel.

Tack och lov är nya konsoler mini-pc maskiner och förhoppningsvis blir det bättre i framtiden samt det är en del snygga spel på gång som ser ut att leverera både i känsla, ljud och grafik. Jag är trött på tecknade spel och vill att realismen återigen blir populär bland utvecklare, självklart inte på bekostnad av känsla utan att man fokuserar på bra helhetsupplevelse. Kickstarter kanske ändrar hela spelbranschen på sikt så utvecklarna kommer ha mer kontroll över sina skapelser och själva produkten blir i fokus istället för dollartecken.

Varför finns det tex ingen bra stridsvagn-RTS? Menar då med fint detaljerade/animerade stridsvagnar med ordentliga skademodeller samt högupplösta texturer?
Vem hade inte velat spela ett närmast fotorealistisk strategispel där man dundrar fram med 30-40 detaljerade stridsvagnar i formation som följs av trupper på marken, genom ökenytan med damm och glödhet luft mot fiendens ställningar? Det går att göra dessa supersnygga spel idag men pga alla konsoler, pastellspel och fördummade speldesign anpassad så alla 10 åringar ska klara trycka på knappen har PC-spelandet nästan backat i utvecklingen istället för att gå framåt.

Jag tänkte mera på själva stilen och typen.
WoW är också ett spel vars grafiska stil jag tycker håller bra än idag.

Men det är klart dom kan se bättre ut än vad dom gör, men jag ser hellre en sådan stil, än att det ska se realistiskt ut

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tänkte mera på själva stilen och typen.
WoW är också ett spel vars grafiska stil jag tycker håller bra än idag.

Men det är klart dom kan se bättre ut än vad dom gör, men jag ser hellre en sådan stil, än att det ska se realistiskt ut

Jag håller med. Estetiskt är Blizzards universum mycket tilltalande.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Det kommer vara för dyrt att göra fotorealistiska spel ändå.

Vad snackar du om? Det är ändå människor som programmerar A.I:n.
Jag vet inte, men jag tycker det är mycket svårare med multiplayer än att köra mot botar, där man läser deras mönster väldigt enkelt.

Har du spelat ARMA....?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Det är nog väldigt olika från person till person. Jag har aldrig spelat Minecraft men säkert 30h Crysis 2.
Men ta tex Skyrim, det har jag spelat 200h+ och det är knappast bara för att det är roligt, jag sitter ju inte och skrattar direkt
Där kan man ju springa runt i skogar och berg etc bara för att se hur snyggt det är gjort.

Tänk hela TES-serien eller Baldurs Gate i fotografik, man skulle ju skita på sig av häpnad när det flyger realistiska eldbollar.

Myser av tanken med fotografik och Oculus Rift

Edit: Eller varför inte Leisure Suit Larry? Hoho

Var bara ett exempel med Minecraft. Poängen gäller dock oavsett vilket spel det är, Halo 1 är till exempel bra mycket mera underhållande än Crysis 2/3.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Nicee :D

Är taggad på att få spela Slender på hög nivå.. xD

Visa signatur

_________________
Fractal Design Define R4 Titanium | Gigabyte GeForce GTX 770 2GB Windforce | Intel Core i5 3570K 3.4 GHz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-G41 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB | Fractal Design Integra R2 650W 80+ Bronze |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Exakt, många spel är väldigt imponerande att se på men man blir leds rätt fort.
Speciellt spelen där man inte har någon frihet, utan det är bara en korridor man följer med massa cutscenes.

Denna bild är så spot on =

http://gamingirresponsibly.com/wp-content/uploads/2012/04/fps...

d2?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Inte INOM tio år, OM tio år.

För att spelen görs för konsoller, och den generation konsoller som släpps nu i år kommer inte att ersättas på minst tio år, och innan de ersätts kan vi inte få radikalt bättre grafik.

Det är precis samma som att spelgrafiken stått still i sju år, och kommer att göra ett stort skutt upp i slutet av detta år / början av nästa år.

Så, om tio-tolv år kommer nästa grafikskutt, och då får vi nog faktiskt fotorealistiska spel.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

!

Fotorealism är inte min första prio på vad jag vill ha : 3

Ge mig bra grafik och virtuell verklighet med nervanslutning please! ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Inte INOM tio år, OM tio år.

