Raid 0 problem: Har testat nästan allt

Permalänk
Medlem

Raid 0 problem: Har testat nästan allt

Hej hej

När jag för en dag sedan skulle flyttade på min dator så försvann min raid 0 konfigurering, så jag kunde inte boota in till windows. Det stod bara can't find operating system. Då försökte jag starta Intel Rapid Storage Technology som jag skapade raidet i, så under uppstarten ska man klicka på Ctrl + i/l, men det fungerade inte för att det alternativet dök inte upp nu när raidet försvann.
Så jag laddade ner den senaste versionen av RST och la in det på ett usb och försökte göra det den vägen, så som jag gjorde första gången när jag skapade raidkonfigen, och det fungerade inte heller...suck (testade även med den äldre versionen som jag använde när jag skapade raidkonfigen).

Så nu bestämde jag mig för att cleara cmos för att jag trodde att det skulle göra så att raidkonfigen skulle glömmas bort så att jag skulle kunna börja om från scratch, men icke, detta fungerade inte heller. Nästa sak jag testade var att försöka ominstallera windows så jag stoppar in win7 skivan å kommer fram till partition delen av installationen och ser att datorn bara upptäcker en av mina ssd:er som var en del av min raidkonfig. (Har 2 st corsair 120gb gt) Så jag tyckte det var konstigt och gick in i bioset och tittade om jag kunde se båda diskarna där, och det kunde jag. Ännu en gång gick jag in i partition delen av win7 installationen och försökte installera windows på den som dök upp och det gick inte det heller.

Vid det här läget ringde jag en vän och han tipsade om att dra ut den disken som inte dök upp och försöka och sen installera windows, det fungerade. Så nu har jag win7 installerat med alla drivrutiner. Så nu kopplar jag in ssd:n som jag tog ut innan och försöker formatera den i diskmgmt å detta fungerade förstods inte heller, den dyker upp som min gamla raidkonfig och det går inte att göra nått med den.....dubbelsuck

hur det ser ut i diskmgmt: det är den svarta i mitten som bråkar.

Så nu tänkte jag fuck it, drog ned darik's nuke & boot och försökte nuke:a bort raid skiten...å gissa vad, det fungerade inte heller...trippelsuck det gick inte ens att starta formateringen på den disken.

Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, så alla tips jag kan få uppskattas stort

// Erik

Datorspecs

Moderkort: ASUS Maximus V Formula (z77)
CPU: Intel® Core i7-3770K Processor
SSD: 2x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5
GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA

Permalänk
Medlem

Om du inte har något val att konfigurera Raid vid boot så är det förmodligen inte aktivt i bios.
Det är det första du skulle ha kollat.
När du sen clearade cmos, så är det definitivt inte aktiverat.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Hjälpsam

UBCD och formatera diskarna var och en för sig smat en clear CMOS så är du tillbaks på noll?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Glöm inte att kontrollera så att disken är OK med något S.M.A.R.T program exempel gratisversionen av HD Tune

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Erik.vz:

Hej hej

Datorspecs

Moderkort: ASUS Maximus V Formula (z77)
CPU: Intel® Core i7-3770K Processor
SSD: 2x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5
GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA

Ja in i bios slå på raid funktionen(raid mode ist för achi) sen ctrl-i för att aktivera raid igen vet ej om ditt chip har så raiden blir vanlig igen? För mig så sabbar bios reset raid setupen(Iriterande ja).

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Ja in i bios slå på raid funktionen(raid mode ist för achi) sen ctrl-i för att aktivera raid igen vet ej om ditt chip har så raiden blir vanlig igen? För mig så sabbar bios reset raid setupen(Iriterande ja).

vexlade mellan raid och achi några gånger innan jag formaterade till windows. men det hjälpte inte. Glömde dock att nämna de :/ sry

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Om du inte har något val att konfigurera Raid vid boot så är det förmodligen inte aktivt i bios.
Det är det första du skulle ha kollat.
När du sen clearade cmos, så är det definitivt inte aktiverat.

Jag hade raid från början och bytte mellan achi och raid men inget funkade, det ville bara inte fungera. Glömde dock att nämna det :/

men tack för ditt snabba respons

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

UBCD och formatera diskarna var och en för sig smat en clear CMOS så är du tillbaks på noll?

Är UBCD som darik's nuke & boot att den total formaterar disken ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Glöm inte att kontrollera så att disken är OK med något S.M.A.R.T program exempel gratisversionen av HD Tune

Får error i hdtune och kan inte starta kollen. Jag tror att det är min gamla raidkonf som spökar för att jag inte kunde ta bort den ordentligt i RST.

så här ser det ut iaf

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Erik.vz:

Är UBCD som darik's nuke & boot att den total formaterar disken ?

UBCD, Ultimate Boots CD innehåller en mängd olika verktyg. Använd efter eget behag

http://www.ultimatebootcd.com/

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

UBCD, Ultimate Boots CD innehåller en mängd olika verktyg. Använd efter eget behag

http://www.ultimatebootcd.com/

ska testa den. Tack

Permalänk
Medlem

Tack som fan Fluff det funkade Du är fan bäst !