Extern seagate HDD hittas inte av Win 8 efter formatering

Permalänk

Extern seagate HDD hittas inte av Win 8 efter formatering

Hej alla. Jag har ett märkligt problem med min nyköpta Seagate backup plus 3TB (extern USB 3).

Detta är hela händelseförloppet, jag köpte windows 8 samt en extern disk för att uppgradera min stationära. Jag kopplar in HDDn i min dåvarande win 7 burk (den hittas direkt), flyttar över alla de filer jag vill spara från C:\. Efter det formaterar jag c:\, installerar windows 8. Allt funkar perfekt, jag kopplar in de tre externa HDDs jag äger men seagaten hittas inte. Windows piper till när jag kopplar in den men den kommer inte upp i utforskaren.

Jag kopplar då in den i min laptop (även den med win 8) där den kommer upp i utforskaren direkt. Nu har jag räddat alla filer men vill ju kunna använda de 3TB jag köpt i min stationära(planerade att skrota mina andra externa).

Hjälp!

Permalänk
Medlem

Om du kollar i diskhanteraren så har den förmodligen inte fått någon enhetsbokstav.
Hägerklicka på Dator -> Hantera -> Diskhanteraren -> Högerklicka på disken -> Ändra enhetsbeteckning -> Lägg till bokstav -> OK -> OK -> OK

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Om du kollar i diskhanteraren så har den förmodligen inte fått någon enhetsbokstav.
Hägerklicka på Dator -> Hantera -> Diskhanteraren -> Högerklicka på disken -> Ändra enhetsbeteckning -> Lägg till bokstav -> OK -> OK -> OK

Jag kollade i diskhanteraren men disken kommer inte upp där heller se screenshot (filmer2 och extern är mina två andra externa). Fortfarande samma fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyHandsome:

Jag kollade i diskhanteraren men disken kommer inte upp där heller se screenshot (filmer2 och extern är mina två andra externa). Fortfarande samma fel.

Inte längre ner i listan heller?
Där du ser partitionerna.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Inte längre ner i listan heller?
Där du ser partitionerna.

Nej.

Permalänk

Använde du "säker borttagning" innan du drog bort disken från USB-slotten?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Bordsvatten:

Använde du "säker borttagning" innan du drog bort disken från USB-slotten?

Datorn var avstängd, det räknas väl som "säker borttagning".

Permalänk
Medlem

Sätt den externa i en USB 2 port, hittas den där saknar du antagligen nån drivrutin bara för USB 3

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Sätt den externa i en USB 2 port, hittas den där saknar du antagligen nån drivrutin bara för USB 3

Det är USB 2 portar på både stationära (med nytt windows, där disken inte hittas) och på laptopen (med win8 och disken hittas).

Jag ska kolla om nya drivrutiner löser problemet.

Permalänk
Skrivet av JohnnyHandsome:

Datorn var avstängd, det räknas väl som "säker borttagning".

Skulle nog tro det.. Men du avbröt inte formateringen på något sätt alls?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Öppna Command Prompt, skriv "diskpart", efter det skriv list disk i diskpart programmet, kolla om den kommer upp där.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Skrivet av Bordsvatten:

Skulle nog tro det.. Men du avbröt inte formateringen på något sätt alls?

Jag formaterade endast c:\ inte den externa disken. Och nej c:\ formateringen avbröt jag inte.

Permalänk
Skrivet av PCFreak:

Öppna Command Prompt, skriv "diskpart", efter det skriv list disk i diskpart programmet, kolla om den kommer upp där.

Gjorde exakt detta men där listas samma som i diskhanteraren. Min nya externa syns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyHandsome:

Gjorde exakt detta men där listas samma som i diskhanteraren. Min nya externa syns inte.

Okej, går hårddisken igång när du kopplar in den? Dvs. lyser lampor och börjar disken att snurra?

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Skrivet av PCFreak:

Okej, går hårddisken igång när du kopplar in den? Dvs. lyser lampor och börjar disken att snurra?

Ja och nej. Precis i inkopplingstillfället piper windows till (new device)disken snurrar igång. Men någon sekund efter tystnar disken och den kommer aldrig upp i utforskaren.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Sätt den externa i en USB 2 port, hittas den där saknar du antagligen nån drivrutin bara för USB 3

Skrivet av JohnnyHandsome:

Det är USB 2 portar på både stationära (med nytt windows, där disken inte hittas) och på laptopen (med win8 och disken hittas).

Jag ska kolla om nya drivrutiner löser problemet.

Nu har jag letat runt en del på nätet, använt windows update osv. Vet du exakt var jag ska dra hem och installera ifrån, jag är lite lost. Jag har inga USB 3 portar.

Det verkar inte vara det problemet men vill ge det en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyHandsome:

Nu har jag letat runt en del på nätet, använt windows update osv. Vet du exakt var jag ska dra hem och installera ifrån, jag är lite lost. Jag har inga USB 3 portar.

Det verkar inte vara det problemet men vill ge det en chans.

Testa att Formatera hårddisken och testa med både MBR och GPT protokoll, jag antar att det är MBR standard så testa med GPT vilket både win7 & win8 har stöd för.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Skrivet av PCFreak:

Testa att Formatera hårddisken och testa med både MBR och GPT protokoll, jag antar att det är MBR standard så testa med GPT vilket både win7 & win8 har stöd för.

Hur gör jag detta, jag har försökt men kan inte hitta det valet i diskhanteraren efter att jag tagit bort partitioneren.

Permalänk

Det verkar vara mitt moderkort+win8 som inte funkar bra ihop. Jag har ett ASUS P7P55D, det finns inga drivrutiner som stödjer disken på nått sätt.

Disken hittas av devicemanager med får ett drivrutinsfel, när jag högerklickar för att lösa felet säger bara windows att det inte hittar någon lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyHandsome:

Hur gör jag detta, jag har försökt men kan inte hitta det valet i diskhanteraren efter att jag tagit bort partitioneren.

Du högerklickar på "disken" till vänster om partitionsfältet diskhanteraren.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Skrivet av PCFreak:

Du högerklickar på "disken" till vänster om partitionsfältet diskhanteraren.

Nu har jag även testat att formatera disken både som MBR och GPT som du sa, fortfarande samma problem. Det är ett drivrutinsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyHandsome:

Nu har jag även testat att formatera disken både som MBR och GPT som du sa, fortfarande samma problem. Det är ett drivrutinsfel.

Okej synd att inget funka, låter väl lite skumt med drivrutinsfel...

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Skrivet av PCFreak:

Okej synd att inget funka, låter väl lite skumt med drivrutinsfel...

Nu gav jag disken till en kompis som lite betalning för en grej istället för pengar. Så inge mer problem för mig. Jag köper nog en ny intern om ett tag när utrymmet behövs.

Tack för all hjälp!