För att spelen görs för konsoller, och den generation konsoller som släpps nu i år kommer inte att ersättas på minst tio år, och innan de ersätts kan vi inte få radikalt bättre grafik.

Det är precis samma som att spelgrafiken stått still i sju år, och kommer att göra ett stort skutt upp i slutet av detta år / början av nästa år.

Så, om tio-tolv år kommer nästa grafikskutt, och då får vi nog faktiskt fotorealistiska spel.

Förstår inte hur du kan tycka att spel idag ser ut som de som kom 2005-2006.
Dessutom borde väll nästa grafikskutt ske när xbone/ ps4 lanseras, och förbättras under tiden de används. som på förra gen.
Jämför man 10 år gamla tittlar med dagens så är det enorm skillnad. blir det samma steg på 10 år till kommer spelen vara sjukt snygga, men fotorealitiska är att ta i, men det kommer definitivt finnas spel där många delar är svår att urskilja från verkligheten, men ska det vara fotorealistiskt måste allt klaffa, det kanske är genomförbart men ingen kommer kunna få till så allt blir perfekt.

Permalänk
Skrivet av €lysian:

Snygg/realistisk grafik i all ära, men hur vore det om spelutvecklare kunde lägga mer fokus på att göra spelen roliga också? Det är tydligen väldigt svårt idag.

Ja, jag har en flygsimulator köpt 1997 med fotorealistisk grafik enligt manualen, och det är både snyggt och roligt.

Vi får hoppas att det kommer fler sådana spel.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Är inte säker på exakt vilket element det är som öppnar upp för vassare grafik, men den begränsade tvåläges transistorn alla datorer använder sig av idag kommer ju snart (troligtvis) nå max potential och då ser jag inte hur grafikutvecklingen skulle kunna gå mycket framåt. Kvantdatorer kanske är ett alternativ men så som jag har förstått det kräver dessa specifika problem för att algoritmerna ska kunna ge någon fördel mot dagens datorer, inte direkt de problem vi har i grafikvägar. Molekyltransistorer kanske skulle vara något men de känns realistiska typ 50 år från nu.

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Så i Battlfield 7 skulle man kunna ha sitt eget ansikte på gubben och känna igen sina kompisar man spelar med. Tufft !

Intressant tanke men tror att det snabbt skulle "missbrukas" att folk tex använder olämpliga bilder eller liknanade. Sen gillar de flesta att vara anonyma på internet särskilt i spel även om man inte tänker så mycket på det.

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Förstår inte hur du kan tycka att spel idag ser ut som de som kom 2005-2006.

Det har inte hänt något särskilt sen dess; ett spel släppt idag skulle gå att köra på en dator från 2005. Vi har fått några nya rendermodes via DirectX, men polygonantal, lighting, och texturestorlek är samma; och spel, kod och grafik måste gå att klämma in i 512 MB RAM.

Det är en av anledningarna till att datorförsäljningen gått ned: spelen driver inte hårdvaran längre, det finns inte längre anledning att uppgradera vart eller vartannat år. Jag vet inte om ens Xbone/PS4 spelen egentligen kommer att tvinga folk att uppgradera, en genomsnittlig speldator idag borde klara en någorlunda välgjord xbone/ps4-portning.

Citat:

Dessutom borde väll nästa grafikskutt ske när xbone/ ps4 lanseras, och förbättras under tiden de används. som på förra gen.

Javisst, det blir ett skutt i grafiken, men xbone och ps4 kommer att bli ungefär likvärdiga med en halvdan gaming-dator idag, så någon fotorealistisk grafik kommer de inte att klara. Med lite tur får vi det nästa skutt, om 10-12 år, till dess får vi återigen mindre förbättringar som sker genom att man drar ned på något annat (t.ex. mindre levels).

Citat:

Jämför man 10 år gamla tittlar med dagens så är det enorm skillnad.

Tio år ja, då jämför du ju mot Xbox1-erans spel.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Exakt, många spel är väldigt imponerande att se på men man blir leds rätt fort.
Speciellt spelen där man inte har någon frihet, utan det är bara en korridor man följer med massa cutscenes.

Denna bild är så spot on =

http://gamingirresponsibly.com/wp-content/uploads/2012/04/fps...

Haha du tänker väl aldrig på Max payne?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!